nog meer goeie praters?

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Edelpapegaaien forum, voor de edelpapegaai

Auteur Onderwerp
MissSol
Net uit het ei

nog meer goeie praters?  Reageer met quote  

Hallo, Wij hebben sinds woensdag ook een edelpapegaai en hij is toch zo leuk! We zijn lang op zoek geweest om nou te vinden welke papegaai bij ons past en een betere als deze zou ik mij niet kunnen wensen. Het is een man en wij noemen hem Jakko, hij is 4 jaar en kan heel erg goed praten en geluiden na doen en is handtam. Hij is gek op aandacht en past echt helemaal bij ons. Ik zal vandaag als ik tijd heb even wat fotoootjes van hem maken. Wij hebben hem nog maar kort maar ik heb al een lijstje gemaakt wat ie allemaal kan zeggen en dat is echt zoveel, zijn er hier nog meer edels die dat zo goed kunnen? En hoeveel kan een papegaai leren ongeveer?

gr. dorinda
Bericht Zaterdag 27 Oktober 2007 9:20 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Re: nog meer goeie praters?  Reageer met quote  

Gefeliciteerd met je edel! Wat leuk zeg! Ik ben erg benieuwd naar foto's!
Een papegaai kan best wat woorden leren hoor.. De één honderd, de ander 10.. Maar ze hebben ook hun eigen 'taal'..
Bericht Zaterdag 27 Oktober 2007 12:03 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Ziya
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Gefeliciteerd met je edel!
Bericht Zondag 28 Oktober 2007 9:48 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
PeCe
Vlieger

Reageer met quote  

Van mijn edelpapegaaien is alleen April (3.5 jaar) die praat. Maar ik reken erop dat Iwan (1.5 jaar) over niet al te lange tijd ook gaat praten. Hij is duidelijk meer en meer aan het oefenen, maar ik heb nog niets gehoord waarvan ik zeker was dat het spraak was. De beide andere edels zijn nog jonger, dus dat zal nog wel wat langer op zich laten wachten. Maar mogelijk laten ze zich inspireren door April en Iwan en praten die twee al binnen een jaar.

Wel/niet veel leren en spreken is altijd een discussiepunt. Omdat de edelpapegaai nog relatief nieuw is in vergelijking met de grijze roodstaart, kaketoe en andere soorten, moet nog blijken hoeveel ze precies kunnen leren. Volgens diverse kenners op de edelpapegaaien forums die ik bezoek behoort de edelpapegaai tot de intelligentste en meest pratende papegaaien soort.

Wel is het zo dat ze vaak een soort van cartoonfiguur-achtig stemmetje hebben, meestal hoger dan die van de gebruiker. Al zijn ze zeker ook goed in het imiteren van verschillende toonhoogtes.

Gefeliciteerd met Jakko en hopelijk horen we hier veel over hem.
Bericht Dinsdag 30 Oktober 2007 1:47 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Wil
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Gefeliciteerd met jullie edelman, leuk hoor!
Een edel is ook geweldig Very Happy ik wens jullie ook heel veel geluk en plezier met Jakko.
Onze edelman Shandor is in september 1 jaar geworden en is al een lekkere kletskous Laughing hij begint nu ook steeds meer zinnen te babbelen, echt leuk!
Bericht Zondag 4 November 2007 3:24 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken  
MissSol
Net uit het ei

Reageer met quote  

Ik moet eerlijk zeggen dat ik toch elke dag weer verbaast ben wat jakko allemaal kan. Hij kan zo goed praten en geluiden nadoen. Hij leert ook heel snel dingen bij, hij zegt nu al bepaalde woorden van mij na. Ook denk ik dat hij afentoe hoestdrank nodig heeft want hij kan heel goed hoesten Wink, en kusjes geven kan ie ook als de beste. Van het weekend was mijn vriend aan het boren en jahoor je raad het al hij kan nu ook een boormachine nadoen Laughing Ik hoop dat binnenkort onze camera het weer doet dan ga ik kijken of ik het op film kan vastleggen.

Ik vind het echt ongelovelijk hoe goed hij kan praten, mijn oma heeft een amazone maar als die praat is ie bijna niet te verstaan, jakko praat echt heel duidelijk en heeft ook echt een eigen stem. Ook krijg ik heel veel reacties dat hij zo mooi is van mensen, de meeste kennen de edel namelijk niet. Ik moet zegge dat ik ze zelf ook niet kende voor hem maar voor mij nooit een ander meer hoor Wink
Bericht Maandag 5 November 2007 7:37 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
PeCe
Vlieger

Reageer met quote  

Wat betreft de reacties en het praten is dat een heel bekend gegeven.

Omdat de edelpapegaai in vergelijking met de andere soorten (je kunt wel stellen) onbekend is. Krijg je zeker veel leuke reacties.
Door die zelfde onbekendheid weten veel mensen nog niet zo goed dat een edelpapegaai bij de betere praters behoord. Zover ik weet is het ondertussen zo dat de grijze roodstaart de "betere" imitator is, maar de edelpapegaai de "betere" prater.

Doordat er meer mensen met een edelpapegaai zijn en door alle goede verhalen van de diverse eigenaren zie je ook dat de edelpapegaai een van de populairdere soorten is op dit moment.

Ik ben het met je eens, voordat ik mij April kocht kende ik ze ook niet. Maar heb nu meerdere edelpapegaaien en ze verbazen mij iedere dag weer met hun slimmigheden en hoe snel ze dingen door hebben en oppakken.
Bericht Dinsdag 6 November 2007 3:06 am
Wil
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Helemaal met je eens PeCe!! Very Happy
Bericht Zondag 11 November 2007 2:57 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken  
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Moet zeggen dat ik de edel ook niet zo goed kende.. De vogels die ik bij dierenwinkels zag zitten waren vaak een beetje stil, hielden zich afzijdig.
Is dit ook het karakter v/d doorsnee edel?
Bericht Zaterdag 17 November 2007 11:45 am
PeCe
Vlieger

Reageer met quote  

Mogelijk is dit wel het uiterlijke karakter. Zover ik de edelpapegaai ken zijn de meesten in eerste instantie afwachtend. Als iets onbekend is, moet eerst worden bekeken of het "veilig" is. Daardoor kan het maar zo zijn dat bijvoorbeeld in een winkel de edel afzijdig en stil is.

Maar de edelpapegaaien die ik ken en die gewend zijn aan hun omgeving zijn beslist niet stil en afzijdig. Er zijn genoeg momenten Rolling Eyes (zeker omdat ik 4 edelpapegaaien heb) dat ik wil dat ze wat rustiger, minder speels, minder sloperig en meer afzijdig zijn. Maar dat zijn momenten, bv. als je rustig tv wil kijken. Maar meestal is het puur genieten zoals ze bezig zijn. Very Happy

Klein voorbeeldje. Toen mijn moeder eerder dit jaar een paar maanden bij me woonde wilden de edels eerst weinig van haar weten en was o.a. haar stoel Shocked heel angstig. Dat veranderde na ongeveer een week. Daarna werd de stoel als landingplaats gebruikt. Zaten ze regelmatig bij mijn moeder en kreeg ze niet zoveel rust meer. Laughing
Bericht Zaterdag 17 November 2007 1:24 pm
MissSol
Net uit het ei

Reageer met quote  

Onze jakko moet meestal ook even de kat uit de boom kijken. Hij klets ons de oren van de kop af maar met vreemden moet ie eerst altijd even loskomen. Toevallig was ie vanavond mee naar een verjaardag(voor het eerst!) en hij zei geen woord. Maar in ene kwam ie los en begon ie steeds keihard mee te lachen met iedereen en zei ie ook van alles tussendoor. We hebben echt een lol met hem gehad Very Happy Hij mag vaker mee op verjaardagen Wink
Bericht Zaterdag 17 November 2007 11:04 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by PeCe
Mogelijk is dit wel het uiterlijke karakter. Zover ik de edelpapegaai ken zijn de meesten in eerste instantie afwachtend. Als iets onbekend is, moet eerst worden bekeken of het "veilig" is. Daardoor kan het maar zo zijn dat bijvoorbeeld in een winkel de edel afzijdig en stil is.

Maar de edelpapegaaien die ik ken en die gewend zijn aan hun omgeving zijn beslist niet stil en afzijdig. Er zijn genoeg momenten Rolling Eyes (zeker omdat ik 4 edelpapegaaien heb) dat ik wil dat ze wat rustiger, minder speels, minder sloperig en meer afzijdig zijn. Maar dat zijn momenten, bv. als je rustig tv wil kijken. Maar meestal is het puur genieten zoals ze bezig zijn. Very Happy

Klein voorbeeldje. Toen mijn moeder eerder dit jaar een paar maanden bij me woonde wilden de edels eerst weinig van haar weten en was o.a. haar stoel Shocked heel angstig. Dat veranderde na ongeveer een week. Daarna werd de stoel als landingplaats gebruikt. Zaten ze regelmatig bij mijn moeder en kreeg ze niet zoveel rust meer. Laughing

Ah vandaar. Very Happy Het zijn dan een beetje de witte herders onder de vogels? Tenminste, de 'standaard' want Nen voldeed daar niet aan. Rolling Eyes

Zou je niet een keer een filmpje kunnen maken als je voor de tv zit? Ben benieuwd of ik het beeld 'edel in dierenwinkel' kan vervangen door 'wilde edels' Laughing

Moeder als landingsplaats! Laughing Kregen ze ook lekkers van haar? Laughing
Bericht Donderdag 13 December 2007 10:40 am
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by MissSol
Onze jakko moet meestal ook even de kat uit de boom kijken. Hij klets ons de oren van de kop af maar met vreemden moet ie eerst altijd even loskomen. Toevallig was ie vanavond mee naar een verjaardag(voor het eerst!) en hij zei geen woord. Maar in ene kwam ie los en begon ie steeds keihard mee te lachen met iedereen en zei ie ook van alles tussendoor. We hebben echt een lol met hem gehad Very Happy Hij mag vaker mee op verjaardagen Wink

Met praten is het vaak dat ze eventjes de kat uit de boom moeten kijken he? Ook qua drukte verder?
Fijn dat hij vaker mee mag! Hij krijgt vast zijn eigen schaaltje nootjes. (Lees: Fruit!) Laughing
Bericht Donderdag 13 December 2007 10:41 am
PeCe
Vlieger

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Sue
Zou je niet een keer een filmpje kunnen maken als je voor de tv zit? Ben benieuwd of ik het beeld 'edel in dierenwinkel' kan vervangen door 'wilde edels' Laughing

Ik had al de nodige filmpjes gemaakt en op youtube geplaatst. Alleen door gebrek aan tijd, mede door de andere hobbies heb ik er hier nog niet zoveel gemeld/geplaatst. Ik zal ze in een separate topic plaatsen. Dit omdat dit over het praten gaat en mijn filmpjes meer over geluiden en actieve/passieve edelpapegaaien gaat.
Bericht Zondag 16 December 2007 7:02 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ah oké.. Ik heb net je topic gezien. Very Happy Ga er zo eventjes lekker voor zitten. Merci!
Bericht Zondag 16 December 2007 9:48 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 2:14 am
  Berichten van afgelopen: