vuurwerk-stress

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Edelpapegaaien forum, voor de edelpapegaai

Auteur Onderwerp
mh_1204
Kuikentje

vuurwerk-stress  Reageer met quote  

hallo mensen,

ik heb een seizoensgebonden vraagstuk, waar ik eigenlijk niemand ooit over gehoord heb.
oud en nieuw staat weer voor de deur en her en der wordt er al aardig wat vuurwerk afgestoken.
en dat geeft onze edeltjes aardig wat angst en schrikreakties. de 'versteende' edel is hier schering en inslag.

wij zijn niet thuis met O&N en hebben dus twee opties:
1= in hun eigen kooi laten, in de huiskamer, doek eromheen,muziekje aan, eigen vertrouwde omgeving, gordijnen dicht zodat de lichtflitsen van het vuurwerk niet naar binnen komen, maar waar wel de klappen veel harder en duidelijker te horen zijn

of

2=beide in hun eigen 'kattenbak' in de badkamer, in het donker met een handoek erover heen, waar ze dan dus bijna niks horen en zeker niks zien. maar wat wel eigenlijk ietwat klein is voor de uren dat we weg zijn.

wat lijkt jullie t beste en/of hoe voorkomen jullie stress bij jullie beessies?
alvast bedankt en voor iedereen alvast een fijne jaarwisseling.
mvg marc
Bericht Zondag 30 December 2007 12:22 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek  
Diiana
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Gelukkig hebben al mijn vogels geen last van alle klappers hier, vind het volgens mij zelf erger dan hun. Wink

Maar mij lijkt het beter om ze gewoon in hun eigen hok te laten zitten met muziekje aan, als ze in zo'n kattenbak zitten en ze toch een knal horen en schrikken. Dat geeft volgens mij veel meer stress.
Bericht Zondag 30 December 2007 12:53 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
PeCe
Vlieger

Reageer met quote  

Ik ben zelf wel thuis, merk dit jaar voor het eerst enige reactie op het vuurwerk bij April. Die zit net als je beschrijft af en toe "verstijfd", maar gelukkig geen paniek reacties. Het jongste koppel zie je wel opkijken en bij vuurpijlen wegvliegen van de ramen, maar verder valt het erg mee. Wel is het zo dat ik nu de hele dag de radio aan heb om het geluid van buiten wat te minderen.

Als je weg gaat, dan zou ik ze toch in de kooi laten, de kant waar de meeste flitsen vandaan komen afdekken of anders gordijnen/lamellen dicht. Licht aan en radio aan. Dan zal je zien dat het uiteindelijk wel meevalt. Voordeel, zal bij jou niet anders zijn, is dat ze door het voortijdig afsteken van het vuurwerk toch enigermate gewend raken en daardoor enigszins angstig, maar wel zonder problemen de jaarwisseling doorkomen.
Bericht Zondag 30 December 2007 6:38 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Re: vuurwerk-stress  Reageer met quote  

Hoi hoi! Hoe reageer je zelf als je merkt dat ze schrikken? Laat je merken dat je op ze let? Zou dat proberen niet te doen. Kans is groot dat het ze helemaal niet meer kan schelen. Very Happy

Wat betreft de opties.. Als ze zo schrikachtig zijn zou ik het licht (veel licht!) aandoen en de gordijnen goed dicht. Probeer de kooi aan die kant af te dekken zodat ze de flitsen niet zo zien.
Ik zou ook de muziek hard aanzetten. Dan zijn die knallen toch minder erg. Very Happy
Bericht Zondag 30 December 2007 9:19 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
mh_1204
Kuikentje

Reageer met quote  

he iedereen bedankt voor de reakties en de beste wensen voor 2008! Very Happy

we hebben de beessies idd in hun eigen kooi gezet, licht aan muziek aan en half afgedekt dat ze niet rechtsreeeks naarde ramen konden kijken.
en dat werkte best! toen we rond 0430H thuis kwamen zaten ze alweer op hun dooie gemakkie te slapen, dus t is voor hun meegevallen.
nogmaals thnx, ook namens tiko&kaya Wink !
Bericht Maandag 7 Januari 2008 8:18 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Jij ook de beste wensen! Fijn dat het zo goed is gegaan. Very Happy Waren ze de volgende dag nog moe?
Bericht Maandag 7 Januari 2008 10:26 pm
mh_1204
Kuikentje

Reageer met quote  

ja zeker wel. ze waren begin vd avond wel HEEL erg rustig en op
een pootje bij je zitten en een beetje dutten. Smile

ze hebbende nacht ervoor er duidelijk niet zomaar doorheen geslapen Laughing
Bericht Dinsdag 8 Januari 2008 7:05 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Dat is ook wel te begrijpen. Sommige knallen zijn best heel hard! Laughing
Lekker he van die rustige gaaitjes? Laughing
Bericht Woensdag 9 Januari 2008 12:01 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Bump! (Voor tips)
Bericht Donderdag 31 December 2009 12:38 pm
MariekevC
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Het staat hier achter blauw van de rook zoveel is er al afgestoken en hier zitten de heren zich rustig te poetsen.

een paar jaar geleden heb ik ze rustig uitgelegd wat het was en een hele hoop oehhsss en ahhhhhsss later vinden ze het leuk (hahahahha)

Hier gaan ze vanvond gewoon optijd naar bed (eigen kamer) gordijn dicht en ze slapen gewoon door (vorig jaar gecontroleerd)

Toen ik nog een appartement had, heb ik gewoon de tv aangezet en de gordijnen dicht gelaten. Zo maak je er geen probleem van en is het toch rustig
Bericht Donderdag 31 December 2009 1:18 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ook hier is het gewoon donker en de gordijnen dicht, wij zijn normaal al slapen tegen die tijd dus ook geen radio aan. Ze krijgen dus ook geen reactie op hun gedrag, al dan niet gedrag. Ik luister wel eens aan de slaapkamer deur maar verder niets, daar weten zij niets van( 1 jaar zijn we in de keuken gaan zitten maar dat is duidelijk niet nodig, ik heb meer last van het vuurwerk als de gaaitjes)
Bericht Donderdag 31 December 2009 4:39 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 2:20 am
  Berichten van afgelopen: