kan ik mijn parkiet al los laten ?

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Grasparkieten forum, voor de grasparkiet

Auteur Onderwerp
pipi
Eitje

kan ik mijn parkiet al los laten ?  Reageer met quote  

hoi allemaal ,

ik had een vraagje .
wij hebben sinds 3 dagen een redelijk tamme grasparkiet .
maar hij wil steeds ontsnappen uit zijn kooi
hij duwt de deksel van zijn voerbak waardoor een opening ontstaat waar die met gemak doorheen kan .
als hij zo graag uit zijn kooitje wil heb ik zoiets van ik vind het best .
maar is dat wel verstandig ? ik hoorde namelijk dat ze niet vanzelf terug gaan naar hun kooi . en aangezien we hem nog maar pas hebben luisterd tie ook nog niet zo heel erg goed natuurlijk . het is wel de bedoeling dat zijn kooitje straks dag en nacht open staat zodat hij zelf kan bepalen of hij er in of uit wil . ons vorige parkietje zat namelijk graag boven op zijn kooitje . kortom is het verstandig om hem nu al te laten vliegen door de woonkamer ? mn woonkamer is niet zo heel erg groot en gevaren zijn er ook niet er hangt 1 spiegel maar die haal ik dan weg en heb maar 1 raam en daar hangt zoiezo al een vrouwgordijntje voor .

alvast bedankt

rebecca
Bericht Zondag 7 Februari 2010 12:42 pm
 Gebruikers profiel bekijken Foto/film album bekijken  
Mariss
Vlieger

Reageer met quote  

Welkom hier!

Euhmm, al de kooi zo makkelijk open kan, dmv voerbakje zou ik een andere kooi kopen, of andere voerbakje, of het goed afsluiten.
Je parkiet kan je eruit proberen te laten als hij op je vinger stapt.
Ook zou ik je parkiet er niet dag en nacht uit laten, alleen als je er zelf bij bent.
Voorderest wens ik je vele jaren plezier toe met je kietje Vrienden

Groetjes,
Mariska
Bericht Zondag 7 Februari 2010 7:03 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
pipi
Eitje

Reageer met quote  

nou hij had het vanavond al voor elkaar
hij was ontsnapt nu heb ik een stuk plakband op het dekseltje gedaan
de parkiet lande op mijn hoofd en zo heb ik hem uiteindelijk naar zijn kooitje gebracht
gelukkig is het gelukt
Bericht Zondag 7 Februari 2010 8:39 pm
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Inderdaad zorgen dat hij niet zelf kan ontsnappen en het vrij laten zou ik echt niet doen als jullie niet thuis zijn of hem niet in de gaten kunnen houden. Bedenk maar eens wat er kan gebeuren als ze aan kabels gaan bijten, stopcontacten. Denk ook niet dat je blij zou zijn als je meubels sloopsporen gaan vertonen.

Ik zou het niet toelaten, zonder toezicht want een ongelukje is snel gebeurd.

Wel leuk dat hij zoveel vrijheid mag hebben maar probeer het toch onder toezicht te doen, gaaitjes helpen zichzelf nogal graag in problemen.
Bericht Maandag 8 Februari 2010 8:47 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
pipi
Eitje

Reageer met quote  

hoi sarah

ja we hebben idd de dekseltjes van zijn voerbakje zodanig vast geplakt dat hij er niet meer uit kan .
wel grappig want hij blijft het proberen natuurlijk .

maar is het nou echt waar dat een vogel zijn eigen weg naar de kooi niet terug vind ? van de week toen tie was ontsnapt kwam tie op mijn hoofd zitten nadat ik op een stoel ging staan en zo heb ik hem naar zijn kooi gebracht . ik wil hem graag savonds eventjes lekker laten vliegen door de kamer want ik weet dat ze dat ook nodig hebben alleen ik wil hem dus niet elke keer opjagen omdat hij niet terug gaat naar zijn kooi .. dus kan ik dan beter wachten tot hij op mijn vinger komt zitten of gaat hij vanzelf terug naar zijn kooitje ?
Bericht Maandag 8 Februari 2010 12:02 pm
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

je vogel vindt zijn plek wel weer terug naar de kooi,m aar zal zich eerst in de kamer moeten orienteren. dan kan het gebeuren dat ze de eerste paar keren niet weten waar ze heen moeten, maar dat leren ze al heel snel hoor.
Bericht Maandag 8 Februari 2010 12:34 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hopelijk is dat bij een kietje dan toch anders als bij een grijsje want hier wil Jos tot op heden, dit jaar wordt hij drie jaar, nog steeds niet zelf terug in zijn kooi. Ben benieuwd hoe het gaat.
Bericht Dinsdag 9 Februari 2010 9:05 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Je kunt je kietje ook het commando in de kooi aanleren. Dat heb ik bij Taco ook gedaan, de eerste paar keren kost flink wat tijd, maar je zult zien dat ze het steeds sneller begrijpen. Het is ontzettend handig als je eens op een holletje weg moet. Het best is natuurlijk om te zorgen dat je kietje netjes opstapt en jij m naar de kooi brengt, met taco is dat helaas nooit gelukt... Very Happy
Bericht Dinsdag 9 Februari 2010 9:30 am
pipi
Eitje

Reageer met quote  

mijn parkietje stapte de 2de dag al op mijn vinger . wel met wat trosgierst natuurlijk en toen tie ontsnapt was van de week lande die op mijn vriend zijn hoofd en hebben we hem zo naar zijn kooitje gebracht . ik ga hem zo even los laten en dan maar hopen dat hij ooit nog een keer terug gaat hahaha . hou jullie op de hoogte !
Bericht Dinsdag 9 Februari 2010 4:10 pm
PeCe
Vlieger

Reageer met quote  

Voordeel voor mij is dat ik al jaren 2 grasparkieten heb. Als er een dood gaat, dan komt er snel weer een nieuwe zodat ze toch elkaar gezelschap kunnen houden. Voordeel daarbij is dat ze elkaar dingen kunnen leren.

Bij mij gaan ze, als de kooi open is, al zolang ik weet zelf eruit en weer erin. Een enkele keer moet ik ze aansporen om weg te vliegen van de plek waar ze zitten te luieren/spelen, maar dan gaan ze meestal richting kooi om lekker te eten/zitten.

Zoals je aangeeft, het kan helpen om wat lekkers in de kooi te doen. Dan weet pipi als die terug gaat dat die ook wat lekkers kan eten. Dat helpt ook met het leren terug te keren naar de kooi.
Bericht Donderdag 11 Februari 2010 2:16 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 5:37 am
  Berichten van afgelopen: