|
|
|
mh_1204
Kuikentje
| achterstallig onderhoud |
|
|
hallo peepz,
ik heb ff een vraagje.
ik zal eerst ff de voorgeschiedenis meegeven. dan kunnen jullie de situatie watbeter inschatten.
wij hebben nu een half jaartje onze 5 jaar oude edelman tiko.
toendertijd gekocht van een stel waar de vrouw van ging werken en ze hem niet alleen wilde laten zitten.
tiko was toen superlief,klein beetje eenkennig,magertjes en zat matig in de veren. vooral rond de snavel was t gewoon kaal,lelijk etcetc. dus gelijk schreeuwde een stem pbfd in mn hoofd. maar daarwas tie te aanhankelijk en actief voor,ook zijn ogen waren helder er niet 'tranerig'.
dus dat kon t niet zijn. het beessie maakte niet een echte verwaarloosde indruk maar wel een indruk dat er wat achterstallig onderhoud was.
laat wel duidelijk zijn dat die vorige baasjes zoals ik het kon inschatten wel heel veel van tiko hielden en wel hun best deden om hem naar hun kennis goed te verzorgen.
in de afgelopen maanden hebben we tiko aardig moeten heropvoeden.
het eenkennige,vooral naar de vrouwen, eruit krijgen,het kunnen genieten van wassen en douchen en ook vooral goed leren eten.
daar bedoel ik mee dat bij hem zaad geen probleem was. ook een mandarijnepartje en aardbei ging goed. maar dat was t!(.....)
alle andere vruchten en groenten moest tie niks van hebben.
in zn geheel,grote stukken,kleine stukjes. het was in het bakje kijken,omdraaien en wegtippellen. ook uit de hand voeren was geen succes. nooit geweten dat een papegaai t voor mekaar kon krijgen om met uiterste preciesie een stukje paprika volledig over mijn huiskamer uit te smeren
maar na zelfs alleen groenten en fruit te geven en de zaadjes NIET geven trapte tiko er niet in. hongerstaking was n feit! dus die slag heb ik na de eerste daag al opgegeven.als laatste poging gingen we onze edelpop kaya inzetten. ze tolereren elkaar maar samen slapen is (nog) geen optie. dus in het bij zijn van tiko kaya gaan zitten voeren en kaya verwennen met lieve woordjes en bergen aandacht. succes was er direkt! koste n paar minuten maar meneertje moest en zou natuurlijk ook eten krijgen. ongeacht t feit dat die t niet kende. die kaya krijgt dus ik moet ook!hij eet nu zelfs meer als haar.
laatst van een kennis die zelf een ara ,paartje roodstaarten en een kaketoe heeft zitten gehoord dat ons tiko er heel gezond en vol bij vond zitten.das fijn om te horen van een buitenstaander. maar t klopt wel. kale plekken weg,hij is aangekomen,en zijn verenpak is vol! ik=blij!
maar nu is het laatste probleem om tiko helemaal van top tot teen een gezond en fit beesie te maken dat zn tenen zijn kromgegroeid door slecht onderhoud aan zijn nagels en de veel te dunne stokken waar die op zat de eerste jaren van zijn leventje. volgens die kennis is daar niet zoveel meer aan te doen als iig hem nu wel dikke stokken te geven(hadden ze hier bij ons gelukkig al). maar ze kunnen er schijnbaar zonder al te veel problemen oud mee worden.
ook zijn snavel is door gebrek aan knaag/sloop speeltjes in zijn kooi te lang. en dat kan je ook goed zien. nu hebben we een mineraal knaagblok geval ding in zijn kooi hangen en kaya vreet t echt op!!! als een malle gaat ze tekeer op dat ding. tiko daarentegen reageert(zucht) uiteraard weer op de welbekende struisvogelpolitieke wijze: ik negeer het,kijk er niet naar,dan is het er ook niet! gevolg: geen knagen,geen slijten van de snavel.zelfs t jaloers maken hielp niet meer(zou die t door hebben?? )
nou vond mn kennis t wel allemaal meevallen,maar ik wil gewoon dat dit ook goed komt. tiko is in een half jaar een enorm stuk opgeknapt en nu ga ik dit laatste het niet zo laten.
iemand dus suggesties hoe ik die tenen/nagels en snavel krijg zoals ze eigenlijk horen?
alvast onwijs bedankt namens mij en tiko
marc. |
Woensdag 1 November 2006 1:47 pm |
|
|
Laura B
Moderator

|
|
|
Wat een verhaal!!! ik ben blij dat het ondertussen weer zo goed gaat met Tiko!!!
Wat betreft zijn poten, je kunt ze sterker maken door veel takken, touwen e.d. te geven met verschillende diktes. Door die verschillende diktes traint je vogel zelf zn poten. In de kooi van mijn bbtje zit maar een officiele zitstok, voor de rest alleen maar touwen, speetjes en een grote tak van een krulwilg. Ze moet dus constant klimmen om ergens te komen. Verder proberen we regelmatig haar nagels bij te vijlen.
Wat betreft de snavel, wat zegt de VA daarvan?? Kan die er niet iets aan doen?? Veel gaaien moeten leren spelen, zeker als ze dat op jonge leeftijd niet hebben geleerd, wilgentakken om te slopen zijn natuurlijk ideaal, desnoods hang je de kooi zo vol dat hij zich een weg moet banen met zn snavel, ik geef ook regelmatig cedarnootjes of walnoten die zijn keihard en daarvoor moet hard gewerkt worden om m te kraken, sowieso verpak ik veel lekkers in kartonnen doosjes, proppen papier en dergelijke, dan blijft die snavel wel bezig...
Je krijgt hier vast nog een hoop tips, succes!!!  |
Woensdag 1 November 2006 4:46 pm |
|
|
|
|
Tommy
Fluffies bewoner
Zo he wat een mooi verhaal!! Tiko treft t maar!!!
Ik sluit me bij Laura aan, maar zou voor de nagels , snavel ed even langs een vogelarts gaan.
Enn..pbfd kun je zelf lang niet altijd herkennen hoor. Niet om je bang te maken, maar wilde ik toch even zeggen  |
Woensdag 1 November 2006 4:52 pm |
|
|
mh_1204
Kuikentje
kijk goede tips! das mooi!
ok de kooi gaat idd behangen worden...daar zie ik zelf ook de humor wel van in! wil zijn koppie wel eens zien dan als ik hem terugzet...hehehe !!!
binnenkort maar eens naar de VA,daar zijn we nog niet geweest.
maar die walnoten is ook een goed idee! maar ook met mate waarschijnlijk,net als pelpinda's
nog meer ideeen mensen?
alvast bedankt.
marc |
Donderdag 2 November 2006 1:54 pm |
|
|
|
|
Laura B
Moderator

Walnoten en andere noten (zijn palmnoten niet geschikt voor Tiko??) idd met mate....Ik geef zelf geen pinda's in wat voor vorm dan ook (behalve pindakaas af en toe heel klein beetje) ivm schadelijke schimmels die hier in kunnen voorkomen....  |
Donderdag 2 November 2006 2:08 pm |
|
|
Patricia
Kamikaze piloot
|
Wat fijn dat je er helemaal voor gaat en alles er aan wilt doen om Tiko een zo mooi mogelijk leventje te bezorgen. Veel plezier en succes! |
Donderdag 2 November 2006 4:00 pm |
|
|
|
|
Danny
Fluffies bewoner
Wat fijn dat Tiko zo'n fijn thuis heeft gevonden!!!
Ik sluit me aan bij de rest en zou dus zeker eens eventjes bij een goede VA langs gaan!!! |
Donderdag 2 November 2006 5:46 pm |
|
|
mh_1204
Kuikentje
ok nou we zijn nog niet naar de da of va geweest. eerst nog eens kijken of t ons zelf lukt. nageltjes hebben we rustig aan elke dag een beetje kortgevijlt...was geen echt feest voor tiko maar ja
en nou gaat t ook wel wat beter qua knagen enzo maar tsja nog niet helemaal dat je zegt van....
maar....laatst zaten ze in de tuin en we waren daar de druivenplant aan t snoeien en zonder direkte reden vond tiko het wel heel interesant om daar zijn tanden in te zetten. en dan niet de druiven maar de takken...
ook binnen in de kooi ligt zijn voorkeur bij druiventakken. dat is niet enorm hard hout/takken maar ach alle beetjes helpen denk ik dan maar.
maar mijn vraag is nu of dit kwaad kan ....
dus of druiventakken veilig zijn voor onze birdies.
voordat ik er nog meer geef...
iemand enig idee?
thnx again
marc |
Woensdag 22 November 2006 2:03 pm |
|
|
|
|
mh_1204
Kuikentje
oh dat vergeet ik helemaal!!
speciale dank nog aan laura b,want dat inpakken van eten is echt een festijn geworden hier! mn wc-rollen en oud papier hebben een extra nut gekregen. kaya gaat als een stier op een rode lap als ze ziet dat ik iets lekkers in een wc-rolstop en die dan uiteraard stevig dichtprop(sadistisch lachje). kaya is een echt felle. die rol ziet elke hoek van de kooi en tiko die gaat op zijn gemakkie stukkies eraf zitten bijten. beide tactieken geven ze iig een hele avond wat te doen!! thnx! |
Woensdag 22 November 2006 2:14 pm |
|
|
kadoes
Kamikaze piloot
wat fijn dat het zo goed gaat.
volgens mij mogen druiven takkenwel hoor. |
Woensdag 22 November 2006 8:25 pm |
|
|
|
|