|
|
|
Kikoe
Eitje
| Bijten en praten |
|
|
Hallo
Zoals de meeste nu al weten heb ik sinds zaterdag vorige week een edelmanntje in huis van 1,5 jaar.
Sinds ik hem heb is hij al best lief geweest, maar de afgelopen 2 dagen wilt hij mij de hele tijd bijten, hoe kan ik hier het beste mee omgaan om hem dat af te leren.
De vorige eigenaar zei als hij bijt moet je hem straffen door hem op zijn snavel te pikken maar ik ben daar persoonlijk absoluut geen voorstander van.
En wat betreft het praten mijn edeltje kan best goed praten en praat meestal als ik thuis ben en hij mij niet ziet.
Ik heb nog een laatste vraag ik werk dus van 8 t/m 17:00 en als ik weg ben laat ik de radio aan zodat kikoe ze eigen niet verveeld en hij heeft ook nog leuke speelgoed, weet iemand nog dingen die hem kunnen vermaken als ik er niet ben? alle tips zijn welkom.
groet,
ismail |
Woensdag 27 Februari 2008 7:14 pm |
|
|
|
|
coco&joyce
Moderator

ik denk dat ie aan het kijken is hoe ver ie kan gaan bij je!
als ie bijt laat dan niks merken dat het pijn doet,ik weet dat is best moeilijk!maar wel de beste aanpak en idd een tikje tegen de snavel heeft totaal geen zin dit zal het gedrag waarschijnlijk alleen maar verergeren.
de radio is al een goed iedee dan heeft ie toch wat geluid om zich heen!
je kan evt ook zaadjes verstoppen in zn kooi zodat ie moet werken voor zn eten! |
Woensdag 27 Februari 2008 8:12 pm |
|
|
Shi-NaYne
Vlieger
|
|
|
Als je agressief tegen hem doet, bereik je alleen dat je agressie ook krijgt, en frustratie, terwijl het juist de bedoeling is dat je zijn vertrouwen krijgt en een relatie opbouwt. Je moet zeker duidelijk maken waar de grenzen liggen (dat weet hij immers ook nog niet), maar op een constructieve en positieve manier. Hoe ziet die situatie eruit als hij bijt ? Gaat hij naar jou toe om te bijten, of bijt hij als je iets van hem vraagt, bvb. opstappen ? Hoe reageer je erop ? In ieder geval moet je er aan werken om jezelf heel leuk te maken, zodat hij bij jou WIL zijn - lekkernijen, beloning met woord, misschien een leuk speeltje; zoek uit wat voor beloning hij leuk vindt.
De Edel hier was zot op kleine blokjes hout, zo'n mais onderzetters en rieten mandjes van de kringloopwinkel. Wat ik ook wel eens deed was popcorn (ongezouten, zonder olie in hete lucht gemaakt) in een papieren lunchzakje stoppen en in de kooi ophangen. Rijstwafels aan een touwtje/ketting. In principe al die zachtere kapot te maken dingen; hij knaagde graag, maar niet aan harde materiaal. |
Donderdag 28 Februari 2008 6:51 pm |
|
|
|
|
Valkje
Eitje
| praten bijten |
|
|
je edel is je nu aan het uitproberen als hij bijt zeg je nee bij 3 keer nee zet je hem terug in zijn kooi en negeren ongeveer 10 min.langer heeft geen zin dan probeer je het nog een keer doet hij het weer dan laat je hem een tijdje in zijn kooi .als hij bij het opstappen bijt probeer dan met een stok te laten opstappen,verder is het veel oefenen je weet ookniet wat hij al heeft meegemaakt maar lichamelijk straffen heeft geen zin dat snappen ze niet. |
Vrijdag 29 Februari 2008 12:31 pm |
|
|
|
|
Kaai
Kuikentje
Ik denk dat de kooi als 'strafhok' gebruiken niet echt een goed idee is hoor. De kooi is wel hun eigen veilige plekje en dat moet het blijven; als je het ook als strafhok gaat gebruiken, kan dat voor verwarring zorgen. |
Dinsdag 11 Maart 2008 7:20 pm |
|
|
PeCe
Beginnende vlieger
De eigen kooi KAN wel als strafhok worden gebruikt. Maar je moet wel weten hoe en wat. Want zeker als je gaai graag in zijn kooi zit, dan zal hij zich dus misdragen, omdat die dan naar zijn kooi terug mag. Dan heb/krijg je dus nog meer problemen als voor die tijd. Want hij word beloond voor zijn probleemgedrag. Ik neem aan dat dit is waar Kaai ook op doelt.
ECHTER als je papegaai geniet van zijn vrijheid. Graag bij je wil zijn en jou bijvoorbeeld in je stoel ziet zitten. Dan zal die de beperking van zijn vrijheid niet op prijs stellen. Dus kan die er zeker wel van leren. Ik heb het niet veel nodig gehad, maar ik heb mijn edels ook wel in de kooi teruggezet.
Een alternatieve strafplek,
kleine kooi op de gang bijvoorbeeld
, werkt meestal wel beter. Want dan word die echt buiten zijn omgeving geplaatst. Ook is die dan uit de vertrouwde omgeving. Dit werkt meestal beter dan de eigen kooi. Pas dan wel op voor eventuele tocht. |
Woensdag 12 Maart 2008 1:51 am |
|
|
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
| Re: Bijten en praten |
|
|
Hoi Kikoe, hoe is het met het bijten van je edel? |