Bo onze grijsje laten kortwieken

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Grijze roodstaart papegaaien forum, voor de grijze roodstaart papegaai

Auteur Onderwerp
mispatty
Kuikentje

Bo onze grijsje laten kortwieken  Reageer met quote  

Ik heb een vraagje aan vooral papegaaien kenners, ik moet gewoon gerustgestels worden, en mijn man ook.

Bo maakt best veel kapot in huis, boeken, eigelijk van alles, hij is niet gekortwiekt en we zitten hier toch aan te denken. Maar de fokker waar wij Bo vandaan hebben die vertelde nooit doen, want je papegaai wordt nooit meer de oude. Het karakter veranderd. Als we Bo laten kortwieken zal hij niet meer kunnen vliegen zo goed, en meer op zijn klimboom moeten blijven. Nu vliegt Bo het hele huis door.
Ik hoop jullie meningen te horen. Zodat wij beter een keus kunnen maken.
Bericht Zondag 12 Oktober 2008 12:55 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken  
TaraDW
Beginnende vlieger

Re: Bo onze grijsje laten kortwieken  Reageer met quote  

quote:
Originally posted by mispatty
Ik heb een vraagje aan vooral papegaaien kenners, ik moet gewoon gerustgestels worden, en mijn man ook.

Bo maakt best veel kapot in huis, boeken, eigelijk van alles, hij is niet gekortwiekt en we zitten hier toch aan te denken. Maar de fokker waar wij Bo vandaan hebben die vertelde nooit doen, want je papegaai wordt nooit meer de oude. Het karakter veranderd. Als we Bo laten kortwieken zal hij niet meer kunnen vliegen zo goed, en meer op zijn klimboom moeten blijven. Nu vliegt Bo het hele huis door.
Ik hoop jullie meningen te horen. Zodat wij beter een keus kunnen maken.

Hoi Mispatty,

ikzelf heb twee grijze roodstaarten en beide waren ze eerst niet gekortwiekt. Totdat Kattoo (mijn eerste) in een vliegenvanger heeft gevlogen, dan heb ik haar moeten kortwieken (al haar pluimen plakten zelfs na een douche...) Zij werd eigenlijk sindsdien nog aanhankelijker en ze wordt zo graag gekroeld. Zij is helemaal niet veranderd hoor.

Lucky, mijn tweede grijze, kon vliegen tot over een goeie anderhalve week. Hij vloog goed en vloeiend, maar niet veel, eigenlijk gewoon voor dagelijkse beweging! Maar hij tuimelde altijd naar beneden en daar zit er een hond die wel normaal niets doet, maar je kunt niet voorzichtig genoeg zijn. Lucky's gedrag? Ook niet veranderd. Hij doet nu gewoon allerlei kuren om toch maar bij mij te geraken, hij geraakt er gewoon iets moeilijker dan gewoon te vliegen haha!

Dat ze niet meer goed kunnen vliegen als ze opnieuw aangegroeid zijn is onzin. Je moet er wel voor zorgen dat beide vleugels op dezelfde manier gewiekt zijn natuurlijk zodat dat niet zorgt voor evenwichtsverlies! (Dit komt nu natuurlijk niet op 1 veertje hé)

Je moet gewoon zorgen dat Bo vele andere bezigheden zal hebben nu, en een andere manier om veel te bewegen (vb. klimmen e.d.) zodat hij niet luier wordt Wink.

Hoop je een beetje geholpen te hebben.

Groetjes, Tara
Bericht Zondag 12 Oktober 2008 1:52 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hoi,

Wat de kweker verteld vind ik eerlijk gezegd serieus overdreven. Mijn grijsje is ook gewiekt maar wees gerust, ze vinden wel manieren om te geraken waar ze willen. Zorg er enkel voor dat ze gewiekt worden op een manier dat ze mooi kunnen landen en niet als een baksteen tegen te grond gaan vallen. Onze BB is ook sinds kort gewiekt, iets minder in aantal veertjes als ons grijsje en deze kan nu nog tot op knie-hoogte zonder probleem hoogvliegen maar geraakt niet echt vooruit. Het voordeel hiervan is dat hij mooie landingen maakt als hij bijvoorbeeld van mij affladdert of zo en niet tegen de grond aan knotst want dat zou dan weer gevaarlijk zijn om hun borstbeen te kunnen breken. Dus, ook niet te ver laten wieken, maar een goede vogelarts kan je daarbij helpen als je dat vraagt en uitlegt wat je wil hoor. Wink
Na de rui kan je opnieuw beslissen of je opnieuw wil laten wieken of niet want ze krijgen hun veren terug na de rui, denk daaraan dat wieken niet permanent is en dus ook als je naar buiten gaat de vleugels ff nakijken.
Sommige gaaien trainen hun borstspieren zooooo goed dat ze zelfs gewiekt nog vliegen, dus, ook met een gewiekte gaai altijd goed opletten en eerst controleren vooraleer je buiten gaat of hij niet stiekem getraind heeft, ben je geruster Wink
Bericht Zondag 12 Oktober 2008 3:37 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
mispatty
Kuikentje

Reageer met quote  

Heel erg bedankt voor de reacties, het is gewoon heel erg moeilijk, je wilt niet tegen de natuur ingaan, en Bo vindt het heerlijk om te vliegen. Maar vliegt in mijn gordijnen, boven op hoge kasten, waar hij ongestoort alles kan kapot maken. Ik kan natuurlijk wel luxaflex gaan kopen, maar dan vindt hij vast wel weer een manier om die kapot te maken. En Bo weg doen, dat is absoluut geen optie, want het is mijn kind, en ik kan niet zonder hem. Dus dan moet je iets anders kiezen.
Ik denk eerlijk gezegd dat ik Bo ga kortwieken, en zeker een hele goede vogelarts daarvoor zoek. Mocht het zo zijn dan kan ik na de rui er toch voor kiezen om het kortwieken niet meer te doen, of juist te herhalen.
Bericht Zondag 12 Oktober 2008 5:12 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken  
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Klopt, dat is het voordeel van het kortwieken, het is niet definitief. Maar ik zou in elk geval bij de vogelarts mijn vragen en "wil" ook duidelijk maken. Dan ben je zeker dat het wieken goed gaat en hij nog goed kan landen en niet valt als een baksteen, dat is het belangrijkste. De eerste wiekbeurt hier was ook met veel twijfel maar hier twijfel ik niet meer, Jos vloog tegen de muur op, ik deed de gordijnen dicht omdat hij niet tegen de ramen zou vliegen en dan vloog hij tegen de muur Shocked . Soms ging het ook goed maar meer niet als wel, dat risico dat hij zijn nek zou breken had ik er dus niet meer voor over. Wink
Bericht Zondag 12 Oktober 2008 6:18 pm
kira07
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

hier zijn mijn gaaitjes ook gekortwiekt en ze zijn helemaal niet in karakter veranderd eerder een beetje aanhankelijker geworden omdat ze toch meer afhankelijk van je worden daar inderdaad niet te ver kortwieken voor de landingen en verder moet je het natuurlijk zelf beslissen maar inderdaad is kortwieken niet permanent je kan het zegmaar uitproberen als het niet bevalt kan je na de volgende rui altijd nog anders beslissen.
ze zal in het begin flink moeten wennen en proberen te vliegen maar dat is na een week denk ik wel over.

groetjes valerie
Bericht Zondag 12 Oktober 2008 6:18 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
MariekevC
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Hai,

Ik kan je sterk adviseren je gaaitje te laten kortwieken.
Uiteindelijk heeft het alleen maar voordelen en het is veiliger.
Daarna moet je het wel bij houden

Als je wilt, wil ik het zelfs voor je doen. Mijn vriend werkt in Leiden en is dus aardig bekend daar (We komen zelf uit Haarlem)
We kunnen dan gelijk uitleggen hoe je het dan kan bij blijven houden.

Een ander voordeel zelf vindt ik dat ze met mooi weer lekker naar buiten kunnen.
Bericht Zondag 12 Oktober 2008 7:11 pm
mispatty
Kuikentje

Reageer met quote  

Hoi Marieke,

Wat geweldig, zou je dat echt willen doen. Als jij daar ervaring mee hebt dat zou geweldig zijn. Bo is wel behoorlijk eenkennig moet ik zeggen. Hij zal er wel behoorlijk van overstuur raken. Ik mag alles met hem doen, maar anderen niet. Dus dan is zijn eigen omgeving denk ik wel veel beter dan bij een dierenarts lijkt me.

Ik ben je enorm dankbaar. Very Happy
Bericht Zondag 12 Oktober 2008 11:54 pm
Sue
Moderator
Moderator

Re: Bo onze grijsje laten kortwieken  Reageer met quote  

Hoi Mispatty, wat zou je zelf willen? Wil je dat Bo gekortwiekt wordt? Kortwieken heeft zo z'n voordelen maar ze hoeven echt niet op de boom te blijven hoor! Hier zeilen ze ook van hun klimboom af en als ik niet oplet gaan ze écht aan de sloop. Laughing
Bericht Maandag 13 Oktober 2008 8:19 am
MariekevC
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Ik heb ondertussen al aardig wat gaaitjes gewiekt. Van grijze roodstaart tot amazone. en allemaal bij de mensen thuis.

Vind het namelijk ook erg belangrijk dat je er zelf voor de volle 100% achterstaat. Gelukkig is het wel zo dat het niet iets blijvends is.
In het begin zal het onwennig zijn en zal hij zijn vleugels laten hangen. Hij is natuurlijk gewend dat zijn vleugels zwaarder zijn.

Ook vind ik het erg belangrijk dat je moet weten hoe een gewiekte gaai zijn weg zoekt door een woonkamer. Wandelend namelijk. hahahaha Ze zijn erg vindingrijk en je moet er dus rekening mee houden dat de stroomdraden weggewerkt zijn.

Ook is het dan wel handig dat hij goed op kan stappen. Op de de hand dan wel opstapstok of touwring. Hij kan zelf niet meer 1,2,3 op de plek komen die hij wil
Bericht Maandag 13 Oktober 2008 10:57 am
mispatty
Kuikentje

Reageer met quote  

Vanaf het begin wilde ik eigelijk wel Bo laten kortwieken, zodat ik ook naar buiten kon, maar mijn man die vond het onnatuurlijk en toen de fokker vertelde, dat je zoiets nooit moet doen, ben ik weer gaan twijfelen. En ik begrijp wel dat wij in huis er veel aan moeten doen om het papegaai vriendelijk te maken. En dat Bo altijd wel zal blijven slopen. Maar nu kan hij echt overal bij, en dat is toch niet echt de bedoeling.
Bericht Maandag 13 Oktober 2008 11:56 am
TaraDW
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Hoi Mispatty,

ze vinden het meestal juist geweldig als ze meemogen naar buiten, kijk maar eens naar foto's op 't forum! Vele gaan met hun gaaien naar buiten en dat vinden ze echt geweldig.

Ik ga soms gaan wandelen met Kattoo, die blijft gezellig zitten. Maar je moet natuurlijk heel zeker zijn dat ie niet kan vliegen vooraleer je er mee naar buiten gaat, en altijd voor je er mee naar buiten gaat, zoals Sarah al eerder zei, even controleren hoor. Bij sommige groeien ze er best vrij vlug weer aan!

Groetjes, Tara
Bericht Maandag 13 Oktober 2008 12:01 pm
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

bij ons thuis zijn ook alle gaaien gewiekt. we hebben er 7. ze waren in het negin heel erg verrast dat het vliegen niet meer lukte maar ze zijn ook zo vindingrijk geworden dat ze nu andere methodes hebben om hun weg naar ons te vinden.
geen probnlemen gehad, geen plukken of chagerijnig humeur. helemaal niet. wel meer aanhankelijk. kan er meer mee doen en de wandelingen die ik af en toe met ze in het bos maak vinden ze geweldig.
Bericht Maandag 13 Oktober 2008 12:19 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 5:57 am
  Berichten van afgelopen: