|
|
|
rouffio
Beginnende vlieger
| Baco, onze nieuwe grijze roodstaart...ik wil dit goed aanpak |
|
|
Hoi iedereen.
misschien dat iemand mij kan helpen.
ik heb een grijze roodstaart overgenomen van iemand omdat deze er niet meer voor kon zorgen. heb hem nu een weekje thuis laten wennen en wil nu met hem gaan trainen om er mijn maatje van te maken.
ik denk dat het een mannetje is, want hij trekt heel erg naar mijn vriendin alleen is zij er een beetje bang voor. Baco is 6 jaar en best redelijk opgevoed.
zou iemand mij kunnen adviseren hoe ik het beste dit aan kan pakken zonder het beestje de stress in te jagenm of te verpesten??
ben gewoon op zoek naar stukje bevestiging/zekerheid. en voor onduidelijkheden een vraagbaak waar ik terecht kan.
ik hoop dat er vrijwilligers zijn:)
dank u |
Donderdag 6 November 2008 11:56 am |
|
|
Laura B
Moderator

|
|
|
Wat spannend een nieuwe vogel!!!!
Goed dat je m een poosje de tijd hebt gegeven om te wennen!! Dat Baco naar je vriendin toetrekt wil niet zeggen dat het een mannetje is, dat is echt een fabel. Meestal trekt een vogel naar diegene toe waarvan hij/zij de meeste aandacht krijgt. Onze Cleo is waarschijnlijk een pop, maar vindt mij leuker dan mn vriend.... Waarschijnlijk kreeg Baco veel aandacht van een vrouw in het vorige thuis, kan dat??
Verder schrijf je dat je graag wilt dat baco je maatje wordt, heel begrijpelijk...
Toch even een waarschuwing, papegaaien zijn groepsdieren. het is daarom ook belangrijk dat alle leden van het gezin (dus ook je vriendin) tijd en aandacht aan de gaai besteden, liefst evenredig... Zeker grijsjes neigen naar eenkennigheid en dat kan grote gedragsproblemen opleveren.
Hopelijk kan je vriendin zich over haar angst heenzetten en gaat ze Baco leuk vinden. Begin met opstappen in de kooi, beloon als hij het goed doet (elke keer weer) en laat m dan ergens afstappen....
Verder zou ik een gaai niet op de schouder laten, maar op de knie of arm houden, zo houd je het duidelijk wie de baas is...Als je nog specifieke vragen hebt, dan horen we het wel... |
Donderdag 6 November 2008 2:19 pm |
|
|
Sarah
Moderator

|
|
|
Hoi,
Is je gaaitje handtam? Je kan in elk geval beginnen met het praten tegen je gaai, neem een stoel en ga langs de kooi zitten, kijk hem niet aan maar neem eventueel een boek en lees hieruit voor. Lees heel enthousiast en probeer zo je gaai tot interesse te wekken. Neem wat trosgierst bij de hand en indien je gaai dichter komt om te komen kijken kan je wat trosgierst door de tralies aanbieden om zo het vertrouwen te winnen. Indien je gaai handtam is zal dat vrij goed lukken allemaal en zal je op die manier snel het vertrouwen winnen maar probeer niet al te snel je hand in de kooi te steken want dit kan bedreigend overkomen. Probeer eerst op deze manier het vertrouwen te winnen en dan pas zou ik een stapje verder gaan door het deurtje open te doen en net aan het deurtje met wat trosgierst je gaai te lokken maar zoals ik al zei, probeer eerst die eerste stap goed te doen en zo het vertrouwen te krijgen van je gaai.
Baco heeft al kunnen wennen aan de nieuwe omgeving en zal nu wel verdere interesse gaan krijgen in andere dingen, zoals jullie verder leren kennen. Is Baco gekortwiekt? Is vaak handig om verder te trainen maar geen noodzaak hoor.
Hoop dat je hier iets mee bent.
Probeer ook in elk geval je vriendin te overtuigen haar schrik niet te tonen, gaaitjes zien dat en profiteren daar vaak van.
Groetjes van ons. |
Donderdag 6 November 2008 2:19 pm |
|
|
|
|
rouffio
Beginnende vlieger
|
|
|
hoi sarah en laura
bedankt voor jullie reactie.
ik heb hem idd eerst laten wenen. hij is handtam..vrij goed opgevoed.
we geven hem veel aandacht, lezen inderdaad voor aan hem en dansen en zingen met hem.
hebben hem 1x eruit gehad, en hij stapte moeiteloos op..
alleen toen ik hem op de kooi weer had gezet vond hij het een leuk spelletje om me te roepen en als ik met mijn hand kwam dat hij hard weg ging lopen.
ik zie dit als speels, maar als ik met de hand in de kooi ga als hij er nog in zit..is hij er nog beetje huiverig voor.
daarom heb ik besloten hem in de kooi te laten en eerst het op en af te oefenen idd.
alleen is hij in de kooi wel beetje bang van mijn hand lijkt me.
door de kooi heen kan ik hem eten geven, en dat doet hij voorzichtig. soms kan ik hem kroelen maar alleen als hij er zin in heeft.
denk wel dat zijn vorige bazin meer aandacht gaf als de baas dus misschien dat hij daarom naar haar trekt idd. maar dit deert niet me niet, ik heb toch de langste adem
ga vanaf vandaag wat intensiever met hem oefenen...rustig opbouwen, heeft nu 2 weken kunnen wennen. dat is toch wel zat denk ik??
het is wel een bedelaar...als wij wat sneukelen doet hij de mooiste kunstjes.
wij negeren dit volledig!! (vind bedelende dieren niet leuk)
want als ze los zijn en ze gaan bedelen kunnen ze soms wat minder aardig worden.
als er vragen zijn zal ik ze stellen, moet ik dat dan middels dit bericht doen??? (eerste aktieve sessie op forum namelijk)
groetjes van deze vogelvriend |
Vrijdag 7 November 2008 10:33 am |
|
|
rouffio
Beginnende vlieger
owja...
mijn vriendin is niet echt bang voor hem, maar het is echt een flinke gaai met een grote snavel.ikzelf ben een amazone gewend dus heb al wat ervaringen, maar de grootste snavel die zij kent is van onze valkjes zeg maar maar ze is helemaal verliefd op hem!!
op de shouder laat ik hem het eerste jaar zowiezo niet zitten. eerst de rangverhouding duidelijk hebben. en dan als beloning mag hij indien mogelijk soms mee op de schouder.
we willen hem idd laten wieken, maar daarvoor moet ie eerst beetje aan ons gewend zijn zijn dat we hem in een reiskooitje kunnen doen. dit durf ik niet zelf. |
Vrijdag 7 November 2008 10:37 am |
|
|
Sarah
Moderator

|
|
|
Kan me voorstellen dat je vriendin de snavel wat eng vind hoor maar dat merkt de gaai. Misschien een idee om je vriendin met een opstaptouw te laten wennen? Dan heeft ze niet het rechtstreekse contact met haar handen en kan ze rustig wennen dat de gaai dichter zit bij haar en zo voor zichzelfs uitmaken wanneer ze er klaar voor is. Ook een handdoek in je mouw steken kan geruststellender zijn, mocht hij dan eens willen "voelen" dan zal ze daar nog niet echt veel van merken.
Nu moet ik wel zeggen dat ikzelf een grijsje en een BB heb. Mijn man is nooit thuis, altijd werken en uiteraard heeft hij dan ook geen band met de gaaien, hij vertrekt als ze slapen en komt thuis als ze al slapen, ja, kan ik niks aan doen maar voor onze BB er was had hij veel schrik van ons grijsje. Het grappige is dat hij nu niet echt veel schrik meer heeft van ons grijsje sinds ons BB'tje er is, dat is pas een kleine krokodil, hahaa.
Laat je vriendin wennen, dwing haar niet en geef haar tijd, probeer met opstaptouw of een handdoek in de mouw, kan voor haar echt een stap vooruit zijn.
Succes hoor.  |
Vrijdag 7 November 2008 10:45 am |
|
|
|
|
MariekevC
Ervaren vlieger
Hai welkom hier.
Nou de dames voor mij hebben al aardig wat uitgelegd.
Wat ik je wel kan aanraden is om niet de hand in de kooi te steken. Dit kan idd erg angstig zijn. Als hij er graag uit wilt komt hij echt wel naar het open deurtje en vraag hem dan op te stappen en beloon hem dan met zowel je stem als met wat lekkers. Pijnboompitjes zijn altijd lekker of een heel klein stukje walnoot. (zit ook veel calcium in en dat is goed voor grijsjes) |
Vrijdag 7 November 2008 11:34 am |
|
|
rouffio
Beginnende vlieger
Hi Marieke,
bedankt goeie tip.
ik wist al niet goed hoe ik het aan moest pakken.
ik wil graag zijn baasje/vriendje zijn, en had ergens gelezen dat je hem beter uit de kooi kan halen dan hem eruit halen. vond dit al vreemd, want ik vind, net als een hond en zijn mand, dat de kooi zijn veilige rustige thuishaven moet zijn.
ik laat hem er vort zelf uitkomen, en dan vanaf boven op de kooi oefen ik het op en en af stappen.
bedankt!!!! echt super |
Vrijdag 7 November 2008 11:53 am |
|
|
rouffio
Beginnende vlieger
hoi Sarah,
ze krijgt van mij alle tijd. ik heb ook mijn tijd nodig gehad.
en ik beken, het is een hele grote snavel.
een ahnddoek of krant kan uitkomst bieden idd, maar als ik erbij ben voelt ze zich ook beetje zekerder.
maar Baco is gewoon een schatje, het vertrouwen winnen geldt gewoon voor beide kanten
maar toch bedankt!! |
Vrijdag 7 November 2008 12:01 pm |
|
|
|
|
Sarah
Moderator

Hoihoi,
wil ff reageren op wat Marieke zei en hoop dat ze mij corrigeert als ik fout zit maar volgens mij bedoelde ze dat je Baco tot aan zijn deurtje kan laten komen maar er niet zelf uit laten komen, dat is een verschil. Wanneer je Baco volledig zelf uit de kooi laat komen kan het zijn dat je met de tijd niets meer in de kooi kan, geen eten vervangen of niets, niet zeker maar kan want dan is het helemaal zijn domein en die zal hij willen verdedigen.
Marieke, hoop dat je mij verbeterd als ik het fout snap maar bedoel je niet gewoon van de gaai tot aan het deurtje te laten komen en dan je hand aanbieden zodat je alsnog eigenlijk de stap van in naar buiten de kooi via de hand laat gebeuren?
 |
Vrijdag 7 November 2008 12:10 pm |
|
|
rouffio
Beginnende vlieger
Graag reactie marieke
ben benieuwd |
Vrijdag 7 November 2008 1:11 pm |
|
|
Laura B
Moderator

|
|
|
Ik ga met Sarah mee, het is belangrijk ze iig in de deuropening op te laten stappen. Ik laat Cleo zelfs echt in de kooi opstappen. Waarom? Doe je dit niet, dan is er een kans dat je gaai aanvalt als je eens iets in de kooi wilt doen (territoriumdrang). Onze aga had dit heel erg, die vloog je gewoon aan zodra je met je hand in de buurt van de kooi kwam (door schade en schande wijs!! ) Nog even over het opstappen oefenen, ik zou dit niet oefenen vanaf de top van de kooi, maar op een lage plaats, op die manier houd je zelf het natuurlijk overwicht. Plaats jezelf hoger dan de gaai en je staat hoger in rang. Heb je een standaard of lage klimboom? dan kun je daarmee oefenen. Lekkers krijgt ze hier enkel als beloning, en daar kun je klein mee beginnen. Netjes opgestapt??? Goed zo en stukje pit?? netjes afgestapt?? idem dito... Het wegrennen voor je hand..tsjaa, ik weet niet of dit speelsheid is hoor, wees duidelijk in wat je wilt (dus ook met een duidelijk commando) en wees consequent dus als baco van jou bijv. moet opstappen en hij rent weg, volhouden tot hij het doet en dan belonen.. |
Vrijdag 7 November 2008 1:52 pm |
|
|
|
|
rouffio
Beginnende vlieger
Hoi Laura,
bedankt voor je hulp. ik zal het eens proberen vanuit de deuropening
hopen dat ie beetje meewerkt, hij hangt alleen graag op de kop, en dat is ook precies de wijze waarop hij zijn kooi verlaat
en idd, vanaf de top leek mij ook niet slim, heb geen laag speeltje maar de top van zijn kooi kan ik eraf halen..dat is gewoon een ijzeren frame met een stok ewrtussen, dus die kan ik mooi op tafel zetten...
zit hij toch lager als ons!!!
hartstikke bedankt |
Vrijdag 7 November 2008 2:43 pm |
|
|
Laura B
Moderator

Dat lijkt me prima, vanaf de tafel!! Ook Cleo klimt op de kop op mn vinger, maar goed die is ook wel heel goed tam... Wacht anders gewoon tot baco weer 'normaal' zit of laat alvast het lekkers zien. vaak gaan ze er dan goed voor zitten!  |
Vrijdag 7 November 2008 8:37 pm |
|
|
MariekevC
Ervaren vlieger
|
|
|
Ik bedoel idd, dat hij naar het deurtje komt, maar dat jij hem er wel uit haalt, dmv opstappen.
wat je hem dan ook kan leren is op een opstapstok op te stappen.
Als je vriendin het eng vndt zou je ook een opstapring kunnen nemen. Je kan hem dat leren dmv de 5 stapjes
http://www.fluffies.org/nl/pap.....-vt85.html
http://www.fluffies.org/nl/pap.....10810.html
Vaak kan het n.l. een probleem worden als ze op de kooi zitten en dan op willen stappen. Hoogte geeft namelijk problemen bij onzekere vogels.
Dat op de schouder zitten, waar je het over had, heeft ook niks te maken met dominantie en rangverhouding. Het gaat voornamelijk om onzekerheid.
In de natuur zit namelijk de onzekere vogel hoog in de boom op de uitkijk als de andere vogels aan het eten zijn. De zekere vogel gaat er namelijk vanuit dat de onzekere die boven in zit wel oplet. Vandaar de een onzekere gaai ook naar de schouder klimt.
Wat het probleem vaak kan zijn is, dat wanneer de vogel schrikt (en dat doet een onzekere vogel snel) ze dus in jouw oor of gezicht kunnen bijten.
Vandaar ook de piraat met een ooglap |
Vrijdag 7 November 2008 8:50 pm |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2, 3 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 5:52 am
|
|
|
|