|
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
quote:
Originally posted by Shi-NaYne
Neem de tijd maar, we zijn wat gewend ... he Sue
Whoops, is dat een stille hint?  |
Dinsdag 29 Januari 2008 11:31 pm |
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
Ik meen dat ik in een ander topic al gereageerd heb op je foto's? Wat hebben je vogels heerlijk de ruimte zeg! Je moet ze bijna zoeken.  |
Dinsdag 29 Januari 2008 11:39 pm |
|
|
|
|
Wil
Ervaren vlieger
Wat een schitterende ruime kooi en fijn joh dat het kibbelen al minder word zodat ze gezellig samen kunnen zitten zonder tussenschot.
Mooi stel bij elkaar en wat ziet de edelman er nu mooi uit zeg, een wereld van verschil toen hij pas bij jullie kwam.  |
Dinsdag 29 Januari 2008 11:49 pm |
|
|
mh_1204
Kuikentje
|
|
|
zo, daar zijn we weer.
en na een periode van relatieve rust en vrede is het de afgelopen dagen weer feest. ik kan het tussen schot er niet tussenuithalen of t is weer raak.
de afgelopen dagen heeft tiko(man) s'ochtends al last van haantjesgedrag... in laats van kukelekuu gaat tie debiel sochtends vroeg zitten ratelen. gevolg daarvan is een geirriteerde kaya die hem dan de confrontatie opzoekt. heerlijk wakker worden zo!
en vandaag is het helemaal bal! omdat ik toch nog ff 1 ochtendje in rust wilde uitslapen van mn week vakantie heb ik vanacht t schot er tussen gelaten in de hoop dat t rustig bleef... en dat werkte!
maar vanaf het moment dat de doek van de kooi was en t schot er tussenuit is het hier oorlog. kaya jaagt tiko gewoon op in de kooi. en tiko, rent de hele dag al onrustig weg. is tie te laat met wegrennen, dan gaan ze zonder overdrijven 15 tot 20 minuten naar mekaar zitten pikken en schreeuwen. en juist om het 'broek-aan' verhaal niet te verstorren laat ik ze normaal maar even gaan.
maare...ik weet t ff niet meer...
wat moet ik hier nu mee?
gaat dit nog eindigen?
waarom wordt t ineens erger?
wordt er een beetje moedeloos van..
mvg marc |
Woensdag 13 Februari 2008 4:12 pm |
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
Ojee, dat is minder.. Is het niet mogelijk om de kooi wat donkerder te houden tot een bepaalde tijd?
Is er iets gebeurd dat ze elkaar niet echt kunnen luchten of zien? |
Vrijdag 15 Februari 2008 11:16 pm |
|
|
|
|
mh_1204
Kuikentje
nee dat is t probleem.
heb geen idee wat de oorzaak is.
ja t vroege schreeuwen van tiko irriteert kaya... wat ik volledig snap maar verder houdt de logica op...., want een half uur later gaat kaya tiko zitten voeren... weetjewel.. voedsel opbraken alsof t een jonkie is...
ik zeg nogmaals....
ik weet t echt ff niet meer....  |
Zondag 17 Februari 2008 2:46 am |
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
Hmmm, ik kan me voorstellen dat het haar irriteert! Maar om nu de hele dag boos te blijven? Is ze nog steeds de hele dag geïrriteerd? |
Dinsdag 19 Februari 2008 10:43 am |
|
|
mh_1204
Kuikentje
nee. er is geen touw aanvast te knopen...
het geschreeuw van tiko in de ochtend is iig voorbij.
althans. ik ben dan al op mn werk.
maar zodra t schot er tussenuit is, gaat kaya tiko opjagen.
tiko heeft er duidelijk geen zin in en vucht. maar dat kan uren doorgaan.
de grap is, haal je ze dan allebei uit de kooi, zonder boos te zijn op een vd twee, en je zet ze op de bank bij elkaar op de leuning, wel waar wij bij zijn, gaat kaya hem zitten voeren. vind ze hem ineens helemaal de bom!
terwijl 2 minuten ervoor ze hem co-ti-nu opjaagt aanvalt schreeuwt en pikt.
snappen jullie al een beetje dat ik t niet meer snap?  |
Dinsdag 19 Februari 2008 11:43 pm |
|
|
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
Hmmm vreemd hoor. Misschien ziet ze de kooi als van haar? En is buiten de kooi meer neutraal terrein?
Hoewel mijn vogels met z'n allen op de klimboom kunnen zitten, zou ik Zazu nooit bij de rest in de kooi laten.  |
Vrijdag 22 Februari 2008 11:09 am |
|
|
Valkje
Eitje
ik denk dat ze de kooi als haar teratorium beschouwd,ik zou voolopig het tussenschot erin houden misschien dat ze op een gegeven moment samen in 1 kooi gaan zitten dan kun je zeker het schot er tussen uit halen,en zolang het buiten de kooi goed gaat lukt dat op een gegeven moment wel het heeft wat meer tijd nodig |
Zaterdag 23 Februari 2008 2:51 pm |
|
|
mh_1204
Kuikentje
Klinkt wel logisch dat zij het als haar kooi ziet.
Maar waar mevr de koningin dat nou weer vandaan haalt...
Is er iets wat ik kan doen om kaya wat minder territoriaal te laten zijn?
Of dat er in ieder geval iets duidelijk wordt bij haar dat t ongewenst gedrag is wat ze vertoond en wat dus niet gewenst is.
Wanneer moet ik reageren en hoe? Waar ligt de grens tussen kibbellen en puur terroriseren? |
Zondag 24 Februari 2008 11:21 am |
|
|
|
|
Valkje
Eitje
je kan er weinig aan doen popjes zijn veel dominanter dan mannetjes daarom heeft het meer tijd nodig buiten de kooi gaat het goed dat is alvast een begin,dat zal steeds beter gaan en dan zullen ze op een gegeven moment bij elkaar op visite gaan en steeds langer dan kun je proberen een keer de deur dicht te doen,gaat dat ook goed dan kun je het schot er weer uithalen maar het heeft wel tijd nodig,meestal willen we te snel maar dat lukt bij deze vogels dus niet.dus veel geduld en nog eens geduld.ik geloof dat het bij pece bijna een jaar geduurd heeft, |
Zondag 24 Februari 2008 12:31 pm |
|
|
PeCe
Beginnende vlieger
|
|
|
Bij mij heeft het zoals Valkje al schrijft iets meer dan een jaar geduurd totdat ze elkaar zo regelmatig opzochten dat ik ze samen in een kooi kon doen. Die acceptatie bleek ook omdat ze toen al af en toe bij elkaar in een kooi bleven zitten zonder dat er problemen ontstonden. Maar bij mij is de Iwan jonger dan het popje April. Dat heeft zonder meer invloed op de situatie van wel of niet samen in een kooi.
Zoals blijkt is iedere situatie anders. Tiko en Kaya konden zoals je eerder schreef buiten al goed bij elkaar zitten. Ik weet niet of ze elkaar binnen ook opzochten, ik vermoed (zeker uit de diverse reacties) nog niet zoveel. Apart trouwens dat het over en weer lijkt te gaan. In het begin van Kaya wat feller, maar eind januari was het Tiko die de "aanval" koos. Op zich is dit laatste goed, want dan begint er een soort van evenwicht te ontstaan. Maar vervolgens is het toch Kaya weer die de bovenhand lijkt te hebben.
Wat het gedrag betreft klinkt het voor een deel normaal. Het popje is meest van het jaar dominant en dan moet de edelman het "ontgelden", maar als het popje broeds is
(wat kan bij een twee jarig popje)
dan krijgt de man tijdelijk de bovenhand en lijkt die soms erg agressief richting het popje. Een soort van "wraak" nemen lijkt het wel. Dit hoort bij het gedrag dat beiden dan normaal vertonen. Het popje is dan onderdanig aan de edelman. Maar gezien jouw beschrijvingen zou dit tijdelijk (zie ook de variatie in gedrag) van invloed kunnen zijn geweest, maar lijkt die alleen een soort "voorspel" tot wanneer het popje ouder is en echt broedrijp word.
Ook al hebben ze een nieuwe kooi gekregen heeft toch het popje vermoedelijk meer een soort territoriumgedrag, waardoor Tiko op de vlucht moet. Iets wat ik bij een ander die ze ook redelijk snel bij elkaar had gezet ook heb meegemaakt. Daar hebben ze vervolgens ook langere tijd (met een schot in de kooi) gescheiden gezeten. Buiten de kooi werd het gedrag steeds beter en ondertussen kan/is ook het schot weg.
Vermoedelijk spelen bij jou dus twee factoren. Beiden zijn nog niet zover dat ze elkaar in de kooi accepteren en beiden hebben een broedse periode achter de rug. Tiko is volledig broedrijp en Kaya is wel zo oud dat ze broeds gedrag kan vertonen. Beiden zullen met rust en afwachten wel goed komen. |
Zondag 24 Februari 2008 5:34 pm |
|
|

|
|
Ga naar Pagina Vorige 1, 2
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Dinsdag 7 Oktober 2008 8:49 am
|
|
|
|
|