|
|
|
Hillena
Net uit het ei
| broodje aap of waar |
|
|
ik heb een paar stellingen en zou graag jullie mening daar in horen
"zet de papegaai niet in de buurt vd TV oftewel dat de vogel deze kan zien, een vogel kan het verwerken van beelden niet aan en gaat dan later een schreeuwlelijk worden"
"de vogel MOET snachts onder een kleed anders krijgt deze absoluut geen rust, een donkere kamer is niet voldoende" |
Dinsdag 24 Februari 2009 4:40 pm |
|
|
PeCe
Vlieger
|
| Re: broodje aap of waar |
|
|
quote:
"zet de papegaai niet in de buurt vd TV oftewel dat de vogel deze kan zien, een vogel kan het verwerken van beelden niet aan en gaat dan later een schreeuwlelijk worden"
Meest lastige is het woordje LATER, wanneer is dat. Mogen mensen zoals ik die "pas" 4 jaar een papegaai hebben daar over oordelen. Want als een papegaai 60 jaar kan worden, dan is 4 jaar nog geen later.
Als ik dus mag oordelen, dan zeg ik als basis is dit ONZIN.
Mijn papegaaien die uitzicht hebben op de TV, zijn juist het rustigste. Terwijl hun kooi bijna tegenover de TV staat. Het jongste koppel heeft van uit de kooi geen zicht op de TV en die zijn vele malen drukker en lawaaieriger.
Dan kan je ook zeggen dat ze lawaaieriger worden doordat ze gestimuleerd worden door het geluid, dus radio en TV overdag uit en gun je papegaaien rust. De meesten weten wel dat ze juist (meestal) radio of (soms) tv aanzetten omdat het voor achtergrond geluid zorgt en een vorm van gezelligheid voor de papegaai.
Ik weet niet hoe gevoelig een papegaai is wat betreft de snelheid en bewegingen van het beeld. Misschien dat daar een basis ligt van dit gezegde. Als je een ouderwetse monitor of TV pakt, die hadden een lage verversingsnelheid. Gevolg het beeld kon gevoelsmatig flikkeren. Bij monitoren is het bekend dat dit vermoeide ogen tot gevolg heeft. Als je een nieuwer type monitor of TV hebt, daar liggen die snelheden veel beter en heeft men minder snel pijn in de ogen. Mogelijk dat hetzelfde ook gold/geld voor de papegaaien. Dus dan zou het kloppen dat ze de beelden niet kunnen verwerken, omdat die "te langzaam" werden opgebouwd.
quote:
"de vogel MOET 's-nachts onder een kleed anders krijgt deze absoluut geen rust, een donkere kamer is niet voldoende"
Dit is lastiger, maar het woordje MOET is essentieel. Dus het antwoord is NEEN, niet waar.
Net als bij de mens heeft de ene papegaai meer rust nodig dan de ander. Ook is het verschillend, de ene papegaai gaat rustig ergens zitten slapen, terwijl de ander door beelden, bewegingen, geluiden afgeleid word en niet tot rust komt. Ik heb voor zowel de grasparkieten als papegaaien nog nooit een doek gebruikt om ze te laten rusten. Volgens mij zitten ze goed in hun vel, zijn blij, niet bijterig enz. Daarbij krijgen die van mij als je alleen de licht-uit periode telt maar iets meer dan 8 uur slaap per nacht. Wel is het zo dat ik weet dat ze tussendoor rustig gaan slapen. Soms zelfs op mijn arm of schouder.
Maar er zijn genoeg eigenaren waar dit zeker een must is. Als de papegaai geen doek over de kooi krijgt krijgt die niet zijn benodigde rust en is die de volgende dag niet te genieten. Recent heb ik van iemand nog gehoord dat ze nu ook een doek gebruiken en de kaketoe is daardoor veel relaxter en over dag ook actiever dan voorheen.
Dus moeten op zich neen.
Moeten voor sommige eigenaren/papegaaien, ja zeker. |
Dinsdag 24 Februari 2009 7:11 pm |
|
|
esjo
Moderator

Daar sluit ik me helemaal bij aan.
Heel duidelijk verwoord  |
Dinsdag 24 Februari 2009 7:40 pm |
|
|
|
|
Hillena
Net uit het ei
hartelijk dank vd reactie, en ik kan mij er ook geheel in vinden , ik kreeg de reactie van iemand die zelf geen vogel heeft maar in het verleden wel een gaai gehad heeft -tot 2 keer toe weggedaan zucht- en ik "moest calistha standaard onder een kleed doen" maar omdat ze heerlijk slaapt ik ben savonds alleen met haar (partner internationaal chauffeur) zonder veel lawaai ,kids slapen de tv is uit ik zit liever achter pc , maar overdag kan ze de tv zien en dat was dan al helemaal funest het zicht op een tv, "zij kon beter naar de achterkamer", maar ik heb haar midden in ons gezin en leven, en achter staat een pc... ,ik bemerk niet dat ze er hinder van ondervind ,en nu kijk ik er even anders tegen aan van iemand die dat wel weet te weerleggen |
Dinsdag 24 Februari 2009 7:50 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
|
|
Ik kan hier niets aan toevoegen.
Gewoon dit soort adviezen negeren hoor.  |
Dinsdag 24 Februari 2009 7:51 pm |
|
|
Hillena
Net uit het ei
|
|
quote:
Originally posted by Sue
Ik kan hier niets aan toevoegen.
Gewoon dit soort adviezen negeren hoor.
ga ik ook doen!, maar ik sta soms te kijken wat mensen zeggen ik ben gelukkig wel wat gewend en doe research voor ik wat doe net als met de kids naar het "consternatieburo", was ook altijd leuk NOT en ik wil het zo graag goed doen nou dan beter hier maar vragen, want ik ben een onervaren vogelmoeder  |
Dinsdag 24 Februari 2009 8:01 pm |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
|
|
Tja.. Sommige mensen hebben hele rare adviezen. Hete pepers geven dan gaan ze praten. Of mosterd. Of een sneetje in de tong maken..  |
Dinsdag 24 Februari 2009 9:27 pm |
|
|
Tiny-M
Beginnende vlieger
Heb hier bijna altijd de tv aan als ik thuis ben en heb niet het idee dat mijn papegaai een schreeuwer is (al wil ze soms wel boven de tv uitpraten, maar dat geldt ook als hier mensen tegen elkaar aan het praten zijn).
Ook gebruiken wij hier nooit een doek over de kooi. Ze gaat gewoon lekker slapen wanneer ze zin heeft, ook als wij geluid maken. Ik weet alleen niet of elke papegaai dat zomaar kan, of meer stilte nodig hebben. |
Dinsdag 24 Februari 2009 9:30 pm |
|
|
Laura B
Moderator

Hihihi...PeCe heeft alles al verteld....kleine aanvulling, ik gebruik de doek wel, maar dat is vooral voor mn eigen rust. Vooral zomers begint Cleo anders al te roepen zodra de zon opkomt...das erg vroeg!!! Met doek slaapt ze langer door.
Enne wat betreft de tv: Cleo heeft nu geen zicht op de tv, we hebben haar sinds kerst op de meest rustige plek in de woonkamer gezet, eerst stond ze ernaast. Ik merk in haar gedrag geen enkel verschil...  |
Dinsdag 24 Februari 2009 9:30 pm |
|
|
|
|
irene
Vlieger
@ Sue
Dat meen je niet met die snee in de tong Zieke mensen zeg die dat rond bazuinen!
Maar, Mijn chico staat schuin tegenover de tv, maar het geen schreeuwer! & doek over de kooi.. heb ik nog nooit gedaan. Al gaat hij, als ik me eigen woning heb. gaat hij 's avonds naar een andere kamer in zijn kooi, want ik wil alleen een java boom in de kamer. Dus ik ben benieuwd of hij dan meer uitgerust is dan nu
 |
Dinsdag 24 Februari 2009 9:35 pm |
|
|
Hillena
Net uit het ei
|
|
quote:
Originally posted by Sue
Tja.. Sommige mensen hebben hele rare adviezen. Hete pepers geven dan gaan ze praten. Of mosterd. Of een sneetje in de tong maken..
nou zeg dat is toch vreselijk een snee in de tong dan spoor je toch niet  |
Dinsdag 24 Februari 2009 9:38 pm |
|
|
Tiny-M
Beginnende vlieger
Snee in de tong is idd wel heel vreemd. Maar die hete pepers worden hier wel heel lekker gevonden (is niet voor het praten hoor). |
Dinsdag 24 Februari 2009 9:43 pm |
|
|
|
|
jahleesa
Net uit het ei
hier staat heel de dag de radio aan en ze pikken er nog wat van op ook hihihihi en een doek nooit gedaan als ze slaap hebben gaan ze echt wel slapen hoor bij mij dan he en ze kunnen ook tv kijken. |
Dinsdag 24 Februari 2009 11:11 pm |
|
|
Windkracht13
Vlieger
Mijn Bobbie kijkt haar leven lang al naar een plasma scherm, en vind het juist 'geweldig'.
Zeker als ik animatie filmpje opzet, hoe meer felle kleuren er verschijnen, hoe schever haar koppie richting de beeldbuis kijkt... Hahahaha...
Ook muziek (hard of zacht gedraaid) maakt voor haar niets uit.
Ze is er niet drukker van geworden ofzo.
Enne een snee in de tong gaan ze beter praten (jeetje), gaan ze niet slissen dan?  |
Woensdag 25 Februari 2009 9:20 am |
|
|
Whisper
Kamikaze piloot
Sol kijkt hier vrolijk naar de tv en ik denk niet dat hij er last van heeft. Het is verder gewoon de beste plek in het huis - dicht bij ons en niet vol in de zon (wordt erg warm in huis 's zomers).
Ik doe wel een doek over de kooi. Nou ja, de helft van de kooi. Dan kan hij zelf kiezen of hij in het donker of licht wil zitten. Meestal gaat hij in het donker zitten en slapen. Als ik de doek vergeet en het is laat wordt hij erg lastig. Dus ik heb het gevoel dat hij die doek zelf ook fijner vindt. |
Woensdag 25 Februari 2009 9:28 am |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 6:01 am
|
|
|
|
|