ik heb een vraag waar ik het antwoord toch egt niet op weet.
ik het op dinsdag 27 april 2009 een nieuw grasparkietje gekocht, hij/zij was toe jong dus ik denk dat ze nu ongeveer 1 half jaar is.
en ik weet dat je bij een grasparkiet aan de neusdop ziet of het een man of pop is.
maar nu is bij robinson de neusdop licht en beetje donker blauw.
maar bij pleun...... rond de neusgaten roze en daaromheen licht blauw.
dus van alles wat!!!
wat moet ik hier nou mee?
want ik weet niet of het een man of een pop is....
en ze is al een half jaar dus ik zou zeggen dat je het dan allang weet.
kan je het ook nog erges anders aan zien dan de neusdop?
Aan de neusdop is te zien of het een mannetje (man) of een vrouwtje (pop) is. Dit is het stukje kaal vlees op de bovensnavel waarin de neusgaten zitten. Mannetjes hebben een blauwe neusdop. De popjes hebben een roze/lichtbeige neusdop. Bij het popje wordt de neusdop bruin als ze in broedstemming is.
Jonge mannetjes hebben meestal een lichtbeige/bruine neusdop en popjes een blauwe met witte ringen om de neusgaatjes,
waardoor het voor leken moeilijk is om het geslacht te bepalen. Na ongeveer 6 weken, het moment dat de jonkies de ouders mogen verlaten, is het voor een ervaren kweker wel te zien of het een mannetje of een popje is. De neusdop verkleurt na de jeugdrui (ongeveer 12 weken).
Dus volgens deze info is Pleun inderdaad het Popje en Robinson de man
ja, heel erg bedankt esjo !!
maar waneer word de kleur van de neusdop dan helemaal roze?
menno
Zaterdag 29 Augustus 2009 3:15 pm
alexandraatje Kamikaze piloot
helmaal roze roze wordt de neusdop niet. het is gewoon een vleeskleur. het is niet knalroze zoals echt goed blauw bij de man.
jou pleun zal verder niet van kleur veranderen. dit blijft gewoon zo. het is een popje, dat is zeker. meer verkleuren zal het niet.
ik hoop dat dit het antwoord is dat je zoekt.