kaale edel

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Edelpapegaaien forum, voor de edelpapegaai

Auteur Onderwerp
larsbarsingerhorn
Eitje

kaale edel  Reageer met quote  

hoi ik moet me niet druk maken maar toch.........
ik heb 2 edels man en pop in buitenvolliere van ruim 3meter en binnen hok van 1 bij 1m. geef versele laga premium voer met veel fruit en groente nu is de pop wel mooi maar de man op ze kop en vleugels na kaal hij plukt niet vorig jaar wasie ze staart kwijt wat overigens weer mooi terug kwam maar nu is ie al vanaf december kaal hoelang gaat dat nog duren is het niet erg lang deze rui?? geef hem 1x in de week ook avian high energy opfokvoer dus hij krijgt alles binnen. zijn kop en ogen zien r ook gezond uit. en ook met de pop klikt het ze voeren elkaar zelfs af en toe. wie weet raad bij voorbaat dank lars,
Bericht Dinsdag 20 April 2010 9:23 pm
 Gebruikers profiel bekijken  
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Als hij helemaal kaal is op de kop en vleugels na - dan plukt hij m.i. wel. Met rui worden ze niet helemaal kaal. Of hij moet een huidinfectie of erge mijt of iets dergelijks hebben.
Ik heb zelf een koppel Edels en ook mijn man is kaal. Elke keer komt hij weer gedeeltelijk terug in de veren maar zodra de pop broeds wordt (ongeveer om de drie a vier maand) trekt hij z'n jasje weer uit.
De pop en man klikken hier verder goed - voeren elkaar inderdaad en kroelen. Wel is en zal de pop altijd dominant blijven in de relatie. Dat is op zich heel normaal bij Edels.

Als ik jou was zou ik een bezoekje brengen aan een va om lichamelijke oorzaken uit te sluiten. Verder helpt douchen met aloe vera om de jeuk en irritatie van de huid te verminderen bij het doorkomen van de veren.

Als mijn Edelman plukt, zie je ook niets doorkomen, hij plukt al zodra er ook maar iets doorkomt. Het lijkt dus alsof er geen veren komen maar de pen die door wil komen trekt hij er al gelijk uit.

Edels ruien ook niet gelijk op het hele lichaam maar doen gedeelte per gedeelte.

Het kan zo zijn dat op een gegeven moment de veerfollikels beschadigt raken en er op sommige plekken helemaal geen veer meer kan groeien.

Succes
Bericht Dinsdag 20 April 2010 9:40 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Door de rui krijgen ze absoluut geen kale plekken. Denk er zo over... in de natuur moeten ze ten aller tijden hoog functioneel blijven, want een vogel die dat niet is, is dood. Daarom verliezen ze ook telkens maar een of twee pennen aan de vleugels, omdat ze moeten blijven vliegen.

Hij doet het dus of zelf, of het popje doet het (dat gebeurt ook wel eens), of er is lichamelijk iets aan de hand.
Bericht Zaterdag 1 Mei 2010 5:45 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk papegaai(en) 
PeCe
Vlieger

Reageer met quote  

Het is geen standaard probleem, maar komt wel vaker voor bij edels dat ze (vooral de edelman) bij het nestelen veren afwerpen om te gebruiken in het nest. Wat dat betreft is er dus weinig zoals je zelf al aangeeft om je zorgen te maken.

Wat je wel kunt doen en doet is extra opletten met de voeding en evt. extra vitaminerijk voer geven. Ze zitten in een volière, dan neem ik aan dat ze ook in de regen douchen. Maar als het te weinig regent, de edels het leuk vinden, dan kan je wat Esjo al aangeeft ze ook sproeien (douchen) met water aangevuld met aloe vera.
Bericht Dinsdag 18 Mei 2010 6:44 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 2:09 am
  Berichten van afgelopen: