|
|
|
Remco
Vlieger
| Aanschaf papegaai |
|
|
Hallo
Ik ben Remco en ik ben 18 jaar.
Ik zou graag een papegaai (een grijze roodstaart) willen aanschaffen.
Nu heb ik een paar vragen zou jullie die kunnen beantwoorden.
Ik studeer nu nog en heb best wel veel vrije tijd, alleen over een paar jaar
ben ik van plan te gaan werken, wat waarschijnelijk neer komt op lange werkdagen van 8 uur en dat 5 keer per week.
Wordt een papegaai niet eenzaam als hij zo lang alleen zit? Want dat zou ik erg zielig vinden voor de vogel ( ik heb gehoord dat hij dat kan gaan veren plukken).
Wat voor een kooi wordt aanbevolen voor een roodstaart ( hoe groot ongeveer)?
En zijn er nog speciale dingen waar ik op moet letten voordat ik een papegaai aanschaf?
Ik hoop dat jullie mij hier meer antwoord op kunnen geven.
Alvast bedankt
Remco |
Dinsdag 13 Februari 2007 7:45 pm |
|
|
Ziya
Fluffies bewoner
Welkom hier!
Je papegaai alleen laten is niet goed!
Hij heeft veel aandacht nodig, zeker als je die jong haalt,
Voor een grijze roodstaart heb je minimaal een 'jock kooi' nodig,
Die zijn goed voor een grijsje, ook niet duur,
Maar je hebt ook grotere, mooiere enz.. |
Dinsdag 13 Februari 2007 7:50 pm |
|
|
ilona_21
Ervaren vlieger
Hallo!! welkom hier
Klopt ben t met ziya eens een papegaai te lang alleen laten is niet goed..
maar het ligt er ook aan wat je ze gelijk aanleert..
mijn 2 grijsje Coco & Charlie zijn overdag ook alleen... ik en mn vriend werken ook beide 40 uur...
ik had Coco als eerste en heb Charlie sinds een half jaar erbij.. zodat ze wat aan elkaar hebben.. als ze alleen zijn... en gelukkig doen ze dat ook
Maar zoals jezelf al zegt is da je nu veel tijd hebt.. en straks minder.. zo leer je je grijsje eerst veel aandacht geven.. en daarna wat minder.. en dan zouden ze kunne gaan vervelen.. met gevolg plukken... gedrags problemen..
Ook een grote kooi is belangrijk.. met natuurlijk heel veel speelgoed... een jockkooi is erg mooi ja... ik ben zelf voor de penthouse bij dierenvilla gegaan.. daar zitten 2 grijsje in...
heel veel s6 met je keuze...
ps... als je een hekel aan troep hebt... zou ik iig niet voor een papegaai gaan  |
Dinsdag 13 Februari 2007 8:02 pm |
|
|
|
|
Laura B
Moderator

Welkom hier!! Fijn dat je nadenkt over de toekomst van jou en je gaai! Dat doet niet iedereen voordat ze een dier aanschaffen...
Ik denk dat als je straks fulltime gaat werken je gaai wel erg veel alleen zit, gaaien zijn zeer sociale en slimme dieren en hebben veel aandacht nodig om ze gelukkig te houden.
Mocht je daar iets op vinden dan hierbij nog wat tips... let bij een kooi op roest en scherpe randjes e.d. en koop een zo groot mogelijke kooi, zodat je gaai ook voldoende ruimte heeft mocht hij een dagje in de kooi moeten blijven. Ga verder op zoek naar een betrouwbare kweker of winkel die al zijn gaaien test op de meest voorkomende ziektes. En pas dieren verkoopt als ze zelfstandig eten. Er zijn hier denk ik op het forum wel mensen die een betrouwbaar adres weten...
Mocht je nog nooit een gaai hebben gehad, dan kun je hier een heleboel lezen over opvoeding en gedrag e.d.
Veel succes!  |
Dinsdag 13 Februari 2007 8:16 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
| Re: Aanschaf papegaai |
|
|
Hoi Remco, welkom hier!
Wat goed dat je zo ver vooruit denkt! Ik denk dat papegaaien bést zo lang alleen kunnen zijn mits ze 's avonds aandacht krijgen.
Misschien kan je tegen die tijd een vogel erbij nemen? Het hoeft niet persé een vogel te zijn die in dezelfde kooi kan.
De kooigrootte hangt af van de tijd dat je 'm erin wil laten zitten. Er zijn ook mensen die helemaal geen kooi hebben, maar alleen maar klimbomen!
Ik zou ook nooit een papegaai aanschaffen bij een winkel, maar bij een kweker. Laat je gaai ook testen op pbfd en polyoma en evt ook papegaaienziekte. Als dit door de kweker is gedaan, let dan op dat het bloed afgenomen is door een dierenarts. Niet door de kweker zelf want er wordt erg veel mee gesjoemeld! |
Dinsdag 13 Februari 2007 8:19 pm |
|
|
Danny
Fluffies bewoner
Welkom op het leukste papegaaienforum!!!
Ik heb niet veel aan bovenstaande toe te voegen!!
Ik vind het ook zeer goed,dat je je eerst heel goed informeert!
Veel lees,schrijf en kijk plezier!!
Heel veel succes met je keuze!! Hopelijk horen we nog daarover!!
Gr. Danny |
Dinsdag 13 Februari 2007 11:37 pm |
|
|
|
|
Remco
Vlieger
Bedankt voor al jullie reactie.
Ik heb verder nog nooit een papegaai of vogel gehad dus ik ben helemaal nieuw op dit gebied.
Ik heb al veel rondgezocht op het forum voor het verzorgen ervan.
Ik zou graag een papegaai aanschaffen maar ik wil eerst zeker weten of het mogelijk is om ze te trainen tegen verveling want ik heb hele verschillende reacties gehad. Hoe groot is het risico ongeveer? Troep maakt me verder niks uit. |
Woensdag 14 Februari 2007 10:08 am |
|
|
Danny
Fluffies bewoner
Het is zeker dat je je gaai kan trainen,maar volgens mij niet tegen verveling. Ik denk dat je daar gedeeltelijk mee doelt op ,dat ie zich niet gaat plukken,als jij straks eens gaat werken.
Dan zal ie gewoon langere tijd alleen zijn en zich als nog kunnen gaan vervelen. Het hoeft niet hoor,maar er is wel een kans.
Als je het geld en de plaats er voor hebt,zou ik naderhand voor nog een tweede gaaitje gaan!! |
Woensdag 14 Februari 2007 10:52 am |
|
|
Laura B
Moderator

Ik ben het met danny eens, ik zou er op den duur een ander vogeltje bij nemen als je er de ruimte voor hebt...het is geen garantie dat ze goed overweg kunnen met elkaar (Cleo hier vrat taco zowat op in het begin) maar ze hebben wel steun aan elkaar als ze alleen zijn...  |
Woensdag 14 Februari 2007 1:29 pm |
|
|
|
|
ilona_21
Ervaren vlieger
ik ben er ook helemaal mee eens...
ik heb het ook gedaan remco ik heb nu 2 grijsjes.. en ze spelen nu altijd met elkaar
gezellig dus  |
Woensdag 14 Februari 2007 2:16 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
Er is geen garantie dat je vogeltje nooit gaat plukken. Dit hoeft namelijk niet als reden 'verveling' te hebben. Het is zoals nagelbijten heb ik wel eens gehoord.
Aanleg voor plukken verschilt ook van soort tot soort. |
Woensdag 14 Februari 2007 8:26 pm |
|
|
Remco
Vlieger
aangezien ik heb begrepen dat bij 2 papegaaien het risico kleiner is wil ik het overwegen, maar moeten de vogels dan in aparte kooien of kunnen ze samen in 1 kooi en hoe veel kosten grijzen roodstraaten eigenlijk want ik heb een beperkt budget en bij de kweekers zijn de prijzen allemaal op aanvraag dus ik heb geen idee wat ik moet verwachten.
alvast bedankt |
Woensdag 14 Februari 2007 11:00 pm |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
Ik zou ze in aparte kooien zetten, het hoeft namelijk niet altijd goed te gaan. Ik zou in ieder geval een kooi apart zetten voor als het mis gaat. Danny heeft z'n gaaitjes bij elkaar en dat gaat goed.
Grijze roodstaarten kosten rond de 500 euro??
Waarom wil je eigenlijk een grijze roodstaart?  |
Woensdag 14 Februari 2007 11:03 pm |
|
|
Danny
Fluffies bewoner
Tja,het ligt er een beetje aan wat je wil samenzetten!!
Je zal dan ook aan de grote van de kooi moeten denken!!
Zoals Sue al schrijft,heb ik ook verschillende gaaitjes samen gehad!!
Nu zitten ons grijsje en een naaktoog samen in 1 kooi!! Ze dulden elkaar!!
Eerst hadden we een roseetje samen zitten met het grijsje!!
Maar omdat er nog een roseetje bij is gekomen,hebben we deze samen gezet!!
We hebben ook twee caiques!! Omdat Sam later is gekomen als Jip,werkte dit aan het begin niet goed!! Nu zijn ze echt een stelletje!! Maar dat heeft echt ff geduurd!!!
De vraag van Sue vind ik eigenlijk wel een goede!!
Waarom een grijsje??? |
Woensdag 14 Februari 2007 11:12 pm |
|
|
Remco
Vlieger
ik heb gehoord dat grijsjes het beste praaten en het leergierist zijn daarom zou ik graag een grijsje willen dat ik ze veel kan leren |
Donderdag 15 Februari 2007 2:35 pm |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2, 3 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 5:49 am
|
|
|
|
|