|
|
|
joske
Eitje
|
| baby grijze roodstaart |
|
|
ik heb een baby grijze roodstaart gekocht bij een vriend.
hij is nu nog maar 3weken oud en weegt al 200g.
we gaan bijna elke dag kijken naar hem en geven hem dan ook al pap.
hij is niet bij zijn moeder maar wel in een couveuze voor papegaaien.
zou het verstandig zijn om hem op 4 weken al in huis te nemen? |
Donderdag 26 Februari 2009 1:04 pm |
|
|
Sarah
Moderator

Hoihoi, van harte welkom hier op het forum.
Om maar met de deur in huis te vallen, nee, dat zou echt waar niet verstandig zijn om je grijsje op die leeftijd al in huis te nemen. Wij hebben onze Jos (grijsje) gehaald toen ie 10 weken was, is echt vroeg genoeg hoor, een grote zorg en komt veel bij kijken. Waarom word je grijsje trouwens tussen de voedingen door niet bij de ouders gezet? Is echt heel jammer als ze niets van de ouders meekrijgen. |
Donderdag 26 Februari 2009 1:45 pm |
|
|
joske
Eitje
|
zijn ouders moesten hem niet hebben dus heeft de kweker hem al in de couveuse gezt toen hij nog in zijn eitje zat. |
Donderdag 26 Februari 2009 1:48 pm |
|
|
|
|
esjo
Moderator

Hoi Joske, welkom hier.
En ik moet met Sarha meegaan, vier weken is nog veel te jong om hem in huis te nemen.
Was er maar 1 eitje gelegd door de ouders? |
Donderdag 26 Februari 2009 2:57 pm |
|
|
joske
Eitje
|
er waren er 3 gelegd maar er was er maar 1 bevrucht. |
Donderdag 26 Februari 2009 2:59 pm |
|
|
Sarah
Moderator

Ow, wat jammer voor het jonkie. Maar, ik blijf erbij, 4 weken is echt heel erg vroeg hoor. |
Donderdag 26 Februari 2009 4:54 pm |
|
|
|
|
millie
Kamikaze piloot
zeker als je geen ervaring hebt,
ik zeg lekker halen als hij zelfstadig is.
vind ook erg knap om al ze zeggen dat zijn ouders hem niet moeten als hij in het ei zit hihihihihihihihi |
Donderdag 26 Februari 2009 5:58 pm |
|
|
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat
Om dan maar in de herhaling te vallen (lang niet geweest, ontwenningsverschijnselen ), nee, dat zou echt niet slim zijn. Niet voor jou en zeker niet voor het vogeltje zelf, die het al moeilijk genoeg gaat hebben omdat hij uit de cuveuse komt.
Met de hand grootbrengen is geen hobby dat je er 'effe' bijneemt; het vraagt enorm veel tijd, inwijding en vooral kennis. Je kan het diertje voor de rest van zijn leven verpesten, zowel lichamelijk als geestelijk (om een paar gevaren te noemen: kropverbranding, kropverzuring, allerlei bacteriele infecties, tekorten en groeiachterstand, niet helemaal zelfstandig worden etc). Bovendien kan dit 'rest van het leven' tamelijk kort uitpakken als je pech hebt en een van die ernstigere problemen tegenkomt. Onnodig risico, niet doen. Een goede kweker heeft daar begrip voor en zal je in het belang van zijn jonkies geen te jonge vogel (eentje die nog niet zelfstandig is) proberen aan te smeren  |
Donderdag 26 Februari 2009 6:49 pm |
|
|
esjo
Moderator

quote:
Originally posted by joske
er waren er 3 gelegd maar er was er maar 1 bevrucht.
Hebben ze dan helemaal niet gebroed? Maar dan heeft hij het er wel snel uitgehaald? er zat nog leven in anders was het in de broedmachine ook niet uitgekomen.
Nou ja, bottom line....pas in huis halen als hij zelfstandig is.
Dan heb je niet de zorg, ongerustheid etc, etc die je anders wel zou hebben.
Handopfok is al moeilijk als ze ouder zijn, maar bij zo'n jonkie moet je wel heel veel verstand van zaken hebben.
En al duurt het wachten lang, de voorpret is ook leuk natuurlijk Een kooi zoeken, speeltjes maken, je inlezen. Je zult zien, voordat je het weet is het zover  |
Donderdag 26 Februari 2009 7:12 pm |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
| Re: baby grijze roodstaart |
|
|
Dat is eerlijk gezegd wel heel erg jong hoor. Vier weken, ik meen dat ze dan nog echt helemaal donzig en zwak zijn. Ik zou eerder gaan voor een zelfstandig vogeltje.  |
Vrijdag 27 Februari 2009 5:35 am |
|
|
Remco
Vlieger
Mijn grijze heb ik vanaf 5½ week opgevoed, maar dat waren wel een paar hele drukke weken. 3 keer per dag voeren, super goed opletten dat de pap niet te warm maar ook niet te koud is en zeer vaak het hok waar ze in zitten schoonmaken (ze mogen op die leeftijd nog niet in een kooi). Het is dan een heel drukke tijd, maar als je goede begeleiding krijgt moet het te doen zijn.
Echter nu ik het 1 keer gedaan heb zou ik mijn volgende vogel liever wat ouder pas in huis halen. |
Vrijdag 27 Februari 2009 11:17 am |
|
|
joske
Eitje
|
we hebben een hele goede begeleiding gekregen van de kweker.
hij woont in hetzelfde dorp als ik dus zijn we er 4keer op de week naartoe gegaan om joske eten te geven en ook om eten te maken. |
Vrijdag 27 Februari 2009 12:59 pm |
|
|
|
|
irene
Vlieger
Maar let wel op, het kán fout gaan! Laat het vogeltje lekker bij de kweker zitten, voordat er iets gebeurt omdat je hem zelf o zo graag eten wou geven en hij overlijd. papegaaien worden heel oud, dus je heb nog genoeg tijd om met je grijsje door te brengen.
Dus denk met je verstand, en niet zo van o ik vind dat zelf zo leuk om eten te geven... Je volgeltje kan daar aan onderdoor gaan
Mag ik vragen bij welke kweker je je grijsje weg heb?
|
Vrijdag 27 Februari 2009 1:04 pm |
|
|
Egwene
Vliegende acrobaat
4 weken...oei...dat is wel erg klein! En het risico is zo groot.... Ik zou het zelf niet doen. Ik zou het vreselijk vinden als het gaaitje overlijdt, omdat ik niet ervaren genoeg ben om het goed te voeden.
Aan het einde voeden zoals Sarah gedaan heeft, is wat anders vind ik. Ook hier moet je wel weten wat je doet hoor! Maar als ze nog zo klein zijn....
Ik zou het niet doen. Daarbij weet ik ook niet goed wat de meerwaarde daarvan is. Ik heb Joris opgehaald toen hij 13 weken was en dus al zelfstandig en het is de meest lieve tamme vogel die helemaal gewend is aan ons. Denk dat er weinig verschil in zit...
Enne...Remco...je volgende vogel....heb je plannen??? |
Vrijdag 27 Februari 2009 1:41 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
quote:
Originally posted by Remco
Echter nu ik het 1 keer gedaan heb zou ik mijn volgende vogel liever wat ouder pas in huis halen.
Ja, ik ben ook wel erg nieuwsgierig! Hoe is het trouwens met Leia? En het oefenen? Vind jullie filmpjes altijd heel erg leuk!  |
Zondag 1 Maart 2009 6:41 pm |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 5:52 am
|
|
|
|
|