Problemen met uitvliegen??

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Edelpapegaaien forum, voor de edelpapegaai

Auteur Onderwerp
Diiana
Beginnende vlieger

Problemen met uitvliegen??  Reageer met quote  

Mijn NG-Edelpapegaai is door haar vader/moeder aangevreten toen ze 2/3 weken was, ze hebben haar hele pennen van haar vleugels er toen afgeknabbeld. Als gevolg dat nu ze vorige week uitgevlogen is.. de hele tijd neerdonderd als ze wil vliegen.. Sad

Ze heeft denk ik 3 pennen aan de ene kant en 2/3 aan de andere kant...de rest is kapot gegeten.

Wat is het beste om te doen denken jullie? Wachten tot het vanzelf weer aangroeid..of de aangevreten pennen uit te trekken? Dat ze over paar maandjes weer kan vliegen. Ze is nu ongeveer 8/9 weken.

Alvast bedankt!
Bericht Maandag 5 November 2007 7:10 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Re: Problemen met uitvliegen??  Reageer met quote  

Hoi Diiana.. Dat moet geen leuk gezicht zijn. Probeer je er niet te veel van aan te trekken want ze zou dat vallen kunnen gaan zien als een leuk spelletje. (Geloof me.. Er zijn vogels die dit doen om echt aandacht te krijgen en die vallen zichzelf ook echt open)

Ik zou de veren niet uittrekken. Grote kans dat je de follikels beschadigt. Mocht je er evt voor kiezen om ze uit te laten trekken, ga dan naar een goede vogelarts..
Bericht Dinsdag 6 November 2007 10:22 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Re: Problemen met uitvliegen??  Reageer met quote  

Hoe heet je edelpapegaai en heb je ook foto's van hem of haar? Ik zag Savanna (Wat een lieverdje!) wel bij je papegaaien staan. Smile
Bericht Dinsdag 6 November 2007 10:24 am
Diiana
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Hoi,

Ja ik zou dat zelf sowieso niet doen, want dan vind ik echt zo zielig! Maar ik heb wel foto's van haar, ik noem haar altijd 'meisje', alleen is ze niet om zelf te houden..Ze is al verkocht en gaat eind november naar haar nieuwe huisje Sad Dus vandaar dat ze er niet bij staat!

Maar dan wil ik nog wel het beste voor haar natuurlijk..dan laat ik het gewoon zo en probeer me er maar niet al te druk over te maken, want het is nu al 3x gebeurt dat ze neerknalde op de grond. Dan laat ik het hok wel niet meer open staan, zodat ze er zelf uit springt.

Vind het alleen zo sneu dat ze niet kan vliegen...
Bericht Dinsdag 6 November 2007 1:55 pm
PeCe
Vlieger

Reageer met quote  

Het vliegen zal in de toekomst wel komen. Na het ruien van de veren in de vleugels zullen de veren weer terugkomen en kan ze leren te vliegen. Tot die tijd is het een (voor ons gevoel) zielig gezicht. Maar behandel haar niet als zielig, want zoals Sue aangeeft, diverse dingen nemen ze snel over. Bijvoorbeeld vallen is krijgen van aandacht. Zielig zijn is krijgen van aandacht.

Wat je misschien wel kunt doen is iets "zachts" in de buurt van de kooi neerleggen. Dan komt ze minder hard neer. Maar je kan het ook zo laten. De meeste papegaaien hebben snel genoeg door dat ze er niets mee "winnen", dus stoppen ze met "foutief" gedrag. Heb je eventueel wel een trapje of een rooster tegen de kooi staan. Dan kan ze via het trapje, rooster of zelfs touw naar de grond. Dan neem je ook de noodzaak van het moeten vallen weg.
Bericht Woensdag 7 November 2007 1:15 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Diiana
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Ja, gisteren sprong ze weer de couveuse uit toen ze moest eten. Maar dat doet ze vooral omdat ze dan echt op je wilt vliegen. Omdat ze namelijk alle andere vogels wel ziet vliegen. Maar dan zeg ik 'stout' en zet ik haar terug. Dan doet ze het ook niet meer. En als ze dan klaar is met eten mag ze er gewoon uit.

Maar iets bij de kooi neerleggen..ik weet niet of dat helpt omdat ze telkens ergens anders valt. Confused
Bericht Woensdag 7 November 2007 7:27 am
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hoi Diana.. Dat zal wel moeilijk zijn om haar te laten gaan.. Sad Het zal wel even duren voordat ze kan vliegen, maar waarschijnlijk komt het wel goed hoor.

Ik denk dat iets bij de kooi neerleggen nog wel kan helpen: Vooral voor jouw gemoedsrust en zodat ze geen spelletje zal gaan maken van het vallen.
Bericht Donderdag 8 November 2007 10:16 pm
Diiana
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Ze maakt er niet echt meer een spelletje van want volgens mij vind ze het niet zo leuk dat vallen.

Gisteren heeft ze haar eerste fruithapje gehad Hartje en de grote meid heeft alles opgegeten, vandaag had ik er wat zaadjes bij gegeven. Maar dat ging nog niet zo heel goed. Maandag ga ik beginnen met tussen de middag fruithapjes en gaat ze op 2 voedingen. Very Happy
Bericht Zaterdag 10 November 2007 6:18 pm
PeCe
Vlieger

Reageer met quote  

Zoals aangegeven, meestal leren ze snel. Dus dat vallen pijn doet, daar komen ze snel achter. Voor het overige hoort het erbij, ook straks als die iets ouder wordt en werkelijk leert vliegen. Dan zal die ook wel een aantal buitelingen maken.

Als die fruithapje lekker vind en de zaden nog niet, dan kan je ook proberen een paar zaadjes door de fruithapje doen. Mogelijk leert je "meisje" dan wat sneller zaden eten. Maar het klinkt allemaal goed, mooi om te horen dat ze mogelijk met een voeding minder toe kan.
Bericht Zaterdag 10 November 2007 10:57 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Diiana
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Ze vind de zaadjes wel lekker maar ze pelt ze niet af Confused Dus ze eet alles gewoon heel op, ik weet niet of dat wel goed is...Dus ik ga haar vanmiddag gepelde zonnebloempitjes erbij geven. Dan hoeft ze niet meer te pellen dat is wat beter.
Bericht Zondag 11 November 2007 9:54 am
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hmmm zijn die hulsjes dan zo hard? Ik denk niet dat het heel erg is hoor? Tenzij ze hele zonnepitten op gaat eten?
Bericht Dinsdag 20 November 2007 11:37 am
Diiana
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Inmiddels pelt ze al Very Happy Very Happy
Bericht Dinsdag 20 November 2007 3:48 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ahhh het gaat allemaal goedkomen! Dat pellen gaat zeker nog erg onhandig?
Don't worry: Ze hebben het snel genoeg door en pellen dan een stuk sneller!
Bericht Woensdag 21 November 2007 8:45 pm
Diiana
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Ja, af en toe lukt het niet en dan gooit ze het gewoon weg en gaat ze verder met een makkelijker te openen zaadje. Maar ze doet het heel goed, dus denk dat ze over paar weekjes goed zelfstandig eet. En edels zijn hoofdzakelijk fruiteters en dat is heel makkelijk te eten, denk dat ze daarom snel zelfstandig is.
Bericht Donderdag 22 November 2007 6:12 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Denk ook dat ze het snel leert hoor. 't Is geen doorzetter. Zaadje weggooien en een ander pakken! Laughing
Bericht Zaterdag 24 November 2007 12:18 am

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 2:15 am
  Berichten van afgelopen: