Kijk mijn Edel nou :?

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Edelpapegaaien forum, voor de edelpapegaai

Is tico in de rui of is het pluk gedrag?
Tico is in de rui
0%
 0%  [ 0 ]
Tico vertoond pluk gedrag
100%
 100%  [ 2 ]
Ik weet het niet
0%
 0%  [ 0 ]
Total Votes : 2

Auteur Onderwerp
Tico
Net uit het ei

Kijk mijn Edel nou :?  Reageer met quote  

Hallo Iedereen,

Zouden de ervaren Edel kenners eens een blik op Tico willen werpen? Ik maak me namelijk zorgen om zijn gezondheid.

Op het internet heb ik gelezen dat de rui van een edel soms tot een schrik effect kan leiden en veel mensen denken dat hij/zij ziek is. Dus in eerste instantie maakte in me geen zorgen, maar ik begin me nu toch wel zorgen te maken omdat ik niet echt een verbetering zie. (ook geen verslechtering).

Wat valt me op:
- Tico's dons veertjes zijn grijs en het lijkt er op alsof er steeds meer witte donsveertjes komen
- Tico is nog altijd even vrolijk en vertoont geen gedrachsproblemen
- Poetsen blijft hij doen, maar niet overdreven

Dagelijks Dieet: Harrison pallets, soms een klein beetje pretty bird omdat hij die zo lekker vindt.

Douchen doen we niet dagelijks omdat hij daar een gigantische hekel aan heeft. Zowel onder de douch als met een plantenspuit. Volgens mij is dat een afwijking van de rest van de Edels. Rolling Eyes

- Tico is nu 3 jaar bij ons en wij hebben 'm na 20 weken gekregen.
- Tico is al best getraind qua trucjes. Ik heb rolschaatsen en een skatebord en een basket voor hem en ben de laatste tijd weer wat meer bezig met spraak training. (Hij kan nu op commando 'Hallo' en op commando het aangeleerd geluid van een Wolf na doen.

Dus de vraag is: Rui of pluk gedrag?

2 foto's toegevoegd aan foto/film album
Bericht Dinsdag 8 Maart 2011 5:34 pm
 Gebruikers profiel bekijken Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

ach jee......dit lijkt me echt plukken.....waarom? een vogel die in de rui is zal nooit in een keer als zn dekveren verliezen, dit maakt dat hij slecht beschermd is tegen weersinvloeden en slechter kan vliegen. Zn kop is ook helemaal gaaf, omdat hij daar waarschijnlijk niet bijkan. Een vogel in hevige rui zou ook op zn kop wat kalige plekjes kunnen hebben, kortom hoogstens wat kaal verspreid over zn lijf. Volgens mij meen ik ook op de foto te zien dan sommige veren zijn afgekloven. Heb je ook foto's van de veren die hij laat vallen? Ik zou zsm een goede vogelarts opzoeken die hem voor je nakijkt. Wellicht is er een lichamelijk probleem en anders, als het een psychisch iets is, kan de arts wellicht ook helpen.
Bericht Dinsdag 8 Maart 2011 5:53 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
MariekevC
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Ook ik denk dat dit echt plukken is.
idd wat Laura ook al zegt. eerst laten uitsluiten dat het geen medische oorzaak is.

Mocht het een gedragsprobleem zijn, dan moet je zien te achterhalen wanneer hij plukt.
Niet gaan zitten staren natuurlijk, maar misschien valt het je op, dat er vooral veren op de grond liggen als je weg bent geweest, of als je iets veranderd.

ook al vindt hij het niet prettig. regelmatig douche is erg belangrijk.
let op met zout.

Alleen pellets bij ene edel is niet voldoende. Edels zijn van nature fruiteters.
dagelijks een maaltje gevarieerd fruit is aan te bevelen.

Als je bij een vogelarts komt, laat je dan niet afschepen, met het wegwuiven van medische oorzaak. Absoluut bloedonderzoek en kijken naar schimmels, mijten, bacterien ed.
Bericht Dinsdag 8 Maart 2011 7:33 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Simba_Nala
Eitje

Reageer met quote  

fruit en groenten 50%

Paprika's, tomaten, meloen, banaan, snijbonen, granaatappel, papaja, ...
Beetje afwisselen en bij iedere aanbieding wat ei-krachtvoer strooien en palmnoot olie aanbieden.
Palmnoot olie schijnt goed voor de veren groei te zijn. zo uit het potje willen ze vaak niet, ik laat het in een scheutje kokend water oplossen en dat weer over de groenten en fruit.

lees ook dit even:
http://www.lorreco.nl/veren_plukken.html

succes
Bericht Dinsdag 8 Maart 2011 10:08 pm
 Gebruikers profiel bekijken  
Tico
Net uit het ei

Reageer met quote  

Ik heb de foto's ook aan de 'kweker' van Tico laten zien en zijn reactie was erg duidelijk, namelijk plukken. Ook hij heeft me doorverwezen naar een vogelarts om te kijken of het een schimmel is. Binnenkort dus even een afspraak maken.

Wat mij betreft mag dit topic op slot of verwijderd worden.
Bericht Donderdag 10 Maart 2011 10:55 am
 Gebruikers profiel bekijken Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Houd je ons op de hoogte hoe het gaat? En ga je ook iets met de voedingtips doen?
Bericht Donderdag 10 Maart 2011 9:35 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Simba_Nala
Eitje

Reageer met quote  

misschien ook handig om te weten dat het bestaat:

klik hier

succes met tico
Bericht Vrijdag 11 Maart 2011 11:11 pm
 Gebruikers profiel bekijken  

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.