Bloedpen...

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Grijze roodstaart papegaaien forum, voor de grijze roodstaart papegaai

Auteur Onderwerp
mel
Beginnende vlieger

Bloedpen...  Reageer met quote  

Hoi hoi,

Dit weekend vonden we achter Jane haar kooi een paar druppeltjes vers bloed.
We begrepen er helemaal niks van, want in Jane haar kooi lag ook geen bloed dus eerst dachten we dat Loena misschien loops was geworden, maar dit was ook niet het geval.
Afijn, s' avonds kwam de aap uit de mouw, want we vonden een afgebroken veer met bloed eraan.
Ik neem aan dat dit een bloedpen is, dus ik heb er wel wat over opgezocht, maar eigenlijk kon ik er niet veel over vinden.
Het puntje zit waarschijnlijk nog ergens tussen haar veren, want die zat niet aan de veer. En echt veel heeft ze niet gebloed, want ik kon maar 2 druppels bloed vinden en verder niks.
Maar wat is nu precies een bloedpen en hoe word dit veroorzaakt?
Want ik heb gelezen dat het komt door gebrek aan vitamine en dat het ook kan komen door ziekte?

Verder wil ik even vertellen dat het echt bijzonder goed gaat met onze Jane, ze word steeds iets minder bang en ze stapt inmiddels bijna altijd op!
Ook is ze nu echt lekker aan het praten!
Het heeft lang geduurd, maar ze komt nu eindelijk een beetje uit haar schulp!
Bericht Maandag 26 Oktober 2009 9:57 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken  
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Bloedpennen zijn nieuwe veren die groeien vanuit de veerfollikel. Omdat de veer nog groeit heeft die voedingstoffen nodig die via het bloed komen. Wanneer de veer is uitgegroeid dan zal er geen bloed meer in de pen zitten. Dat is ook de reden dat je alleen uitgegroeide veren kan wieken. Wanneer je in een bloedpen knipt - gaat ie behoorlijk bloedden.
Iedere vogel heeft dus bloedpennen bij aangroei van nieuwe veren.
Deze veren zijn nog wat zachter en dus ook kwetsbaarder dan de "oudere"veren.
Bij stoten kunnen ze makkelijk beschadigt raken of breken en dan bloeden ze dus.
Bericht Maandag 26 Oktober 2009 10:38 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Helemaal eens met Esjo. Hier hebben ze dat ook wel eens wanneer ze hun veren aan het wisselen zijn en dan ook net dan nog eens lekker onhandig durven zijn. Maar, verder zou ik me niet te druk maken. Is hier al een aantal keren gebeurd maar zonder erg eigenlijk.
Bericht Maandag 26 Oktober 2009 10:45 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
mel
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Ok, gelukkig, ik had al niet echt verwacht dat het iets ernstigs zou zijn, maar ik ben blij dat het niks te maken heeft met ziekte of vitaminegebrek!
Bericht Maandag 26 Oktober 2009 10:59 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken  
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Van 1 bloedpen zou ik niet zo snel panikeren hoor, ik denk als ze allemaal zo verdacht zouden gaan breken dat je wel eens een onderzoekje kan laten doen maar ze kunnen allemaal een pen breken door hun gekken dus zolang ze niet 1 voor 1 eraan gaan zou ik nog niet panikeren. Wink
Bericht Maandag 26 Oktober 2009 12:13 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 5:57 am
  Berichten van afgelopen: