Hoeveelheid voeding.

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Edelpapegaaien forum, voor de edelpapegaai

Auteur Onderwerp
Donnash
Eitje

Hoeveelheid voeding.  Reageer met quote  

Hallo,

Ik ben Dennis Doomen en heb sinds kort een Edelpapegaai, zijn naam is Jacks en zal hem zeer spoedig kennis met jullie laten maken. Hij is geboren op 30 Juli 2008.

Ik heb even een vraag omtrend hoeveel voeding een Edel papegaai eigenlijk zou moeten eten op één dag?

Hij zit ongeveer aan de 30gr. over de hele dag dat is slechts 10% van zijn lichaamsgewicht, is dit niet wat weinig? Hij krijgt Zadenmix, gedroogd fruit,groeten,bessen en noten,palmnoot olie erdoor en extra vit.A. door het drinken. (dat alles in 30gr.) nog wat vers fruit 's middags en 's avonds om een uur of 21.30/22.00 Babyvoeding met fruit.

Alvast bedankt voor het bekijken en/of reageren. Very Happy
Bericht Zaterdag 8 November 2008 5:49 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Re: Hoeveelheid voeding.  Reageer met quote  

Hoi Donnash, welkom hier! Wanneer is Jacks thuisgekomen? Smile Weegt hij 300 gram? De edels van PeCe zijn meen ik zwaarder. Eet hij alles op? Heeft hij daarna nog honger?
Bericht Zondag 9 November 2008 8:04 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hoi, welkom en heel veel lees en schrijf plezier hier Very Happy
Van Edels weet ik niet zoveel, maar de vraag van Sue of hij alles opeet en daarna nog honger heeft is wel een essentiele vraag.
Weeg je hem regelmatig en blijft hij op gewicht?
Bericht Zondag 9 November 2008 12:10 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Donnash
Eitje

reactie  Reageer met quote  

Hij is nu zo'n drie weken bij mij en 15 weken oud,
zijn gewicht is nagenoeg constand ongeveer 350gr.
Hij eet niet alles op dat in zijn bakje zit maar laat een dun bodempje met kleine zaadjes liggen en als hij genoeg baby voeding heeft 's avonds geeft hij dat ook duidelijk aan, fruit eet hij ook niet helemaal op zo maar een beetje.
Bericht Maandag 10 November 2008 5:02 pm
Wil
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Wat leukkk dat je ook een edelpapegaai hebt en welkom hier! Very Happy

Onze edelman Shandor geef ik elke dag zo ongeveer 15 a 20 gram biologische ecobird pellets speciaal voor edelpapegaaien en een beetje biologische zaad erbij en daarnaast zijn portie fruit en groentes.

Persoonlijk weeg ik verder op de pellets na niet echt zijn voeding af, hij krijgt altijd gezond voer en eet naar eigen behoefte, als hij vol is laat hij het zelf wel staan Wink
Natuurlijk schotel ik geen mega grote porties voor, hou ik op gevoel de balans er in, van niets teveel.
Bericht Dinsdag 11 November 2008 11:55 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken  
Donnash
Eitje

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Wil
Wat leukkk dat je ook een edelpapegaai hebt en welkom hier! Very Happy

Onze edelman Shandor geef ik elke dag zo ongeveer 15 a 20 gram biologische ecobird pellets speciaal voor edelpapegaaien en een beetje biologische zaad erbij en daarnaast zijn portie fruit en groentes.

Persoonlijk weeg ik verder op de pellets na niet echt zijn voeding af, hij krijgt altijd gezond voer en eet naar eigen behoefte, als hij vol is laat hij het zelf wel staan Wink
Natuurlijk schotel ik geen mega grote porties voor, hou ik op gevoel de balans er in, van niets teveel.

Hey Wil,

bedankt voor je reactie, ik zie dat gelijk mijn volgende vraag beantwoord is, ik wilde namelijk vragen welke pellets ik het beste kon aanschaffen voor mijn edel papegaai, maar verder zit het met de hoeveelheid wel goed zie ik, ik maakte mezelf te veel zorgen denk ik :p
Bericht Dinsdag 11 November 2008 6:11 pm
millie
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

krijgt hij 10 procent van zijn lichaamsgewicht aan zaden? dat is echt weinig hoor.

Ik weet van pellets dat ze 20 gram per dag mogen en daar komt de groente en fruit nog bij.
Bericht Dinsdag 11 November 2008 6:26 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Als hij nog eten laat liggen (zijn het lege vliesjes of echt zaden?) dan zou ik zeggen dat hij geen honger meer heeft.
Als hij de pellets (die Wil geeft) geeft, kan je die evt vrij verstrekken, zodat hij daar altijd genoeg van heeft. De rest kan je dan afpassen.
Bericht Woensdag 12 November 2008 8:58 am
PeCe
Vlieger

Reageer met quote  

Hallo Dennis, volgens mij heb ik niet een voorstel topic gezien, dus heet ik je hier in dit topic welkom op het fluffies forum. Gefeliciteerd met je edelman Jacks.

Mijn naam werd door Sue al even genoemd, ik heb 4 edelpapegaaien, allen nu zijn zwaarder, maar mijn Frodo woog ook 350 gram toen ik hem kreeg. Ondertussen weegt Frodo die 1,5 jaar oud is 390 gram. Frodo is de lichtste, de anderen zitten ruim boven de 400 gram. Net als met alle papegaaien is er geen richtlijn te geven wat betreft het gewicht. Bouw, (sub)soort, vliegen of gewiekt enz. zijn ook van belang.

Ik heb nooit het voer gewogen, weet dus niet hoeveel ze eten. De richtlijn die ik altijd heb gehoord is een bakje vol fruit en wat zaadmix of pellets. Bij een edel, moet je dan het zaad of pellets zo proberen af te stemmen dat (zoals je al meld) er eind van de dag niets of slechts een dunne bodem over is.

Variatie van het fruit is belangrijk, soms zijn ze snel op bepaalde soorten uitgekeken. Mijn edels eten soms al het fruit, maar soms blijft er ook aardig wat liggen. Wat dat betreft ligt het eraan hoeveel je Jacks eet en hoeveel die laat liggen. Probeer het wel zo te verdelen dat die meer fruit eet en niet alleen zaadmix of pellets.

Als je thuis bent kan je proberen eerst 's-ochtends alleen fruit te geven en dan later in de middag wat pellets of zaadmix. Op die manier wordt Jacks iets meer verplicht om fruit (of groenten) te eten. Zelf ben ik meer voorstander van een goede zaadmix (liefst niet al te veel zonnebloempitten, maar dat zal wel bekend zijn). Maar sinds vorig jaar geef ik ook af en toe wat pellets, idem als Wil geef ik ook Ecobird life pellets, welke zijn gemaakt voor edelpapegaaien.

Een jonge edel (dus zoals jouw Jacks met 15 weken) zal vaak in het begin wat lichter worden. Dit omdat die babyvet kwijt raakt, gaat spelen en vliegen. Daarna zal die met voldoende voer langzaam wat zwaarder worden. De meeste edels bereiken na ongeveer twee jaar hun "eindgewicht". Dan zijn ze pas echt volgroeid. Door Jacks regelmatig (liefst 's-ochtends, maar anders op vast tijdstip) te wegen krijg je een goed idee of Jacks stabiel blijft of toch zou afvallen. Variatie van een paar gram is geen probleem, maar teveel afvallen (idem te snel gewichtstoename) kan een probleem inhouden of opleveren.

Succes en veel plezier met Jacks.
Bericht Zondag 16 November 2008 6:03 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Donnash
Eitje

Reageer met quote  

Heel erg bedankt voor je ruime uitleg hier ben ik echt wat wijzer van geworden en het gaat ook heel erg goed met Jacks hij eet veel fruit en groentes en daarbij zadenmix (met weinig zonnebloempitten) en nog wat gedroogd fruit en groeten, dus hij komt ook wel redelijk boven de 30 gram uit met de groetes en fruit erbij.
Bericht Vrijdag 21 November 2008 3:33 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 5:21 am
  Berichten van afgelopen: