|
|
|
loontjuh
Net uit het ei
| coco bijt! |
|
|
hallo mensen!
coco heeft sinds een paar weken een naare tik!
als ik s avonds of mijn vriend de kooi wil dicht doen,
komt coco snel op ons af en probeerd te bijtebn...
hij wil dan niet in de kooi. het is elke avonmd niet zo maar toch zeker wel 2/3 keer..
kan je ze dat afleren.. en hoe ?
liefs loontjuh en coco  |
Maandag 9 Januari 2006 2:28 pm |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
hallo Loontjuh welkom hier.
Probeer hem eens af te leiden met een speeltje of wat lekkers en als hij bijten wil ferm NEE zeggen. MAG NIET. En dan consequent hier in zijn. Mss dat dat helpt |
Maandag 9 Januari 2006 2:34 pm |
|
|
|
|
loontjuh
Net uit het ei
bedankt voor het snelle antwoorden!
ja ga ik zeker eens proberen! wat ik wel heb geprobeerd is een pinda laten zien en in zn voer bakje gooien.. maar daar heeft madam geen zin aan dan! bij mijn vriend doet hij het altijd of als ze slecht te pas is en hij wil hem aaien doet hij het ook dat doet ze bij mij weer niet... dus ik ga dat eens proberen! thx!
liefs loontjuh en coco |
Maandag 9 Januari 2006 2:44 pm |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
geef liever een walnoot. Pinda´s kunnen schimmels hebben waar je vogel ziek van kan worden. Zoals ik het begrijp heeft je vriend de voorkeur en kan hij er meer mee bereiken. Tja, dat is deze vogels eigen. Ik weet nog niet wie onze Chico prefereert, is nog erg klein en terug getrokken. Maar je kunt het proberen |
Maandag 9 Januari 2006 2:46 pm |
|
|
|
|
loontjuh
Net uit het ei
het word alleen maar erger....
bij mij niet maar bij mn vriend wel...
zelfs als hij de kooi smorgens los wil doen dan klinkt hij al omhoog en wil hem dan bijten... als hij gewoon op een stok zit dan doet hij niks bij mn vriend...
kan het ook aan liggen dat ik coco al tam heb en hij niet ? omdat coco hem bijt durft hij coco niet te poakken... |
Zaterdag 28 Januari 2006 2:28 pm |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
Ja, dit is eigen he. Het gebeurt vaker. Toch blijven proberen en telkens als hij bijten wil boos toespreken dat dat niet mag. |
Maandag 30 Januari 2006 9:13 am |
|
|
|
|
Marjet
Ervaren vlieger
|
Kijk ook eens bij 'gedrag' of andere topics, er is al het nodige geschreven over hoe om te gaan met dit gedrag.
Als jij erg veel meer met hem doet dan je vriend zul je iig erg moeten oppassen met kroelen, dit bevestigt partnergedrag en dus agressie naar anderen toe. Probeer spelletjes of kunstjes doen als alternatief voor knuffelen.
Oogcontact tijdens opstappen doet ook vaak wonderen: dan wordt er minder vaak gebeten.
In de kooi bijten gebeurt ook veel meer dan op een andere plek, omdat de kooi
zijn
plek is
Dan zou je vriend kunnen beginnen met goede opstapcommando's geven op een andere plek dan de kooi en dan vaak belonen met iets lekkers.
Naar vreemde plekken gaan (slaapkamer, schuur, tuin b.v.) met je vriend zou ook vertrouwen moeten geven. Dan is je vriend nl. zijn grote houvast waar hij het van moet hebben in de enge vreemde ruimte.
Verder vooral geduld hebben en vergeet niet dat gedrag vaak verergert voordat het stopt! Dus hou dan vooral vol. |
Maandag 30 Januari 2006 4:16 pm |
|
|
jeannette
Fladderaar
|
|
|
wat Marjet zegt, daar zit wat in Loontjuh, maar de allereerste tip van alexandraatje is wat drs. Hooimeijer betreft echt FOUT! we mogen namelijk onze vogels NOOIT "afstraffen" door middel van te zeggen NEE, of FOEI dat mag niet...daarmee laten we onze vogels zien dat wij niet goed overweg kunnen met dit gedrag, en tonen we ons heel erg onzeker!!! de vogel zal dan zeker doorgaan met 't vertonen van ongewenst gedrag, want hij kreeg hier een reactie op!!!
het beste wat je kunt doen (en dit heb ik van Hooi) is ongewenst gedrag negeren (dus helemaal niet op reageren, en zeker niet laten merken dat je 't erg vindt dat je vogel je wilt bijten!!!) dus niet "boos" negeren, maar lekker weglopen en iets anders leuks gaan doen...kijken of je de aandacht van je vogel kunt trekken en dan samen iets leuks doen, en dan uitgebreid belonen voor GOED gedrag!!! je vogel wil je namelijk heel erg graag behagen, en als hij respect voor zijn baas heeft (die je natuurlijk wel moet verdienen...en dat gebeurd zeker niet als jij laat zien met 't gedrag van je vogel een probleem te hebben!!) zal hij/zij echt proberen om dingen "goed" te doen, en met bijten stopt hij/zij dan vanzelf als je er GEEN aandacht aan besteed
maar ik heb echt geleerd dat je je vogel dus NOOIT mag afstraffen!!!!
ongewenst gedrag dus negeren, en gewenst gedrag uitgebreid belonen!!!!!
't valt echt niet altijd mee...maar bij mijn Japie heeft 't echt super gewerkt!!! die bijt nog zelden of nooit...en als hij zo'n bui heeft, ga ik wat leuks doen, en dan komt hij vanzelf wel!!!!
succes met proberen  |
Maandag 30 Januari 2006 7:16 pm |
|
|
|
|
loontjuh
Net uit het ei
heej zeg allemaal bedankt voor jullie reactie!!
we gaan er mee aan de slag maar ja mn vriend durft hem niet op de hand te nemen omdat hij hem bijt... alleen bij in en uit de kooi doen... als hij op een stok boven op de kooi zit kan mn vriend hem op de snavel wel aanraken dan is er helemaal niks aan de hand...
maar hoe zou hij dan met coco na een onbekende ruimte moeten gaan?
toch iedereen bedankt!!
XxxxxxX loontjuhh |
Dinsdag 7 Februari 2006 8:31 pm |
|
|
jeannette
Fladderaar
|
|
|
kan jij 'm wel op laten stappen loontjuh???
want misschien kan jij 'm dan op een andere plek neerzetten (aanrecht/vloer/stoel) zodat jullie samen aan de slag kunnen om te zorgen dat hij bij jullie beide op zal stappen, en je vriend dus niet meer bijten!
en eigenlijk is het beter om de vogel NOOIT hoger dan borsthoogte te laten zitten! ook dat is weer uit de "stal" van drs. Hooimeijer...omdat je vogel onzeker is zal hij/zij hoger willen gaan zitten als jullie! daarmee ben/zijn jij/jullie meteen baas af! dus plaats de vogel lager dan jullie! echt heel belangrijk!
NIET afstraffen, WEL belonen voor goed gedrag, en bijten dus negeren!! hoe moeilijk dat ook is...probeer je vriend uit te leggen dat hij NIET moet terugtrekken...daarmee wordt 't gedrag van je bijtende vogel beloond, en zal hij/zij er zeker mee doorgaan !
maar ga hier flink mee aan de gang, want 't is zeker op deze manier af te leren hoor laat vooral goed merken dat jullie de baas zijn, en GEEN problemen hebben met zijn/haar bijtgedrag! dan wordt 't vanzelf minder leuk om te doen!!
SUCCES
groetjes
jeannette |
Woensdag 8 Februari 2006 3:08 pm |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 6:04 am
|
|
|