|
|
|
Valkje
Eitje
| 2 edelpapegaaien, hoe gaat dat bij jullie? |
|
|
ik zie hier meerdere mensen met 2 edels,hoe gaat dat?ik overweeg er een man bij te nemen maar verandert er veel ,ik heb nu een rustige vogel ze begint net een beetje te praten,ik ben benieuwd naar jullie ervaringen misschien neemt dat mijn twijfel weg. |
Donderdag 10 April 2008 6:04 pm |
|
|
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
| Re: 2 edelpapegaaien, hoe gaat dat bij jullie? |
|
|
Hoi valkje, ik heb even de titel van je topic veranderd. Hoop dat 'ie zo beter wordt gespot.  |
Vrijdag 11 April 2008 9:57 am |
|
|
mh_1204
Kuikentje
hey! altijd leuk een edeltje er bij te nemen.
maar zoals je waarschijnlijk her en der al gelezen hebt is het niet altijd automatisch een liefdevol paradijs.
ook hier bij ons niet. het is niet zo dat ze elkaar echt aanvallen,maar onze edelpop, die we als eerste hadden, is HEEL erg dominant. dus dat geeft voor onze edelman nogal eens problemen als hij relaxed wil gaan zitten dutten op zijn stok.
maar wil je nou meer weten moet je wat oudere topics opzoeken.
ik ben nl tegen hetzelfde probleem aangelopen.
in topic: de broek aan? is al een deel te lezen wat er nu gaande is.
vroegere topics moet je maar even opzoeken.
succes.
mvg marc |
Vrijdag 11 April 2008 10:17 am |
|
|
|
|
mh_1204
Kuikentje
oh en even voor de duidelijkheid,
ook al is het hier niet een 100% geslaagde onderlinge acceptatie, het is nog steeds heel tof om een pop en man te hebben. vergeet alleen niet... twee edels is ook minimaal twee keer zoveel aandacht geven!
mvg marc |
Vrijdag 11 April 2008 10:19 am |
|
|
Valkje
Eitje
hoe oud zijn ze bij jou en hoe zit het met schreewen doen ze dat meer of valt dat mee. |
Vrijdag 11 April 2008 10:23 am |
|
|
mh_1204
Kuikentje
onze pop is nu 2.5jr oud en de man 6.
het schreeuwen is hier niet erger geworden. het is hier niet het geval als met honden dat ze elkaar aansteken en opfokken.
kijk... is het geschreeuw omdat ze nieuw eten krijgen als we net thuis zijn, ja dan hebben ze gezamelijk wel feest!
maar dat is ook gelijk weer over als ze beiden hun verse voer weer hebben. dan hoor je hooguit, terwijl de snavel nog volzit, een blije 'oooh' en 'mmmmm'. maar daar blijft t ook bij. |
Vrijdag 11 April 2008 10:41 am |
|
|
|
|
PeCe
Beginnende vlieger
|
|
|
Je eerste vraag, veranderd er veel is het makkelijkst; Ja, er veranderd zeker veel.
Wat mij betreft waren dat vooral positieve veranderingen, vanzelfsprekend zijn er ook minder goed kanten.
Net als met alles wat betreft het houden en verzorgen van papegaaien is veel afhankelijk van individuele omstandigheden. Daardoor is het moeilijk om te stellen dat alle punten bij jou of bij een ander ook zo uitpakken.
Het begint bij de aanschaf, zoeken naar een goede kweker of een gerespecteerde winkel. Met wat geluk kan je een goede kweker vinden die je edel ook meteen aan andere vogels went. Is geen essentieel punt, maar zoals Sue recent in een ander topic aangaf, het kan geen kwaad als ze al aan andere vogels of geluiden gewend zijn. Vervolgens zal je een 2e kooi moeten aanschaffen, dus dubbel schoonmaakwerk. Uiteindelijk zullen twee papegaaien elkaar bijna altijd accepteren, de kans dat ze (in een hele ruime kooi) samen kunnen zitten is ook heel groot. Alleen hoe lang dat duurt? Dat is en blijft een vraag. Bij mij duurde het een jaar voordat April en Iwan zover waren dat ze in een kooi konden. Maar het kan zelfs nog langer duren, maar ook sneller gaan.
Twee papegaaien, dubbel voer maken, dubbel aandacht geven, kans op jaloers gedrag van de papegaaien, dubbele kans op schreeuw gedrag of baldadig gedrag. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Het is net als met nemen/krijgen van kinderen, als je het zwart/wit uit schrijft kan het erg negatief over komen en zelfs zo dat je denkt waarvoor en waarom??
Zodra de papegaaien elkaar gaan accepteren word de situatie natuurlijk nog mooier, maar voordelen als genieten van dubbele pracht. Dubbel liefde krijgen, het feit dat papegaaien ook met soortgenoten kunnen communiceren is toch een natuurlijker iets dan wanneer ze zich alleen aan de mens mogen spiegelen. Als je weg gaat voel je je iets minder schuldig, want ze hebben elkaar en kunnen (zelfs in gescheiden kooien) communiceren, visueel contact maken.
April verraste mij al met de liefde en plezier die je van een papegaai kan krijgen. Ze overtrefde al mijn verwachtingen. Ook al hadden wij een stroeve start door haar achtergrond, maar ze was en is een toppertje. Toen ik later besloot dat ze recht had op een soortgenoot had ik ook de angst, zou ze zich verwijderen en meer richting de ander gaan oriënteren?! Zou er meer overlast komen? Antwoord neen op beiden, tenminste... Overlast is en blijft een moeilijk te definiëren punt. Twee papegaaien maken meer geluid dan een, is niet anders dan logisch. Maar meer overlast, neen bij mij niet. Wel moet ik toegeven dat het per papegaai verschillend is. Nummer 3 & 4 deden op dezelfde dag hun intrede en het popje Franka is beslist de luidste van allen. Bij haar heb ik meer werk om haar aandacht te houden, cq haar rustiger te houden. Ook was heel opvallend dat April in het begin niet zoveel van Iwan hoefde te weten en als gevolg daarvan juist nog closer werd naar mij toe. Iwan had zijn tijd nodig, maar wende ook redelijk snel. Richtte zich eerst ook op mij. Logisch, hij kreeg aandacht, voer enz. van mij. Maar langzaam accepteerden de beide edels elkaar en zaten ze ook regelmatig samen op een van de speelplaatsen.
Zoals gezegd overlast is een lastig begrip. Zelf denk ik ook wel eens "kan het wat zachter", meestal duren die perioden maar kort. Maar verrassendste is wat ik recent van de ouders van mijn buurvrouw door kreeg. Die hebben zelf niets gemerkt of gehoord van hun dochter van overlast. Ze wisten wel dat ik edels heb, had ik eerder al eens aan ze verteld, maar dat ik er vier heb was voor hun een verrassing. Tot op heden (snel afkloppen) heb ik nog nooit van iemand klachten gehad over overlast. Wel zie ik geregeld mensen naar binnen kijken of kinderen die voor verbazing staan te kijken als ze mijn edels zien vliegen of in de spiraal voor het raam zien zitten.
Edelpapegaaien hebben tijd nodig om te leren praten, maar zodra ze dat doen, dan blijven ze dat doen. Dat word niet minder als er een ander bij komt. Het kan juist zijn dat het de ander stimuleert en dat die sneller gaat praten. Het hoeft niet en dan kan het ook contra werken. Bij mij praat April wel, maar de andere drie hebben er nog niet zoveel zin in. Ik weet zeker dat het komt, soms hoor je al bepaalde geluiden, maar omdat ze onderling kunnen praten is het niet zo nodig om menselijk gedrag te kopiëren. Dat is het praten toch. Een menselijke eigenschap en geen papegaai eigen iets. Maar ze kunnen goed praten en zodra ze dat doen blijven ze praten.
In jouw geval zal je het goed moeten aanpakken, maar dan zal je ook merken dat je er veel plezier van krijgt. Het goed aanpakken, daarmee doel ik op dat jij al een popje (Lizzy) hebt. De kans is dus groot dat er een jongere man bij komt. Is bij mij en diverse anderen ook gebeurt en dat kan wel. Maar je zal dan ook gaan merken waarom de edelpop als een dominant en pittige dame te boek staat. Richting de mens valt dat gedrag erg mee, maar richting een edelman, dan krijg je gauw dingen waar Marc (Mh_1204) op doelt. Je moet dan opletten dat de edelman niet onder doet voor de pop. Dit kan goed gaan, bij mij tenminste wel. Ik heb ze net zolang in aparte kooien gehouden totdat ik ze buiten de kooi veel samen zag zitten en ze elkaar ook begonnen te voeren. Toen ze ook zonder problemen bij elkaar in de kooi gingen werd het tijd om ze samen te zetten en dat gaat tot op de dag van vandaag goed. Ondanks dat April 2 jaar ouder is dan Iwan.
Al met al wil ik geen van allen kwijt. Ieder heeft echt een eigen karakter. Ze vinden het allen leuk om bij me te komen en het gebeurt dus geregeld dat er drie of vier edels naar mij toe komen om lekker bij me te zitten. Het jongste koppel heb ik nu 8 maanden en is ondertussen ook goed geaccepteerd. April blijft nog wat afstandelijker, Iwan was al lang aan het "aanpappen" met Franka, maar ik zie hem nu ook steeds meer spelen en zelfs snavelen met Frodo. April accepteert de anderen ook, wil rustig bij ze zitten, maar gaat nog niet verder dan dat. Volgens mij vinden mijn edels het heerlijk met elkaar, ze kunnen praten, samen capriolen uithalen, samen op stap door huis. Dat laatste zelfs letterlijk want Iwan en Franka kunnen ook de trap op vliegen, maar besluiten geregeld naar boven te wandelen om dat boven in een van de speelplaatsen te gaan zitten of een tijdje van kamer naar kamer te vliegen. Al met al geniet ik van al die pracht, maar ook hun aanhankelijkheid naar mij toe. |
Maandag 14 April 2008 11:29 pm |
|
|
Valkje
Eitje
ik heb besloten er 1 bij te nemen,het is al bijna zover zijn naam is hobi.ik ben benieuwd hoe het zal gaan straks. |
Donderdag 29 Mei 2008 5:42 pm |
|
|
|
|
Valkje
Eitje
ik heb foto"s geplaatst in gebruikerspagina. |
Donderdag 29 Mei 2008 5:58 pm |
|
|

|