Edelman samen met ??

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Edelpapegaaien forum, voor de edelpapegaai

Auteur Onderwerp
Marsha
Eitje

Edelman samen met ??  Reageer met quote  

Ik heb een edelman van nu 24 weken en dat gaat hartstikke goed.
Hij is lief en we zijn heel blij met hem.
In de toekomst willen we er misschien een vriendje voor hem bij omdat het toch groepsdieren zijn.
Nou weet ik uiteraard dat je er dan een edelpopje bij kan zetten alleen hoor je vaak dat die nogal uit kunnen vallen naar de man toe wat misschien wel natuurlijk gedrag is onderling maar vind het er denk heel zielig uitzien. Ook omdat de man eerder was en hij dan opeens zijn plekje moet opofferen aan zijn vrouwtje.
Is het bijv. ook mogelijk om twee edelmannen te houden? En zo ja kan dat als ze onverwant zijn van elkaar of moeten ze bijv. broertjes van elkaar zijn of met elkaar opgegroeit zijn?
En wat voor andere soorten papegaaien zou ik anders samen met mijn edeltje kunnen houden? Waarschijnlijk van ongeveer hetzelfde formaat.
Zou geslacht daar nog in uitmaken?
Mijn edel zit als wij thuis zijn altijd op zijn java speelboom dus het is de bedoeling dat ze daar samen op komen te zitten.
Hoop dat iemand me kan helpen!
Bericht Vrijdag 13 Mei 2011 11:16 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Welke gaai je ook kiest, ga er nooit zomaar van uit dat ze samen kunnen in een kooi of dat er een klik zou zijn. Bij velen gaat het goed, soms blijft het goed gaan, soms kan dat ineens veranderen en dan is het pas sneu als er 1 weg moet omdat er niet aan gedacht werd dat er misschien een 2de kooi zou moeten komen. Probeer dus daar eerst een keuze in te maken en dan kan je verder. Zie je 2 kooien niet zitten, begin er dan beter niet aan. Ik heb hier 2 gaaien, kunnen absoluut niet samen zitten (niet in 1 kooi en nog niet eens op de speelboom of waar dan ook) maar ze kunnen mekaar ook niet missen, kooien staan langs elkaar en zo hebben ze wel enorm veel aan mekaar maar er vanuit gaan dat het hoe dan ook samen lukt is niet goed. Altijd jezelf voorbereiden op het misschien een extra kooi moeten plaatsen. Wink
Bericht Zaterdag 14 Mei 2011 1:34 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Simba_Nala
Eitje

Reageer met quote  

Wij hebben een koppel thuis zitten die we sinds het begin bij elkaar hebben zitten. Man 14 weken en pop 12 weken toen ze bij ons in huis kwamen.

Nu bijna een jaar onderweg heb ik de keus gemaakt een 2de kooi te plaatsen en ze te scheiden, alleen in de kooi. Die ruimte (1m x 1m) was toch te weinig voor de dominante houding van de pop. met name kreeg de man niet de kans om te eten, omdat de pop vind dat al het eten van haar is en hem er vandaan jaagt. ik merkte dat de man wat lichter begon te worden en dat hij steeds meer zat te klieren met zijn veren, (staart- en vleugelveren plukken.)

Nu gescheiden maar wel de kooien tegen elkaar aan, zodat ze elkaar zien en horen, gaat perfect. Als wij thuis zijn en ze zitten samen in de boom beneden gaat het prima samen.
Soms grommen ze nog wel even naar elkaar maar dat hoort erbij. Wink

Er zal altijd een strijd gevoerd worden wie van de 2 de dominantste is, het ,is belangrijk om zelf aan te voelen of je maatregelen moet nemen, denk ik.
Bericht Zaterdag 14 Mei 2011 6:47 pm
 Gebruikers profiel bekijken  
Marsha
Eitje

Reageer met quote  

Bedankt voor de reacties! Ik ga er ook niet vanuit dat ze in 1 kooi samen gaan, dat had ik eigenlijk al niet verwacht en dan zou ik toch een grotere kooi moeten kopen dan waar hij nu in zijn eentje in zit.
Ik neig ook meer naar een andere soort papegaai dan naar een edelpopje omdat ik het anders zo zielig voor Phoenix ga vinden.
Maar zou bijv. een jardine of bontje boertje ook kunnen? Ik wil in ieder geval geen grijze roodstaart aangezien die vaak nogal eenkennig zijn.
Het is ook niet zo dat ik volgende week al een nieuw papegaaitje ga halen.. Het is alleen even dat ik weet wat de opties zijn.Smile
Bericht Zaterdag 14 Mei 2011 7:27 pm
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

hmm, denk dat ook die éénkennigheid niet te voorspellen is. Veel hangt af van opvoeding maar dan nog. Hier heb ik er 2 die niet gek zijn van mensen die ze niet kennen. Nog elke keer oefenen we hiermee en het gaat al beter maar dat is nooit een zekerheid, bij geen enkele gaai. Veel oefenen, ze met andere mensen in contact laten komen van in het begin en blijven oefenen geeft de meeste kans op succes
Bericht Zondag 15 Mei 2011 10:48 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Marsha
Eitje

Reageer met quote  

Nee dat begrijp ik. Elk mens en dier is toch een individu en dus hebben ze ook allemaal hun eigen karakter trekjes, dat realiseer ik me heel goed.
Alleen is het wel zo dat grijsjes er wel erg om bekend staan.
Ken een paar mensen die er 1 hebben waar ze ook eenkennig zijn en ik heb ook een jaar terug een grijsje in huis gehad. De man kon er eigenlijk niet meer voor zorgen omdat hij voor onbepaalde tijd het ziekenhuis in moest en zijn vrouw was niet zo gek met het beestje als hij was dus vond hij het beter de papegaai ergens anders onder te brengen.
De eerste dag ging het goed maar de dagen erna ging hij bijten en wou hij absoluut niks van ons weten terwijl die man er kusjes mee kon geven.
Hij stopte ook met eten en drinken en daarom hebben we hem na 4 dagen terug gebracht. De man en de vogel waren beide zo blij dat ze weer samen waren dat de man de vogel toch maar hield en zijn vrouw dan maar voor hem moest zorgen. Maar wij zijn daar wel redelijk van geschrokken zeg maar hoe erg zo'n beestje zich aan je kan gaan hechten en helemaal als het aan maar 1 persoon is. Daarom zijn wij zo blij dat Phoenix niet eenkennig is en willen we dus voor zover dat mogelijk is als we voor een tweede papegaai gaan er het liefst eentje die dus de minste kans heeft op eenkennigheid. Das ook de reden dat wij voor een edel gingen aangezien die in de natuur ook niet monogaam zijn en dus de kans een stuk groter is dat ze in gevangenschap ook niet een "partner" kiezen, zoals bijv. grijsjes wel doen.
Bericht Zondag 15 Mei 2011 9:12 pm
PeCe
Vlieger

Reageer met quote  

Ik zie dat je op zich al een aantal goede adviezen hebt gekregen, maar wil er toch nog een en ander over zeggen.
Het klopt dat een edelpop wanneer ze samen is met een edelman vaak dominant is, maar het kan best goed gaan, daarnaast is het zo dat wanneer een popje broeds word ze zich juist erg onderdanig gaat gedragen. Dan is het juiste de man die de pop domineert. Maar als je zulk gedrag zielig vind, dan kan je het beste er een edelman bij zetten of een ander soort. Waarbij de kans dat ze een kooi kunnen delen met 2 edelmannen groter is dan wanneer je verschillende soorten neemt.

Bij 2 edelmannen maakt het niet uit of ze verwant zijn of niet. Het is belangrijker dat ze met elkaar overweg kunnen. Dit heeft tijd nodig, maar met de tijd kunnen veel edels met elkaar overweg. Wij hebben 6 edelpapegaaien, drie koppels en die zijn geregeld tegelijk uit de kooi en zitten dan met zijn allen in de papegaaienkamer of in de huiskamer. De popjes houden wel afstand, maar de edelmannen zoeken elkaar geregeld op en verdragen elkaar goed.

Edelpapegaaien zijn in het algemeen sociale papegaaien die goed met mensen op kunnen schieten, ook met andere papegaaien KAN het goed gaan. Maar ik zou geen kleine vogelsoorten erbij zetten. Bij ons is het samengaan van edelpapegaaien en grasparkieten niet goed gegaan.

Jardine, ja dat zou volgens mij wel kunnen.
Bonte boer en edel kan samen, maar die zullen niet veel met elkaar optrekken. Ik ken een paar situaties waar men die combinaties heeft, maar daar gaan beide papegaaien hun eigen gang, kijken niet naar elkaar om.
Grijsjes hebben op een aantal vlakken een mindere naam, maar zoals Sarah al aangeeft veel hangt af van de opvoeding. Tijdens vakanties hebben wij wel op grijsjes opgepast en die waren heel sociaal en konden goed met de mens opschieten. Onze edels hadden daar geen problemen mee. Wel moesten de grijsjes wennen, maar gelukkig gaf dat geen al te grote problemen.
Wat je ook kan overwegen zijn Rose kaketoes. Ik ken een eigenaar met 2 edelmannen en 2 rose kaketoes en dat gaat goed. Die zitten zelfs af en toe met zijn vieren bij elkaar, zonder dat het tot problemen leid.
Bericht Woensdag 18 Mei 2011 7:51 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Marsha
Eitje

Reageer met quote  

Heel erg bedankt voor het advies! ik heb het gevoel dat ik daar nu echt wat aangehad heb en voor mezelf ook meer een keuze kan maken.
Ik wil denk ik geen popje puur om het feit dat ik het denk ik heel erg zielig ga vinden voor Phoenix (ookal weet ik dat het in de toekomst minder gaat worden) als het popje zo dominant tegen hem gaat doen en dat ik dan minder van het popje kan genieten en Phoenix misschien voor ga trekken omdat die zo zielig is ofzo Laughing Ik heb daar gewoon niet zo'n goed gevoel bij persoonlijk.
Twee edelmannetjes daarintegen klinkt me wel al een stuk beter in de oren, omdat ik weet hoe mannetjes zijn omdat ik er zelf al 1 heb (uiteraard zit daar natuurlijk ook verschil in maar in grote lijnen zal het wel ongeveer het zelfde zijn) en omdat jij ook uit eigen ervaring zegt dat zij elkaar ook echt opzoeken terwijl het niet hoeft. Een grijze roodstaart wil ik denk ook niet omdat ze eenkennig zijn ookal is dat ook bij te schaven. Een kaketoe heb ik persoonlijk helemaal niks mee haha.. Die rose's zijn dan nog de gene die me dan nog het meest aantrekken maar de rest van de kaketoe's doet me echt helemaal niks.
Denk dat ik er dus voor me zelf wel redelijk uit ben, het word of nog een edelman, of niks! Laughing
Bericht Donderdag 19 Mei 2011 3:39 pm
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Wat fijn dat je voor jezelf een keuze hebt gemaakt!! Veertje
Dat is enorm moeilijk, ik heb zelf alleen voor de eerste een zoektocht gedaan, Pipo werd me aangboden, maar zelfs toen heb ik heel erg getwijfeld of ik er wel goed aan deed. Ik heb er nooit spijt van gehad, ik vind het heerlijk, twee gaaien
Bericht Zaterdag 21 Mei 2011 7:42 am
Simba_Nala
Eitje

Reageer met quote  

Wat nog een beetje mee moet wegen in je beslissing is het eetgedrag.

Edels hebben een totaal ander dieet dan iedere andere gaai. Dus vanuit dat oogpunt is het ook beter om voor nog een edel te kiezen.
Bericht Donderdag 16 Juni 2011 9:39 pm
 Gebruikers profiel bekijken  

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 5:15 am
  Berichten van afgelopen: