|
|
|
mh_1204
Kuikentje
| versuft? |
|
|
mensen help!
zoals meerdere van jullie weten zijn onze man tiko en kaya niet echte 'lovers'van elkaar. zo ook vandaag nog niet.
we hebben een grote paal waar ze met zn tweeen makkelijk op kunnen zonder elkaar tegen komen. maar helaas zoekt kaya tiko nog wel eens op.
vandaag dus ook. tiko zat op de 2de verdieping en kaya hing ondersteboven vanaf de 3de tiko te zieken. beetje pikken enz.
ik zie t volgende op een afstandje gebeuren....
kaya hangt ondersteboven. en terwijl ze tiko zit te zieken komt er een vogel buiten op de balustarde zitten. tiko schrikt en schreeuwt, kaya ook, kaya laat zit van schrik vallen en ligt dus halfspartelend voor tiko. tiko pikt naar kaya vliegt weg en ook kaya maakt een jump de paal af.
resultaat tiko: veilige landing verder in de huiskamer.
resultaat kaya: een doodklap op tafel en door een huppeltje een noodlanding op de vloer.
daar lag ze dan, versuft, acuuut een poep gelaten, en toen ik haar wilde oppikken, een pootje wat een vuist bleef en maar niet gewoon wilde gaan.
nu een klein uurtje verder is ze nog steeds bij me. heeft al wel gegeten en gedronken, maar wil continuu bij me blijven. pootje doet t ook weer, ik ben weer een levend klimrek. maar ook blijft ze met dat ooglid knijpen,alsof ze met een oog boos kijkt, maar daar is verder niks aan te zien, geen bloed, niet dik,niet droog, niet kapot of gescheurd.
ik had in het begin het idee dat ze heel veel pijn had,maar ze heeft ook al flink zitten fluiten weer, en zit nu ook al weer met me te spelen.
maar zodra ik haar op de paal zet blijft ze voornamelijk stil zitten en met dat ooglid knijpen en mij in de gaten houden waar ik blijf of wat ik doe.
zeggen jullie, dat is een angst/stress reaktie dat stil zitten?
dat ze mij blijft volgen is een teken dat ze gewoon heeeel erg geschrokken is en nog heel schrikkerig?
of is het direkt in blinde paniek naar de da/va gaan?
of gewoon in de gaten blijven houden of dat oog nog wat raars gaat doen, omdat ze daar waarschijnlijk wel een tik op heeft gehad?
hoor t graag van jullie.
een geschrokken kaya en een nog harder geschrokken marc.
mvg marc. |
Donderdag 8 Januari 2009 4:12 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
| Re: versuft? |
|
|
Hoi Marc, wat een naar verhaal zeg. Ik kan me voorstellen dat je flink geschrokken bent. Vogels laten liever niet merken als er wat aan de hand is. Als je ze eventjes weg zet en je let niet op zakken ze vaak weer in.
Ik zou denk ik wel naar de vogelarts gaan, maar niet in blinde paniek.
Laat ons aub even weten wat eruit komt als je bent geweest.
Sterkte! |
Donderdag 8 Januari 2009 4:40 pm |
|
|
mh_1204
Kuikentje
he Sue,
dankjewel voor je snelle reply. juist omdat ik dat ook al wist van dat ze niet laten blijken dat ze iets hebben maak ik me zorgen.
ik ben nu t huis een beetje aan t opruimen en heb haar bewust even op t deurtje vd kooi gezet. daar zit ze als een gek nu aaneengesloten te kiekeboe-en. en ze klimt nu naar haar voerbakje toe.
maar dat oog blijft dus dat hou ik zeker in de gaten. doet ze dat morgen nog dan ben ik zo bij een va.
heb je toevallig nog tips voor welke va in de buurt van delft/den haag ik vooral wel maar vooral ook niet moet gaan bezoeken?
bvd marc |
Donderdag 8 Januari 2009 5:02 pm |
|
|
|
|
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat
Ik denk persoonlijk dat ze heel erg geschrokken is. De paal is waar het gebeurd is, dus daar is ze extra alert. Op jouw rekent ze, jouw vertrouwt ze om haar te beschermen en van jou is ze afhankelijk, daarom even die bijzondere aanhankelijkheid. Hetzelfde reactie zie je altijd als ze schrikken.
Maar, dat wil niet zeggen dat ze lichamelijk helemaal in orde is; dat beoordelen wij niet zo over de Internet. Mijn gok is dat ze ok is (was ze verwond, had je het hoogstwaarschijnlijk al geweten), maar het was wel een behoorlijke klap. Het beste zou zijn om toch voor de zekerheid naar de vogelarts te gaan, of minstens bellen en advies vragen. Zij kunnen beter inschatten of het beter is om langs te komen.
In jouw situatie zou ik wel zeker bellen en waarschijnlijk gaan, als ik een vogelarts bereikbaar had. |
Donderdag 8 Januari 2009 5:39 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
Aan de hand van jouw omschrijving denk ik dat het allemaal wel meevalt, maar je weet het eerlijk gezegd nooit zeker. Je kán naar een vogelarts toegaan (Amsterdam is het dichtste bij: Doormalen, en dan het liefst Loriaux -Zit bij Doormalen in de kliniek-) Utrecht is denk ik ook goed te doen? De universiteitskliniek bedoel ik dan. (Ik zou het in jouw geval waarschijnlijk doen)
Het is aan jou..
Houd ons wel ajb op de hoogte..  |
Donderdag 8 Januari 2009 5:42 pm |
|
|
Whisper
Kamikaze piloot
Jee wat een verhaal.
Ik zou inderdaad even een VA bellen en overleggen. Bovendien, als je dan morgen toch besluit te gaan is de VA in ieder geval al op de hoogte. |
Donderdag 8 Januari 2009 7:01 pm |
|
|
|
|
mh_1204
Kuikentje
update weer!
op een ander forum spreken mensen van evt een hersenschudding...
maar een hersenschudding? pfff.. daar word ik niet echt blij van
maar t gaat wel weer wat beter. ze fluit iig weer flink. ze eet, ze speelt, ze zit zichzelf te wassen. dus er zit weer wat leven in.
net deed ze nog even dat getrek met haar ooglid,maar al syukken minder. verder is ze aardig op normaal niveau aan t komen. maar ben morgen vrij dus hou haar zeker nog wel in de gaten. is t morgen nog zo gaan we een va opzoeken.
haar hoofdje beweegt ze verder gelukkig normaal. gewoon recht en ook scheef en ze komt zoals altijd met haar koppie helemaal plat om een kusje bedelen... dus hoop dat ze morgen weer helemaal de oude is.
alvast weer bedankt voor de replies en ik hou jullie op de hoogte!
hoop dat t met een sisser afloopt!
mvg marc |
Donderdag 8 Januari 2009 7:23 pm |
|
|
mh_1204
Kuikentje
en uiteraard bedankt voor de va namen!!  |
Donderdag 8 Januari 2009 7:24 pm |
|
|
Sarah
Moderator

Wat een verhaal zeg. Ik was werken, heb het dus laat gezien je topic. Hopelijk gaat het goed met je lieverd. In elk geval, laat je nog niet teveel vertellen over wat het is of zo want ook anderen kunnen het moeilijk beoordelen via een forum. Daarom dat we hier vrij voorzichtig zijn met het gokken naar het hoe en wat. Maar, hou haar zeker in het oog en indien niet beter zou ik zeker een controle laten doen bij de VA, misschien is het hoe dan ook niet slecht om te gaan, kwestie van gerustgesteld te worden door iemand die er echt veel verstand van heeft.  |
Donderdag 8 Januari 2009 9:47 pm |
|
|
|
|
PeCe
Vlieger
|
Voor zover ik aan je verhaal kan beoordelen heb je volgens mij al aardig wat adviezen gehad. Het klinkt mij ook alsof ze (door die "doodssmak") verkeerd is neergekomen. Dat kan vervelend uitpakken, heb ik vandaag nog op een ander forum over een valkparkiet gelezen. Zelf gok ik ook dat het een lichte hersenschudding kan zijn. Dat is vervelend, maar het voordeel is dat het met rust goed komt, niet iets waar ze wat van over houd.
Mogelijk is het pootje iets gekneusd en heeft ze een tik op het hoofdje gehad. Dus gun haar maar rust, kijk het verder aan. Als ik je verhalen hoor gaat het al beter. Rust en warmte zal het werk wel doen. Vaak zijn ze rustiger na zoiets. Dat zouden wij zelf ook doen. Misschien duurt het iets langer dan een dag, want als ze een kneuzing of hersenschudding (ook een soort kneuzing) heeft dan kan het zijn dat ze de 2e dag toch wat rustiger is. |
Donderdag 8 Januari 2009 10:47 pm |
|
|
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat
Dat gekruld/verkrampt pootje is neurologisch, dat komt door die klap op d'r hoofd. Daarom denk ik ook dat ze niet ernstig is verwond - omdat het zo snel weer over was. Als ze blijvende of ernstige schade had gehad, dan had je het wel geweten. |
Vrijdag 9 Januari 2009 8:56 am |
|
|
mh_1204
Kuikentje
|
|
|
ik had t jullie beloofd om jullie op de hoogte te houden dus hier weer ff n kaya's-gezondheids-update...
vanochtend bij t wakker geworden heb ik kaya ff bij me genomen en ff met haar op de bank gezeten zodat ze rustig wakker kon worden(dat kost normaal al wat moeite bij t slaapkoppie). volgens mij duurde dat niet schrikbarend extra lang dus dat was alweer een pak van mn hart.
vandaag de hele dag thuis geweest en kaya was weer prominent aanwezig. ze hing zelfs weer ondersteboven vanaf de 3de tiko op de 2de te zieken, dus t pootje doet t ook wel weer. het opstappen en rondrennen gaat ook prima en net toen ik haar ff een douchebeurt heb gegeven was t als vanouds een groot feest. wapperen,rondrennen,tippellen enz.
het oogtrekken deed ze vanochtend nog wel eventjes,maar de rest vd dag niet meer gezien. ik vermoed dat ze gister met haar oog/koppie plat op de tafel is beland. ik zie nl dat haar verenpak op haar 'wenkbrauw' iets dunner is als de rest. een 'kaal'streepje zeg maar, dus daar zal ze gisteren wel last van gehad hebben.
dus ik geloof dat t met mn koninginnetje dit keer met een sisser gaat aflopen. pffff... godzijdank!
iedereen iig nog bedankt voor de reakties. op zo'n moment dat jeje beessie in mekaar ziet zitten schrik jeje toch echt wezenloos.
thnx!!
mvg marc |
Vrijdag 9 Januari 2009 3:39 pm |
|
|
|
|
PeCe
Vlieger
|
Gelukkig maar dat het zo goed is afgelopen. Ze zal best even pijn hebben gehad of zijn geschrokken. Zoals je zegt dan lijkt het verder mee te vallen. Heel mooi
(al blijft het riskant, maar ja dat trekt soms juist aan)
dat ze ook weer onderste boven hing om Tiko te pesten. |
Vrijdag 9 Januari 2009 4:12 pm |
|
|
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat
Gelukkig dan maar! Voortaan misschien iets meer opletten als je ze samen uitlaat, want een ongeluk zit in een heeel klein hoekje en nog meer als je weet dat ze de neiging hebben elkaar te pesten. een gewaarschuwd mens...
quote:
Originally posted by mh_1204
... op zo'n moment dat jeje beessie in mekaar ziet zitten schrik jeje toch echt wezenloos.
Ja he? Dan heb je meteen helemaal door hoe snel het kan gaan, en dat een moment van onoplettenheid of pure pech genoeg kan zijn en het is over. Je schrikt je echt rot als er zo iets gebeurt. Gelukkig zijn jullie er allebei 'goedkoop' uitgekomen, gebruik het voorval om ervan te leren en nog extra van je mooie meisje te genieten  |
Vrijdag 9 Januari 2009 5:32 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
Fijn om te horen dat het goed met haar gaat! Heb je eventueel het nummer van een dienstdoende dierenarts voor het weekend? (Dat is altijd handig, maar misschien geeft het ook gewoon een veilig gevoel!) |
Vrijdag 9 Januari 2009 6:50 pm |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 2:19 am
|
|
|
|
|
|