Lekkers voor je Edel

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Edelpapegaaien forum, voor de edelpapegaai

Auteur Onderwerp
Tico
Net uit het ei

Lekkers voor je Edel  Reageer met quote  

Hallo,

Ik ben pas nieuw op dit forum en ik heb direct al een vraag aan Edel eigenaren.

Ik wil graag trainen met mijn Edel, Tico genaamd.

Ik heb Tico nog maar 3 dagen en moet helaas de training tot zo ver al weer staken.

Waarom? Ik krijg Tico niet zo ver om te werken voor iets lekkers. Ik heb kleine stukjes banaan, appel, peer, tomaat, kleine bolletjes trosgiers en zonnebloempitten en pallets gebruikt. Het meest is hij dol op de pallets. Misschien komt dat omdat hij dit bij de kweker ook kreeg. Tico wil wel uit mijn hand eten, maar heeft erg lang werk met elk klein stukje en na een stuk of 3 stukjes kijkt hij alleen nog maar naar mijn hand en naar de "treat".

Mijn vraag: Waar zijn jullie Edels dol op en doen ze alles voor?

Alvast bedankt voor de reacties. Die zijn namelijk errug welcome Very Happy

Groeten,
Ronald
Bericht Zaterdag 8 Maart 2008 11:26 pm
 Gebruikers profiel bekijken Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Wil
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Hallo Ronald en hartelijk welkom hier.
Leuk zeg dat je ook een edeltje hebt en ook bij Lorre & Co weg.
Daar komt Shandor onze edelman ook vandaan Very Happy en hij is nu bijna 18 maanden.

Maar om op je vraag terug te komen...ik gebruik met trainen etc altijd pijnboom pitten, o.a te koop op de groenteafd v/d supermarkten.
Ik breek zo'n pitje in 3 a 4 stukjes gelang hoe groot zo'n pit is en dan beloon ik dus telkens met een klein stukje...dat hebben ze zo weg gesmuld en ze krijgen dan ook niet teveel tijdens een training binnen.
Ook doe ik weleens met rozijntjes belonen en daar peuter ik dan ook steeds een stukje van af om dezelfde reden als hierboven, krijg je zelf wel plak vingers van hoor Laughing Wink
Maar onze edel wil daar zeker hard voor werken hoor ook al is hij ook dol op fruit en bepaalde groentes, maar stukjes pijnboompit en rozijn krijgt hij alleen als beloning, dus blijft het ook een grote traktatie voor hem.

Zorg dat hij het ene eerst goed door heeft alvorens je met het volgende begint en niet te lang doorgaan totdat hij zijn interesse verliest, ik doe nu meestal een kleine 10 minuutjes. Maar toen hij nog zo jong was als jou Tico echt niet langer als 5 minuuutjes per keer. En de 1e week oefende ik alleen maar het op en af stappen en verder gewoon eerst lekker laten wennen aan de nieuwe thuis situatie etc.

Ik heb al ff op je website gelezen en hoop voor je dat het bij Tico wel lukt ivm dat knuffelen, eerst wou Shandor ook wel gekroeld worden maar nu echt niet meer.
Dan pakt hij rustig mijn vinger en duwt hem weg, geen polonaise aan zijn
lijf denkt ie als een echte edel Wink Laughing

Succes met oefenen en ik hoop dat Tico ook wil werken voor de pijnboom pitjes. Veertje
Bericht Zondag 9 Maart 2008 1:58 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken  
Tico
Net uit het ei

Pijnboompitten  Reageer met quote  

Dank je wel voor je snelle reactie, super!!

Ik ga maandag meteen pijnboompitten halen. Mijn vriendin had nog gehoord dat je die het beste eerst kunt koken. Geef jij ze gewoon?

Gisteravond heb ik hem achter elkaar eerst zachte kleverige pallets gegeven van Pretty Bird die juist geschikt is voor Edels. Deze pluis ik uit elkaar zodat ik kleine stukjes over hou en dat ging er in als koek. Vandaag heb ik de clicker er bij genomen en volgens mij heeft hij nu door, als de click komt, hij wat lekkers tussen mijn vingers kan weg pakken. Hier ga ik komende week ook mee door. Dit doe ik nu op willekeurige momenten, 1 a 2 stukjes per keer. Tico eet nu alles uit mijn hand en ik ben blij dat te zien. Ook de eerste zachte geluidjes beginnen naar boven te komen.

Het is wel een rustige vogel hoor. Echt wel het karakter van een Edel. Ik denk ook niet dat Tico een echte knuffelkont gaat worden zoals bv met een kakatoe. Ik hoop wel dat het kan met een Edel en ik ga er mijn best voor doen....
Bericht Zondag 9 Maart 2008 9:10 pm
Wil
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Graag gedaan Ronald en die pijnboompitten hoef je niet te koken hoor, ze zijn al zo zacht dat er anders niets van over zou blijven ben ik bang Laughing Wink Ik zou ook niet weten waarom je ze eerst zou moeten koken? Stond de reden er ook bij??

Fijn dat hij goed op de clicker reageerd en eet uit je hand!
Je zal zien hoe snel hij dat gewent is en met een clicker traint echt fijn, ze pikken het dan veel sneller op.

Kijk maar eens in mijn dagboek daar heb ik net een apporteer filmpje gepost waar hij nu geen clicker meer bij nodig heeft, Shandor het leuk vind en vooral zijn pootjes uit zijn lijf rent voor de stukjes pijnboompit Wink
Het is ook zo leuk om samen zo bezig te zijn Very Happy

En ja nu is hij nog rustig maar een edel heeft ook wel zijn 'drukke' ondeugende momenten hoor maar dat is alleen maar leuk zoals ze dan doen. Shandor kan ook echt uit ziijn dakkie gaan tijdens het spelen.
Edels zijn echt geen saaie stille gaaien zoals sommige mensen denken Very Happy
Bericht Zondag 9 Maart 2008 9:22 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken  
Sue
Moderator
Moderator

Re: Lekkers voor je Edel  Reageer met quote  

Hoi Ronald, welkom hier.. Wat een leuke site heb je gemaakt voor je edel zeg! Very Happy
Ik heb geen edel, maar ik denk dat je zelf moet uitzoeken wat je edel lekker vindt. Dat kan even duren.
Ook hebben ze heel snel door dat ze niet zomaar iets krijgen, maar alleen als ze iets goeds hebben gedaan. (Scuttle was er ook zo één, erg eetgericht!)

Succes!
Bericht Maandag 10 Maart 2008 9:23 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Tico
Net uit het ei

Reageer met quote  

Dank je wel Very Happy

Ja, inmiddels heb ik al precies door wat ik hem moet geven, wil hij er voor gaan werken.

Houden jullie eigenlijk ook rekening mee met de tempratuur in de kamer waar de papegaai staat? Houden jullie bepaalde graden aan en doen jullie 's nachts de verwarming ook uit of blijft deze op een constante tempratuur?

Verder heb ik op mijn site nog een paar leuke en intressante filmpjes geplaatst die jullie misschien nog niet kennen. Ze worden gewoon door gelinkt naar YouTube. Kijk maar even op www.r-to-the-b.nl Razz
Bericht Woensdag 12 Maart 2008 1:19 am
PeCe
Vlieger

Reageer met quote  

Heel mooi dat je nu gericht aan de training kan gaan werken.

Wat betreft de temperatuur wijzig ik die niet. Bij mij staat de gaskachel (zonder thermostaat) altijd aan op ongeveer dezelfde temperatuur. Al kan het door natuurlijke invloeden van de nacht wel wat kouder worden, maar veel verschil in temperatuur is er niet. Als je gaaitjes er aan zijn gewend, dan is dat ook niet een al te groot probleem. Gezonde (edel)papegaaien kunnen best temperaturen tot (laat ik maar wat zeggen, want de absoluut laagste waarde zal nooit bekend worden) 15 graden verdragen.

Leuke site heb je opgezet. Wat de video's betreft, daar kan ik de meeste wel van. Ik zie zelfs Shocked (gebeurt vaker met youtube) dat je zelfs twee video's die ik heb gemaakt Rolling Eyes als link op je website hebt staan. Laughing
Bericht Woensdag 12 Maart 2008 1:59 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Wow, een heel trainingsschema! Wat super zeg! Wat moet ik me bij 'show me love' voorstellen? Very Happy

Ik heb de temperatuur hier altijd rond de 21 graden staan. Soms 22 graden. Ik ben nl een koukleum! Ik heb sinds kort ook een luchtbevochtiger die de lucht wat vochtiger houdt. (Lekker voor papegaaienlongetjes)
Overdag gaan ze vaak naar buiten. Ook in de winter gaan ze wel eens naar buiten. (Die van mij zijn gekortwiekt)
http://www.fluffies.org/nl/flu.....ry_id=2092

Heb je gezien dat je hier een papegaaienprofiel aan kan maken. Als je de geboortedatum en de datum waarop Tico thuiskwam invult, krijg je op die data een kaartje. Vergeet ook niet een foto erbij te doen want die wordt gebruikt voor het kaartje! Voor meer info: http://www.fluffies.org/nl/viewtopic.php?t=6168
Bericht Woensdag 12 Maart 2008 8:21 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Tico
Net uit het ei

Reageer met quote  

@PeCe: Ik heb bewust gekozen voor links naar de video's en niet de video's gedownload en op mijn site geplaatst. Aan de ene kant scheeld me dat zo ruimte op de site en aan de andere kant omdat het dus niet mijn eigen video's zijn en dan vind ik het niet zo netjes. Als je het op prijs steld, dan wil ik best je naam bij de video's noemen en bijvoorbeeld een link naar een website als je die hebt.

@Sue: Heb je jou vogels in een voilère? En wat cool van dat kaartje. Dat ga ik zeker invullen en vind het een super-service van je.

'show me love' houdt in dat ik mijn Edel dicht tegen mij hou, mijn pols ietsjes draai en dat hij dan zijn kopje tegen mijn borst aan legt en "glazig" in mijn ogen gaat kijken. Ik denk dat het nog wel even duurt voordat ik hem zo ver heb. Waar ik helemaal zin in heb is om Tico de 'hands up" ga leren. Ik wil dan van mijn 2 handen 2 pistooltjes maken (duim en wijsvinger) en dan moet hij zijn 2 vleugels in de lucht steken totdat ik mijn pistooltjes laat zakken.

Ik denk dat ik echt mijn roeping heb gevonden met het trainen van vogels. Ik vind het namelijk onwijs leuk. Ondertussen ben ik ook al begonnen de clicker te introduceren aan mijn valkparkietje. Wanneer dat goed uit de verf komt wil ik misschien wat zakelijker vogels gaan trainen. Bv een vogel helemaal opvoeden incl truckjes en daarna (door de kweker) weer verkopen of vogels van mensen trainen die bijvoorbeeld onhandelbaar zijn. Ik zie zeker er wel een klein stukje brood in naast mijn werk. Ook zou ik graag wel willen kweken met papegaaien, maar daarvoor heb ik toch echt eerst veeeeel meer ervaring nodig en ruimte. Maar goed, tot nu toe zijn dat alleen nog maar dromen Laughing
Bericht Woensdag 12 Maart 2008 7:27 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Nee, ik heb ze in een kooi. (RVS) Er komt binnenkort een grotere: 240 breed, 100 diep en 180 hoog. Die moeten ze met z'n vieren delen. Zowat een voliere.

Show me love klinkt wel erg moeilijk zeg.. Maar ik denk dat je dat glazige kijken misschien wel van nature krijgt? Als jullie band goed is? Iago kan ook lekker glazig kijken.
Hands up klinkt ook erg grappig. Goed idee van je. Nu roep ik alleen 'vleugeltjes omhoog' bij Zazu. Beetje saai. http://www.fluffies.org/nl/flu.....ry_id=3222

Trouwens mooie dromen die je hebt. Very Happy En ik denk dat er best een markt voor is. Wie weet kan je mensen op deze wijze helpen voorkomen dat ze hun vogel wegdoen?
Heb je al verschillende boeken gekocht?
Bericht Donderdag 13 Maart 2008 8:43 am
PeCe
Vlieger

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Tico
@PeCe: Ik heb bewust gekozen voor links naar de video's en niet de video's gedownload en op mijn site geplaatst. Aan de ene kant scheeld me dat zo ruimte op de site en aan de andere kant omdat het dus niet mijn eigen video's zijn en dan vind ik het niet zo netjes. Als je het op prijs steld, dan wil ik best je naam bij de video's noemen en bijvoorbeeld een link naar een website als je die hebt.

Voor alle zekerheid even een antwoord. Dat het links zijn heb ik gezien. Wat mij betreft hoef je er verder niets aan te veranderen. Zoals je zegt heb je het zo netjes gedaan. Zelf link ik ook wel naar video's op youtube, zoals ik al aangaf dat gebeurt door meer mensen.

Veel succes verder met het trainen en de website. Ik hoop er nog veel op en over te lezen.

groetjes
Peter
Bericht Donderdag 13 Maart 2008 1:05 pm
Tico
Net uit het ei

Reageer met quote  

Na een aantal maandag zal ik even terug komen op dit onderwerp.

De truc voor Tico is.............

Pijnboompitten.

Dat hij in het begin niet wou 'werken' voor wat lekkers had gewoon te maken met dat het nog wat vroeg was voor zulke spelletjes/training. Nu wil hij alles doen wat hij tot nu toe heeft geleerd en dat doet hij voor pijnboompitjes. Ook doet hij er niet zo lang meer over als in het begin. Ik hoef de pijnboompitjes niet meer in stukjes te breken, een hele heeft hij ook zo op.

Dank jullie wel voor de reacties.

p.s. Vanavond zet ik 3 filmpjes op mijn website wat Tico doet op handbewegingen.

Dat zijn : Zwaaien, ja knikken en nee schudden
Bericht Zaterdag 27 September 2008 12:16 am
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hey wat leuk weer iets van je te horen! Veertje
Van pijnboompitjes hoor je vaak dat ze geliefd zijn. Hier vinden ze het wel lekker, maar ook niet súperlekker. (Ik heb ook geen edeltje!)
Bericht Zaterdag 27 September 2008 9:08 am
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hier zijn de pijnboompitjes ook de enige "leerbelonig", al de rest wordt selectief naar mijn hoofd gegooid door zowel ons grijsje als onze BB. Laughing Laughing
Bericht Zaterdag 27 September 2008 9:23 am
PeCe
Vlieger

Reageer met quote  

Hee, dat had ik nog niet gelezen over Tico. Leuk dat je dat hebt uitgevonden van die pijnboompitjes. Daarnaast is Tico natuurlijk nu ook wat ouder, dan worden ze ook leergieriger dan wanneer ze nog zo jong zijn. Leuk om hier weer eens wat over Tico te lezen.
Bericht Zaterdag 27 September 2008 10:31 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 2:13 am
  Berichten van afgelopen: