gedragverandering

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Edelpapegaaien forum, voor de edelpapegaai

Auteur Onderwerp
mh_1204
Kuikentje

gedragverandering  Reageer met quote  

he mensen,

hier zijn we weer eens! gelukkig niet dagelijks anders zou t niet goed gaan.
maar ik zit hier met een situatie die heel snel vervelend aan t worden is.

sinds de tijd dat onze edelpop, kaya, broeds is (geweest) heeft ze kuren.
toendertijd was ze heel fel en agressief zelfs aanvallend als je bij haar kooi kwam.
kooi=nest zal haar idee geweest zijn., omdat ze toen heel erg vaak onder de kooi zat.
later bleek dat ze daar ook een vracht aan zaagsel en papiersnippers had verzameld..op en top nesteldrang.
de ruimte onder de kooi hebben we afgesloten en dat heeft toen in fel gedrag, gecombineerd met bijten zeker heel veel geholpen.
maar we zijn nu een aantal maanden verder en nog steeds is ze niet 'normaal'.

van mijn vriendin accepteert ze niks meer. daar luistert ze volledig niet meer naar, en in de situatie van streng toespreken/dwingend toespreken is t helemaal feest dan hangt ze met bizarre agressie in de vingers/hand van mn vriendin. en dan ook echt vol doorbijten. geen waarschuwingshapje, nee gewoon als een pittbull beetpakken en doorbijten en vasthouden. t moge duidelijk zijn dat de liefde tussen haar en mijn vriendin goed over is...

de volgende stap is dat ze daardoor nu volledig naar mij toetrekt. als ze me ziet is t goed. verlaat ik de kamer, dan kunnen de buren megenieten van haar gefluit ... maar dan wel op zo'n niveau dat mn meest innerlijke cellen in mn beenderen meegenieten. dus niet leuk meer. ook t gezellig babbelen en kwebbelen doet ze niet meer. t lijkt echt serieus dat ze in de afgelopen 4 a 5 maanden volledig veranderd is.
ook tiko onze edelman moet t voorduren. eerst accepteerden ze elkaars aanwezigheid, niet enthousiast, maar t ging, nu doet kaya er alles aan om tiko maar te laten voelen dat ZIJ de baas is in huis. en dat heeft ze bij iedereen voor elkaar behalve bij mij. en daar baal ik van. omdat ik bang ben dat kaya geen huisvogel is maar een volierevogel aan t worden is. terwijl ze wel een onwijs schatje kan zijn.maar op t moment wegen de leuke dingen niet meer op tegen het agressieve, schreeuwerige, aandacht eisende gedrag.

iemand enig idee wat ik hier nu nog aan kan doen?... want mijn vriendin die is echt klaar en wil kaya wegdoen, maar ik wil dat niet, ik ga niet zomaar zo'n beestje verkopen aan de eerste de beste flippo die denkt een papegaai te kunnen houden! ik heb haar nog papvoeding gegeven en allerlei dingen geleerd. ik weet dat t lijkt alsof ik t over een kind heb, maar wat ik nu met kaya moet doen weet ik echt niet meer... dus... aub mensen hellup me hier mee!!

hoor graag heel veel, vrachtwagens vol met wijze raad van jullie!
alvast bedankt, marc.
Bericht Dinsdag 26 Mei 2009 7:15 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek  
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ik weet niet of je dit zou oplossen met van Kaya een volière vogel te maken. Zo heb ik sinds kort een koppel Edels die eerst huiskamergaai zijn geweest en later (wanneer en hoe - geen idee) bij elkaar zijn gezet in de volière.
De man plukt en de pop is heel dominant naar hem toe. Naar ons toe is ze eigenlijk heel gemakkelijk. Wanneer haar iets niet zint pakt ze zachtjes je vinger en duwt die weg. Soms dreigt ze wel eens wat maar wanneer ik gewoon doorga gebeurt er niets en stapt ze op of gaat aan de kant als ik dat wil.

Ik kan me voorstellen dat je vriendin die inmiddels de kracht van de snavel kent, het niet echt leuk meer vindt en zelf ook afstand neemt. Maar daar heeft Kaya haar juist waar ze haar ook hebben wilde.
Is oefenen met een opstaptouw geen idee?

Heeft ze nog steeds nesteldrang? Hier hebben we dat (voorlopig werkt dat) opgelost door de binnenvolièere tot aan de grond te maken. Op de grond voelt ze zich niet safe genoeg om takken en kranten te verzamelen en te versnipperen.
Verder kun je haar wat minder lichturen geven, minder zachtvoer en weinig tot geen eivoer. dit zijn allemaal zaken die het broedsegedrag kunnen stimuleren.

Het feit dat Tiko het steeds moet verduren is niet heel raar in een Edelrealatie. Ik keek er ook raar tegenaan maar het blijkt vaak voor te komen. Je hebt aparte kooien dus hij kan in ieder geval rustig eten en drinken en heeft zijn eigen rustplek.

Verder, hoe strenger je haar toespreek, hoe meer ze haar agressie zal doen gelden. Juist rustig blijven en denk daarbij zeker ook aan je lichaamstaal. Papegaaaen zijn meesters in lichaamstaal.
Maak geen rechtstreeks oogkontakt, dat kan erg bedreigend zijn. Benader haar met de zijkant van je lichaam, ook daarmee geef je aan dat ze niets van je te vrezen heeft. Blijf rustig tegen haar praten.

Hou ook rekening met het feit dat Tiko in de buurt is en ze bv. agressie wat ze naar jullie heeft op hem botviert of juist andersom.
Ook haar bepaalde dingen laten doen terwijl Tiko in de buurt is kan voor haar erg moeilijk zijn.
Met trainen kun je haar het beste even apart nemen. Begin gewoon weer met opstappen en afstappen. Eenvoudige commando's, niet te lang achter elkaar maar wel een paar keer per dag.

Een heel verhaal, ik hoop dat er iets in staat waar jullie wat aan hebben.
Heel veel succes !!!!
Bericht Dinsdag 26 Mei 2009 8:01 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
mh_1204
Kuikentje

Reageer met quote  

ok dankje voor je reaktie, ook al is t een lang verhaal...beter te lang als te kort.

kaya is ook zeker goed in lichaamstaal. als ik haar streng toespreek als ze op mn vinger zit hangt ze ook echt helemaal naar ahcter met een koppie van 'oooooh dis niet goed' en is ze zo mak als een lammetje. net een beetje tekenfilmstyl Mr. Green .

daarentengen bij mn vriendin dus niet...zucht... Sad

t verhaal van op de grond heeft vrees ik bij kaya niet zoveel effect, want ze was zelf haar kooi aan t bouwen ONDER de kooi! das volgens mij ook de eerste edel die datdoet Shocked .

verder gaat t opstappen enzo verder goed, behalve als ze uit haar kattenbox komt, want dan vreet ze zowel mn vriendin als mij op. dat boxje is dan weer haar nest en daar vecht ze zich dood voor. ze gaat er ook vrijwillig in. een keertje liep tiko langs de box te tippelen terwijl kaya vrjwillig zat te relaxen in de box... nou echt! die enorme agressie die kaya toen liet zien!! niet normaal! Nee! Nee!

maar we gaan iig t etensgebeuren aanpassen, misschien helpt dat.
alvast bedankt.
als er nog meer replies zijn... GRAAG!!
thnx
marc
Bericht Dinsdag 26 Mei 2009 8:51 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Oef wat is dit een lastige situatie. Van je vriendin begrijp ik heel goed dat ze het er eventjes mee heeft gehad. Zou ze eventueel weer wat vertrouwen op willen bouwen door met handschoenen of dikke mouwen aan de gang te gaan? Ik neem aan dat ze terug trekt als Kaya hapt? (Wat ik me heel goed voor kan stellen: Een edel is een grote vogel. Als die veel kracht zet.. Shocked ) Een opstaptouw is ook een goede. Kaya kan zo in ieder geval niet bij handen.

Heeft ze donkere plekjes in haar kooi als ik vragen mag? Plekjes waar ze weg kan kruipen? Dit kan vaak ook broeds gedrag/territoriaal gedrag versterken.
Bericht Woensdag 27 Mei 2009 7:02 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
mh_1204
Kuikentje

Reageer met quote  

iedereen weer bedankt voor de replies.

kaya stapt nog gewoon op. ook bij mn vriendin. mits ze ineens de klad in der koppie heeft en dan zit ze uit t niks qua lichaamstaal stoer te doen. en mn vriendin moet dan niks doen. die wordt dan gebeten. zo ook vd wk...

kaya zat uit t niks te schreeuwen,na meerdere malen waarschuwen krijgt ze straf. das dus in de box in de slaapkamer.( helaas geldt dat voor haar niet meer als straf.. das wel jammer... Rolling Eyes ) maar toen mn vriendin haar uit de kooi wilde halen beet ze us tot bizar bloedens aan toe t zachte deel tussen duim en wijsvinger open... door dus...

mn vriendin boos en verdrietig en loopt naar de badkamer. binnen 15 seconden sta ik bij de kooi want dit soort gedrag is niet ok, dus straf, maar dan stapt ze bij mij op alsof er niks aan de hand is Shocked

ze heeft idd wel donkere plekjes in haar kooi.
die gaan we morgen dus evenn weghalen Ja .

er werd mij trouwens op een ander forum verteld dat na t afsluiten van de ruimte waar ze een tijdje terug een nest maakte, t beter is om gaar wel een broedhok te geven aan de kooi. vind ik prima,maar wek je dan t broedse ovoel/gedrag niet aan?? zit ze dan niet alleen maar in dat hok??

ik dacht nl dat als de mogelijkheid er niet is die bui sneller over zou zijn...

m.
Bericht Woensdag 27 Mei 2009 8:40 pm
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

met een broedhok stimuleer je haar broedgedrag weer. ik zou gewoon alles weg halen. donkere plekjes weer lichter maken. desnoods een lamp boven de kooi hangen zodat ze echt goed licht hebben en dan speeltjes in de kooi hangen zodat ze zich daar op af kan reageren. dan zou ik haar een tijdje totaal negeren. niet meer uit de kooi nemen. misschien kalmeert ze dan wat en kun je dan vanaf dat punt weer opnieuw beginnen. ik kan me je vriendin heel goed voorstellen omdat ik precies zo'n amazone thuis heb die hetzelfde doet. valt mij ook altijd aan en drinkt heel graag mijn bloed. heb er al heel wat littekens van.
nu hebben wij een hele grote kooi in de huiskamer gemaakt en een daglicht lamp er boven hangen. het gedrag is nu wat rustiger geworden. ik moet nog steeds oppassen maar het gaat iets beter.
Bericht Donderdag 28 Mei 2009 7:00 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Inderdaad is een andere mogelijkheid om haar gewoon haar gang te laten gaan en een blok te geven. Daar zal ze dan veel inzitten, waarschijnlijk een (onbevrucht) ei leggen.

Maar wanneer Edels een ei willen leggen, leggen ze die toch wel - desnoods in de voerbak.

Het feit dat ze na het incident met je vriendin bij jou gewoon opstapt is logisch.
Makkelijk gezegd maar ik zeg het toch. Probeer het bijten te voorkomen. Vaak geven ze in lichaamstaal wel aan dat ze niet in hun hum zijn. vooral de pupillen zeggen veel, maar ook houding.
Pak dan wanneer je haar wel op wil laten stappen, een opstaptouw. Zo bijt ze niet in de handen en heeft ze geen succes.

Op zich is het fellere gedrag wanneer ze broeds zijn wel normaal. Wink
Bericht Donderdag 28 Mei 2009 9:42 am
Tico
Net uit het ei

Reageer met quote  

Hey Marc,

Ik heb thuis een edelman genaamd Tico van bijna twee jaar. Tico is mijn eerste papegaai en ik ben druk bezig geweest met het opvoeden van mijn edel en trucjes leren/met heb spelen. Tico kan op commando zwaaien, ja en nee knikken, target volgen en een beetje rolschaatsen en lult er op los. Hij doet een wolf na, ik heb 'm "blablablaahh" geleerd enz. Ik leer bijna elke dag nog steeds weer bij en ik ben dus geen pro (nog niet, ghehe Veertje )

Ik denk het volgende:

Je hebt een mannetje en een vrouwtje in 1 ruimte. Tjah, dan betekend dat in de meeste gevallen je paring/broeds gedrag gaat merken. Ik wil dol graag een tweede papegaai bij in huis, maar heb bewust gekozen om dat nog niet te doen in het appartement waar we nu nog in wonen. Als ik een tweede papegaai in huis ga nemen, zal ik denk ik kiezen voor een edelmannetje of een (mannetjes) papegaai van een ander soort. ( I LOVE kaketoes, maar die hebben zo ook weer hun nadelen) Dus, ik denk dat je altijd rekening moet houden met minder leuk gedrag en dat hoort er nou eenmaal bij, dat is de natuur.

Maar je kan er zeker wel wat aan doen om een fijne handelbare papegaai te krijgen. De vraag is alleen hoeveel energie je er in kan en wil steken Smile

In mijn ogen...de truc is: Ga met je papegaai spelen en zorg er voor dat jij interessant voor hem/haar bent . Wanneer de papegaai jou leuk en/of interessant vindt, gaat hij je niet bijten (tenzij (perongelijk) aangeleerd).

Oke, voordat ik wat tips ga geven over het aandacht krijgen van je papegaai, eerst nog even iets anders...

Ik persoonlijk ben niet zo'n voorstander van straffen. Nee, niet doen, niet bijten en ook au!, "agressieve" of wilde gebaren gaan niet in je voordeel werken. + ik vind het ook niet leuk als hij opstapt uit angst en ik vind het ook niet leuk als hij vervolgens gaat zeggen "Nee niet doen niet bijten au!!" Dus probeer eens...en dit vraagt discipline...niet geïrriteerd te raken en niet boos worden. Ookal ben je nog zo teleurgesteld in je papegaai. Wees juist extra lief en blij en vrolijk. Je hoeft het niet te menen Wink acteer gewoon en zet een verhoogd stemmetje op. Ik bedenk me altijd dat de papegaai er nooit wat aan kan doen. Ookal ben ik pissed omdat hij aan de bank heeft zitten knagen.

Oke, hoe zorg ik er voor dat Tico mij interessant vindt...

- Eten, lekkere hapjes. Dat is volgens mij bij elk dier zo en reken maar dat Tico de liefste en beste papegaai is wanneer ik het bakje met pijnboompitjes pak. Daarnaast wordt hij ook al helemaal enthousiast wanneer ik de klikker aan hem laat zien (want klikker betekend ETUH). Ga met je papegaai met lekkere hapjes spelen. Als je het leuk vindt, zou je hem zelfs trucjes kunnen leren en dat hij zijn lekkers gaat verdienen. Tico heeft ook zo zijn buien dat hij helemaal geen zin heeft om 'gewoon' mee te werken. Aan zijn lichaamstaal kan ik het al zien.

Even ESJE citeren: "Probeer het bijten te voorkomen. Vaak geven ze in lichaamstaal wel aan dat ze niet in hun hum zijn. vooral de pupillen zeggen veel, maar ook houding.
Pak dan wanneer je haar wel op wil laten stappen, een opstaptouw. Zo bijt ze niet in de handen en heeft ze geen succes."

Wanneer ik zie dat Tico niet wil mee werken, ga ik hem ook niet dwingen. Ik kan me voorstellen dat je een opstaptouw pakt en deze voor hem houdt, maar Tico zou dan alsnog denken `bekijk jij het effe´. Ik kan me voorstellen dat men vervolgens de opstaptouw tegen de borst aan drukt om meer druk te zetten met het commando opstappen en wanneer dat niet lukt, dat men steeds harder en harder gaat drukken. Op dat moment ga je de confrontatie met je vogel aan en heb je 2 gestreste wezens. Jij en je papegaai. En dat gaat weer averechts werken, want dat is drama.
Ik pak een pijnboompitje en laat deze aan Tico zien en Tico wil maar al te graag opstappen omdat hij weet dat dan pas dat pijnboompitje voor hem is. Het hoeft niet altijd met eten te zijn. Wanneer wij thuis gaan slapen, nemen wij de papegaai mee naar de slaapkamer. Maar wanneer wij willen gaan slapen, wil Tico in eerste instantie niet van zijn kooi af. Ik doe vervolgens het licht in de woonkamer uit, en ligt aan op de gang en loop eventjes weg. Als ik na 30 seconde terug kom, wil Tico maar al te graag opstappen. Waarom? Omdat Tico het niet leuk vind om alleen in het donker achter te blijven. Dit gebruik ik dus in mijn voordeel om hem zonder drama of gebeten te worden te laten opstappen.

Jeejte, wat is het al weer een enorm verhaal geworden. Voor nu voldoende. Heb je wat aan deze reactie? Ik kan je vast nog wel meer tips geven, maar voor nu stop ik er mee Smile

Nog 1 laatste ding: Hou er rekening mee dat alles niet over 1 nacht ijs gaat.
Bericht Vrijdag 25 September 2009 1:29 am
 Gebruikers profiel bekijken Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 5:20 am
  Berichten van afgelopen: