|
|
|
MenM2009
Eitje
|
| Geschikte kooi voor edel |
|
|
Hoi Hoi,
Wij zijn van plan om eerdaags een edelpapegaai te kopen. echter zou ik heel graag willen weten welke kooien hier nu wel of niet geschikt voor zijn.
Wij hebben niet de ruimte voor een ontzettend grote kooi.
We hebben een van de volgende kooien op het oog:
De strong, anna, deze is 66cm breed, 56cm diep, 173cm hoog (zonder opvangbakken) traliedikte 4mm
De montana, haiti, deze 66cm breed, 56cm diep, 171cm hoog (zonder opvangbakken) traliedikte 3mm
Ze zijn eigenlijk gewoon even groot dus haha. de hoogte en de diepte zijn bij ons niet het probleem, maar ik kan maximaal 75-80cm breedte hebben. (met opvangbakken)
Nu zal de papegaai zodra wij thuis zijn eigenlijk weinig tot niet in zijn kooi zitten. maar goed op de tijden dat wij werken, wil ik wel wat bewegingsvrijheid voor hem. en ik kan mij niet zo goed een beeld vormen van een edel in zo'n kooi?
Wat raden jullie aan? of misschien tips voor een andere kooi, zonder opvangranden?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Groetjes Maris |
Zaterdag 5 Februari 2011 3:49 pm |
|
|
Laura B
Moderator

Ik zou de opvangranden eraf laten, en die ruimte dan gebruiken om een grotere kooi neer te zetten. Je vogel brengt daar toch veel tijd in door en dan vind ik persoonlijk 66x55 voor een edel niet enorm, mijn bbtje zit in zo'n soort kooi en die is een stuk kleiner dan een edel...  |
Zaterdag 5 Februari 2011 8:56 pm |
|
|
MenM2009
Eitje
|
Bedankt voor je reactie! daar was ik inderdaad al bang voor. als ik naar mijn parkieten kijk, die zitten met z'n tweeën ook in een enorm grote kooi! dus je bevestigd inderdaad al een beetje mijn vermoeden. |
Zondag 6 Februari 2011 11:11 am |
|
|
|
|
Laura B
Moderator

soms is het ook lastig om dat in te zien hoor.... Zeker als je beiden werkt (wij ook) en je hebt naast je beesten ook nog een leven (verjaardagen, dagjes weg, sport) dan brengt je vogel er toch wel wat uurtjes in door en dat is ook niet erg, als we thuis zijn, dan zijn ze los. Afgezien van de ruimte voor je gaai, is het ook fijn dat je dan ruimte hebt om eten te verstoppen en speeltjes te verwisselen. Iig: van een grote kooi heeft je vogel veel plezier en dat geeft je als baas een fijn gevoel.  |
Zondag 6 Februari 2011 7:35 pm |
|
|
MenM2009
Eitje
|
Ik begrijp dat jullie beide werken? Want wij doen dat namelijk ook, maar daardoor krijg ik nu wel heel veel de reactie van je moet geen gaai kopen dat is zielig, hij kan niet alleen? Dit is namelijk nog wel een twijfelpunt bij mij? Hoe kijkt u daar tegen aan?
Over de kooi puzzel ik nog even verder! |
Maandag 7 Februari 2011 8:18 am |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
zielig is het niet. een vogel heeft niet 24 uur per dag aandacht nodig. als je er voor zorgt dat de vogel genoeg heeft om zichzelf bezig te houden dan verveelt hij zich niet en heeft hij ook nergens last van.
je kan zijn voedsel verstoppen zodat hij moet werken om aan eten te komen je kan speeltjes geven, takjes om te versnipperen etc. gebruik je fantasie.
ik laat ook altijd de radio aan als ik weg gan.
heus, een volgel alleen hoeft niet zielig te zijn, als hij maar genoeg aandacht krijgt op het moment dat je wel thuis bent. |
Maandag 7 Februari 2011 11:28 am |
|
|
|
|
MenM2009
Eitje
|
Je stelt me heel erg gerust haaha!
Radio staat bij ons altijd aan voor de parkieten!
Dus ongeveel 3,5 dagen overdag alleen is niet erg?
Nu nog een geschikte kooi haha |
Maandag 7 Februari 2011 11:43 am |
|
|
Laura B
Moderator

Is het erg: ja en nee! Toen wij alleen Cleo hadden was weggaan een drama, ze vond het duidelijk niet leuk om alleen achter te blijven. Vaak schreeuwde ze een poosje en was dan stil. Dit vond ik natuurlijk wel zielig voor haar, maar goed, het kon niet anders. Daar stond tegenover dat als we thuis waren ze de volledige aandacht had. Nu hebben we ook Pipo sinds een jaar en weggaan is niet zo'n probleem meer, ze hebben steun aan elkaar (Cleo heeft nooit meer geschreeuwd!)
Ik heb zelf nooit de radio aanstaan, maar zorg wel altijd voor speeltjes en verstop eten (dit moet je een vogel wel aanleren!!!!) Dan is het goed te doen. Wellicht heeft jullie toekomstige gaai steun aan de kietjes, ik zou ze daarom wel bij elkaar zetten. |
Maandag 7 Februari 2011 12:46 pm |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
ik wil net zeggen. jij hebt ook kietjes dus misschien is het mogelijk de kooien samen te zetten dan zien ze elkaar. zo voelt je edel zich echt niet alleen en wie, er kan zelfs een grote liefde groeien en dat ze graag bij elkaar zitten en ook kunnen zijn. dat is allemaal afwachten natuurlijk, maar de mogelijkheid is er wel.
in elk geval alleen al het kunnen zien van elkaar is een hele goede troost. dan is je edel echt niet alleen. |
Maandag 7 Februari 2011 1:11 pm |
|
|
|
|
Simba_Nala
Eitje
|
|
|
|
hoi,
Ik raad toch wel aan een kooi van ± 1 bij 1 meter breedte bij diepte te nemen. de hoogtens zijn altijd goed bij deze maten.
de edel zit veel meer uren in de kooi dan hij erbuiten zit als jullie beide werken. heel de nacht, ochtend en middag tot jullie thuis komen van werk. dat is toch ongeveer 15 tot 18 uur van de 24.
Wij hebben een kooi die 1 bij 1 bij 1,20 is en daar zit bij ons een koppel in. Ik ben aan het overweg dezelfde kooi nogmaals te kopen en deze te koppelen zonder tussenwand. die ruimte hebben ze merkbaar nodig.
Een vriend van mij heeft 1 pop nu sinds 6 maanden. hij begon ook met een kooi van dezelfde afmeting als u voorschrijft. De pop speelde en at niet in de kooi, vorige maand kocht hij een nieuwe kooi met dezelfde afmeting als ik heb staan en toen waren die problemen voorbij. Een edel kan echt ongelukkig worden als ze te weinig ruimte hebben. speeltjes voor deze maat gaaien zijn ook al niet klein. die nemen veel ruimte in beslag.
Ik kan uw ruimte niet inschatten maar bij ons staat de kooi op zolder en een grote java boom in de woonkamer.
Succes |
Maandag 7 Februari 2011 1:13 pm |
|
|
MenM2009
Eitje
|
wisselende ervaring dus....
Het is zoiezo mijn bedoeling om die parkietjes en de edel bij elkaar in de buurt te zetten.
Boven een aparte kamer maken voor de vogels met grote kooien had ik ook al bedacht maar dat vind mijn vriend zielig...
Ik zal thuis eens aan het schuiven met meubels haha en anderes.... Ehm een uitbouw haha
de kooi zou bij ons onder de trap komen te staan eigenlijk zouden we daar zelf deuren oid voor moeten maken dan heeft hij plek zat .... |
Maandag 7 Februari 2011 2:13 pm |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
kijk dan krijg je een soort van voliere als je de trap beneden afsluit met gaas. zoiets heb ik ook in de woonkamer. 2 kamer volieres. die zijn van vloer tot plafond. ruimte zat. als dat een optie is bij jullie dan zou ik dat zeker doen. eventueel met een daglamp erbij om genoeg licht te hebben overdag. |
Maandag 7 Februari 2011 2:31 pm |
|
|
|
|
MenM2009
Eitje
|
haha zal vanavond eens googlen hoe we zoiets mooi kunnen maken en met wat voor materialen.
Vriend ziet me aankomen.... Weer klussen haha... Ach t is goedkoper dan een uitbouw zullen we maar zeggen
zijn er meer mensen hier die een kooi/voliere zelf hebben gemaakt? Ben nu wel nieuwschierig natuurlijk haha.
maar is het als we zoiets doen dan geen probleem dat de hoogte schuin afloopt? |
Maandag 7 Februari 2011 2:51 pm |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
dat is geen probleem hoor. kijk maar eens bij mijn dagboeken, nieuwe kooien. daar zie je stap voor stap hoe wij dat gedaan hebben. misschien kun je daar inspiratie opdoen |
Maandag 7 Februari 2011 3:13 pm |
|
|
MenM2009
Eitje
|
Oke... na wat pas en meet werk.... ik ben om t wordt een soort voliere onder de trap.... haha dan heeft de edel meer dan genoeg ruimte.... en ik heb eindelijk een "dichte" trap... (lees minder stof in huis, wat van boven komt dwarrelen ) vriendlief zit al flink te zuchten hier.... weer klussen maar dat moet ie er maar voor over hebben haha
nu nog slechts 1 vraag, heb al even zitten googlen, maar welk gaas en welke "maas" zou ik het beste kunnen gebruiken? en welk materiaal is het geschikts?
Groetjes Maris |
Maandag 7 Februari 2011 7:31 pm |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2, 3 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 5:20 am
|
|
|
|