|
|
|
Tico
Net uit het ei
| Woordjes op Commando |
|
|
Hallo Edel-lovers,
Iemand tips over het leren van woordjes op commando?
Het lukt mij maar niet. Tico zegt de hele dag door 'Hallo', alleen wanneer hij daar zin in heeft. Zeg ik 'Hallo' tegen hem, dan groet hij helaas niet terug.
Tot nu toe het volgende geprobeerd:
- Treat laten zien en 'Hallo' zeggen. Nooit een reactie behalve dat hij de treat wil.
- Tico's Hallo-woorje opgenomen. Ik zeg 'Hallo', wacht 20 sec en laat dan de computer het woordje afspelen. Vervolgens beloon in de computer. Geen resultaat.
- Voor de kooi staan met mijn vriendin, 'Hallo' zeggen en mijn vriendin antwoord met 'Hallo'. Vervolgens beloon ik mijn vriendin met een treat. Geen reactie van Tico die het alleen maar leuk vindt dat we bij de kooi staan.
Tico is nu iets ouder als een jaar en in maart een jaar bij ons in huis.
Groeten,
Ronald |
Zondag 1 Februari 2009 10:11 pm |
|
|
Sarah
Moderator

Hmm, het is inderdaad niet makkelijk om je gaaitje woorden te laten zeggen op commando. Hier is ons grijsje ook zo hoor, net dat wat je hem wil laten zeggen, zegt hij niet op het moment dat jij het zelf wil maar voor de rest zegt hij het de hele dag door. Ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe je dat op commando aanleert, moet eerlijk bekennen dat ik enorm geniet van zijn praten maar om het op commando te laten doen heb ik nog niet aan gedacht eigenlijk. Trucjes wel, dat gaat goed maar spreken op commando, nee, dat vertikt hij ook wel. |
Zondag 1 Februari 2009 10:19 pm |
|
|
Tico
Net uit het ei
Bedankt voor je snelle reactie.
Ik denk wanneer hij eenmaal weet wat de bedoeling is, er een wereld van nieuwe mogelijkheden open gaat. Ik weet dat het mogelijk is, maar of dat met de Edel het geschikst is weet ik niet. Ik zou juist verwachten dat een Grijze Roodstaart de geschikste papegaai daar voor is. Hoe oud is je grijze? Want misschien ligt het wel aan de leeftijd van de vogel, dat hij nog gewoon iets te jong is. En met wat voor trucje ben je nu bezig? |
Zondag 1 Februari 2009 10:32 pm |
|
|
|
|
Sarah
Moderator

Ja, onze Jos is nu anderhalf jaar. Hij is wel nog vrij jong maar toch. Hij is een echte babbelkont maar verwacht dus niet dat het op commando komt want dat is het een koppig grijsje, hahahha. Gelukkig is het dansen gelukt, pootje, high five, vleugeltjes één voor één omhoor, daarna samen omhoog, rondje draaien, hij kent enkele kleurtjes (rood, blauw, geel en bijna groen)
Maar, verder ben ik niet gekomen, beetje een stop ingelast, hij is een beetje in een puberfase aan het komen en die wil ik eerst voorbij zonder te pushen. Daarna gaan we verderleren. Hetgeen hij kende, doet hij nog steeds graag maar ff wil hij niet veel nieuws aanleren enkel herhalen zeg maar, hahaha. Niet erg, heb geduld en wil niets forceren. Ik merk het ook aan hem dat hij echt een andere fase is ingestapt en daar moeten we ff over, zouden wij ook zo'n echte pubers geweest zijn?  |
Zondag 1 Februari 2009 10:53 pm |
|
|
Tico
Net uit het ei
Haha...
Hoe herken je dat je vogel in de pubertijd komt? |
Zondag 1 Februari 2009 11:12 pm |
|
|
Tommy
Fluffies bewoner
|
|
|
Is er een ander geluidje dat hij wel na doet? Dan kun je daar mee beginnen...hoe klein t ook is, een klik , fluittoon wat dan ook.
Of je leert het hem met de clicker . Zodra hij hallo zegt klik, beloning. Duurt een tijd misschien, maar als jij volhoudt...dan leert hij t vanzelf en zal de link gaan leggen en t vaker doen. Uiteinde;lijk doe je alleen nog maar klik..beloning.. als jij hallo zegt en hij t herhaald. gaat dat perfect , dan stop je met de klik en daarna met de beloning.
Zegt hij hallo als je uit zn buurt bent? herhaalt hij t dan wel? maak daar dan gebruik van. Je moet zoeken naar t kleinste ding dat hij al kan en zijn maniertjes die mss heeel in de verte de basis kunnen zijn van gewenst gedrag uitbuiten en omvormen tot wat jij wilt
Je kunt ook gewoon wachten tot hij ouder is en misschien ineens doorkrijgt dat jullie ook hallo tegen elkaar zeggen.. Hij heeft nog heeeeel veel jaren om te leren
Mijn timneh tommy praat niet op commando (wel verschillende fluitjes en geluidjes) , maar zegt de woordjes wel passend. Gewoon omdat hij dat opgepikt van ons. Lekker? (dat zei ik eerst als hij zat te eten, hij dus nu als ik het breng en nu antwoord ik met ja haha ben benieuwd of hij straks ook eens ja zegt als ik t hem vraag) hoi als ik binnenkom omdat ik vaak hoi zeg, een kus terug geven omdat ik dat soms ineens bij hem doe, roept de honden als ze weg zijn etc etc. Maar alles puur omdat hij dat wil en lang niet altijd.Ik vind dat prima. Juist heel leuk, want hij heeft t zelf uitgevonden en t klopt harstikke goed. Zo lijkt t soms echt een gesprekje ...en t kan heerlijk verrassend zijn  |
Zondag 1 Februari 2009 11:27 pm |
|
|
|
|
Sarah
Moderator

