|
|
|
Jeanne
Eitje
| 2 vragen. |
|
|
Ons grijsje Peppie is nu 8 maanden en we zijn erg blij met hem/haar. Ze is de grootste maatjes met mijn vriendin, mij vindt Peppie ziet zo heel leuk maar dat weet je als je een gaai neemt.
Ik las net een aantal forum berichten over papagaaien mee naar buiten nemen. Dat willen wij ook doen allees heb ik daarover 2 vragen: degene die hum gaai mee nemen zijn die gaaien gekortwiekt? Onze is dat niet en we vragen ons af of we nu moeten kortwieken of dat het misschien beter is om een tuigje te gebruiken. Nu vliegt Peppie met grote lol door het huis heen. Als hij gekortwiekt is kan hij maar een meter of 3, 4 vliegen. Aangezien wij het beste voor onze huisdieren willen (parkieten en hond) vraag ik me af of het niet onnatuurlijk is om te wieken.
Aan de andere kant is een tuigje natuurlijk ook niet alles )waarschijnlijk stress etc)
Wie heeft goede suggesties?
Alvast bedankt.
Jeanne |
Maandag 9 Mei 2005 8:17 pm |
|
|
|
|
Heijtje
Vlieger
|
|
|
|
Kortwieken bij de Kliniek voor Vogels
Vogels hebben als gemeenschappelijk kenmerk dat ze kunnen vliegen (met als uitzondering de loopvogels zoals o.a. struisvogels en nandoes). Het vliegen is voor een vogel in de natuur functioneel om eten te zoeken, drinkwater op te zoeken, een slaapplaats op te zoeken. Vliegen kan bij vogels in de natuur onderdeel zijn van het baltsgedrag. Vliegen is daarnaast functioneel als vluchtgedrag om aan belagers te ontkomen. In de natuur brengen "onze" vogels maar een zeer beperkt gedeelte van de dag vliegend door.
Bij vogels die als huisdier worden gehouden is het vlieggedrag in het algemeen niet meer functioneel. Het eten, het drinken en de slaapplaats hoeven niet meer vliegend te worden opgezocht. Het vlieggedrag is vaak wel als vluchtgedrag "functioneel om aan de andere huisgenoten te ontkomen en een hoge, veilige plek op te zoeken in de huiskamer.
Kortwieken van een vogel kan een belangrijk onderdeel zijn van een manier van omgaan met de vogel en een onderdeel van de opvoeding. Een goede opvoeding is essentieel vanwege;
Het algemeen welzijn van de vogel
Het voorkomen van ongewenst gedrag
(Dit is ook van toepassing bij het opvoeden van honden en bij het opvoeden van kinderen.)
Voor vogels die als huisdier/ gezelschapsvogel worden gehouden heeft kortwieken in het algemeen grote voordelen.
Vogels hebben meer zelfvertrouwen.
Vogels vertonen na het kortwieken minder angst -, paniek - en stressgedrag.
De eigenaar kan met een gekortwiekte vogel veel meer ondernemen en er ontstaat een hechtere wederzijdse binding dan met een vogel die niet gekortwiekt is.
Vogels vertonen minder dominant en ongewenst gedrag. Dominant en ongewenst gedrag is in het algemeen, net als bij honden en kinderen, een teken dat de vogel niet lekker in het vel zit.
Vogels kunnen dagelijks op de hand worden meegenomen worden naar buiten in de tuin, naar het bos enz. enz. Vogels kunnen mee op vakantie, op de boot en op de fiets. Een vogel die niet gekortwiekt is, is gedoemd om bij mooi weer binnen in een kooi te zitten terwijl de familie buiten allerlei activiteiten onderneemt omdat de kooi te groot is om mee te nemen.
Niet alleen de eigenaar maar ook de rest van de familie, vrienden en kennissen kan activiteiten ondernemen met de vogel.
Voor vogels die in volières worden gehouden en waar mee gekweekt wordt is het kortwieken niet aan te bevelen omdat vliegen een belangrijke rol kan spelen bij het seksueel gedrag van vogels.
Bij het kortwieken van vogels worden een deel van de handpennen zodanig geknipt dat de vogel niet meer omhoog kan vliegen. Het kortwieken dient altijd symmetrisch te gebeuren zodat de vogel niet uit balans is bij het gebruiken van de vleugels. Kortwieken en het controleren van de gekortwiekte vleugels dient eigenlijk dagelijks te gebeuren. Tijdens de rui verliest de vogel de geknipte veren en wordt het kortwieken uiteindelijk tenietgedaan. Het duurt gemiddeld 3-4 weken voordat een nieuwe veer even lang is als de geknipte veren. Daarna moet de ontwikkeling van de nieuwe veren in de gaten worden gehouden en moeten de veren tijdig worden bijgeknipt om niet plotseling op een vervelende manier verrast te worden. Doorgroeiende veren moeten ook worden bijgeknipt omdat een doorgroeiende veer irritatie kan geven omdat deze onvoldoende wordt ondersteund door de "buur-veren".
Een andere manier om te voorkomen dat vogels kunnen wegvliegen is het leewieken. Daarbij wordt een deel van de vleugel operatief verwijderd/ geamputeerd waardoor de vogel nooit meer kan vliegen. Deze ingreep is onder andere gebruikelijk bij watervogels die als siervogels worden gehouden op een open vijver.
Leewieken is een ingreep die we niet mogen/ moeten toepassen bij onze huiskamer vogels zoals papegaaien en parkieten. De ingreep is onherroepelijk en kan dus niet worden teruggedraaid. Uitgangspunt vanuit de Kliniek voor Vogels is dat als geadviseerd wordt om een vogel te laten kortwieken, het belang en het welzijn van de vogel bepalend is voor het advies. Het kortwieken is dan ook onderdeel van een gedragsconsult. De ervaring is dat vervolgens blijkt dat het advies ook een gunstig effect heeft op het belang en het welzijn van de eigenaar. De basis van het advies blijft het belang van de vogel, omdat de praktijk niet voor niets Kliniek voor Vogels heet en niet Kliniek voor Eigenaren.
U kunt uw gekortwiekte vogel overal mee naar toe nemen.
Drs. J.Hooimeijer
Vogeldierenarts Kliniek voor Vogels
Galgenkampsweg 4 7942 HD Meppel
tel. 0522-259455 |
Maandag 9 Mei 2005 8:51 pm |
|
|
Heijtje
Vlieger
|
Zo dat is een heel verhaal maar ik vond dat je dit maar eens moest lezen.Kortwieken heeft gewoon meer voordelen dan nadelen.
Vliegen in huis kan tot ernstige ongelukken en verwondingen lijden.Buiten hebben ze geen tuigje nodig en zitten gewoon vrij op de arm(nooit op de schouder) Een tuigje lijd tot stress en binnen een paar sec. hebben ze het tuigje doorgeknauwd  |
Maandag 9 Mei 2005 8:54 pm |
|
|
|
|
Tommy
Fluffies bewoner
Goed verhaal is dit en ik ben ook voorstander van wieken
Volgens mij kan geen enkele vliegende huis gaai zon fijn leven krijgen als een gewiekte die lekker mee kan.
Tuigjes vertrouw ik ook niet nee...net wat Heijtje zegt, ze knagen het zo door  |
Maandag 9 Mei 2005 9:12 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
quote:
Originally posted by Tommy
Tuigjes vertrouw ik ook niet nee...net wat Heijtje zegt, ze knagen het zo door
Ik heb wel eens een tuigje bij Zazu geprobeerd.. Dat ging echt niet.. Hij begon ook heel erg aan zijn veren te trekken.. Hij was toen nog erg jong, maar het was echt een RAMP!
Maarre, ik heb wel een tuigje gebruikt met Misty (oranjekuifje)
Zij accepteerde het tuigje heel gemakkelijk. Ik kon het zó omdoen, en ze knaagde er niet aan ofzo. Ze zat heel relaxed te kijken hoe ik het bij haar omdeed. Heel lief.
Ik nam haar zo mee naar buiten en ze keek haar ogen uit! |
Dinsdag 10 Mei 2005 9:20 am |
|
|
Sue
Moderator

|
| Re: 2 vragen. |
|
|
Mijn gaaitjes zijn inderdaad gekortwiekt..
Heijtje heeft je al wat meer info gegeven over kortwieken.
Onnatuurlijk? Tja, zo kan je het bekijken.. Maar, een papegaai in een huiskamer is ook zeer onnatuurlijk.
Ik zou zeggen: Als ze dan tóch in gevangenschap moeten leven, probeer er dan het beste van te maken. |
Dinsdag 10 Mei 2005 9:22 am |
|
|
|
|
Jeanne
Eitje
Ik ben blij met jullie reacties. We hebben er over nagedacht en hebben ook inderdaad een afspraak gemaakt bij de dierenarts op de kortwieken.
Vooral de info van Hooimeijer was duidelijk.
Jullie hebben ons duidelijk gemaakt wat goed is.
Bedankt.
Jeanne |
Dinsdag 10 Mei 2005 9:25 am |
|
|
Tommy
Fluffies bewoner
Let goed op hoe ze haar kortwieken he? Dus niet 1 kant of de buitenste 2 laten zitten. Je zou denken dat iedere dierenarts dat weet, maar dat is dus niet zo
Ik ben benieuwd hoe het jullie straks bevalt...hoop veel leuke "buiten" verhalen te lezen  |
Dinsdag 10 Mei 2005 9:42 am |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
Leuk! Ik ben superbenieuwd naar jullie avonturen!  |
Dinsdag 10 Mei 2005 9:58 am |
|
|