|
|
|
esc_f_ny
Vliegende acrobaat
| Raja en ik zijn terug van de arts!! |
|
|
Nou luitjes, komt ie:
Eigenlijk is Raja kerngezond.
Er waren drie opties, waardoor het verenpak zo kan zijn, maar daarvoor is Raja uitgesloten.
Maar het kan zijn dat er ooit een huidaandoening of wat dan ook heeft gezeten, waardoor de veren dus zo worden (Het technische laat ik maar even achterwege). Ze heeft een prik gekregen met antibiotica dat tegen allerlei soorten bacterieen enzo is. Woensdag moet ik weer bellen. Als het goed is, verbetert het binnen enkele dagen. Niet dat ze dan weer een mooi verenpak heeft, daar moeten eerst nieuwe veren voor terugkomen, maar het vette moet dan wel weg zijn. En dan moet ik daarna nog een keer zo’n prik halen.
En wat betreft de rui. Die heeft hier niets mee te maken. Een rui kan een half tot een jaar duren. Dus daar hoef ik me niet druk om te maken. Even wachten tot de zomer.
Ze vond ook dat de gekortwiekte pennen er nog heel mooi uitzagen.
De arts was reuze enthousiast over Raja. Het gewicht is goed, ze zit JUIST heel goed in haar veren en ze is mooi vol qua bouw. En bovenal vond ze Raja een superschat!!!!! Jaaa!!!!
Helaas ben ik vergeten te vragen van het kwijlen. Maar dat doe ik woensdag wel.
Ik heb trouwens nog het één en ander gevraagd over dingen waar we op het forum mee zaten en de tips die jullie me gaven:
Roken
: Is het niet. Sarah had gelijk, dat zie je aan de longen. En dan nog moet het zo'n kroeggaaitje zijn. Waar je de hele dag in een blauwe wolk zit. Dan zijn de longen wel zwart ja. Maar aan het verenpak zal je dat nooit zien.
Kalkgebrek
: Zeker niet!!! Zei ze direct. Dat komt bijna alleen voor bij grijsjes die al behoorlijk op leeftijd zijn.
Niet genoeg buiten
: Ook niet. Als ik maar wel beloofde, dat als het weer wat beter is, meer naar buiten te gaan, omdat het natuurlijk wel heel goed is.
Voeding
: Raja krijgt wordt heel goed verzorgd. Daar ligt het ook niet aan.
Aloe vera in de plantenspuit
: Oppassen. Omdat vogels hun veren natuurlijk zo goed verzorgen (omdat dat in veel opzichten zo belangrijk is), zullen ze er alles aan doen, als er iets vreemds (reuk of vettig) op zit het eraf te krijgen. Dus dat kan plukgedrag veroorzaken.
En dan nog wat dingetjes die in me opkwamen waar we met z'n allen mee zaten:
Rabarber: Mogen ze gewoon hebben.
Het groene van tomaat etc.: Mogen ze gewoon hebben.
Peulvruchten met dat ene stofje: Hoef je niet per se te koken. Maar alles met mate.
Takken schoonmaken
: Kan gewoon met warm water. Als je maar geen takken neemt waar veel auto's rijden, dan kunnen ze loodvergifiting krijgen. Maar als er in de buurt veel halsbanden of wat dan ook zijn. Tsja, voorzichtig zijn, maar de pbfd bacterie overleeft totaal niet lang op zo'n tak.
Nou mensen, misschien ben ik nog wat vergeten Maar dat komt ongetwijfeld nog wel een keer ter sprake.
EN SUE!!!!!
Jij onwijs bedankt voor je advies om naar Loriaux te gaan!!
Wat een supermens is dat zeg. Lief voor Raja, lief voor mij, ze heeft er superveel verstand van en ze neemt uitgebreid de tijd om al mijn vragen (veel hadden niet eens iets met de situatie te maken) te beantwoorden(Ik dacht op een gegeven moment echt zo van.. Uuuh, die anderen moeten wel lang wachten, hihi).
En ze liet mij ook gewoon de keus. Nl. Eén van de drie opties waarbij je dit verschijnsel ziet, is een leverprobleem. Maar dit komt eigenlijk alleen bij oude vogels voor. Dus ze liet mij de keus of ik Raja daar op wilde laten onderzoeken, maar ze vond het zelf overbodig (dus ook overbodige stress). Maar als het mij gerust zou stellen, wilde ze het wel doen. Nou, ik vertrouwde volledig op haar.
Mijn moeder was mee en die vond haar ook geweldig.
SUPPEERR!!! |
Vrijdag 21 Maart 2008 5:04 pm |
|
|
Steph
Beginnende vlieger
Fijn dat je zoveel duidelijkheid hebt gekregen en dat je al je vragen hebt kunnen stellen! Dat moet een fijn gevoel zijn geweest!  |
Vrijdag 21 Maart 2008 5:06 pm |
|
|
esc_f_ny
Vliegende acrobaat
O ja, nog belangrijk even over het schoonmaken van de takken, vooral voor Sarah even:
Ik begon over die Virkon S. Loriaux zou bijna denken (door de stank) dat daar carsinogeen (weet niet hoe je het schrijft) in zit. Kankerverwekkende stoffen dus. Zij gebruiken het echt om bepaalde apparatuur mee schoon te maken om besmetting van de ene naar de andere gaai te voorkomen. |
Vrijdag 21 Maart 2008 5:08 pm |
|
|
|
|
esc_f_ny
Vliegende acrobaat
Zeker Steph. Het is een pak van m'n hart.
En ook dat ik namens jullie gewoon lekker dingen kon vragen. Zo hebben we er allemaal wat aan. |
Vrijdag 21 Maart 2008 5:09 pm |
|
|
esjo
Moderator

Wat super zeg dat ze je zo fijn te woord stond. Als ik het zo lees heb je bijzonder veel bijgeleerd in die tijd. HEEL FIJN dat Raja gewoon een goed uitziende gezonde vogel is. Gefeliciteerd, neem er maar een lekkere walnoot op met z'n tweetjes  |
Vrijdag 21 Maart 2008 8:04 pm |
|
|
esc_f_ny
Vliegende acrobaat
Hihi, ik heb Raja superveel lekkers gegeven esjo. Lekker wat nootjes en zaadjes en een druif en kaas. Dat heeft ze wel verdiend!! |
Vrijdag 21 Maart 2008 8:28 pm |
|
|
|
|
esjo
Moderator

Maar jij ook. Je hebt je ook behoorlijk druk gemaakt dus mag je jezelf ook wel even lekker verwennen,. Proost meid!!!!! |
Vrijdag 21 Maart 2008 8:38 pm |
|
|
esc_f_ny
Vliegende acrobaat
Hahaha, was ik al mee begonnen. Proost esjo!!!! |
Vrijdag 21 Maart 2008 8:50 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
| Re: Raja en ik zijn terug van de arts!! |
|
|
Jeetje, wat een positieve ervaring zeg, en zo te horen was het superinformatief! Ben blij dat je haar ook zo goed vond als ik had voorgespiegeld. Het is toch altijd afwachten, want de één vind de ene vogelarts prettig, en de ander weer niet.
Wat vond Raja van haar?
Ze dacht aan een huidaandoening in het verleden als ik het goed lees? Is het iets wat de follikels belet goed te functioneren?
Bedankt trouwens voor die opmerking over Aloe Vera. Klinkt eigenlijk erg logisch. Denk je een keer goed te doen, doe je eigenlijk geen goed. Misschien kan dat trouwens ook het plukgedrag van Ellen's Tommy veroorzaakt hebben? (Eucalyptus?) |
Vrijdag 21 Maart 2008 9:50 pm |
|
|
|
|
esc_f_ny
Vliegende acrobaat
Ik moet eerlijk zeggen Sue. Ik kan me niet voorstellen dat iemand niet tevreden over haar is.
Maar ik heb totaal geen idee wat je bedoelt met die follikels...
Raja vond haar geweldig. Ze was helemaal op d'r gemak bij haar. Stapte gelijk op en liet zich aaien. Blablabla.
En tijdens mijn vragen zat ze op haar hand, lekker haar pootje te verzorgen etc. Geweldig.
Hmm,, misschien even Ellen informeren? |
Vrijdag 21 Maart 2008 10:01 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
|
|
|
Ik heb Ellen net geïnformeerd, in haar topic dan.
Wat fijn dat Raja ook zo happy met haar was. Leuk is dat he, als ze ook als vogels behandeld worden? Wie was de assistente? Was Jessie Claire er? (Bruin haar) Zij is van de parrotbunch. Die site ken je vast!
Veerfollikels:
Iedere veer ontstaat vanuit een veerfollikel (papillae) in de huid. Dit is erg goed te vergelijken met een haarzakje bij de mensen. Elke veer heeft de beschikking over bloedvaten die er voor zorgen dat een nieuwe veer voedingsstoffen krijgt waardoor het zich kan ontwikkelen. Naar iedere follikel lopen dus adertjes. Tevens heeft elke veer zijn eigen spieren. Vooral de veren die gebruikt worden tijdens het vliegen moeten door spierkracht in alle standen geplaatst kunnen worden, om het dier zo in staat te stellen te manoeuvreren en te remmen. De bloedvaten eindigen bij het begin van de schacht van de veer. Op dit punt zit een gaatje in de spoel (de veernavel) om voedingsstoffen door te laten. Zodra de veer is volgroeid sluit deze zich en kan er dus geen transport meer plaats vinden. Vanuit de veerfollikel ontstaat in eerste instantie een sprietje / een buisje. Binnenin dit buisje ontwikkelen zich de baarden en de baardharen. Op een gegeven moment scheurt het sprietje / buisje aan de bovenkant open en ontvouwt zich aan de top van dit buisje de vlag van de veer in de vorm van een waaier. |
Vrijdag 21 Maart 2008 10:33 pm |
|
|
esc_f_ny
Vliegende acrobaat
Yes, Raja vond haar geweldig.
Ben benieuwd wat Ellen hierop zegt.
AH! Nou, dat komt een beetje overeen met haar verhaal. Ze had het inderdaad ook over dat waar het begint. Enzelfs zei ze: Dat toen je nog niks kon zien, als je het onder een microscoop had gehouden, je al de symptomen had kunnen zien.
Maar bovenal had ze het over de pen. Bij ee mens een haarzakje, haha, ze versprka zich ook één keer.
Ze heeft het echt helemaal uitgelegd, maar ik heb oveel info gekregen....sorry..
Anyway, die pen daar groeit dus die veer uit, maar dat gaat via haken en blablabla.... Ik begreep haar heel goed, maar om het nou te herhalen.... Poeh... |
Vrijdag 21 Maart 2008 10:43 pm |
|
|
|
|
esc_f_ny
Vliegende acrobaat
O ja, over die assistente, had ze niet nodig.  |
Vrijdag 21 Maart 2008 10:44 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
Hahaha teveel info is volgens mij ook niet goed. Zeker niet als je probeert op je kippetje te letten. Neem volgende keer een videocam mee.
Ze legt alles altijd heel erg geduldig uit. En duidelijk ook! En, als ze iets niet weet, heeft ze ook the guts om het haar collega te vragen. Dat vind ik eerlijk gezegd wel klasse, omdat veel artsen last hebben van het god-complex.
PS Zat die assistente niet achter de balie? |
Zaterdag 22 Maart 2008 7:29 am |
|
|
esc_f_ny
Vliegende acrobaat
Is wel een goed idee, dan kan je de info later altijd terughoren.
Ja, inderdaad, ze is heel geduldig. Op een gegeven moment vond ik mezelf gewoon irritant met al m'n vragen en hoopte dat niets me meer te binnen zou schieten.
Ja, die assistente zat ook achter de balie. Blond. Hoezo? |
Dinsdag 25 Maart 2008 12:43 pm |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2, 3 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 4:47 am
|
|
|
|