|
|
|
hild
Net uit het ei
| Coco leert vliegen, onze hond houdt hier niet van |
|
|
Onze grijze roodstaart Coco is net 3 maanden oud en vliegt al een 2-tal weken. In het begin kon hij blijkbaar niet stoppen en vloog hij overal tegenaan. We moesten er altijd achteraan. Nu gaat het al wat beter. Hij bepaalt op voorhand zijn doel en kan landen zonder botsingen, hij kan al van schouder naar schouder vliegen en hij vliegt regelmatig een paar rondjes in huis rond.
Maar wij hebben ook een hond, Loebas. Hij vindt dat vliegen helemaal niet leuk en gaat er altijd blaffend achteraan. Als hij kon, zou hij Coco ongetwijfeld bijten. Blijkbaar overheerst dan zijn jachtinstinct.
Als Coco niet vliegt, is Loebas helemaal niet agressief en kunnen we hem gerust samen met Coco op schoot nemen.
Weet iemand hoe we onze hond en Coco betere maatjes kunnen laten worden, zodat we Coco gerust kunnen laten rondvliegen? |
Vrijdag 16 Januari 2009 11:29 pm |
|
|
esjo
Moderator

Hoi, welkom hier
Hoe reageert Loebas (wat voor ras is hij ) als je een bal weg gooit?
En gaat hij er gelijk achter aan of heeft hij geleerd hier pas op commando achter aan te gaan?
Aan de hand van je antwoord heb ik misschien wel iets waar je wat aan kunt hebben  |
Vrijdag 16 Januari 2009 11:50 pm |
|
|
|
|
hild
Net uit het ei
Loebas is een Labrador van 8 jaar oud. Ondanks zijn leeftijd blijft hij speels. Als je een bal weggooit, loopt hij er onmiddellijk achteraan. We hebben hem nooit geleerd gekregen om die bal terug te brengen. Hij zal die bal ook niet afgeven. Hij vindt het geweldig om met de bal te gaan lopen; dan blijft hij staan en wacht tot je vlak bij hem bent om vervolgens van je weg te spurten (met de bal). |
Vrijdag 16 Januari 2009 11:56 pm |
|
|
esjo
Moderator

|
|
|
Hij is dus erg gefixeerd op een bewegende bal, een vogel die vliegt heeft een beetje dezelfde uitwerking op je hond. En natuurlijk is het leuk om daar achter aan te gaan.
Om hem te leren zichzelf te beheersen kan je beginnen met hem leren niet direct achter een bal aan te gaan.
Je doet d hond aan de riem...laat hem zitten en doet een klein pasje opzij. De riem houdt je boven hem, net niet op spanning.
In eerste instantie leg je een bal vlak bij jou en je hond neer. Wanneer hij deze wil pakken, zeg je nee en houdt hem tegen met de riem. Je blijft rustig en geeft hem het commando zit weer (wanneer hij is gaan staan) Op het moment waarop hij weer zit, zeg je "toe maar"of "pak maar" en ga je "samen "de bal pakken.
Wanneer hij rustig blijft zitten wanneer je de bal neerlegt, ga je iets verder en rol je de bal iets weg. Wanneer hij er direct achter aan wil is het weer een "nee"en laat hem weer zitten.
op jou commando ga je samen de bal pakken.
dit ga je langzaam opbouwen. Op die manier leert hij dat hij pas op jou commando de bal mag gaan halen. Wanneer dit goed gaat, ook met het gooien van de bal ga je het proberen terwijl hij niet meer aan de riem zit. Gaat dat niet goed, doe je weer een stapje terug en doe je hem weer aan de lijn. Niet te snel willen. Dit is heel meoilijk oor de hond. Hij heeft altijd gelijk achter die bal aan gegaan dus hij bouwt spanning op om die bal te gaan halen. Het doel van deze oefening is dat ihj op jou gericht raakt, omdat jij hem een commando geeft wanneer hij mag gaan.
Nu terug komend op je papegaai.
Wanneer hij bovenstaande oefening beheerst heb je meer controle over hem wanneer je papegaai los is. Het is nl. niet meer de bedoeling om als een dolle ergens achter aan te gaan maar pas wanneer jij daar een commando voor geeft
Let erop dat hij niet gaat fixeren op de papegaai. (het staren als het ware)
Wanneer hij dat doet, dat staren en spanning opbouwen, roep je zijn naam en laat je hem naar je toekomen, of geeft een commano als zit.
Om die spanning weer los te laten moet hij wat doen. Je zult hem misschien zien uitschudden terwijl hij niet nat is, of hij gaat gapen, dat soort dingen.
Maar je kunt hem ook helpen om die spanning los te laten door even met hem te gaan spelen. Door bv. een balletje te gooien wat hij op jou commando gaat halen of een zoek spelletje. Bij voorkeur geen trek/sjor spelletjes omdat hij door de spanning veel feller zal zijn.
Probeer het altijd fixeren altijd voor te zijn en hem daarvoor al af te leidden.
Ik hoop dat ik je iets op weg heb kunnen helpen en anders vraag maar
Suuces !!!! |
Zaterdag 17 Januari 2009 12:30 am |
|
|
|
|
esjo
Moderator

Nog even voor het afgeven van de bal. Ga niet lopen sjorren of doen maar ruil de bal voor iets lekkers. Labradors zijn over het algemeen voer gericht dus dat zal vast geen problemen geven. Op het moment dat hij de bal los laat geef je het commando los.
Kijk hem niet in de ogen bij het afgeven (dan wordt het namenlijk veel moeilijker voor Loebas om los te laten) Kijk over hem heen als het ware.
Wanneer het ruilen goed gaat, geef je eerst het commando los en pas daarna beloon je met wat lekkers.
En nooit naar hem toe lopen als hij die bal heeft, een mooier spelletje is er voor de hond niet. Wanneer hij niet naar je toe wil komen met de bal (ondanks dat je wat lekkers hebt) oefen je dit eerst aan de lijn. Eerst een korte lijn en wanneer dat goed gaat een lange lijn  |
Zaterdag 17 Januari 2009 12:33 am |
|
|
hild
Net uit het ei
Bedankt voor je tips met het balspel.
We hebben vandaag Loebas wat extra laten wennen aan Coco. Uiteindelijk is het voor Loebas ook nog allemaal nieuw zo'n papegaai in huis. Loebas is gewoon dat alle aandacht naar hem gaat en vindt het nu wel niet zo leuk dat er een concurrent is. We hebben ze samen eten gegeven. Loebas is zot op boterhammen en Coco lust dit blijkbaar ook heel graag. Als we Loebas een stuk gaven, gaven we Coco ook een stukje. Ze bleven beide kalm. Coco zat op mijn arm en Loebas vlak naast me. Er was geen spoor van jaloezie. Toen Coco opvloog, bleef Loebas rustig naast me zitten. Hopelijk blijft dit verbeteren |
Zaterdag 17 Januari 2009 11:12 pm |
|
|
|
|
esjo
Moderator

Oh, dat klinkt goed. Super  |
Zaterdag 17 Januari 2009 11:59 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
| Re: Coco leert vliegen, onze hond houdt hier niet van |
|
|
Hoi Hild, welkom hier!
Heb eigenlijk niets toe te voegen aan Esjo's professionele advies.
Succes met het trainen! |
Zondag 18 Januari 2009 9:25 am |
|
|
|
|
Sarah
Moderator

|
|
|
Hoihoi,
Ja, de honden en gaaien hé, niet altijd even makkelijk maar wees gerust, je komt er wel. Hier hebben we een Berner en een Beagle. Het gekke is dat onze Beagle (jachthond) in het begin zo kwaad was op Jos (ons grijsje) en nu nu mag Jos op zijn mand landen als hij ligt te slapen, hij zal opschrikken, kijkt en ziet Jos en legt zijn kopje terug neer. Het is eerder Jos dat we er moeten weghalen omdat hij anders een zooooo graag knijpt in de lange oren van onze lieve Spike, hahahaha, ondeugend grijsje. Onze Berner is speels maar wil geen pijn doen. Ons grijsje geeft kusjes aan beide honden en als ik niet oplet gaat hij de honden voederen ook nog, hhahahaahahaa. Echt trainen met de prachtige tips van esjo, komt vast goed. Zo te horen is je labrador hoegenaamd niet zo jaloers ingesteld en is het vooral het wennen aan dat mooie dier dat er nog moet komen en weten hoe ie daar mee om moet gaan maar voor de rest lees ik er geen kwaad in dus dat zit wel goed. Hier heb ik in het begin anders gedacht.  |
Zondag 18 Januari 2009 10:04 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
| Re: Coco leert vliegen, onze hond houdt hier niet van |
|
|
Ik herinner me net dat labradors gebruikt werden voor de eendenjacht. Ook heb ik, als ik ga wandelen met de gaaien, vaak erg veel last van labradors. Ze tonen vaak heel erg veel interesse in de vogels. (Ik denk dat dit komt doordat ze werden gebruikt voor de eendenjacht) |
Maandag 19 Januari 2009 6:34 am |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 6:07 am
|
|
|
|
|
|