|
|
|
kronenburg
Eitje
| schreeuwen |
|
|
Hallo ik wil graag edelpapegaaien gaan houden maar ik heb nu gehoord
dat ze wel heel erg veel geluid kunnen maken.
Ik wil ze buiten gaan houden is dit zo.
Graag advies van de ervaren edelhouders. |
Zondag 26 Oktober 2008 1:20 pm |
|
|
|
|
Sarah
Moderator

Hoi,
Zelf heb ik er geen idee van maar misschien kan je via de volgende link ff kijken naar de dagboekpagina's van PeCe.
http://www.fluffies.org/nl/dag.....vd323.html
Misschien kan je in zijn dagboek een vraag stellen ook, heeft veel ervaring met edels en zal je vast willen helpen hoor.  |
Zondag 26 Oktober 2008 1:28 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
| Re: schreeuwen |
|
|
Hoi Kronenburg, heb je een rijtjeswoning of een vrijstaande woning? Ik heb de filmpjes van PeCe wel eens bekeken en het geluid dat edels maken is niet zacht! Wil heeft ook een edel: Shandor. |
Zondag 26 Oktober 2008 6:18 pm |
|
|
|
|
gitties
Kuikentje
Hallo, ik heb zelf een een popje en opzich schreeuwt ze zelden maar in het broed seizoen dan schreeuwt ze s'morgens een uurtje en s'avonds, soms dan ook tussen door. (hard en schel geluid). Ze is dan echt broeds.
Als ze dat niet is dan is ze erg rustig en brabbelt en praat dan. Edels zijn over het algemeen vrij rustig. Popjes zijn dominanter dan de mannetjes.  |
Maandag 27 Oktober 2008 4:42 pm |
|
|
esjo
Moderator

Gerben (geppy) heeft ook een koppel edels in de voliere. Er was een tijd dat de edelman vooral veel geluid produceerde maar nu zijn ze best wel weer vrij rustig.
Maar hij heeft wel eens tegen me gezegd dat hij er wel geluk mee heeft dat ze bijna niet schreeuwen. |
Dinsdag 28 Oktober 2008 11:59 am |
|
|
PeCe
Vlieger
|
|
|
|
Zoals aangegeven door Sarah en Sue heb ik edelpapegaaien, vier stuks en die zitten in huis. Net als met alle vogels, mensen e.d. hebben ook edelpapegaaien hun eigen individuele karakters. Je kan rustige edels hebben, maar ook schreeuwers.
Mijn eerste koppel (April en Iwan) zijn verhoudingsgewijs erg stil en schreeuwen heel weinig. Meer om af en toe te laten horen dat ze er zijn. Soort van contact schreeuw. Vaak ook als ze net uit de kooi mogen.
Het andere (jongere) koppel schreeuwt beduidend meer, maar ik heb er ondanks dat ik in een rijtjeswoning woon nog nooit van iemand opmerkingen over gehad. WEL heb ik opmerkingen gehad van ik wist niet dat je vier papegaaien had, sommigen hebben wel eens een schreeuw gehoord, maar nooit gedacht dat het er vier zijn.
Afhankelijk van het karakter kan het zijn dat de edelpapegaai het eerste jaar wat meer schreeuwt en dan rustiger word. Echter kan het ook zijn dat de edel het eerste jaar nog rustig is en dan tijdens het puberen meer gaat schreeuwen. Wel is het zo dat edelpapegaaien als ze 2 of 3 jaar zijn (en ouder) dat het schreeuwen dan minder wordt. Ze zijn dan meer gewend, door de pubertijd heen en weten meer wat ze mogen en kunnen.
Ook (geld voor alle papegaaien) is het afhankelijk van wat je zelf doet. Hoe ga je met ze om, hoe reageer je als ze schreeuwen enz. Helaas is het eigen gedrag van de mens in een aantal gevallen het probleem waardoor de papegaai gaat schreeuwen.
Zelf vind ik mijn grasparkieten drukker, die gaan een hele dag door met priepen, fluiten, kwetteren. De edels hebben drukke momenten, waarop ze (zoals ook Gitties aangeeft) kunnen schreeuwen. Maar verder valt het best mee. |
Donderdag 30 Oktober 2008 1:31 am |
|
|
|
|
MariekevC
Ervaren vlieger
Ik denk dat het idd niet zozeer uitmaakt welk soort je hebt.
Er zijn altijd momenten op een dag dat een papegaai even schreeuwt. dat is vaak natruulijk gedrag en duurt maar heel even.
Maar idd wat PeCe zegt, het ligt vaak aan de mens. Als jij regeert op het schreeuwen, dan kan het zo zijn dat ze vaker en langer gaan schreeuwen. Dit is vaak vanuit manipulatie. Als jij zelf dan ook nog is er boven uit gaat proberen te komen dan is het helemaal bal.
Dus het is voornamelijk opvoeding en een stukje natuurlijk gedrag en karakter wat het schreeuwen beinvloed. |
Donderdag 30 Oktober 2008 8:36 am |
|
|
Sue
Moderator

|
| Re: schreeuwen |
|
|
Kronenburg, wil je ermee gaan kweken? Sommige soorten kunnen luidruchtiger worden tijdens de broedtijd. |
Zondag 2 November 2008 7:26 am |
|
|
|
|
Wil
Ervaren vlieger
|
|
|
Onze Shandor heeft ook wel zijn luidruchtige momentjes hoor maar op zich maar heel weinig.
Ik vind hem over het algemeen heel rustig, kletst wel veel en dat is natuurlijk heel gezellig ook.
Op de dagen voor volle maan en tijdens de volle maan dagen is hij wel luidruchtiger als anders.
Dat valt ons telkens weer op dat hij dan vaker op een dag ff een keel opzet, maar ook dan is het nooit langer als een halve minuut.
Hij is nu ruim 2 jaar en waar ook hij flink een keel bij opzet is dat als iemand hier aanbelt net als een hond ook meestal aanslaat, of als er hier binnen heel veel drukte is ivm visite en luidruchtig gepraat.
Dan wil hij ook nog wel eens een paar mega harde kreten leten horen.
Dat duurt vaak maar een paar seconden maar gezien hun mega volume is het wel ff oorverdovend.
Ik zelf vind dat helemaal niet erg, dat hoort er gewoon bij, maar kan me wel voorstellen dat als een edel echt een grote schreeuwer zou zijn dat je oren dat niet lang aankunnen
Maar nogmaals zoals Shandor tot nu toe is vind ik de edel een hele rustige papegaai  |
Dinsdag 11 November 2008 10:56 am |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 2:15 am
|
|
|
|
|
|