|
|
|
patrick32
Eitje
|
| Beginners en aanschafvragen |
|
|
Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum, dit omdat ik van iemand een edelpapagaai over kan nemen.
Ik wil dit alleen doen als ik erg goed geinformeerd ben over dit schitterende dier, zodat ik er geen spijt van krijg of onverwachts voor verassingen sta.
Eerst even wat info over ons gezin en de papagaai.
We wonen nu met zn 3en en ons dochtertje is nu 3 maanden oud.
We hebben zelf nog geen huisdieren wel heeft mijn vader 20 jaar een dierenwinkel gehad waar wij zelf ook een paar jaar in gewerkt hebben. Ook hebben mijn ouders 2 roodstaarten gehad.
Ik werk fulltimen en mijn vriendin 3 dagen in de week, dit betekend dat de edelman 3 dagen alleen zit van 8 tot 6.
De huidige eigenaar zegt dat hij hier erg aan gewend is.
De edelman is nu bijna 2 en is met de hand groot gebracht en dus heel tam, ook zegt hij al wat woordjes. Hij zit nu in zijn leerfase en de eigenaar is daar erg geduldig mee bezig.
Ook zit hij vaak bij hun kleine meid van 3 op schoot.
Nu mijn vragenlijstje...
1, Ten eerste natuurlijk de vraag wat zouden jullie doen? in onze situatie?
2, Hoe zit het met het stofgehalte tijdens de rui? maar ook het gehela jaar door? en is het een rommelkont die veel troep maakt wat dus buiten de kooi terecht komt? (we hebben hoogpolig tapijt vandaar)
3, wat voor een koste brengt het met zich mee? we weten al dat ze veel gevariierd eten nodig hebben en veel soorten fruit per dag de kooi (een hele grote) en speeltjes zitten er bij.
We zijn allebei ontzettend gek met dieren en dit is absoluut geen opwelling, we willen gewoon erg goed weten waar we eventueel aan beginnen en dus niet wat veel mensen doen het beest gewoon aanschaffen en maar zien hoe het bevalt.
Ik hoop day jullie ons wat tips en info kunnen geven, hiervoor alvast mega bedankt!!
Patrick en Barbara |
Donderdag 7 Juni 2007 6:24 pm |
|
|
Danny
Fluffies bewoner
Hoi Patrick en Barbara
Als eerste welkom op het leukste papegaaienforum.
Tja,wat zouden wij doen,is eigenlijk een verraadelijke vraag.
Hier zijn we wel meteen begonnen met 2 gaaien,2 caiques,maar daarna is het ook snel gegaan. een gaaitje alleen thuis vind ik eiegmlijk minder,maar als ie het al echt gewend is,komt ie die 3 dagen ook wel door.
De 2de vraag. de meeste gaaien staan bekend als rotzooi makers,daar zul je dus echt rekening mee noeten houden. Hoe wil je dat bijv. doen als ie uit de kooi is?? gaaien leggen over al hun behoeftes neer.
Tja,de kosten zullen verschillend zijn,ligt er natuurlijk aan wat je gaat voeren allemaal. Over het algemeen en gemiddeld gezien vind ik het qua voer wel meevallen. Speeltjes zullen toch geregeld vernieuwd moeten worden,zeker voor de afwisseling,maar dit is zeker ook op te vangen door zelf dingen te maken.
Super dat jullie eerst informatie zoeken. Ik ben erg benieuwd naar jullie beslissing. |
Donderdag 7 Juni 2007 7:56 pm |
|
|
patrick32
Eitje
|
bedankt voor de reactie.
De rede waarom de huidige eigenaar de gaai weg doet is omdat ze allebei erg vaak in het buitenland werken. Dus dan is het zielig voor de gaai want hij is dan heel erg vaak alleen.
Ik hoorde van de eigenaar dat deze gaai als hij uit zijn kooi is vaak op zijn kooi zelf zit. af en toe komt hij naar je toe om bijv wat lekkers te halen of om aandacht te krijgen. Verder echt rondvliegen doet hij niet.
Ook vertelde hij dat hij eigenlijk niet veel schreeuwt. Behalve als hij wat wil eten of bijv wil spelen of aandacht wilt. Ook vertelde hij dat hij gek is op kaas... Maar wat ik me afvroeg is of dit wel goed is voor een gaai? |
Donderdag 7 Juni 2007 8:17 pm |
|
|
|
|
Danny
Fluffies bewoner
Af en toe een stukje kaas,kan echt geen kwaad.
Dagelijks geven is natuurlijk niet goed.
ik weet niet of je daar al bent gaan kijken,maar bekijk het gewoon eens goed. Als het te opgeruimd uitziet is het ook niet goed.  |
Donderdag 7 Juni 2007 8:21 pm |
|
|
Wil
Ervaren vlieger
|
|
|
Hallo welkom hier en om jullie vraag wat te beantwoorden kan ik het volgende zeggen:
Wij hebben ook een edelman van nu ruim 8 maanden en dat is ook een mega lieverd.
Ik neem aan dat jullie je al wel verdiept hebben in het algemene karakter van de edel etc?
Wat het knoeien betreft moet je er zeker rekening mee houden dat het groente en fruit eters zijn. Edels zijn dol op vers eten en dat is ook een 'noodzaak' voor ze, als je ziet hoe smakelijk ze ook eten dan geniet je dubbel zo mee. Maarrrr dat brengt zeker ook geknoei met zich mee hoor, de muur achter de kooi kan ik regelmatig schoon maken met heet water en een schuursponsje om spetters fruit en groente er af te boenen en ook op de vloer vind je nogal eens wat.
Ze schudden tijdens het eten ook nog weleens met hun kop dus waar je ze ook eten geeft ze trekken zich niets aan van jullie mooie tapijt hoor
Ik vind dat niet erg heb toch gladde vloeren maar omdat het een vraag is van jullie ivm jullie tapijt zekers iets om goed ovr na te denken dan.
Ook kunnen ze beste flatsen laten vallen hoor
Het kostenplaatje...tja...wat Danny al zei regelmatig speeltjes vervangen/ verwisselen om verveling te voorkomen etc, maar je kan ook zelf goedkoper dingen maken en vooral wilgentakken geven, dat vinden ze ook geweldig om op te knagen en lege wc / keukenrollen zijn hier ook altijd nog favoriet!! kost weinig en een hoop speelplezier!
Fruit is hier altijd in huis en als ik een appel eet, krijgen hun daar gelijk ook wat van mee en wat verse groente betreft, je kan ook kleine porties kopen zoals sperziebonen, wortelen, 1 paprika en daar elke dag een stukkie van afsnijden, dat blijft ook zeker wel lange tijd goed in de koelkast hoor. Ik vind deze kosten echt super meevallen.
Verder krijgt Shandor pellets en deze kosten vind ik ook niet echt noemenswaardig in de zin van mega duur als je ziet de kleine hoeveelheid wat ze dagelijks ervan eten. Ze hebben een maagje niet groter als een pingpongballetje dus reken maar uit
Tja ik ben verders een grote edelfan ik vind de man schitterend met zijn mooie kleur groen maar vooral het karakter sprak mij erg aan!!
Ik ben benieuwd wat jullie beslissen!! Succes ermee! |
Donderdag 7 Juni 2007 10:42 pm |
|
|
Danny
Fluffies bewoner
Groente is zelfs in te vriezen!!
Zelf doe ik dat hier ook hoor.
maak altijd porties klaar. en daar duw ik dan nog het 1 en ander vers door. |
Donderdag 7 Juni 2007 10:52 pm |
|
|
|
|
Wil
Ervaren vlieger
Wat het stofgehalte betreft: Het zijn veel donsveertjes die tijdens de rui dwarrelen , maar echt dat 'witte stof' zoals bij bv grijsjes ofzo heb je van een edel niet. |
Donderdag 7 Juni 2007 10:53 pm |
|
|
Wil
Ervaren vlieger
quote:
Originally posted by Danny
Groente is zelfs in te vriezen!!
Zelf doe ik dat hier ook hoor.
maak altijd porties klaar. en daar duw ik dan nog het 1 en ander vers door.
Jup kan ook heel goed, maar als je zelf niet van bv boontjes houd, kies ik ervoor om ze steeds vers aan te bieden, omdat je het toch in kleine porties kan kopen. En ik haal gewoon een paar boontjes per keer, kom toch regelmatig in de supermarkt.
Maar ieder doet dat op zijn eigen makkelijke manier natuurlijk!  |
Donderdag 7 Juni 2007 11:09 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
| Re: Beginners en aanschafvragen |
|
|
Hoi Patrick & Barbara, welkom hier!
Het stofgehalte tijdens de rui, daar weet ik helaas niets van, want ik woon niet samen met een edel.. Maar, ik denk dat (zoals alle papegaaien) ook edels flink wat troep kunnen maken. Ze kunnen volgens mij ook prima buiten hun kooi mikken. Als je je tapijt echt mooi wil houden, dan zou ik géén papegaai nemen!
Ik weet niet of je dit weet (en anders hoop ik dat je mijn opmerking als niet geschreven beschouwt) maar, papegaaien zijn vaak niet zindelijk en poepen dus vaak gewoon op het tapijt. Je ziet het vaak wel aankomen maar het gebeurt supervaak dat het gewoon op de grond terecht komt. Of op de bank, of op jezelf..
Ik zou bij de kosten iig een jaarlijks bezoekje aan de vogelarts tellen, dit om nare verrassingen te voorkomen.
Heel veel succes met jullie beslissing! |
Vrijdag 8 Juni 2007 12:47 am |
|
|
|
|
Laura B
Moderator

Van harte welkom!!! Ik sluit me aan bij het bovenstaande, met nog een kleine kanttekening...
Een papegaai een prettig leven bieden kost ook tijd...Zo gaan ze hier mee naar buiten en ´helpen´ ze mee met klusjes zoals de was vouwen en afwassen (wat daardoor allemaal langzamer gaat ) ...Ik breng veel tijd met ze door, om de dag interessant voor ze te houden, want het zijn intelligente dieren! Je moet je afvragen of je dat met jullie gezinsleven kunt combineren
Veel succes met je beslissing |
Vrijdag 8 Juni 2007 8:51 am |
|
|
esjo
Moderator

Hallo, welkom en heel veel plezier hier.
Wat goed dat jullie je eerst goed informeren voor daadwerkelijk tot aanschaf over te gaan.
Ik sluit me bij bovenstaande reacties aan.
Je hebt voor bureau stoelen van die kunststof doorzichtige matten. Die zouden jullie eventueel onder de kooi kunnen leggen of onder de speelboom. |
Vrijdag 8 Juni 2007 9:52 am |
|
|
patrick32
Eitje
|
Hij is goed opgevoed en absoluut niet eenkennig. Het is een hele lieve papegaai.
Nu zien we op internet kooien staan met zo'n rand eromheen aan de onderkant, zo'n opvang bak..
Werkt dit en scheelt dit een hoop qua poep wat op de grond komt? |
Vrijdag 8 Juni 2007 6:48 pm |
|
|
|
|
Danny
Fluffies bewoner
Tja,die randen helpen op zich wel wat.
Maar echt niet tegen voer,fruit of groente,waar je gaai mee zal gooien.  |
Vrijdag 8 Juni 2007 7:24 pm |
|
|
patrick32
Eitje
|
Wat ik me afvroeg, hoe lang duurt het voordat de vogel aan je gewend is? En hoe laat je hem het beste aan je wennen?
De vogel die we op het oog hebben heet Monty. Hij is bijna 2 jaar oud. De huidige eigenaar vraagt er rond de 600/650 euro voor. dit is met vervoerskooi, grote papegaaien kooi, speeltjes en voer.
Is dit een goede prijs of vinden jullie van niet? |
Vrijdag 8 Juni 2007 8:37 pm |
|
|
Danny
Fluffies bewoner
wat voor kooi zit erbij??
Op zich vind ik het nana. Het gaat net.
hoe lang het duurt voordat je gaai gewend is,is niet te zeggen.
dat is per gaai verschillend.
Ga hem al vroeg halen,zodat ie bij thuiskomst nog een tijd licht heeft.
Laat hem gewoon lekker in zijn kooi zitten,zodat ie ff kan wennen aan de omgeving.
begin de dag erna gewoon eens al met zijn kooi open te maken,om te kijken wat ie doet. |
Vrijdag 8 Juni 2007 8:47 pm |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 5:14 am
|
|
|
|
|