broeds?

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Edelpapegaaien forum, voor de edelpapegaai

Auteur Onderwerp
mh_1204
Kuikentje

broeds?  Reageer met quote  

hallo!

das weer errug lang geleden. ergens wel goed, want geen bericht is goed bericht zeggen ze. maare...

even een onderwerp over kaya onze edelpop. ze vetroond nl de volgende symptomen:
onze edelman wordt, terwijl hij geen zin erin heeft, gevoerd.
kaya is erg dominant als ze in haar reismandje/kattenmandje zit. sterker nog ze wil er gewoon niet uit en als je je hand erin doet worden je nagels rigoreus goed kort geknipt als jullie begrijpen wat ik bedoel... Shocked
en ze zit als een hond te 'graven op haar bodemplaat en het zaagsel buiten de kooi op de grond te gooien.
tevens ze sloopt al heel haar leven wcrol en keukenrollen, maar tegenwoordig neemt ze de snippers mee onder haar kooi. dat is zo'n 4 a 5 cm hoog en madam vertoeft daar regelmatig en stoor haar maar niet want ze valt gewoon aan. net dus maar eens de swiffer eronder doorgehaald maar daar ligt me een hoop papier,karton en zaagsel achter in de hoek.... ehm nestje aan t bouwen toevallig???

mijn vraag is nu, wat doe ik met het toenemende dominante gedrag?
ze is nog steeds een schatje en luistert nog steed goed naar me, maar op sommige momenten in bepaalde situaties zoals hierboven beschreven is ze echt fel aan t worden. ik vind t moeilijk om hier iets mee te doen. als dit broeds gedrag is weet ik niet of ik haar hiervoor moet straffen. ik accepteer dit tot bepaalde hoogte want zij volgt ook alleen maar haar instinct en hormonen waarschijnlijk.

herkent iemand dit, en enig idee wat ik er mee aanmoet?
alvast bedankt, fijne kerstdagen voor iedereen en ieders vogels!
groeten marc
Bericht Woensdag 24 December 2008 4:51 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek  
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Dat klinkt inderdaad behoorlijk broeds... hoe oud is Kaya?

Wat je er mee aanmoet is grotendeels afhankelijk van wat je met je Edels wil doen. Ben je van plan om te kweken (met de relatief kleine kans dat het lukt, zo in de woonkamer), of wil je ze alleen als huisdieren hebben?
Bericht Woensdag 24 December 2008 6:47 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk papegaai(en) 
PeCe
Vlieger

Reageer met quote  

Zoals Shi-NaYne al aangeeft het lijkt zeker veel op broeds gedrag. Mijn April is iets minder agressief, maar vertoond tijdens de broedse momenten grotendeels hetzelfde gedrag. Alleen heb ik nog niet gehad dat ze haar plekjes blijft verdedigen. Een ander verschil is dat April eventuele dozen waar ze in gaat zitten sloopt en geen materiaal meeneemt naar haar "doos".

Als ik het goed heb is Kaya van 2005, dat houdt in dat ze er vroeg bij is, maar sommige edelpoppen worden al met 2,5 broedrijp en vertonen dan broedse perioden, dus wat dat betreft is het niet echt ongewoon. Zoals je zegt, je hoeft/moet haar niet bestraffen voor dit gedrag. Want het hormonale, verdedigende, gedrag is normaal voor popjes. Ook in de natuur zijn ze fel in het verdedigen van hun nestholtes.

Wat je ertegen kan doen? Lastig, zoals ook door Shi-NaYne aangegeven het is ook afhankelijk van wat je wilt. In een huis broeden gebeurt niet veel, maar kan wel. Jouw Tiko is ruim 7 jaar, dus ruimschoots geslachtsrijp, wat dat betreft kan het zelfs spel zijn dat die zich niet wil laten voeren. Met enig geluk?? is dit dus het begin van het serieus maken van nestjes. Dus is het de vraag wil je ze laten broeden of niet. In het eerste geval kan (en wil) je weinig aan het gedrag doen.

Als je ze niet wilt laten broeden, dan moet je zoveel mogelijk de dingen waar ze aan hecht, reismandje, sloopmateriaal e.d. verwijderen. Hoe minder ze heeft, des te sneller komt ze weer uit die broedse stemming.
Bericht Woensdag 24 December 2008 11:07 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Whisper
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

Even voor mijn geheugen: is Kaya dezelfde dame die destijds fietsentassen had ingepikt als nestje?
Bericht Woensdag 24 December 2008 11:14 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
mh_1204
Kuikentje

Reageer met quote  

we hebben onze edeltjes niet om te kweken. kijk gebeurt t dan zou t wel leuk zijn,maar daar schat ik de kans vrij klein op. ze zitten nl nog nieteens bij elkaar in de kooi. dat gaat niet omdat kaya, de pop, superdominant is over tiko de man. sterker nog die wordt gewoon de gehele dag opgejaagd. dus ik verwacht niet dat hij ineens behoeft heeft om kaya te 'bestijgen'. Rolling Eyes ook bemoeit tie zich volledig niet met t nesten bouwen.

straffen doe ik dus niet en ik zal het te slopen spul voorlopig uit haar buurt houden. is het wijs om de onderkant van de kooi dicht te maken. dat ze niet de halve avond gaat zitten vertoeven daar?

@ whisper: fietstassen? nee, maar god dat moet ook wel hard lachen zijn als je dat ondekt bij je edeltje Laughing
Bericht Donderdag 25 December 2008 10:32 am
Whisper
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by mh_1204
@ whisper: fietstassen? nee, maar god dat moet ook wel hard lachen zijn als je dat ondekt bij je edeltje Laughing

Er was iemand wiens vogel een nestje maakte in de fietsentassen en helemaal boos werd als de eigenaresse in de buurt van de fiets kwam Laughing. Ik kan met niet meer herinneren welke vogel, maar ik dacht dat de naam met K begon vandaar mijn verwarring Embarassed.

Wel lastig dat Kaya broeds is, ik kan je er verder niet mee helpen want ik heb geen idee wat je eraan kunt doen. Gelukkig waren de posters boven mij nuttiger Very Happy.
Bericht Donderdag 25 December 2008 12:10 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

In dat geval de algemene richtlijnen van hormonaal gedrag niet aanmoedigen. Genoeg donkere uren, even geen kiemzaad of overvloed van voer over het algemeen en genoeg bezigheid om de energie kwijt te raken (probeer foraging te overwegen), zorg voor andere positieve afleiding zoals trainen als het maar een beetje mogelijk is. In ieder geval niet toelaten op van die donkere plekjes die op een nest lijken en niet uitdagen (strelen op de rug, onder de vleugels, voer geven van de vingers/mond etc)...
Bericht Donderdag 25 December 2008 1:01 pm
mh_1204
Kuikentje

Reageer met quote  

ehm.....foraging?? Shocked Que??
Bericht Donderdag 25 December 2008 1:26 pm
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Voor dat geval hebben we er handige tools zoals Google. Een simpele zoekactie, zoals bvb. 'parrots foraging' kan heel wat interessante kennis opleveren Laughing

http://www.google.nl/search?q=.....=firefox-a
Bericht Donderdag 25 December 2008 1:31 pm
PeCe
Vlieger

Reageer met quote  

Precies wat Jitka zegt, broeds gedrag niet stimuleren en eventueel niet aaien. Wel stimuleren dat Kaya bezig gaat met andere dingen, zoals bijvoorbeeld werken (wat ook spelen is, wat weer afleiding is) voor het eten.
Bericht Donderdag 25 December 2008 6:48 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
mh_1204
Kuikentje

Reageer met quote  

@ shi-nayne: ehm... google? que Laughing
Bericht Zondag 28 December 2008 10:18 am
mh_1204
Kuikentje

Reageer met quote  

maar ff serieus....
dat foraging is idd wel een goed plan.
dat hebben we ooit wel gedaan met bijvoorbeeld dichtgestopte wcrollen di eze moest slopen voor iets lekkers... dus denk dat dat er wel weer snel inzit.

gaan we doen!
thnx
Bericht Zondag 28 December 2008 10:20 am
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Ehm... sorry, maar kun je misschien ophouden met dat ge-que? tegen mij? Mijn idiote, strontvervelende jongere broer heeft het ook een tijdje gedaan en sindsdien associeer ik dat automatisch met idiote, strontvervelende mannetjes en zie rood gelijk als iemand het doet, nog 2x achter elkaar, terwijl je probeert te helpen. Dus. Dank Smile

Als je nog ideeen nodig hebt voor de foraging, vraag maar raak. Er zijn heel want kant-en-klare speeltjes van acryl of metaal die je zo kan bestellen, maar inderdaad ook hele handige doehetzelf manieren die je kan gebruiken, zoals die WCrollen e.d. Succes!
Bericht Zondag 28 December 2008 10:26 am
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Je kan ook een grote schaal nemen en daar houtsnippers in strooien. Vervolgens een klein handje zaad erin (voor hun neus erin gooien als ze niet zo zoekerig zijn) en ze zijn wel eventjes zoet.
Bericht Maandag 29 December 2008 9:28 am

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 5:14 am
  Berichten van afgelopen: