Bijten of niet??

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Grijze roodstaart papegaaien forum, voor de grijze roodstaart papegaai

Auteur Onderwerp
vaaltje86
Kuikentje

Bijten of niet??  Reageer met quote  

Hallo allemaal,

ik heb een vraagje.
Storm, mijn grijze roodstaart is nu 13 weken.

Hij begint erg op onderzoek uit te gaan, wat heel leuk is om te zien.
Alleen... hij bijt ook steeds vaker (en steeds harder)
Het komt bij mij alleen niet over als agressief bijtgedrag, toch zou ik dit wel graag af willen leren.

Heeft iemand hier misschien ervaring mee, en tips voor me?

Groetjes,

Valentijn.
Bericht Vrijdag 24 Oktober 2008 9:23 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
kira07
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

hoi
dit is best lastig in te schatten ziet het eruit als aanvallen doet storm het aeen bij bepaalde personen?
je moet er wel aan denken dat het nog een kleine baby is en dat hij alles nog moet onderzoeken het zijn namelijk net kleine kinderen die stoppen ook alles in hun mond om te proeven en te kijken of iets hard of zacht is daar moet je ook rekening mee houden.
als het niet echt aanvallen is is er denk ik niet heel veel aan de hand dan zou ik gewoon duidelijk nee zeggen tegen storm om het ook niet an te leren
Bericht Vrijdag 24 Oktober 2008 10:47 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
MariekevC
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Hij moet leren dat hij niet mag bijten. Het begint namelijk zachtjes, maar straks heeft hij echt heel veel kracht in zijn snavel.

Zodra hij probeert te bijten niet terug trekken. Zeg gewoon NEE dat mag niet. als hij los laat of het niet eens probeerd gelijk belonen
Bericht Vrijdag 24 Oktober 2008 10:59 am
vaaltje86
Kuikentje

Reageer met quote  

Het is inderdaad geen aanvallerig gedrag, alleen nieuwsgierigheid.
Wat mij ook het beste lijkt, is door 'nee' te zeggen, hem duidelijk te maken dat het niet gewenst is.

Alleen heb ik laatst een documentaire van Drs Hooijmeyer gekeken, en daarin zegt hij dat dit niet goed is om te doen. Hij zegt helaas niet wat je wel het beste doen kunt.

Dit maakte mij wat in de war.
Bericht Vrijdag 24 Oktober 2008 1:13 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
kira07
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

ach ja ze zeggen wel meer wat je niet moet doen maar dan zeggen ze vervolgends ook niet wat je wel moet doen ik zelf geloof niet zo in die je moet dit doen en dan bijten ze niet meer elke papegaai is weer anders en elk mens ook je moet gewoon uitvinden wat voor jou(jullie) het beste werk en wat jij(jullie) de prettigste manier vind(en) om het bijten af te leren.
verder is het denk ik wel moeilijk (ik vond het in ieder geval wel moeilijk) om duidelijke grenzen te stellen tussen onderzoeken en dingen in je mond mogen vastpakken en bijten.
Bericht Vrijdag 24 Oktober 2008 3:06 pm
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ik zou inderdaad ook met het woordje "nee" werken en zoals MariekevC al aangeeft, bij geen bijtgedrag of stoppen met bijten bij het zeggen van "nee" belonen. Gaaien reageren echt goed op het belonen. Als je toch de documentaire een klein beetje wil volgen zou je vast onthouden hebben dat er positief gedrag beloont moet worden, dat is wat je nu precies gaat doen, oké, je gaat ook negatief gedrag afleren door "nee" te zeggen maar "nee" is geen "straf" zoals in de kooi zetten en negeren of iets dergelijks dus daar zie ik geen kwaad in. Hier werk ik ook met "nee" en met beloningen; Werkt prima.
Bericht Vrijdag 24 Oktober 2008 9:32 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
MariekevC
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Gebruik de intelligentie van je vogel.
Nee weten ze echt wel hoor.
Als je zeg stap op, dan doen ze dat ook. En dan beloon je ze.
Dus als je nee zegt en ze doen juist iets niet en ze worden beloont, dan werkt het belonen voor goed gedrag
Bericht Maandag 27 Oktober 2008 11:07 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Dat bijten/hard voelen wat je noemt is volgens mij vrij normaal rond die leeftijd. Ze hebben nog niet zo goed door wat hard en wat zacht is.
Het gaat over! (Zag dat er al tips zijn gegeven en heb daar niets aan toe te voegen. Very Happy)
Bericht Zondag 2 November 2008 7:34 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 5:56 am
  Berichten van afgelopen: