|
|
|
nic2
Eitje
| bijten! |
|
|
hallo ik heb net mijn grijze roodstaart maar hij bijt heel hard als ik hem van de kooi af wil halen maar op ze speelstandaard stapt hij rustig op. maar als je hem op je hand hebt klimt hij meteen op je schouder en krijg je hem daar nooit meer af zonder een bebloede hand wie weet wat ik moet doen |
Woensdag 2 Januari 2008 4:53 pm |
|
|
Remco
Vlieger
Probeer de 'baas' te worden over je papegaai. Het komt vaker voor dat papegaaien bijten als ze hoog zitten omdat ze dan meer macht hebben (jij kan er immers moeilijker bij). De 5 stapjes kunnen hierbij helpen deze staan ook op het forum (weet de link niet maar daar kan iemand je vast wel mee helpen). |
Woensdag 2 Januari 2008 7:51 pm |
|
|
nic2
Eitje
oke bedankt maar ik kan hem niet lager krijgen want hij bijt zo ongeloofelijk hard dat is egt niet normaal maar ik zou die link wel graag willen hebben |
Woensdag 2 Januari 2008 8:06 pm |
|
|
|
|
coco&joyce
Kamikaze piloot
hier is de link: http://www.fluffies.org/nl/pap.....-vt85.html
is de kooi miss hoger als jou?want daar zou het aan kunnen liggen!
dan zit ie hoger als jou en kan dan de baas gaan spelen.
als je hm laat opstappen en hij wil richting je schouder gaan zet dan je hand tussen hem en je schouder in zodat ie geen kans heeft om dr naartoe te gaan.
en als ie je bijt moet je proberen om geen reactie te laten zien(weet hoe moeilijk dat is )je kan evt een handdoek om je hand heen draaien dan voel je het bijten niet
veel succes hoop dat het bijten gauw afleert! |
Woensdag 2 Januari 2008 8:12 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
| Re: bijten! |
|
|
Oh jeeeee.. Dat is minder zeg. Ik ben benieuwd of zijn kooi erg hoog is? If not: Ze gedragen zich in de buurt van hun kooi vaak heel anders. Probeer 'm dan daar op een opstapstok ofzo te laten stappen. Zo houd je je handen heel!
Ik hoop dat je wat met Joyce d'r tips kan.  |
Woensdag 2 Januari 2008 10:07 pm |
|
|
|
|
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat
|
|
|
Wat je voor die kooi kan proberen als een quick-fix is een stiel ernaast zetten of een opstapje, zodat je hoger komt en makkelijker bij de bovenkant komt, en hem niet van de ene naar de andere kant hoeft te jagen (leuk spelletje natuurlijk ook). Vaak scheelt dat al enorm en stappen ze direct beter op, als ze zien dat je meer controle hebt over de situatie.
Buiten dat moet je zorgen dat opstappen bij jou leuk is. Leer jezelf aan om automatisch aan te prijzen met woord elke keer dat hij iets goed doet, want ze hebben feedback nodig, ze moeten in de eerste instantie weten wanneer ze iets goed/fout doen, en moeten positieve motivatie hebben. Zeg dus elke keer dat hij mooi opstapt dat hij braaf is, of het goed doet ... en voor het begin kan je ook wat lekker omkopen gebruiken; bvb. kleine (!) stukjes amandel.
Wat ook kan helpen, is als je vaak genoeg traint. Laat hem even opstappen elke keer dat je langs hem loopt, beloon hem met je stem of even een knuffel of snelle koppiekrauw en zet hem direct terug. Dat maakt het opstappen ook leuker; misschien brengt hij het nu in verband met iets dat hij niet wil (zoals terug in de kooi moeten) en denkt al direct dat er iets negatiefs volgt als hij opstapt en daarom moeilijk doet. Als je hem zomaar uit het niet en zonder dat je iets van hem wil laat opstappen, verwacht hij op den duur niet meteen iets negatiefs. |
Woensdag 2 Januari 2008 11:22 pm |
|
|
Kromsnavelkortpootreigâh
Fladderaar
ik weet niet of het werkt, maar ik probeer je te linken naar een stukje wat ik destijds geschreven heb...
http://www.fluffies.org/nl/gri.....highlight=
ik was destijds echt de wanhoop nabij.
Tegenwoordig hebben we hier een niveau bereikt, waarop hij waarschuwt, maar zeker niet meer doorbijt.
Als Keokie verandert in een pittbullreigâh, en errug dominant is, dan haal ik hem bij de kooi weg, en soms is het genoeg om hem uit de voor hem bekende omgeving te verwijderen, maar soms zijn er andere maatregelen nodig. wanneer hij zo'n bijtbui heeft, en ik wil
(of moet, als ie ergens zit waar hij niet zitten mag)
hem pakken, dan druk ik een wilgentakje (verkrijgbaar bij dierenwinkel) tussen zijn snavel.
zo kan ik hem dan bij zijn kooi verwijderen.
meestal koelt ie dan wel af...
even duidelijk wie de baas is...
succes!!! |
Donderdag 3 Januari 2008 1:22 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
Hoi Kromsnavelkortpootreigâh.. Fijn om te horen dat het goed gaat tussen jou en Keokie!
Laat hij zich zomaar een wilgentakje tussen de snavel drukken? |
Vrijdag 4 Januari 2008 8:07 pm |
|
|
|
|
Kromsnavelkortpootreigâh
Fladderaar
|
|
|
Euh.. nou.... niet zomaar.....
das dan in de strijd zeg maar.... ennuh... tactiekje...
hij zit dan zo woest om zich heen te happen, dan geef ik m wat om in te happen, ipv mijn vinger...
moet bekennen dat het niet vaak meer voorkomt tegenwoordig, ik heb echt dat topic met verbazing terug zitten lezen... van "oja.. was ook zo, t was heeel erg..."
Ik ben me dominanter gaan opstellen, en heb geprobeerd me niet zo soft op te stellen, ze kunnen best wat hebben namelijk..
hij laat t tegenwoordig ook uit zijn koppie om te bedelen om eten...
hij maakte t zo bont, dat ik niet meer fatsoenlijk een hap door mijn strot kreeg.
Toen heb ik m uit zijn kooi getrokken, en op zijn rug op mijn schoot gelegd.
vervolgens heb ik mijn bord leeggegeten...
dat op zn rug leggen.... dat maakt wel een boel duidelijk voor m...
namelijk, dat ik bepaal, en niet hij...
moet zeggen dat ik er mijn bedenkingen bij heb, maar t is wel effectief.
(werkte ook bij mijn hond toen ie aan t puberen was...)
tegenwoordig bedelt Keoki op een subtielere manier: hij maakt smakgeluidjes (stuk minder irritant) |
Zaterdag 5 Januari 2008 12:24 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
Dat scheelt inderdaar, Shi-NaYne! (Wordt dat ding wat jij bedoelt ook wel oliefantenpootje genoemd?)
Hier heb ik dat ook gebruikt voor Zazu omdat hij eerst ontzettend veel last had van etterigheid op z'n kooi. Nu niet meer. Hij krijgt dadelijk wel een hogere kooi dus zal het 'voetje' er continu naast staan.
PS Helpen de tips een beetje, Nic? |
Zondag 6 Januari 2008 8:20 am |
|
|
Sarah
Moderator

|
|
|
quote:
Originally posted by Kromsnavelkortpootreigâh
Euh.. nou.... niet zomaar.....
das dan in de strijd zeg maar.... ennuh... tactiekje...
hij zit dan zo woest om zich heen te happen, dan geef ik m wat om in te happen, ipv mijn vinger...
moet bekennen dat het niet vaak meer voorkomt tegenwoordig, ik heb echt dat topic met verbazing terug zitten lezen... van "oja.. was ook zo, t was heeel erg..."
Ik ben me dominanter gaan opstellen, en heb geprobeerd me niet zo soft op te stellen, ze kunnen best wat hebben namelijk..
hij laat t tegenwoordig ook uit zijn koppie om te bedelen om eten...
hij maakte t zo bont, dat ik niet meer fatsoenlijk een hap door mijn strot kreeg.
Toen heb ik m uit zijn kooi getrokken, en op zijn rug op mijn schoot gelegd.
vervolgens heb ik mijn bord leeggegeten...
dat op zn rug leggen.... dat maakt wel een boel duidelijk voor m...
namelijk, dat ik bepaal, en niet hij...
moet zeggen dat ik er mijn bedenkingen bij heb, maar t is wel effectief.
(werkte ook bij mijn hond toen ie aan t puberen was...)
tegenwoordig bedelt Keoki op een subtielere manier: hij maakt smakgeluidjes (stuk minder irritant)
Hoi, ik lees je berichtje pas en merk op dat je zegt dat je je bedenkingen hebt bij het op zijn rug leggen van je papegaai. Nu wil ik even zeggen dat dat het beste is wat je gedaan hebt. Als je even naar mijn profiel kijkt dan kan je zien dat ons Joske dat helemaal gewend is. Hij kent zijn plaats en dat heb ik vooral te danken door het feit dat ik dit al doe van het moment hij baby was. Nu doe ik dat niet meer dagelijks maar als hij mij wil uitdagen of eens wil testen hoe ver hij kan gaan dan leg ik hem terug op zijn rug. Na 2 seconden weet hij terug hoe laat het is en dat hij het niet moet proberen want dat het hem toch niet gaat lukken. Echt, niet mee inzitten, last hebben ze daar niet van en het maakt voor je gaaitje heel veel duidelijk. Een gaaitje die zijn plaats niet kent is ook niet altijd gelukkig want weet niet wat hij of zij moet verwachten, is net als in de roedel bij honden. Ze hebben duidelijkheid nodig en wij moeten ze dat geven om ze gelukkig te maken en ze gerust te stellen.  |
Vrijdag 11 Januari 2008 6:46 pm |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
Eventjes een opmerking.. Niet negatief bedoeld:
Gaaien en honden zijn twee verschillende dieren. Hoewel er heel veel overeenkomsten zijn qua training is er één groot verschil: Papegaaien zijn prooidieren, honden roofdieren. --> Dat vergt een iets andere insteek.
Wij zijn meer 'roofdieren' als je naar de stand van onze ogen kijkt. |
Zondag 13 Januari 2008 1:34 pm |
|
|
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat
(En zelfs voor honden zijn er bedenkingen over de alpha-rolling, als een kanttekening )
Ik weet niet ... ik heb mezelf nooit als baasje gezien in dezelfde zin als bij honden, misschien deels omdat ze vliegen ? Dus doen ze alles werkelijk uit hun vrije wil - eerder als een ouder zusje, om samen stout zijn
En ik ben er ook ontzettend blij om, want ik hou helemaal niet van die dominantie/macht gedoe (wordt ook veel te snel over gesproken, overigens, en te snel de schuld gegeven voor de doodsimpele fouten die de baasjes maken); wil helemaal niet mijn papegaaien 'verkrachten' en 'laten zien wie de baas is' ! Ik hou het liever bij gewoon vriendjes  |
Zondag 13 Januari 2008 2:14 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
Bedoel je het echt afdwingen bij honden? Of meer het spelenderwijs leren van de verhoudingen?
Denk trouwens wel dat papegaaien duidelijkheid nodig hebben. (Iets wat ik ook niet altijd kan geven.. ) --> Zoals Sarah al aanhaalde. |
Zondag 13 Januari 2008 3:17 pm |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 5:56 am
|
|
|
|
|