Moet zeggen dat ik het eerst niet zelf helemaal doorhad maar dacht dat ik echt alles fout deed maar toen heb ik met de kweker zitten mailen, gedrag omschreven, wat ik doe wat Jos doet en alles uitgelegd en ja hoor, toen kwam het dat Jos wel eens aan het puberen kon zijn. Geloof ik direct of mijn gaaitje moet me niet meer leuk vinden en bijten en testen voor de fun.  |
Maandag 2 Februari 2009 8:34 am |
|
|
Tico
Net uit het ei
Aha...Hij is dus gewoon lastig. Tegen jou wil in gaan. 16 jaar in mensen leven? Haha, hoe lang duurt het nog voordat je hem niet meer naar bed mag brengen/instoppen? :p Grapje natuurlijk.
@Tommy: Hij reageert wel op het standaard edel geluidje als ik die na doe (hmm/oohhh-geluidje). Daar zou ik inderdaad wel mee kunnen beginnen. Moet nog wel ff wachten want gisteren is mijn clicker stuk gegaan, haha.
Tico zegt voornamelijk Hallo wanneer hij daar zin in heeft. En wanneer hij aandacht wil van ons. Dus bijvoorbeeld wanneer hij in de keuken zit (hopen op wat lekkers) en ik zit met mijn rug naar hem toe achter de computer. Het lastige daarvan is, is dat ik niet concequent kan zijn. Soms zegt hij hallo en dan zit ik niet op te letten omdat ik bijvoorbeeld een berichtje op het forum aan het typen ben. Als ik naar hem ga kijken (en dus aandacht geef) is hij stil of er komt alleen de standaard edel geluidjes uit. |
Maandag 2 Februari 2009 7:50 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
Het is echt niet gemakkelijk om ze woorden aan te leren. Vaak pikken ze toch de woorden eruit waarvan je niet wilt dat ze ze zeggen. (Zoals scheldwoorden )
Misschien de woorden die je wilt aanleren hard roepen? Mijn ervaring is dat ze die vaak het snelst oppikken.  |
Maandag 2 Februari 2009 8:03 pm |
|
|
|
|
Laura B
Moderator

http://www.fluffies.org/nl/flu.....php?id=274
Cleo zegt wel kiekeboe op commando en ook wat fluitjes kan ze....dat gaat nu zover dat ze al kiekeboe begint te roepen als ze wat lekkers ziet...
Cleo weet dat ze alleen wat lekkers krijgt als ze er iets voor doet, dus het is denk ik een kwestie van stug volhouden...en idd, begin klein met iets wat ze gaaitje makkelijk kan..
Bezoek vind het ontzettend grappig als Cleo op commando een woordje zegt, is altijd een succes  |
Maandag 2 Februari 2009 8:06 pm |
|
|
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat
(Grijsjes nemen over het algemeen heel makkelijk nieuwe woorden op, dat is waar, maar ze zijn bijzonder ongeschikt voor aangeleren van dingen op 'commando'. Ze hebben een nogal... eigenaardige soort van humor ze vinden het veel leuker om ZICHZELF te vermaken en jou voor l*l te zetten, dan zich uitsloven zodat JIJ je vermaakt. Wel eens jezelf zitten afvragen waarom er zo weinig Grijsjes zitten bij al die vogelshows, terwijl ze er bekend om staan om als soort van de snelste leerlingen te zijn ?)
Heb je geprobeerd om de commando op een 'saaie' monotone manier te zeggen en daarna heel enthousiast en 'interessant' de antwoord te geven die je wil dat hij leert? |
Maandag 2 Februari 2009 9:39 pm |
|
|
Tico
Net uit het ei
@Laura: Dat is wat ik wil!! Geweldig!! Is het na kiekeboe niet in een stroomversnelling gegaan doordat Cleo weet wat de bedoeling is? Super! En je bent begonnen met een standaard geluidje?
@Shi-NaYne: Ik heb inderdaad wel gelezen dat een Grijze Roodstaart een erg koppige vogel kan zijn. Reden dat je een grijze niet zo vaak in vogelshows ziet is denk ik vanwege intelligentie. Een ara pakt eerder trucjes op als bijvoorbeeld skateboarden wat publiek graag wil zien. Een grijze roodstaart is weer super qua woordjes leren. Einstein grijze roodstaart is daar denk ik het ultieme voorbeeld van. Ik denk dat voor elke papegaai geld dat liefde door de maag gaat.
Je tip: 'de commando op een 'saaie' monotone manier te zeggen en daarna heel enthousiast en 'interessant' de antwoord te geven' ga ik mee nemen zodra ik weer een werkende clicker heb.
Dank voor jullie reacties...Super!! |
Dinsdag 3 Februari 2009 12:56 am |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
Als Tico een keer iets zegt kan je er wel op reageren en er een commando aanplakken. Maar daarvoor moet hij natuurlijk wel iets zeggen wat je leuk vindt.
Ik heb Iago geleerd om kusje te roepen als ik hem een kusje geef en als ik geef kusje zeg geeft hij kusjes; Twee kanten op dus.. Ook roept hij 'hai' op commando. Dit heeft hij zichzelf aangeleerd en ik heb het commando eraan gelinkt. (Toen ik op een dag de kamer binnen kwam riep Iago namelijk HAI en stak zijn pootje omhoog. Ik dacht dat ik gek werd. Ik wist destijds helemaal niet dat gaaien zo slim waren) |
Dinsdag 3 Februari 2009 7:08 am |
|
|
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat
|
|
|
quote:
Originally posted by Tico
Ik denk dat voor elke papegaai geld dat liefde door de maag gaat.
Dit hoeft dan weer niet... ze hebben natuurlijk allemaal graag wat lekkers, maar ieder heeft een eigen voorkeur. Kan ook gewoon beloning met je stem zijn, of een aai over de bol...
Grijsjes zijn... ja, dat is wat ingewikkelder. Ze zijn inderdaad vaak niet zo van die trucjes, omdat het niet echt clowns zijn op die extraverte Amazone/Ara/Kaketoe wijze. Ze hebben een enorme ego en een enorm gevoel van eigenwaarde... beetje zoals katten. De katten onder de papegaaien. Je moet hem ook niet beledigen of zijn ego krenken, want dan maak je wat mee .
Het favoriete spelletje van onze Grijze is zorgen dat jij een idioot van jezelf maakt. Bijvoorbeeld... ze zegt een woordje en blijft het zeggen tot jij erin trapt en het ook zegt. Zij weer, jij herhalen, tot je er goed in bent, en dan houdt ze ineens op. En kijkt toe hoe jij het woordje eindeloos herhaalt om haar het te laten zeggen... kijkt toe met zo'n smoeltje van 'ha-ha, wat ben jij dom'. En als je er genoeg van hebt en ophoudt, zegt ze het woordje WEER en probeert het weer uit te lokken. Zo eentje en dat is vrij typisch. Een grijze zal zich meesterlijk vermaken voor een enorm publiek, waar de trainer zit te roepen dat hij dit of dat moet doen, en de grijze - voor al die massa's mensen - hem aankijkt alsof hij in hemelsnaam niet weet waar die man het over heeft
(Ok, nu weer ontopic... ik grijpt iedere kans om haar partijdigheid naar Grijsjes toe te tonen ) |
Dinsdag 3 Februari 2009 8:25 am |
|
|
Sarah
Moderator

Whaahahhaha, Shi, ik heb zitten genieten van wat je hier net plaatste maar moet je ook gelijk geven. Hier is het net zo. Ben zelf vaak meer de papegaai dan Jos is. Maar, hij vindt het zo zalig en ja, is hij fun heeft dan heb je dat uiteraard zelf. Maar, klopt ook dat je ze niet moet gaan beledigen want dan heb je brokken, is helemaal juist. Ze zijn nogal snel op de teentjes getrapt als je zelf TE grappig wil zijn en hun daarin betrekt.  |
Dinsdag 3 Februari 2009 10:39 am |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 2:21 am
|
|
|
|
|