|
|
|
Phyrex
Eitje
|
| Vreemde Roodstaart geluiden? |
|
|
Hallo,
Ik heb mijn grijze roodstaart gaai nu zo'n 2 jaar (hij/zij is 8 ).
Het is een geweldige vogel en ik heb er nooit problemen mee gehad maar sinds gister begon ie met wat vreemde geluiden te maken.
Vreemd als in: ik heb het nog niet eerder gehoord en daarom vraag ik op dit forum of er reden is voor zorg.
Ik ga er van uit dat er niks aan de hand is want de vogel is gewoon normaal als anders en uiteraard kunnen roodstaarten als de beste geluiden nadoen, maargoed, je weet maar nooit...
Een geluid is moeilijk te beschrijven maar het klinkt een beetje alsof de vogel hitsig is, eventueel misschien kortademig maar daar zijn verder geen tekens van zijn o.i.d.
Misschien dat er iets is met roodstaarten dat ik niet weet, zoals (en ik doe maar een gok) dat vrouwelijke gaaitjes rond een jaar of 8 geslachtsrijp/etc worden ofzo...
Ik weet het geslacht niet zeker maar je kan een wijsvinger tussen het bekken van de vogel leggen. Ik dacht dat dat zou aanduiden op een vrouwelijke roodstaart maar weet het niet zeker. Opzich is de vogel redelijk groot voor zijn soort en da's meer een mannelijke eigenschap?
Anyway, 'hij' heeft het tot nu toe maar 3 keer gedaan en stopt elke keer als ik naar hem kijk. Misschien juist omdat ik er aandacht aan geef dat hij het na die eerste keer vaker wilde herhalen, maar dat verklaart nog hoe hij zomaar zo'n vreemd geluid uit het niets maakt.
Heeft iemand misschien een verklaring?
Alvast bedankt! |
Donderdag 15 Januari 2009 1:37 pm |
|
|
Tiny-M
Beginnende vlieger
Lijkt het een beetje op een soort van hehehheheheh hijgen? (kan het ook niet echt goed uitleggen)
Dat doet ie van mij ook weleens (is anderhalf jaar oud), ze gaat dan soms ook een soort van wapperen met haar vleugels, doet ze toevallig meestal ook bij 1 bepaald voorwerp.
Ik verklaar het maar een beetje als sexueel gedrag, maar of het dat echt is weet ik niet. |
Donderdag 15 Januari 2009 2:05 pm |
|
|
|
|
MariekevC
Ervaren vlieger
ik vind het altijd een beetje hijgend tokkelen
Haalt ie ook eten omhoog of probeert ie te schuiven over de stok of langs de tralies? |
Donderdag 15 Januari 2009 2:49 pm |
|
|
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat
Zoals de anderen vragen - hoe ziet de situatie eruit als hij/zij dat geluidje maakt? |
Donderdag 15 Januari 2009 10:34 pm |
|
|
Sarah
Moderator

Ook hier doet ons grijsje, onze Jos, het wel eens. Maar, wanneer ik dat zie, hij doet het vooral bij mij, dan ga ik ff de kamer uit en wanneer ik terug kom is het voorbij. |
Vrijdag 16 Januari 2009 7:58 am |
|
|
|
|
Phyrex
Eitje
|
Hey allemaal,
Ruim een jaar later en mijn vogel (Cleo) is weer begonnen met het maken van de vreemde geluiden. Dit keer ben ik er achter gekomen wat de trigger is: een (metalen) spiegeltje.
Cleo was meestal een beetje bang/agressief voor nieuwe speeltjes in het begin en daarom had ik het spiegeltje eerder verwijderd, nu is hij daar wel overheen en lijkt helemaal verlieft te zijn op het voorwerp!
Wat Tiny-M dus al zei: sexueel gedrag lijkt me het beste van toepassing.
Nu heb ik echter de brandende vraag: houdt dit in dat mijn Cleo een mannetje is? Of maken vrouwtjes ook deze sexuele geluiden? Ik heb het nog steeds over Grijze Roodstaarten. Soms gaat ie helemaal tekeer en ik heb hem zelfs het spiegeltje zien 'berijden'. |
Maandag 17 Mei 2010 9:47 am |
|
|
Laura B
Moderator

Gezellig, nog een Cleo op het forum!!!
Als het spiegeltje partnergedrag triggert, dan zou ik het weghalen! Het kan voor een vogel ook frustrerend zijn omdat zo'n spiegel of speeltje natuurlijk geen 'partner' reactie terug kan geven, op die manier kan het gedrag verergeren... |
Maandag 17 Mei 2010 9:59 am |
|
|
|
|
Sarah
Moderator

Inderdaad dat spiegeltje zou ik er ook uithalen als dat de trigger is, goed trouwens dat je het zo goed opvolgde en nu weet wat de oorzaak is.
Nee, dit wil volgens mij nog niets met zekerheid over het geslacht zeggen. |
Maandag 17 Mei 2010 10:42 am |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
die van ons doet dat met haar vriendje. heel herkenbaar dus. ik denk dat het een seksueel gedrag is. bij mij voeren ze elkaar en maken ook van die geluidjes |
Maandag 17 Mei 2010 12:13 pm |
|
|
Phyrex
Eitje
|
|
|
|
Dat voeren doet mijn vogel ook met regelmaat. Het lijkt een beetje op kokhalzen maar vervolgens eet hij het gewoon weer zelf op en geeft mij nooit wat. De egoïst!
Wat betreft het spiegeltje weghalen, is dit echt beter denk je? Op die geile geluiden na lijkt hij er juist wel blij mee. Wat verdere informatie:
- Als ik Cleo bij zijn nek aai dan doet hij z'n hoofdje oplaag en stopt één teen in de holte achter zijn snavel. Een duidelijk teken van genot. Dit doet hij af en toe ook bij het spiegeltje.
- Als het spiegeltje op de grond ligt
buiten
zijn kooi dan gaat hij er vaak rustig op zitten en lijkt zeer content.
- Als het spiegeltje op de grond ligt
in
zijn kooi dan wil hij er wel eens op gaan staan en met z'n snavel een uiteinde optillen en dan loslaten wat een klein beetje lawaai maakt.
- Als het spiegeltje los is pakt hij het vaak op en balanceert hij het naast hem op de stok bij het drinkbakje.
Dat is het wel zo'n beetje volgens mij. Consensus dat het beter is om het weg te halen of niet?
Een beetje afwisseling is niet verkeerd natuurlijk maar als veel vogels erdoor gefrustreerd raken dan zal ik het voortaan niet altijd standaard in z'n kooi laten. |
Maandag 17 Mei 2010 3:06 pm |
|
|
|
|
Laura B
Moderator

Ik blijf bij mn bovenstaande reactie , maar het is jouw keus en jouw vogel. Als jij geen problemen voorziet.... |
Maandag 17 Mei 2010 6:33 pm |
|
|
MariekevC
Ervaren vlieger
Partnergedrag zonder echte partner is natuurlijk ook frustrerend voor zo een vogel.
Het is ook niet iets wat je wilt triggeren. Het kan namelijk ook uitdraaien op agressie door frustatie.
Hier probeer ik juist te voorkomen dat ze die sexuele frustatie krijen.
Niet kroelen op de rug, tussen de poten en onder de vleugel. Alleen als beloning op de kop een vlug kroeltje.
Geen eten uit de mond geven etc etc.
Jojo is er erg gevoelig voor en merk aan hem dat hij door de frustatie juist agressiever kan reageren op zijn omgeving.
Ik zou dus dat spiegeltje weg halen |
Dinsdag 18 Mei 2010 1:48 pm |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 5:04 am
|
|
|
|
|