schoonmaakdrift

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Edelpapegaaien forum, voor de edelpapegaai

Auteur Onderwerp
mh_1204
Kuikentje

schoonmaakdrift  Reageer met quote  

hallo,
tis al weer een tijdje geleden en onze volgels doen het nog steeds best hier!
toch weer een vraagje...

zoals jullie allemaal uit eigen ervaring zullen weten is de edelpapegaai geen vogel met nette tafelmanieren.
de leefomgeving van een edel is regelmatig aan een goede schoonmaakbeurt nodig Very Happy .
daarentegen zijn de vogles wel heel precies en netjes op hun eigen hygiene.
veertjes worden continu gewassen, gepoetst en netjes gelegd.

zo ook kaya onze edelpop. deze heeft alleen al een langere tijd op haar 'linkerschouder'een aantal lelijke veren zitten.
wat mij toendertijd opviel was dat ze die veren ook continu zit te wassen.
maar omdat ze toen ook op die plek flink aan t ruien was dacht ik dat haar huid daardoor gewoon wat geirriteerd was en dat na de rui wel weer over zou zijn. nu zijn we een maand of wat verder en ook de nieuwe veren worden 'kapotgepoetst'.

en als ik kijk is ze daar niet in de rui meer. sterker nog, op dat plekje na zit ze geweldig in haar verenpak!!
kijkend naar de huid zie ik geen rare dingen(bloederige plekjes, kale plekken, exceemachtige dingen).
ze heeft er ook geen pijn aan want ik mag er gewoon aanzitten en ze is ook gewoon gezellig en levendig, dus ziek voelt ze zich niet zou ik denken. ook haar regelmatig douchebeurtje doet ze nog met veel plezier.

ze poetst alleen haar eigen vacht daar kapot.
en eerlijk is eerlijk, ik heb wel behoorlijke angst dat dit een voorloper kan zijn van plukgedrag.
of is dit overdreven?

mensen, hebben jullie ideeen,ervaring of oplossingen?
ik hoor t graag.
alvast bedankt en mvg marc.
Bericht Dinsdag 30 September 2008 11:00 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek  
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hm, is wel een mooie uitleg en kan me er wel bij voorstellen wat je ermee wil zeggen maar of het een voorloper is van plukgedrag is natuurlijk heel moeilijk te voorspellen en is inderdaad beter te beantwoorden door mensen die het eventueel al meegemaakt hebben. Heb je eventueel al eens een bloedtestje overwogen om inwendige dingen uit te sluiten? Niet dat het zo nodig zo hoeft ze zijn maar dan kan je dat ook met zekerheid van je lijstje schrappen. Geef je verder aandacht als ze aan dat plekje zit te poetsen? Anders zou dat ook een stimulans kunnen zijn voor haar om het vaker te doen. Verder zou ik het zo niet direct weten eerlijk gezegd en hoop dat er betere reacties komen. Rolling Eyes Wink
Bericht Dinsdag 30 September 2008 12:01 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
mh_1204
Kuikentje

Reageer met quote  

he sarah,
dank je voor je reaktie, maar om antwoord op je vraag te geven,
nee ik geef bewust geen reaktie of aandacht als ikt zie.
zou niet willen dat ze het als middel gaat gebruiken om aandacht te krijgen dat zou t alleen maar erger maken vrees ik.
mvg
Bericht Dinsdag 30 September 2008 12:10 pm
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Is inderdaad daarom dat ik die vraag stelde. Ik weet eerlijk gezegd niet waarom ze het dan zo hard zou poetsen Confused . Hopelijk krijg je snel een betere reactie die je wel verder kan helpen. Wink
Bericht Dinsdag 30 September 2008 1:59 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Wil
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Helaas zou ik dat ook niet weten maar weet wel dat onze edelman zich ook veel te hard en enthousiast poetst onderaan zijn veren en die zien er ook vaak donker en lelijk uit Sad

Zie maar de foto's in mijn dagboek van dagje buiten, de laatste post daar haalde ik het ook aan Wink
Bericht Dinsdag 30 September 2008 3:06 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken  
mh_1204
Kuikentje

Reageer met quote  

ja daar lijkt t wel n beetje op wil!!
enige idee wat daar de beste remedie is?
of accepteer je t zo?
Bericht Dinsdag 30 September 2008 4:36 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hmmm ik denk dat het niet echt een voorloper hoeft te zijn van plukgedrag hoor. Ik geloof dat plukken en knippen/te veel poetsen verschillende dingen zijn?
't Is in ieder geval goed dat je geen aandacht aan het gedrag geeft want dat zou het erger kunnen maken.

Heeft ze genoeg speeltjes om te 'poetsen'? (Touw etc)
Bericht Dinsdag 30 September 2008 5:38 pm
Wil
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Ik accepteer het tot nu toe en schenk er zeker geen aandacht aan om te voorkomen dat Shandor nog meer zijn best zou gaan doen met dat harde 'poetsen'.
Maar ik zie bij Shandor verder ook geen neiging om te gaan plukken ofzo dus ik denk dat het mss ook wel onbenulligheid is???

Misschien zijn er hier nog anderen edel eigenaren die dat ook herkennen?

Hmm ik ga v/d week nog wel naar Lorre&Co waar Shandor ook vandaan komt en dan zal ik daar eens vragen of dat vaker bij edels voorkomt en wat je er eventueel aan kan doen omdat te voorkomen.

Als ik iets weet hoe of wat, kan ik dat in ieder geval niet eerder weer melden als vanaf 8 okt, omdat wij vanaf morgen 1 okt geen internet voor een week hebben i.v.m wisselen provider Rolling Eyes
Bericht Dinsdag 30 September 2008 9:00 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken  
mh_1204
Kuikentje

Reageer met quote  

wil,ik wacht eventuele aanvullende info rustig af.
ik ben allen al bli j dat er iemand is die het lompe poets gedrag herkent...
dan is de kans op iets engs, wat ik al klein achte, helemaal minder groot.

ik hoor t graag van je als je weer terug bent in internetland! Laughing
mvg marc
Bericht Woensdag 1 Oktober 2008 9:06 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ik ken het lompe poetsgedrag wel van Wheezy, maar dan bij andere vogels. Hij poetst zichzelf wel goed maar bij Iago, Zazu & Scuttle doet hij minder voorzichtig en pluist de veertjes daar uit zeg maar.
Bericht Donderdag 2 Oktober 2008 8:12 am

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 2:15 am
  Berichten van afgelopen: