|
|
|
annemieke209
Net uit het ei
|
| Coco's gekke pennen |
|
|
Hallo allemaal,
hier weer een berichtje over Coco (de gadopteerde, 45-jarige grijze opa), het gaat nog steeds hartstikke goed! Sinds twee weken klimt ie bovenop z'n kooi, hij eet nu ook van die snacksticks met nootjes (was hij eerst bang voor) en fluit steeds meer.
Omdat ie nu wat vertrouwder is geworden met mij (en ook met mn huisgenoten) kon ik hem vandaag van dichtbij fotograferen. De rare pennen op z'n onderrug had ik al eerder opgemerkt, maar nu kan ik duidelijker laten zien wat ik bedoel. Zouden jullie mijn dagboekpagina willen lezen / bekijken? En misschien mij vertellen wat jullie denken dat het is, of jullie het eerder hebben meegemaakt, wat je hieraan kan doen? Ik denk niet dat Coco ziek is (hij is juist fitter dan ooit), maar de pennen prikken af en toe en het lijkt me voor Coco niet heel comfortabel. In februari ga ik naar de vogelarts, maar misschien kunnen jullie alvast met mij meedenken? Alvast bedankt!
groetjes! Annemieke Coco en Kiwi |
Zaterdag 21 Januari 2006 4:40 pm |
|
|
Patricia
Kamikaze piloot
|
Fijn te horen dat het zo goed gaat met Coco. Dat verdient hij echt, hij is een hele leuke gaai!
Je hebt hele duidelijke foto's kunnen maken zie ik, ik kan je helaas niet helpen maar aan de hand van deze foto's zijn er vast mensen op dit forum die je wat verder kunnen helpen. |
Zaterdag 21 Januari 2006 4:50 pm |
|
|
Sannie
Ervaren vlieger
Ik heb ook net eventjes gekeken, het lijken wel allemaal nieuwe pennen ( veren) die niet door willen komen...? kan jezelf niet die puntjes lospulken? en kijken wat eruit komt?
Het kan zijn dat coco voor die bij jou was een eenzijdige voeding heeft gehad? en dan zie je vaak afwijkingen aan de veren en een slechte conditie...
Ik geloof graag dat je ziet dat hij bij jou meer fitter is geworden
Weet je ook de voorgeschiedenis van coco, wat voor voer kreeg hij, douchen ect ect?
ik ben benieuwd wat de arts ervan zegt  |
Zaterdag 21 Januari 2006 6:13 pm |
|
|
|
|
annemieke209
Net uit het ei
|
Hoi,
ik weet niet heel veel van de voorgeschiedenis van Coco, wel dat hij een papegaaienmix kreeg met o.a. zonnebloempitten en pinda's. Daarnaast at hij soms met de pot mee, waaronder ook gehaktballen, kluifkip en snacks als stukjes chocola. Maar goed, dat heb ik van horen zeggen, ik weet niet hoevaak hij zoiets te eten kreeg.
Er komt niets uit de pennen, het zijn een soort strak opgerolde veren die vettig zijn en aanelkaar kleven met een poederachtig spul. Nieuwe pennen zitten goed vast aan de huid, maar deze pennen lijken oud en zijn bij het begin van de veer heel dun. Toen ik vorig jaar september bij de vogelarts was, zij ze al dat idd het voedsel heel belangrijk is voor een goede conditie van het verenpak. Ik hoop wel dat het gaat afnemen, sinds hij hier is (nu vier maanden) heeft hij alleen maar gezond voedsel gegeten.
groetjes Annemieke |
Zaterdag 21 Januari 2006 7:03 pm |
|
|
marleen
Kamikaze piloot
|
Ik heb dit ook eigenlijk nog nooit gezien Annemieke.
Heb gelijk bij al mijn grijsjes gekeken, maar bij hun
is het niet.
Maar volgens mij is het niks ernstigs, anders zou
hij wel een zieke indruk maken.
En hij wordt alleen maar fitter.
Misschien kunnen ze die pennetjes wel weghalen?
Want dat is niet zo lekker voor hem als dat prikt  |
Zondag 22 Januari 2006 2:01 am |
|
|
kadoes
Kamikaze piloot
hele duidelijke foto's zeg.
maar helaas ik kan je ook niet helpen.
het leken mij ook nieuwe veren
catoot heeft die ook wel eens op haar koppie en dan haal ik het vliesje eraf omdat ze er zelf niet bij kan. |
Zondag 22 Januari 2006 11:19 am |
|
|
|
|
Marjet
Ervaren vlieger
|
Sorry Annemiek, geen idee... Ziet er wel vervelend uit ja, hard en prikkig. Het verschil met kleur en conditie van Coco's veren is wel groot hoor, tussen de eerste en latere foto's: m'n complimenten!
Trouwens helemaal héél leuk om iets te horen over hoe het gaat. Ik dacht laatst nog aan jullie -hoe je toen vertelde over die oude mevrouw en die zielige Coco - 'Stichting de moderne papegaai' in je eentje
Super dat Coco toch nog een mooi leven krijgt bij jullie en Kiwi (ook een schatje trouwens) je krijgt van mij een dikke
10
!
Maar zou zeker ff langs gaan bij je d.a., wie weet is het 'oud, ziek' wat er uit groeit? Misschien is het weg te knippen, maar dat zou ik zeker niet doen zonder overleg met de d.a.
Bij paarden zorgt lijnzaadolie voor mooie zachte, gezonde vacht en het helpt ze goed door de rui heen. Wie weet is dit ook iets voor gaaien? Nogmaals, overleg eerst met je arts of bel Hedwig uit Veldhoven of Hooi hierover? Succes en HOUD ONS OP DE HOOGTE!  |
Zondag 22 Januari 2006 12:02 pm |
|
|
Sannie
Ervaren vlieger
|
|
|
Oh het zijn veren? zoals ik lees wat coco te eten heeft gehad bij de vorige eigenaars, is het niet zo raar dat z,n conditie slecht was..maar dat heb je horen zeggen, jammer dat je het zelf niet gezien hebt!
Ziek is coco denk ik niet, want hij is al een ouwtje en 45 jaar is meestal een wildvang en die hebben een ijzersterke conditie/weerstand ondanks wat hij allemaal te eten heeft gehad.
Wat me ook te binnen schiet is een slechte rui? of slechte rui gehad en dat daarom die rare veertjes nooit goed zijn door gekomen
Wat Marleen zegt lijkt me ook wel een optie als hij er echt last van heeft dan die pennetjes eruit laten halen, en misschien komen daar dan weer nieuwe veren voor terug.
Waar die pennetjes zitten zit ook een vet veertje (kan ff niet op de naam komen) waar ze zich mee wassen en poetsen en zo het vet verdeeld over hun verenpak, omdat coco daar niet bij kan kan het zijn dat er rond om dat vetveertje alles vettig word...
Dit zijn dingen die in me op komen, ik kan je ook niet verder helpen  |
Zondag 22 Januari 2006 12:03 pm |
|
|
Sannie
Ervaren vlieger
Ik las net ergegsn dit stukkie..
Wil een vogel slecht door de rui komen, wat te zien is aan de ‘witte puntjes’ die tussen het verenpak uitsteken. |
Zondag 22 Januari 2006 12:23 pm |
|
|
|
|
marleen
Kamikaze piloot
|
Wat goed Sannie dat je dat hebt gevonden.
Volgens mij zal het dat dan zijn hoor. |
Zondag 22 Januari 2006 1:14 pm |
|
|
annemieke209
Net uit het ei
|
Hoi Sannie
idd het zou best een slechte rui kunnen zijn, of misschien meerdere slechte ruien achterelkaar. Waar heb je dit gelezen? Stond er iets bij over de oorzaak van een slechte rui? |
Zondag 22 Januari 2006 2:17 pm |
|
|
Tommy
Fluffies bewoner
Wat een prachtig dagboek heb je gemaakt over je mooie vogel vrienden
Ik denk ook dat die veren de rui zijn waar hij niet lekker doorkomt. Maar ik kan me bijna niet voorstellen dat t ernstig is?  |
Zondag 22 Januari 2006 3:42 pm |
|
|
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
als ze heel erg prikken, kun je ze dan niet een beetje knippen of zo? mss dat dat helpt en anders de da vragen wat er aan gedaan kan worden |
Maandag 23 Januari 2006 9:15 am |
|
|
Sue
Moderator

|
Ik heb net eventjes gekeken.. Wat een scherpe foto's zeg!
Ik ben natuurlijk geen expert, maar ik DENK dat er niet iets aan de hand is.. Tenminste, geen pbfd, of bedoelde je dat niet?
Ik schrok trouwens een beetje toen ik dit onderwerp zag staan..  |
Maandag 23 Januari 2006 12:11 pm |
|
|
marleen
Kamikaze piloot
|
Heb het toevallig met mijn vogelarts over gehad.
Hij zei dat het pennetjes zijn van donsveertjes,
die nooit uitgekomen zijn door een slechte rui.
Dus niets ernstigs  |
Maandag 23 Januari 2006 10:34 pm |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4, 5 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 6:08 am
|
|
|
|