zijn pellets wel nodig dan?

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Edelpapegaaien forum, voor de edelpapegaai

Auteur Onderwerp
mh_1204
Kuikentje

zijn pellets wel nodig dan?  Reageer met quote  

hallo,
ik las net een nieuw draadje over de merken pellets en dat de een beter is als de ander. gekeken naar het verenpak van de vogels.

nou heb ik daar een vraag over maar om geen twee draadjes doormekaar te laten lopen heb ik daar maar even een nieuwe voor gemaakt.

dusss....

waarom zou je je vogel uberhaupt pellets geven?
hier bij mij krijgen ze geen pellets en mijn edeltjes verenpakken zien er prima uit. in mijn optiek(zonder iemand nu te beschuldigen dat hij/zij niet goed voor hun edel zorgt) is het toch nog altijd het beste om ervoor te zorgen dat ze dagelijks voldoende en afwisselend vers fruit en groente krijgen. dan hebben ze, lijkt mij/in mijn ervaring, helemaal geen pellets meer nodig, want pellets zijn een aanvulling toch?

daarbij komt t ook dat ze hier van pellets niet echt fan van zijn. Rolling Eyes
luxe papegaaienvoer met toevoeging van krachtvoer gaat er als ondersteuning naast het dagelijkse verse voer beter in.

wat is dan de toegevoegde waarde van die pellets, de vogels missen er hier niks aan.

mvg marc
Bericht Dinsdag 5 Februari 2008 9:28 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek  
mh_1204
Kuikentje

Reageer met quote  

en nou ben ik al bijna twee jaar trouw fan van dit forum, zie ik dat ik nog steeds net pas 'uit t ei ben'!!! Shocked

meer posten, ik zie mezelf toch al wel meer als een kuikentje hoor! Very Happy
Bericht Dinsdag 5 Februari 2008 9:31 pm
PeCe
Vlieger

Reageer met quote  

Wel of niet pellets, een eeuwig durende discussie. Je hebt veel voorstanders en ook de nodige tegenstanders. Het is en blijft een persoonlijke mening.

Ik ben ook niet overtuigd van het nut van de pellets, maar moet toegeven dat ik sinds vorig jaar een hoeveelheid in huis heb. Ze krijgen dit niet dagelijks. Dit omdat de vorige keer (waren wel Nutribird pellets) mijn edels het nauwelijks aten en ik uiteindelijk aardig wat aan de vogels buiten heb gegeven.

Als je in staat bent om genoeg te variëren EN goed op de diverse vitaminen let, die in de diverse producten zitten, dan zijn pellets niet nodig. De pellet is namelijk niets meer en niets minder dan een gemaksproduct. Omdat nagenoeg alle voedingstoffen daar in zitten hoef/kan je minder gevarieerd voer geven. Voordeel is je hoeft jezelf niet af te vragen of je edel wel of niet teweinig voedingstoffen = vitaminen en vetten krijgt.

Ik heb er geen probleem mee als ik geen pellets meer heb en geef, maar om extra te kunnen variëren krijgen ze dus een paar keer per week pellets.
Bericht Dinsdag 5 Februari 2008 10:01 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Re: zijn pellets wel nodig dan?  Reageer met quote  

Hmmm geldt dit alleen voor edels? Of ook voor andere papegaaien? Ik geef namelijk ook hoofdzakelijk pellets. (Naast groenten, wat fruit, noten, zaad, stukje vis etc etc)
Je hebt ergens wel een punt: Het is het beste.... Maar wat als je een week uit de running bent? Door ziekte? Door drukte op werk? Is het dan niet fijn als je wéét dat ze at least de essentiële dingen binnen krijgen?

Over lekker vinden: Ik denk dat veel kinderen (en daar mag je papegaaien denk ik wel mee vergelijken?? Verwende kinderen hahaha) liever patat eten dan gezonde groenten. Geen wonder dat ook papegaaien ook vaak (hier doel ik niet op groenten maar op bijvoorbeeld grote hoeveelheden zonnebloempitten) ongezonde dingen verkiezen.
Bericht Dinsdag 5 Februari 2008 10:39 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by mh_1204
en nou ben ik al bijna twee jaar trouw fan van dit forum, zie ik dat ik nog steeds net pas 'uit t ei ben'!!! Shocked

meer posten, ik zie mezelf toch al wel meer als een kuikentje hoor! Very Happy

Whahaha Laughing Je status wordt inderdaad bepaald door het aantal berichten dat je hebt gepost en niet door je jaren van lidmaatschap. Wink
Bericht Dinsdag 5 Februari 2008 10:40 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
PeCe
Vlieger

quote:
Originally posted by Sue
Hmmm geldt dit alleen voor edels? Of ook voor andere papegaaien?

Het meest eenvoudige antwoord is JA, dat geld voor alle papegaaien. Want pellets zijn geen natuurlijke voeding. Alles wat niet natuurlijk is is overbodig.

MAAR daar heb je meteen een volgend punt. Een papegaai in huis is geen natuurlijke situatie. Dus moeten we zelf proberen te voorzien in wat ze nodig hebben. Daarbij geld ook wat je opmerkt dat ze het liefst minder gezonde dingen als zonnebloempitten willen eten. Vandaar dat je die of eruit moet halen of een soort zaden moet zien te vinden waar niet veel zonnebloem pitten in zitten.

Ik gebruik de pellets ook als variatie. Het is een aanvulling op het dieet, waarbij je zeker weet dat ze minimaal alles wat ze nodig hebben krijgen. Al is het voor mij meer de variatie, dan de zekerheid.
Bericht Dinsdag 5 Februari 2008 11:16 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Helemaal waar! Papegaaien in kooien met speeltjes zijn zeker niet natuurlijk. Ook zaad zo aangeboden is eigenlijk onnatuurlijk, en ook gechopte en gewassen groente.

Het blijft lastig.. Maar ik denk dat iedereen hier probeert z'n gaaitje het beste te geven. Very Happy
Bericht Dinsdag 5 Februari 2008 11:30 pm
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Als afwisseling Smile
Bericht Woensdag 6 Februari 2008 7:16 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk papegaai(en) 
mh_1204
Kuikentje

Reageer met quote  

ik ben geen tegenstander van pellets laat dat duidelijk zijn en idd ik geloof dat iedereen zn best doet voor hun beestje.

Sue had een goede opmerking:
"Is het dan niet fijn als je wéét dat ze at least de essentiële dingen binnen krijgen?"

primair krijgen ze zeker voldoende bij mij hier. sterker nog ik denk dat ze gezonder eten als dat ik zelf doe.... Embarassed maar de pellets als 'backup' geven is wel zo veilig.
Bericht Vrijdag 8 Februari 2008 1:04 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Het is volgens mij heel vaak zo dat onze gaaien gezonder eten dan wij zelf doen. Of dat we gezond gaan eten voor onze gaaien. (Dat is hier het geval.. Embarassed Helpt het bij jou niet?)
Bericht Vrijdag 8 Februari 2008 7:59 pm
mh_1204
Kuikentje

Reageer met quote  

eh nee... Wij gaan niet gezonder eten door de vogels. Maar verhoudingsgewijs hebben zij zeker n gezonder eetpatroon. Opzeker!
Bericht Zaterdag 9 Februari 2008 9:49 am
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Oh, jij wordt dus niet besmet met het gezondere eetpatroon van je vogeltjes? Laughing
Bericht Zaterdag 9 Februari 2008 12:05 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 2:21 am
  Berichten van afgelopen: