|
|
|
Rocko_86
Eitje
| dag na oud en nieuw( even voorstellen ik ben nieuw hier).. |
|
|
Hoi ik zal me even voorstellen, ik ben joep 23 jaar oud en ik heb een grijze roodstaart van 7 maanden nu.
mijn vogel is best wel een lomperik en door vallen en stuntele misde hij al een paar veren uit zijn staart die geknakt of afgebroken waren..
maar in de afgelopen 2 dagen na oud en nieuw heeft hij de rest van zijn staart veren afgebeten en wat veren uit zijn vleugels geplukt..
Zou dit stress kunnen zijn ivm met de jaarwisseling of is het pure toeval?
in iedergeval zoek ik de oorzaak zodat ik dr iets aan kan doen voordat het erger wordt.
mischien iemand die tips heeft voor me??
ik hoor het graag
Groetjes Joep. |
Zondag 3 Januari 2010 1:32 am |
|
|
|
|
irene
Vlieger
Welkom!
Moeilijk zeg, ik zou het eigenlijk ook niet weten. Is je gaaitje getest op de papegaaienziektes? Plukken is zo iets complex, kan van alles aan de hand zijn. Misschien goed om even langs een vogelarts te gaan?
|
Zondag 3 Januari 2010 12:46 pm |
|
|
MariekevC
Ervaren vlieger
|
|
|
plukken is idd zeer complex probleem.
probeer allereerst een medische oorzaak uit te sluiten. het kan natuurlijk zo zijn dat zijn afgebroken pennen zijn gaan irriteren en dat hij er wat aan heeft proeberen te doen. Laat hem dus voor de zekerheid eerst na kijken door een vogelarts (geen dierenarts want die weten er meestal weinig vanaf van vogels)
Als een medische oorzaak is uitgesloten is het zaak dat je er eigenlijk geen aandacht aan besteed. Het kan namelijk omslaan in aandachtplukken en dat wil je echt niet.
Misschien is hij idd gestressed geraakt door het vuurwerk. Hoe reageerde jij zelf die avond. Was jij paniekerig omdat je bang was dat hij het eng vond etc.
probeer rustig te blijven en hem zoveel mogelijk afleiding te geven en hem belonen voor goed gedrag.
Probeer hem te observeren zonder direct te kijken. Kijk wanneer hij plukt en als hij dat doet probeer hem af te leiden door zijn aandacht te trekken. Heb je zijn aandacht neloon hem dan en speel even met hem zo beloon je niet zijn plukken.
Douchen en sproeien is ook erg belangrijk. Zo zorg je ervoor dat nieuwe veren makkelijker door kunnen komen en zullen irriteren. evbt kun je sproeien met aloe vera ( ter verkrijgen bij de drogist en reformhuis)
Ook een goed uitgebalanceerd dieet is erg belangrijk. Met alleen zaadvoer hebben ze al snel voedingstekorten waardoor de veeraanmaak ook moeilijk op gang komt.
Een uitgebalanceerd dieet kan bestaan uit een variatie van verschillende zaden en noten in combinatie met verschillende groentes en fruit. |
Een makkelijker alternbatief is pellets. |
Zondag 3 Januari 2010 1:37 pm |
|
|
|
|
esjo
Moderator

Hoi Rocko, welkom hier
Ik sluit me aan bij bovenstaande tips. Succes |
Zondag 3 Januari 2010 2:03 pm |
|
|
MariekevC
Ervaren vlieger
quote:
Originally posted by MariekevC
Douchen en sproeien is ook erg belangrijk. Zo zorg je ervoor dat nieuwe veren makkelijker door kunnen komen en
zullen irriteren
. evbt kun je sproeien met aloe vera ( ter verkrijgen bij de drogist en reformhuis)
Ik bedoelde niet irriteren |
Zondag 3 Januari 2010 2:34 pm |
|
|
|
|
Rocko_86
Eitje
het is inderdaad best lastig te achterhalen,
hij is in de zomer getest op alle ziektes, dus dat lijkt me sterk dat het dat zou zijn,
mijn vaste vogel arts (hedwig van der horst) is vanaf woensdag pas weer aanwezig, dus daar neem ik dan gelijk contact mee op.
in de tusse tijd doe ik er alles aan om het te kunne achter halen, ik heb een luchtvochteraars machine aangeschaft, verder had ik gelezen over bloedzuiverings kruiden waar je thee van moet trekken met een teentje knoflook erbij dit zou de smaak in de veren viezer moeten maken voor de vogel.. dus dat heb ik gedaan..
verder zou ik niet goed weten wat ik verder nog kan doen, fruit en groente krijgt ie al dagelijks, en sproeie/ douche doe ik minstens 1 keer perk week..
dusja..
maar om nog even terug te komen op oud jaar avond zelf..
ik was toen niet thuis, wel had ik alle gordijnen dicht, schemerlampje aan en de radio aan.. maar tog ben ik bang dat ik daar de fout in ben gegaan..
Gr J |
Zondag 3 Januari 2010 5:13 pm |
|
|
Sarah
Moderator

|
|
|
Bovenstaande tips kan ik enkel maar volgen maar om het op je laatste reactie te hebben, Hedwig is ook mijn vogelarts, gelukkig heb je een goede vogelarts.
Ga jezelf niet de schuld geven hoor, niet doen. Wat je gedaan hebt op oudejaar is helemaal goed, meer kon je dus echt niet doen hoor.
Hier waren we dit jaar toevallig nog wakker (andere jaren is het hier niets radio en helemaal donker) maar dit jaar heb ik eens bewust alle gordijnen opengezet en ze laten kijken naar het vuurwerk, let wel, wat jij hebt gedaan is perfect voor als je niet thuis bent. Zo had hij geen last van de lichtflitsen en van de knallen zou hij ook niet teveel last mogen gehad hebben, ik denk niet dat je het teveel in die richting moet zoeken(al is het natuurlijk altijd een beetje gokken). Ik zou misschien eerder richting die afgebroken pennen blijven denken, maar daar ga je snel achterkomen als je bij Hedwig bent geweest. (hopelijk zit haar rotti daar, dat is zoooooooooo'n scheetje)
Veel succes en hou je ons op de hoogte?
In elk geval, jij hebt echt NIETS fout gedaan met oudejaar, integendeel, meer kon jij niet doen hoor. |
Zondag 3 Januari 2010 5:59 pm |
|
|
|
|
Rocko_86
Eitje
agja ik heb nu gedaan wat ik kan, ik hou t allemaal goed in de gaten, en wacht af tot ik hedwig heb gesproken dan hoop ik n stuk wijzer te worden..
maar ik hou julie zeker op de hoogte.. |
Zondag 3 Januari 2010 8:36 pm |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 8:21 am
|
|
|
|
|