|
|
|
joja
Kuikentje
| Edelbabytje |
|
|
Hallo,
Ik heb sinds vandaag een schatje van een edelman, hij is 8,5 week oud.
Het is de bedoeling dat het een vriendje gaat worden van onze grijze roodstaart, want die is zijn parkietenvriendje kwijt.
Het is wel al heeeeeeeel lang geleden dat ik een baby gaai had dus ik zit nu wel met wat vragen..
Moet ik hem nu al douchen of sproeien zo nee vanaf wanneer dan? en vanaf welke leeftijd worden ze echt actief? Want mijn vorige baby gaai was een kaketoe ( 17 jaar geleden) en die was volgens mij al veel actiever op die leeftijd, die trippelde het hele huis door achter me aan, zelfs als ik naar de wc ging kwam hij achter me aan, en als ik ging afwassen zat hij op mijn schouder. Deze is een stuk minder stabiel, zet wel wat waggel stapjes maar ik zie hem nog niet het huis door hupsen binnen een paar dagen!
Als iemand nog tips of wijze raad heeft mbt edels dan is dat van harte welkom want het is voor mij helemaal nieuw ( alhoewel ik ondertussen natuurlijk het hele forum al heb doorgenomen ) |
Zondag 2 Mei 2010 5:18 pm |
|
|
esjo
Moderator

Gefeliciteerd met je Edel. Ze zijn fantastisch.
Hij is nog erg jong dus dat actieve zul je nog wel evne op moeten wachten denk ik.
Op hoeveel voedingen zit hij? |
Zondag 2 Mei 2010 6:13 pm |
|
|
|
|
joja
Kuikentje
hij zit op 3 voedingen maar hij eet ook al wat zelfstandig ( eivoer, zaadjes en ik heb hem een stukje kiwi gegeven waar hij van zit te smikkelen)
dus ik wil eigenlijk kijken of hij snel terug kan naar 2 voedingen, volgens mij heeft hij daar de leeftijd wel voor. |
Zondag 2 Mei 2010 6:15 pm |
|
|
Laura B
Moderator

sproeien kan als de vogel helemaal in de veren zit. Een gaai wordt met het zelfstandig eten steeds actiever, tot die tijd zitten ze in het nest en kunnen ze niet veel, ze gaan vanzelf klimmen en op de stok leren zitten. je kunt je aanwinst dan ook beter in een nestje op de bodem van een kooi laten zitten, eventueel alvast met wat lage stokken, voor later. Rond laten waggelen zou ik tot die tijd laten, daar zijn ze gewoon niet sterk genoeg voor.
gefeliciteerd met je aanwinst iig! Hoe heet hij? Is ie getest? (ivm je grijsje)
Wat is er met je kaketoe gebeurd? |
Zondag 2 Mei 2010 6:25 pm |
|
|
joja
Kuikentje
HOI
We noemen hem Rasta ( denk ik..of er moet opeens wat beters naar boven komen)
hij is niet getest maar komt wel uit geteste ouders, ik zit te twijfelen of ik hem zal laten testen, ga het denk ik even overleggen morgen als ik toch moet bellen voor Japie.
De kaketoe heb ik helaas van de hand moeten doen omdat ik destijds weer bij mijn ouders ging wonen na een relatiebreuk en mijn moeder is allergisch voor vogels. Maar zoals ik al zei, dat is al heel lang geleden.. |
Zondag 2 Mei 2010 6:31 pm |
|
|
|
|
esjo
Moderator

Edels worden zo gemiddels toch nog bijgevoerd tot 16 weken. soms zelfs nog wel langer. Met 8,5 week zou je volgens voedings schema's van papegaiaen naar 2 voedingen per dag kunnen gaan maar dat verschilt natuurlijk per vogel. Je zou hem naast de papvoeding geweekte pellets kunnen aanbiedden. Lekker zacht en dat eten ze vrij makkelijk.
Wat zegt de kweker ervan waar je hem weg hebt? Heb je hem bij een kweker weg? |
Zondag 2 Mei 2010 6:32 pm |
|
|
Laura B
Moderator

wat een leuke naam!!! Op zich is het natuurlijk fijn als iig de ouders getest zijn, maar idd gewoon even de VA vragen...jammer van de kaketoe, soms kan het vervelend lopen. |
Zondag 2 Mei 2010 6:35 pm |
|
|
joja
Kuikentje
Niet bij een kweker maar bij een particulier, alleen ze had een aanbieding gehad om deze week op vakantie te gaan dus ze kon ( of wilde) hem niet houden dus ik kon hem voor een zacht prijsje overnemen.
Zij vertelde alleen maar dat hij 3 voedingen per dag kreeg en dat ik dat zelf even moet aankijken hoe ik dat ga doen met de voedingen. |
Zondag 2 Mei 2010 6:36 pm |
|
|
|
|
joja
Kuikentje
ik heb alvast 2 fotootjes geplaatst  |
Zondag 2 Mei 2010 6:37 pm |
|
|
esjo
Moderator

Ik ga snel kijken  |
Zondag 2 Mei 2010 6:44 pm |
|
|
joja
Kuikentje
komt als het goed is zo ook een kort filmpje..batterij is leeg
wel grappig zodra je tegen hem praat gaat hij terug praten..nouja..meer krijsen  |
Zondag 2 Mei 2010 6:45 pm |
|
|
|
|
Laura B
Moderator

wat een schatje hoor!!! |
Zondag 2 Mei 2010 6:50 pm |
|
|
joja
Kuikentje
|
|
|
filmpje staat er bij!
Nu maar meteen een paar vragen, ik wil natuurlijk meteen een goede start maken met hem.
Zodra ik tegen hem praat gaat hij terug praten, dan geeft hij een harde schreeuw ( zie filmpje, alleen het geluid is erg zacht)
Natuurlijk vind ik het hartstikke leuk dat hij op die manier toch met je communiceert maar ik wil wel voorkomen dat het een schreeuwert wordt, ik heb nogal intolerante buren namelijk..
Nu hoor je wel dat je schreeuwen moet negeren maar je moet toch wel normaal tegen je papegaai kunnen praten?
Ik heb hem een uurtje geleden zijn papje gegeven nou toen ging hij tekeer, mijn trommelvliezen trillen nog na!
Maargoed, als dat 2 a 3 x per dag is dan vind ik dat mijn buren dat maar voor lief moeten nemen voor die tijd dat hij nog pap krijgt. Alleen heb ik nu wel zelf kennis gemaakt met het volume en ik moet zeggen dat ik er best wel van schrok!
Zijn kreetjes die hij slaakt als je tegen hem praat zijn gelukkig wat zachter, maar ik weet natuurlijk niet wat nog gaat komen.
Hoe kan ik er nu voor zorgen dat ik wel lekker met hem kan babbelen zonder dat mijn buren kunnen meegenieten? |
Zondag 2 Mei 2010 9:21 pm |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 5:15 am
|
|
|
|
|
|