|
|
|
Strav
Eitje
|
| Teflon antiaanbaklaag vs gaai. |
|
|
Hallo, Als eerst een waarschuwing, lang verhaal.
Ik wou dit even kwijt omdat ik het zelf niet wist en dat het bijna mijn gaai het leven heeft gekost. Ik zou ook extra informatie ook waarderen, als iemand iets anders zoiets meegemaakt heeft. Ik kon het ook niet echt op het internet terugvinden.
Mij gaai was eergisteren in perfecte conditie, hij was blij, fluitte, en sprong in het rond (een zwarkop caique). Hij heeft de neiging om van zijn kooi te springen en ons de keuken in te volgen waneer we aan het koken zijn. Meeestal laten we hem in de keuken blijven op de vensterbank, maar gisteren stopte ik hem toch terug in de kooi.
We waren pannenkoeken aan het bakken. En nadat we klaar waren en we begonnen waren met het eten, zette ik de deur van de kooi weer open zodat hij weer naar buiten kon. Hij was echter in het hoekje van zijn kooi gekropen, en bewoog niet.
Ik heb hem eruit gepakt en merkte dat hij niet erg stabiel op zijn poten stond. Heb nog een paar minuten aangeken, maar merkte dat hij snel slapper werd. Binnen 5 minuten kon hij niet meer op zijn pootjes staan, en ademde hij heel moeilijk. (later kwamen we erachter dat hij in de kooi ook had overgegeven)
Ik reed gelijk naar de dierenarts, niet wetend wat er mis kon zijn, immidels was ons gaai helemaal suf en deed hij zijn oogjes dicht. Mijn vrouw en ik hielden hem wakker door hem te aaien.
Bij de dierenarts heeft hij antibiotica gekregen en een spuit tegen shock. Tevens werd hij in een couveuse geplaatst. De dierenarts (op dat moment geen vogelarts) dacht aan schimmel omdat het volgens hem vogels ineens heel snel ziek kon maken.
Gelukkig hoorden we aan het eind van de avond (dus zo'n 3 uurtjes later) da thij alweer op eigen kracht op zijn poten kon staan. Ze hadden hem wel dwangvoeding gegeven. De volgende dag hoorde ik van de vogelarts (dhr Maas in Waalwijk) dat hij weer beter was en naar huis mocht.
In het gesprek dat ik daarna voerde zei de arts dat hij aan 2 dingen dacht of dat het een bacteriele infectie was, omdat bij schimmel antibiotica niet zo snel resultaten geeft. Het andere was Teflon anti-aanbak laag. Als je daarmee kookt komen er giftige dapen vrij en vogels kunnen er blijkbaar een alergische reactie van krijgen.
Omdat ik geen alternatiefen heb van wat er met mijn gaai mis kan zijn, en het geweldig snelle ziek worden en herstel denk vermoed ik ook dat dit het oorzaak is. En sinds dit gebeurde na het pannenkoeken bakken vind ik dat zeer reeel. Hulde voor de arts die dat heeft opgemerkt.
Ik een lesje geleerd, en ik hoop dat het voor anderen ook informatief is voor in de toekomst. |
Vrijdag 15 Juli 2011 8:36 pm |
|
|
|
|
MariekevC
Ervaren vlieger
Gelukkig gaat het weer goed met je gaaitje.
Zo zijn er nog een heleboel zaken die dus giftig zijn voor je gaaitje.
geurstekkers van brise bv (en alle andere merken) en geurkaarsen.
Komen hier er niet in.
Ik heb tegenwoordig Balans pannen van BK. Hier zit geen teflon in.
En verder gebruik ik een gierijzeren wok.
Al;s wij gourmetten, dan gaan de gaaien naar hun kamer. Z |
Vrijdag 15 Juli 2011 10:38 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
Jeetje wat een verhaal zeg! Gelukkig is het bij jou goed afgelopen.
Zelf heb ik, nadat ik had gehoord dat teflon giftig was, alle teflon pannen het huis uitgewerkt en er RVS voor in de plaats genomen. Ik heb ook andere pannen met een aluminium coating/legering die ook goed werken. |
Dinsdag 19 Juli 2011 12:11 pm |
|
|
|
|
Apple740
Kuikentje
|
Ik vraag me wel af of een pan teflondampen af blíjft geven op de lange duur. Ik vermoed dat de teflon in een nieuwe pan na één of twee keer bakken dusdanig uitgehard is dat er niets meer vrij komt. Zou voor een mens namelijk ook niet gezond zijn, dag in dag uit in de teflondamp.
Beetje hetzelfde als je een laagje verf in een koekepan zou bakken. Als je zo'n laag een aantal malen bakt dan komen er op een gegegen moment geen dampen meer uit.
Dus een teflonpan, ja kan link zijn, maar niet meer na een paar keer gebruik. |
Vrijdag 16 September 2011 10:27 pm |
|
|
MariekevC
Ervaren vlieger
Zodra er krassen in komen zullen de dampen juist weer ontstaan |
Zaterdag 17 September 2011 10:58 pm |
|
|
jeroen234
Fladderaar
hier nog wat meer dingen in huis waar je mee op moet passen
quote:
De volgende huishoudelijke producten zijn giftig voor vogels. Vogels zijn meer vatbaar om giftige stoffen in te ademen dan zoogdieren. Dit komt door de hoge stofwisseling en door de gevoelige luchtwegen.
Als uw vogel deze gifstoffen inademt, of er mee in aanraking komt kan dit resulteren tot een toestand van een beetje ziek zijn tot de acute dood.
Febreeze
Uitgeblazen kaarsen rookontwikkeling
Luchtverfrissers
Wierook
Parfum
Haarspray
Deodorant spray
Hete pannen, aangekoekte hete pannen
Ovenreinigers
Alle reinigers in spray-vorm
Rook van sigaretten, open haard, verbrand plastic
Chloor
Uitlaatgassen
Insecticides( insecten ongedierteverdelgers)
Pesticides (muizen-ratten gif)
Nieuw tapijt
Hete lucht verwarming
Verf
Nagellak en asceton
Leerbeschermingsspray
Oververhitte olie (frituurvet)
Kattenspeeksel en klauwen/krabben
Vezelbeschermers
Geurkaarsen
bron st. de moderne papegaai
[/quote] |
Zondag 18 September 2011 4:38 am |
|
|
|
|
Apple740
Kuikentje
|
quote:
Originally posted by MariekevC
Zodra er krassen in komen zullen de dampen juist weer ontstaan
Een teflonlaagje is flinterdun (enkele manometers) en is na een paar keer bakken echt wel doorgehard/uitgehard (= vrij van oplosmiddelen). Als je er een kras in maakt zit je gewoon op het metaal van de pan. |
Zondag 29 Januari 2012 2:38 am |
|
|
jeroen234
Fladderaar
heel het handvat is vaak ook nog van teflon gemaakt
en als je dan je pan verkeerdd op het gas zet komen de flammen er mee in contact en dan komt dat giftige gas ook vrij |
Zondag 29 Januari 2012 12:41 pm |
|
|
|
|
Apple740
Kuikentje
|
Handgrepen van Tefal pannen zijn volgens hun website van bakeliet gemaakt.
Teflon vind je alleen in de anti-aanbaklaag. |
Zondag 29 Januari 2012 2:15 pm |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 4:53 am
|
|
|
|
|