|
|
|
nemi
Kuikentje
| Slaapplek forpus en geslachtsherkenning? |
|
|
Ik heb sinds gister een super leuke forpus coelestis.
Hardstikke leuk beestje, stapelgek op klimmen. Maar nu zat ie gisteravond een tijdje in de tralies geklommen te slapen leek het. Is dat normaal, dat ze slapen terwijl ze aan de tralies hangen?
O ja, nu ik toch vragen aan het stellen ben... Ik kan op internet geen goede informatie vinden over hoe je het geslacht kunt zien. De info die ik vind beschrijft hoe je aan de kleur het geslacht kunt zien, maar dit gaat allemaal over groene forpusjes, maar de mijne is blauw. Kan iemand me misschien vertellen hoe ik dit kan zien?
En misschien heeft iemand verder nog leuke tips voor me wat betreft de verzorging of voeding of bijvoorbeeld leuk speelgoed voor hem?
Bedankt vast!
Groetjes, Ellen |
Zondag 11 Mei 2008 10:17 am |
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
| Re: Slaapplek forpus en geslachtsherkenning? |
|
|
En misschien heeft iemand verder nog leuke tips voor me wat betreft de verzorging of voeding of bijvoorbeeld leuk speelgoed voor hem?
Hoi Nemi, nogmaals welkom hier!
Ik heb dat slapen, wat jij omschrijft wel eens gezien bij Flit. (Mijn aga'tje) Hij deed dit in een kooi die eigenlijk 'te groot' voor hem was. (140 breed. 160 diep ofzo??) Er waren ook geen stokken die hoog waren geplaatst, misschien dat het daardoor kwam?
Zou je evt extra zitstokken kunnen plaatsen? Of een tentje? Je kan hier eventueel zittouw kopen: http://www.villafilou.nl/nederlands/touwen.htm
Wat geef je hem op dit moment? Paardenbloemen (het groen) zijn erg goed. Kijk wel uit waar je ze plukt ivm uitlaatgassen en honden die er hun behoefte over doen. Broccoli is ook erg goed, evenals wortel.
Probeer eens speeltjes die veel lawaai maken. (Het liefst niet met goudkleurige belletjes) Die worden vaak op prijs gesteld. (Ze slaan de speeltjes vaak in elkaar ) |
Maandag 12 Mei 2008 8:22 am |
|
|
nemi
Kuikentje
|
|
|
Dank je voor de tips!
Zal straks fv een paardebloemblad geven, er staan er genoeg hier in de tuin
Ik heb hem al een stukje appel en mandarijn gegeven maar daar heeft hij nog niet van gegeten. Volgens mij kreeg hij dat bij de vorige eigenaar nooit dus moet ie nog aan wennen.
Ik heb vanmiddag ook de dierenwinkel leeggekocht met allerlei speeltjes. Vooraal het belletje wat onder het spiegeltje hangt vind ie erg interessant, daar gaat ie steeds met zijn koppie helemaal in.
Wat betreft het slapen.. Er zat inderdaad geen stokje helemaal bovenin, ze slapen dus het liefste helemaal bovenin begrijp ik?
Gisteren had ik (bij gebrek aan ander speelgoed, winkels waren dicht gister..) van rietjes een laddertje geknoopt en helemaal bovenin gehangen. Daar heeft hij vannacht dus helemaal bovenin op zitten slapen.
Er zitten alleen veel te dikke, en half kapot gesloopte stokjes in de kooi. Die stomme dierenwinkel had geen kant en klare stokjes Dus heb ik maar een paar ronde latjes gekocht. Maarja, daar moet een gleufje in gezaagd... Ik heb daardoor net al me halve vingertop (naja lichtelijk overdreven..) er af gezaagd dus die stokjes laat ik maar even, heb wel een aantal laddertjes er in gedaan, kan ie lekker klimmen  |
Maandag 12 Mei 2008 3:39 pm |
|
|
|
|
Tommy
Moderator

geslacht herken je vrijwel t zelfde als bij groene. Donkerder blauwe streep bij ogen en in zn vleugels is man, helemaal blauw is vrouw
Tsja en dat slapen...vaak houden ze van hutjes , tentjes ed...en die heeft mijn peppie dus ook (meerdere)...maar..
hij slaapt ook half in de tralies hangend met 1 poot aan een speeltje, andere in de tralies en dan zn kopje onder de veren. Lijkt me zowww comfortabel
Peppie houd er trouwens erg van als ik een tak in een pot prop en die dan versier met kralen, rietjes,touw, papier stroken, wc rolletjes ed Zo grappig om dingen te maken voor een mini vogeltje en hem dan midden op tafel te zien zitten genieten  |
Woensdag 14 Mei 2008 5:40 pm |
|
|
nemi
Kuikentje
oh dus die van mij is in elk geval niet abnormaal als hij aan zijn poten hangend gaat slapen Sinds ik een schommeltje heb gekocht slaapt hij daarin, maar ik zal eens kijken voor een leuk hutje ofzo Ben ook aant kijken voor een wat grotere kooi, des te meer speelgoedjes passen er in. Die waardeert hij zeer, leuk is dat om hem lekker te zien spelen.
Gaat die van jou ook wel eens in een zwembadje? Ik heb er 1 in de kooi hangen maar tot nu toe vind ie het nog niet interessant.
Over het geslacht: Je hebt het over een streep bij de ogen, maar die heeft hij niet. Hij/zij is redelijk egaal blauw, alleen de vleugels zijn wat donkerder/grijzer. Tussen de vleugels is het feller/helderder blauw. Betekent dit dat het een mannetje is? Omdat er geen streep of iets bij zijn oogjes zit..?
En wat vinden jullie een mooie maat voor een kooi voor 1 forpusje? |
Woensdag 14 Mei 2008 5:46 pm |
|
|
Tommy
Moderator

Ik denk idd dat jij een dametje hebt
Peppie is ook nooit in zn bad gegaan...dus die heb ik na een hele tijd weg gehaald
Wat is een mooie maat kooi? ik denk dat peppies kooi 30-60-50 is ofzo? iig groot genoeg, maar hij is er ook veel uit. Veel groter kan tuurlijk ook en iets kleiner met veelllll uit de kooi lijkt me ook geen punt
Peppie is in zn kooi vooral bazig aan het doen tegen speeltjes Woest er tegen aan beuken enzo. Hij heeft ook rvs en plastic ringen en die vindt hij leuk om doorheen te kruipen. oh ja...en takken in de kooi is tuurlijk ook een succes  |
Vrijdag 16 Mei 2008 11:33 am |
|
|
|
|
Tommy
Moderator

http://www.parrotlets.us/mutations.html
hier zie je trouwens goed t verschil tussen een man en een vrouw  |
Vrijdag 16 Mei 2008 11:35 am |
|
|
nemi
Kuikentje
De veertjes op zijn vleugels zijn niet zo felblauw als op de foto van het mannetje, al zit er wel een iets felblauwere rand op de vleugels.
Maar tussen de veren is het wel heel duidelijk felblauw, precies zoals op de foto van de man. Aangezien de veren tussen de vleugels op de foto van het popje niet felblauw zijn kan ik er dus vanuit gaan dat Coco een mannetje is? Of hebben vrouwtjes soms ook felblauw tussen de vleugels? |
Vrijdag 16 Mei 2008 5:46 pm |
|
|
|
|
nemi
Kuikentje
aaaaah, dat geknars!
Hij wil nog niet in zijn zwembadje helaas, en ik kwam net op het idee om hem nat te spuiten met de plantenspuit, op nevelstand hoor
Dus heel voorzichtig beginnen maar hij leek het wel lekker te vinden. Hij ging toen ook gelijk wild spelen met zijn belletjes. Maarrrr... Het is eigenlijk al bedtijd voor Coco dus hij kroop daarna snel op zijn slaapplekje op zijn schommeltje. En hij gaat toch zitten knarsen! Ik dacht nog misschien heeft hij het koud van het water ofzo. Dus ik gelijk googlen waarom hij dat doet. Betekent dus gewoon dat ie super relaxed en tevreden is las ik.
We hebben hem nog maar 6 dagen en dit is de eerste keer dat hij dat doet, ziet er super schattig uit, op een gegeven moment ook dichtvallende oogjes  |
Vrijdag 16 Mei 2008 8:43 pm |
|
|
Shi-NaYne
Vlieger
Gefeliciteerd, je hebt een tevreden Forpusje dat knarsen is een geluid die we heel graag horen
quote:
Originally posted by nemi
Dus heel voorzichtig beginnen maar hij leek het wel lekker te vinden. Hij ging toen ook gelijk wild spelen met zijn belletjes. Maarrrr... Het is eigenlijk al bedtijd voor Coco dus hij kroop daarna snel op zijn slaapplekje op zijn schommeltje. En hij gaat toch zitten knarsen! Ik dacht nog misschien heeft hij het koud van het water ofzo.
Hier een beetje mee oppassen, want ze kunnen inderdaad, zoals je zelf hebt bedacht, ziek worden als ze nat gaan slapen. Daarom is het beter om ze ruim voor bedtijd te sproeien/douchen/badderen, zodat ze zeker genoeg tijd hebben om droog te gaan slapen  |
Zaterdag 17 Mei 2008 9:31 am |
|
|
nemi
Kuikentje
Dank je
Natspuiten zal ik in het vervolg ook gewoon overdag doen. Ik had hem gisteravond ook gelukkig niet doornat gespoten, alleen een klein beetje nevel. Het viel me daarna wel gelijk op dat hij wat mooier van kleur werd.
Hij is ook sinds vanmorgen in het bezit van een nog grotere kooi, namelijk 60x39 voor de onderbak en dan 64 cm hoog. Kan dus nog wel een speelgoedje bij dus straks maar fv shoppe  |
Zaterdag 17 Mei 2008 11:31 am |
|
|
|
|
Margje
Eitje
|
Hoi,
Gefeliciteerd met je forpusje! Wij hebben een blauw forpus vrouwtje en ik ben op zoek naar een mannetje. Nu zie ik dat jij ook uit het noorden komt en ben ik heel benieuwd waar jij hem gekocht hebt? |
Maandag 2 Juni 2008 10:13 pm |
|
|
nemi
Kuikentje
Hai Margje,
Ik heb hem van een vrouw die valkparkietjes kweekt en Coco had ze "geruild" voor een valkparkietje. Ze had dus verder geen andere forpusjes.
Ik zie op marktplaats weleens mensen voorbij komen uit Emmer-Compascuum, maar die hebben alleen koppels er op staan. Maar misschien toch proberen te mailen?
En de dierenwinkel in Assen had ook een koppel op MP staan, misschien kun je hun vragen of ze aan een blauw mannetje kunnen komen.
Wil je echt een blauwe? Anders kun je even op de website van www.vogel-egelopvang.nl kijken en hun even mailen.
Ik doe daar af en toe vrijwilligerswerk en ik dacht dat ze nog een paar forpusjes hadden, alleen dacht ik geen blauwe, maar dit weet ik niet zeker.
Waar woon je dan trouwens?
Leuk dat je ook een forpusje hebt, ga je ook een dagboek en papegaaienprofiel aanmaken..? Ben benieuwd naar foto's. Hoe heet ze?
Groetjes, Ellen |
Maandag 2 Juni 2008 11:11 pm |
|
|
petergaai
Kuikentje
|
Sinds kort heb ik een koppeltje groene forpusjes,
eerst had ik alleen het mannetje,na ongeveer een jaar
heb ik sinds twee weken nu een popje gekocht en heb ook
een andere kooi aangeschaft waar ik ze beiden in heb gezet.
De kweker zei me dat als het niet mocht klikken ik het vrouwtje dan
mocht terugbrengen.
Hij zei me dat 80 procent van wat hij bij elkaar zet goed gaat zonder problemen.
Het lijkt er op dat ze het goed samen kunnen vinden,ze kunnen wel
bekvechten maar gaan elkaar nu ook voeren.
Over het algemeen is het beter voor een forpus om ze samen te houden,
Tenminste wat ik heb horen zeggen.
Het is gewoon heel leuk om te zien wat ze allemaal doen en hoe hun gedrag naar elkaar toe is.
Na een jaar kan ik pas een nestblok in de kooi plaatsen omdat het vrouwtje nog te jong is en het mannetje(wanneer je een nestblok in de kooi hebt) haar konstant gaat opjagen om te paren.
Bij mij eten ze zaad voor grote parkieten en eivoermix
groetjes Loes
[size=18]
[/size] |
Dinsdag 10 Juni 2008 3:50 pm |
|
|

|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Dinsdag 14 Oktober 2008 1:00 pm
|
|