Laatste vraagjes / twijfels voor "adoptie"(aanscha

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Edelpapegaaien forum, voor de edelpapegaai

Auteur Onderwerp
MaestroNL
Eitje

Laatste vraagjes / twijfels voor "adoptie"(aanscha  Reageer met quote  

We denken nu al zo'n jaar of 2 over de uitbreiding van ons gezin met een papegaai. Eigenlijk een beetje mijn "schuld", mijn moeder had vroeger een "grijsje" (Doris) totdat duidelijk werd dat ze zwaar allergies was (hooikoorts en stofallergie). Doris heeft wel een goed nieuw onderkomen gekregen en nu na ruim 20 jaar gaat het bij mij "kriebelen" (nee geen hooikoorts, wel de wens naar een papegaai).
Mijn vrouw is ook enthousiast (die heeft de parkietjes in huis weten te "praten" waar ik eerst een beetje op tegen was) en we hebben al behoorlijk wat leeswerk gedaan op het internet.
Daar is eigenlijk ook de voorkeur ontstaan voor de Edelpapegaai... we vinden het niet alleen een verschrikkelijke mooie vogel maar ook de beschrijvingen van het karakter die we hebben gelezen trekken ons erg aan (tikkeltje eigenwijze "familievogel").

Nu zijn wij absoluut geen "impulskopers" en hebben ons zelf ook voorgenomen om er toch nog een "nachtje" of wat over te slapen, maar ja, als zelfs de kinderen er al uitzijn wat de naam voor de papegaai zal zijn wordt het moeilijk om de beslissing nog veel langer uit te stellen Wink
Toch zitten we met wat vraagjes, misschien dat iemand die voor ons kan beantwoorden.

*Huisdieren: we hebben een poes Emmy (Pers, type "sluiptijger 1e klas") en twee grasparkieten (Pietje en Poekie, beroep: "herriemakers en zoveel mogelijk puinhoop op de grond maken" en ongewiekt, niet handtam te krijgen door ons).
Kan een Edelpapegaai zonder teveel stress "integreren" met de huidige huisdieren? Nou begrijpen we best dat we de "poes niet op het spek moeten binden" maar we willen ook niet steeds de poes weg moeten "stoppen" om het voor beiden leefbaar te houden. Zo zit de kat graag op de keukentafel (en af en toe OP de parkietenkooi) naar de parkietjes te loeren en als de parkieten losvliegen komt de "sluiptijger 1e klas" in haar naar boven. Ze heeft ze (nog) niets gedaan, maar een kat blijft een kat.....

*Een nare eigenschap: wij roken allebei (goede adviezen om te stoppen krijgen we elke keer al van de huisarts en tandarts dus liever geen opmerkingen "dan stop je toch!").
Nou is rook natuurlijk slecht voor huisdieren maar de poes en parkieten hebben er ogenschijnlijk geen last van (poes is 13, parkieten ongeveer 4 en 2 jaar oud). Hoe "bestand" is een papegaai tegen rook? Nu hebben we gelukkig niet zo'n kleine woonkamer (met open keuken) van ongeveer 85 vierkante meter maar we willen het toch graag weten. Uiteraard is er wel voldoende ventilatie aanwezig (geen tocht natuurlijk anders hadden er al 4 pootjes in de lucht gewezen van de parkietjes).

*Noodzakelijk kwaad: Wij werken allebei, ik zelf fulltime (40-50 uur per week), mijn vrouw 3 dagen in de week van 08.30-18.00.
Kan een Edelman wel tegen zo'n lange tijd alleen "zitten"? Na het werk en in het weekend zijn we wel overwegend thuis (we zijn niet vaak een weekend/avond weg).

*Rust in huis: met 2 kinderen (10 en 6 jaar) die allebei tegen het "ADHD" aanzitten is het eigenlijk nooit erg rustig in huis. Er is altijd wel "röring". Zelf ben ik een avondmens, dat wil zeggen dat ik nagenoeg nooit voor 24:00 uur op mijn bed lig en de kids zijn rond 07:00 alweer in de huiskamer te vinden.
Kan een Edelpapegaai qua slaap/rust hier wel goed tegen? En hoe zou je de vogel toch een goede avondrust kunnen bieden in de woonkamer (geluid van de TV staat dan wel op normale geluidssterkte meestal aan)?

*Koppeltjes: is het verstandig om een koppeltje te kopen zodat de vogels elkaars gezelschap hebben (we willen NIET kweken)? Is dat eventueel nadelig voor het verder handtam maken en voor praten/nabootsen en eventuele "binding" met ons gezin?

*Waar te "adopteren": we hebben veel goede verhalen gelezen over Lorre & Co, maar dat is wel een heel eind uit de buurt voor ons (niet dat we
het er niet voor over hebben om die 2 uur heen en terug te rijden, wij wonen omgeving Hoofddorp). Zijn er vogellievende en betrouwbare
kwekers in de buurt van Hoofddorp te vinden?

Dit zijn eigenlijk wel de laatste dingen die we willen weten voordat we de beslissing nemen. Qua financieën hebben we er wel al voor gespaard en we weten welke impact het zal hebben op ons budget en daar is er geen probleem.

Alvast dank voor de reactie(s)!

Groet,

Patrick
Bericht Zondag 12 Augustus 2007 10:58 am
 Gebruikers profiel bekijken  
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Poeh, als eerste zou ik eerst de parkieten laten testen op pbfd, chlamidia en polyoma. Wanneer deze testen goed zijn zou ik pas verder gaan met de volgende vragen. Vooral parkieten zijn meen ik nogal vatbaar voor ziekten of drager van ziekten.

En dan met een open keuken alle tefal pannen (wanneer die aanwezig zijn) de deur uit. De anti aanbaklaag is verschrikkelijk giftig voor papegaaien.

Met verbazing las ik dat de poes bovenop de parkieten kooi ligt. Heel bijzonder Very Happy
Combinatie poezen vogels blijft een risico wanneer buiten los verblijven in eenzelfde kamer. Dat de poes nog nooit wat gedaan heeft is super maar risco blijft het.

Tam krijgen van parkieten, je zou eens kunne beginenn om ze te wieken. Vaak gaat het dan al een stuk handiger. Er staan elders op het forum verschillende manieren voor tam maken.

Over edel papegaaien weet ik niet veel. Anderen hier op het forum kunnen daar vast meer over vertellen.

Roken doen wij hier ook en je schrijft het al, goed luchten en ventileren.

Alvast veel succes met het nemen van een beslissing Smile
Bericht Zondag 12 Augustus 2007 8:16 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Laura B
Moderator
Moderator

Re: Laatste vraagjes / twijfels voor "adoptie"(aan  Reageer met quote  

Ten eerste welkom op het forum en ontzettend goed dat jullie er zo goed over nadenken!!!! Wink
Ik zou de poes iig nooit zonder toezicht in de buurt van je gaai laten, het blijven zoals je zegt roofdieren en zeker als je gaai eens schrikt en fladdert kan dat hapneigingen bij de kat veroorzaken Smile Ik kan me voorstellen dat een loerende kat stressvol kan zijn voor een gaai, maar het hoeft geen probleem te zijn...helaas valt t niet te voorspellen...De kietjes kunnen best gezellig zijn voor een gaai, idd mits getest!

*Huisdieren: we hebben een poes Emmy (Pers, type "sluiptijger 1e klas") en twee grasparkieten (Pietje en Poekie, beroep: "herriemakers en zoveel mogelijk puinhoop op de grond maken" en ongewiekt, niet handtam te krijgen door ons).

Kan een Edelpapegaai zonder teveel stress "integreren" met de huidige huisdieren? Nou begrijpen we best dat we de "poes niet op het spek moeten binden" maar we willen ook niet steeds de poes weg moeten "stoppen" om het voor beiden leefbaar te houden. Zo zit de kat graag op de keukentafel (en af en toe OP de parkietenkooi) naar de parkietjes te loeren en als de parkieten losvliegen komt de "sluiptijger 1e klas" in haar naar boven. Ze heeft ze (nog) niets gedaan, maar een kat blijft een kat.....

*Een nare eigenschap: wij roken allebei (goede adviezen om te stoppen krijgen we elke keer al van de huisarts en tandarts dus liever geen opmerkingen "dan stop je toch!").
Nou is rook natuurlijk slecht voor huisdieren maar de poes en parkieten hebben er ogenschijnlijk geen last van (poes is 13, parkieten ongeveer 4 en 2 jaar oud). Hoe "bestand" is een papegaai tegen rook? Nu hebben we gelukkig niet zo'n kleine woonkamer (met open keuken) van ongeveer 85 vierkante meter maar we willen het toch graag weten. Uiteraard is er wel voldoende ventilatie aanwezig (geen tocht natuurlijk anders hadden er al 4 pootjes in de lucht gewezen van de parkietjes).

Eerlijk is eerlijk...vogels hebben gevoelige longen en rook is funest! Als stoppen geen optie is: de tuin??? Of bij de deur roken....Een gaai is er slecht tegen 'bestand'

*Noodzakelijk kwaad: Wij werken allebei, ik zelf fulltime (40-50 uur per week), mijn vrouw 3 dagen in de week van 08.30-18.00.
Kan een Edelman wel tegen zo'n lange tijd alleen "zitten"? Na het werk en in het weekend zijn we wel overwegend thuis (we zijn niet vaak een weekend/avond weg).

Ik denk dat dat wel kan, als jullie in de tijd dat jullie thuis zijn de gaai lekker veel bij het gezinsleven betrekken en zorgen voor een hoop afwiselend speelgoed Very Happy
*Rust in huis: met 2 kinderen (10 en 6 jaar) die allebei tegen het "ADHD" aanzitten is het eigenlijk nooit erg rustig in huis. Er is altijd wel "röring". Zelf ben ik een avondmens, dat wil zeggen dat ik nagenoeg nooit voor 24:00 uur op mijn bed lig en de kids zijn rond 07:00 alweer in de huiskamer te vinden.
Kan een Edelpapegaai qua slaap/rust hier wel goed tegen? En hoe zou je de vogel toch een goede avondrust kunnen bieden in de woonkamer (geluid van de TV staat dan wel op normale geluidssterkte meestal aan)?

Veel vogels gaan vroeg op stok, hier zo rond 20.00. Een rustig hoekje in de woonkamer en een goede kooihoes zorgt ervoor dat je gaai lekker kan slapen terwijl jullie nog lekker tv kijken..
Een gaai kan prima tegen roring, als ze daar aan kunnen wennen lijkt me??
Tsjaa, een koppeltje?? Ik zou eerst maar kijken hoe een gaai gaat, twee is niet per definitie beter en jullie hebben ook kietjes als gezelschap!
Voor een kweker zou ik eens op kwekerslijst.nl kijken, maar idd een goed advies en winkel is een stuk rijden wel waard... Wink

*Koppeltjes: is het verstandig om een koppeltje te kopen zodat de vogels elkaars gezelschap hebben (we willen NIET kweken)? Is dat eventueel nadelig voor het verder handtam maken en voor praten/nabootsen en eventuele "binding" met ons gezin?

*Waar te "adopteren": we hebben veel goede verhalen gelezen over Lorre & Co, maar dat is wel een heel eind uit de buurt voor ons (niet dat we
het er niet voor over hebben om die 2 uur heen en terug te rijden, wij wonen omgeving Hoofddorp). Zijn er vogellievende en betrouwbare
kwekers in de buurt van Hoofddorp te vinden?
Bericht Maandag 13 Augustus 2007 7:24 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Danny
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Van Harte welkom hier op het leukste papegaaienforum.

Ik sluit me aan bij al het boven gezegde.
'Heel veel succes met je keuzes.
Bericht Maandag 13 Augustus 2007 8:17 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek  
Sue
Moderator
Moderator

Re: Laatste vraagjes / twijfels voor "adoptie"(aan  Reageer met quote  

Hoi Maestro, sorry voor m'n late welkomswoordje.. Maar beter laat dan nooit, toch? Wink

Ik denk, als het op dit moment goed gaat met je parkietjes (ik zou de kat eigenlijk nooit loslaten als de parkietjes los zijn, dit is vragen om problemen naar mijn mening.. Wink) dat het dan ook goed moet gaan met een grotere vogel. Je kan ze trouwens nooit onbeheerd los laten met elkaar, maar dat wist je zelf ook al denk ik? Smile

Tocht is trouwens niet dodelijk voor gaaitjes. Tenzij ze een slechte gezondheid hebben. Wink
Vogels hebben vrij gevoelige luchtwegen, maar als er voldoende ventilatie aanwezig is lijkt het me niet zo'n probleem. Leven naast een snelweg is nóg slechter: Staat gelijk aan 1 pakje sigaretten per dag meen ik.

Ik denk dat de edel best even alleen kan zijn. Jullie hebben al twee kietjes, en daar zal hij ook veel aan hebben.
Bericht Zaterdag 25 Augustus 2007 6:56 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 2:13 am
  Berichten van afgelopen: