|
|
|
Whisper
Kamikaze piloot
| Shallsea - veren probleem |
|
|
Shallsea heeft sinds een tijdje een probleem met de veren op haar "shouders" (bovenkant vleugels) en onderrug (waar de vleugels elkaar raken zeg maar).
De veren zijn kort en rafelig. Ik zou genegen zijn te zeggen dat ze ze stuk bijt, maar dat heb ik haar eigenlijk nog nooit zien doen. En zou de borst dan niet een logischere plek zijn om te beginnen met veren bijten?
Misschien komt het van haar bedje? Haar onderrug en schouders zijn de plekken waar het het meeste zou schuren als ze eruit klimt. Maar het is een fleecebedje, kan me ook niet voorstellen dat dat zo hard schuurt dat haar veren stuk gaan.
Ik heb al gegoogled op bek- en verenrot, maar hoewel ""uitgekauwde" uiteinden aan de veren" een van de symptomen is, vertoont ze de andere symptomen allemaal niet (godzijdank). Ik zou ook niet weten waar ze dat vandaan zou hebben, Sol en Shall zijn niet met andere vogels in contact geweest.
Heeft iemand een idee wat het kan zijn, of zal ik toch maar even de vogelarts bellen? |
Maandag 14 September 2009 10:39 am |
|
|
esjo
Moderator

Is ze al door haar rui heen?
Vaak zijn bij pyrrhura's o.a. de staartveren erg rafelig tegen de rui aan. Dit komt door het spelen e.d. en de lange staart.
Maar Shallsea heeft veel bij je op de schouder gezeten. Misschien die combinatie, het bedje, in je nek liggen en rollebollen????
Kun je er een foto van maken? |
Maandag 14 September 2009 10:51 am |
|
|
Whisper
Kamikaze piloot
We hebben dit weekend geprobeerd een foto te maken, maar mevrouw wil niet meewerken helaas.
Volgens mij zit ze nog in de rui. Maar daarvan worden veren toch niet rafelig? Of is dat bij jonge vogels anders? Sol heeft het in ieder geval nooit.
Ik heb in ieder geval besloten straks toch even de vogelarts te bellen. Ik ken mezelf, ik heb anders toch geen rust. |
Maandag 14 September 2009 11:16 am |
|
|
|
|
esjo
Moderator

Voor-tijdens de eerste rui zijn veren vaak echt aan vervanging toe. Die eerste veren hebben zoveel te lijdden gehad.
Maar bellen kan nooit geen kwaad natuurlijk maar ik verwacht niet dat er iets ernstigs aan de hand is  |
Maandag 14 September 2009 11:21 am |
|
|
Whisper
Kamikaze piloot
Dank voor de geruststelling .
Ik ga toch even bellen, om zekerheid te krijgen. |
Maandag 14 September 2009 11:29 am |
|
|
irene
Vlieger
Ik heb daar bij chico ook last van. Het lijkt inderdaad net alsof hij ze kapot bijt (rafelig en kort) . Bij hem zijn dat de veren die ik heb geknipt. Elke keer als er een nieuwe veer daar komt, lijkt het dus alsof hij die kapot bijt, tot de lengte van de gewiekte veren. Ook zijn er al 2 nieuwene veren uit zijn vleugel gevallen, met een beetje bloed. Aan zijn linker vleugel zitten wel 2 goed gegroeide nieuwe veren, en die laat hij ook met rust.
Ik geef chico 2x in de week appelazijn door zijn drinkwater, en 1 á 2x per week palmolie over zijn zaad voeding. Chico zit langer dan een half jaar op harrisons, maar sinds gister geef ik hem weer senic, kijken wat er dan gebeurt. 2x per week krijg hij zaadvoeding en 2x per week baby voeding van fruithapje ( Vrijdag&zaterdag, want ja, hij wil anders echt geen fruit eten )
Hij zit denk ik nog wel in de rui. Chico is van mei 2008
Dus verstandig om even langs de va te gaan?
|
Maandag 14 September 2009 1:41 pm |
|
|
|
|
millie
Kamikaze piloot
Ik kan je niet helpen wat betreft de veren maar ik zie wel dat in april je laatste update geweest is.
WIJ WILLEN FOTO'S ZIEN!!!!!!!  |
Maandag 14 September 2009 3:17 pm |
|
|
Whisper
Kamikaze piloot
Ik ben gewoon niet zo'n fotomens.
Ik heb trouwens woensdagochtend een afspraak met de VA, ik hou jullie op de hoogte. |
Maandag 14 September 2009 4:53 pm |
|
|
millie
Kamikaze piloot
quote:
Originally posted by Whisper
Ik ben gewoon niet zo'n fotomens.
Ik heb trouwens woensdagochtend een afspraak met de VA, ik hou jullie op de hoogte.
oke jammer.
Sterke bij de VA |
Maandag 14 September 2009 6:05 pm |
|
|
|
|
Laura B
Moderator

Ben benieuwd hoe het gaat bij de VA, het valt vast allemaal wel mee, hoop ik!!! sterkte en succes!!!! |
Maandag 14 September 2009 6:15 pm |
|
|
esjo
Moderator

Succes bij de va en sterkte  |
Maandag 14 September 2009 6:18 pm |
|
|
Sarah
Moderator

Succes |
Dinsdag 15 September 2009 8:07 am |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
Een foto zou in dit geval wel handig zijn.. Het is zo lastig om te bepalen hoe het eruit ziet.
Heel veel succes woensdag. Ik vraag me af of Shall het een straf zal vinden. (Ze lijkt me zo sociaal) |
Dinsdag 15 September 2009 8:13 am |
|
|
Whisper
Kamikaze piloot
Het is geen parasitaire infectie of ziekte, voor zover de vogelarts kan zien. Volgens hem lijkt het erop dat ze plukt, of dat haar bedje toch tegen haar aanschuurt als ze erin ligt. Hij raadde aan meer aan foraging te doen voor het geval ze plukt en aan andere bedje te zoeken voor het geval het dat is.
Weet iemand wat wel/niet goed is tegen plukken?
Ik zat er namelijk over te denken de birdies palmolie te geven. En om zelf wat foraging hapjes te maken wilde ik arabische gom gebruiken.
Ik ben in ieder geval erg opgelucht dat het niets ernstigs is. |
Woensdag 16 September 2009 12:22 pm |
|
|
bianca40
Kuikentje
Inderdaad een opluchting dat het niks ernstigs is
Nu op zoek naar een groter bed voor haar waar ze haar rug niet kan schuren  |
Woensdag 16 September 2009 12:37 pm |
|
|
|