Ik mag een grasparkiet, maar ik zit met veel vragen.

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Grasparkieten forum, voor de grasparkiet

Auteur Onderwerp
Caafje97
Eitje

Ik mag een grasparkiet, maar ik zit met veel vragen.  Reageer met quote  

Heeeii Vogeltjes
[ik ben nieuw]

Ik mag een grasparkietje op mijn slaapkamer, en daar ben ik echt heel erg blij mee! Ik het grasparkietje ook helemaal zelf verzorgen, dus ook van mijn eigen geld eten kopen, de kooi en het bodembedekking.
Mijn moeder vond namelijk dat we al genoeg dieren hadden, maar ik wilde per se een vogel, dus uiteindelijk mocht het gelukkig toch.

Alleen, ik heb nog nooit een vogel verzorgd en mijn moeder ook niet, dus ik zit wel met wat vragen. En aangezien ze op welke site dan ook, altijd met verschillende antwoorden komen, dacht ik; Laat ik me maar eens op een forum aanmelden en dan om hulp vragen.

De vragen waar ik mee zit zijn:
- Kan ik beter een mannetje of vrouwtje nemen? (Welke is rustiger? Maakt de mooiste geluidjes)
- Welke kleur is het gezondst? (Of maakt dat niks uit?)
- Ik mag maar één parkietje, dus wat is het beste wat ik kan doen om hem gezelschap te geven? Speeltjes, veel aandacht?
- Ik las dat je een parkietje ook kan leren praten, hoe doe je dat?
- Hoe lang duurt het tot een parkietje handtam is?
- Kan ik gewoon een parkietje in de dierenwinkel kopen? (Bijv. Korenaar of Welkoop?)
- Hoe oud kan een parkietje ongeveer worden?
- Welk voer kan ik het beste geven? En welke vloerbedekking, om het maar even zo te zeggen?
- Kan ik na een half jaartje er altijd nog een parkietje bij doen? (Zo ja: Moet ik dan voor een mannetje of vrouwtje kiezen? En kunnen er ook kuikens komen als ik er dan een mannetje bij doe? Want dat wil ik niet.)
- Als ik er na een half jaartje een parkietje bij doe, en mijn 1e parkietje al heel erg tam is en kan praten, leert hij dat dan af?

Hopelijk hebben jullie antwoorden!
O, en ik hou het maar bij 1 parkietje hoor, maar ik wilde het gewoon even voor de zekerheid weten.
Als mijn parkietje zich na een paar maandjes nog heel alleen voelt kan ik er altijd een parkietje bij doen.

X Caafjes97
Bericht Dinsdag 31 Januari 2012 7:28 pm
 Gebruikers profiel bekijken  
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

welkom hier. fijn dat je een kietje mag. zo leuk om te hebben.
het maakt niet uit of je een mannetje of een popje (vrouwtje) neemt. je herkent ze aan de kleur op de neus. man is altijd blauw.
tam maken kun je beiden heel goed met veel geduld. ook het praten leren ze als je maar vaak en veel de woordjes herhaalt. op een gegeven moment kunnen ze het overnemen. garantie heb je echter niet dat ze gaan praten. kleur maakt niet uit. als je een vogel uitzoekt, kijk dan of de oogjes helder en glanzend zijn, of de vogel niet bol zit en nauwelijks reageert als je hem roept, leveding en nieuwsgierig is en goed eet. dan heb je een gezonde vogel.
ze kunnen best een jaar of 10 worden. soms wel meer. ik heb een hele oude gehad die toch 12 is geworden.
hou het bezig met speeltjes, lekker voer zoals appel en stokjes op op te knagen. wil je er later een vriendje bij zetten maar geen kuikens, zet dan een vogel van dezelfde sekse erbij of een valkparkietje. die gaan heel goed samen.
op de bodem kun je kranten leggen of korrels van gepofte mais, beukenhout snippers, maakt niet uit. minimaal 1 keer in de week verschonen dat wel.
elke dag vers water en kijken of er genoeg te eten is.
als je kietje eenmaal tam is, blijft hij dat ook wel hoor. ook al zet je er een ander bij.
hoop dat je hier iets meer mee kunt. Very Happy
Bericht Woensdag 1 Februari 2012 8:58 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Caafje97
Eitje

Reageer met quote  

Bedankt, ik kan hier heel veel mee!
Alleen je zei dat een mannetjes grasparkiet altijb blauw is? Of bedoel je daarmee bij de neus? Want ik wil graag een groene.
Bericht Woensdag 1 Februari 2012 3:26 pm
 Gebruikers profiel bekijken  
jeroen234
Fladderaar

Reageer met quote  

kijk maar op deze foto van een man en een vrouw samen je ziet het verschil goed
http://www.heems.nl/vogel/parkiet.jpg
Bericht Donderdag 2 Februari 2012 7:31 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

ik bedoelde natuurlijk de neus. je hebt ook groene mannen met een blauwe neus Very Happy
Bericht Donderdag 2 Februari 2012 8:54 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Bowie & Limbo
Fladderaar

Reageer met quote  

- Ik mag maar één parkietje, dus wat is het beste wat ik kan doen om hem gezelschap te geven? Speeltjes, veel aandacht?
* Het beste is om hem veel interactie te geven en hem lekker de hele dag los te hebben! Ook is het belangrijk om hem ieder dag mee naar buiten te nemen voor de Vitamine D => het makkelijkste als ze gekortwiekt zijn!

- Ik las dat je een parkietje ook kan leren praten, hoe doe je dat?
* Niet elke vogel heeft er aanleg voor! Je merkt het snel genoeg of ie het wil of niet.

- Hoe lang duurt het tot een parkietje handtam is?
* Dat ligt aan jouw inzet!

- Kan ik gewoon een parkietje in de dierenwinkel kopen? (Bijv. Korenaar of Welkoop?)
* Dierenwinkels zijn zeer commercieël, je weet niet waar de vogel vandaan komt. Terwijl je bij een hobbykweker weet waar de vogel vandaan komt, je de ouders kunt zien en de kweker het niet voor het geld maar voor het welzijn van de vogel doet.

- Hoe oud kan een parkietje ongeveer worden?
* Op de ouderwetse manier een jaar of 10-15
Op de moderne manier echter wel meer dan 25 --> http://stichtingpapegaai.nl/ & http://demodernepapegaai.nl/

- Welk voer kan ik het beste geven? En welke vloerbedekking, om het maar even zo te zeggen?
* Pellets zijn het beste, dit zijn een soort brokjes waar alles inzit wat ze nodig hebben, zaad is zeer slecht voer met weinig voedingsstoffen en veel gifstoffen, het beste is daarom ook een biologische pellet zoals Harrison's of Ecobird.

- Kan ik na een half jaartje er altijd nog een parkietje bij doen? (Zo ja: Moet ik dan voor een mannetje of vrouwtje kiezen? En kunnen er ook kuikens komen als ik er dan een mannetje bij doe? Want dat wil ik niet.)
* Ja hoor dat kan, neem er dan wel een van het zelfde geslacht of van een andere soort zodat je ongewenst partnergedrag vermijdt

- Als ik er na een half jaartje een parkietje bij doe, en mijn 1e parkietje al heel erg tam is en kan praten, leert hij dat dan af?
* Over het algemeen niet, maar zet de vogels niet bij elkaar in de kooi! Zo voorkom je partnergedrag. Mijn vogels kunnen het niet met elkaar vinden, maar ze eten,wassen,etc. wel samen, die van mij zitten de hele dag los op een speelboom.

Denk er goed overna, er gaat veel tijd en geld in kosten als je ze op een goede, moderne, vrije manier doet!

Gr,

Roel
Bericht Maandag 6 Februari 2012 4:36 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 5:33 am
  Berichten van afgelopen: