|
|
|
hannes
Eitje
| eenkennige grijze? |
|
|
Ik heb een vraagje.
Wij hebben 5 weken terug onze grijze roodstaart gekregen. Hij of zij was toen 10 weken oud.
Mijn vrouw en ik hebben beurteling de grijze nog 2 weken pap gegeven.
Maar het probleem is dat hij of zij al eigenlijk vanaf het begin meer heeft met mijn vrouw terwijl ik eigenlijk meer met de grijze doe (trainen, douchen, verzorgen). In het begin haalde de grijze nog wel een keertje uit naar me maar dat was alleen maar 1 keer en daarna kon ik hem of haar pakken of de grijze kwam vanzelf op mijn hand. Nu is de grijze naar mij eigenlijk helemaal niet meer zo lief. De grijze maakt zich bol als ik in de buurt kom en probeert me ook af en toe te bijten.
Mijn vrouw is onlangs 4 dagen naar Engeland geweest en toen was de grijze alleen met mij. Toen ging het wel goed (niet aanhankelijk of zo maar ook niet bijterig). Maar bij binnenkomst van mijn vrouw na haar tripje hoorde de grijze haar stem en begon gelijk heel lief te piepen en aandacht van haar te vragen. Iets waar de grijze nooit bij mij om vraagt. En sinds mijn vrouw er weer is wilt de grijze weer helemaal niks van me weten. Ik blijf wel volhouden en lok de grijze ook met wat lekkers. Dit lukt wel maar de grijze kan ook ineens vanuit het niets bijten. De grijze heeft mijn vrouw nog nooit gebeten. Nou las ik ergens dat het misschien beter is dat mijn vrouw de grijze een tijd negeert en mij alles laat doen (wat ik nu eigenlijk ook al en nog steeds doe). Zou iemand mij kunnen helpen en misschien een advies kunnen geven? En als het inderdaad zo is dat mijn vrouw de vogel moet negeren moet ze hem dan ook helemaal negeren? Dus ook niets meer tegen hem of haar zeggen en aaien? Gr JP |
Zondag 29 Mei 2011 1:53 pm |
|
|
Sarah
Moderator

|
|
|
Kijk, jij hebt nu het probleem dat ik ook heb gehad met mijn grijsje vroeger. Hij was mijn alles, ik kon alles en mijn man mocht bij manier van spreken nog niet ademen of hij wou hem al door de tralies trekken.
Nu heb ik hem dus ook genegeerd, als mijn man thuis was natuurlijk want eten en zo moet hij toch ook krijgen maar als mijn man er was dan haalde ik hem uit, ik zette hem zonder woorden bij mijn man op zijn arm en ik vertrok. Dan konden ze het uitzoeken samen en nu zit ik met een grijsje die voor beide lief is, mij wel eens wil uittesten met een knauw maar verder heel erg lief is voor paps, soms te lief. Hij is dus voor beide handelbaar nu en zo moet het ook. Jullie grijsje is nog jong dus dit is zeker op te lossen. Ik negeerde hem door hem niet op te laten stappen, niet te aaien maar wel eten te geven en ertegen te praten. Als mijn man thuis was dan moest hij de verzorging doen, kwam hij dan naar mij, dan liet ik hem opstappen, zei niets en bracht hem naar paps. Dit gaat niet zonder knauw of tegenslag hoor maar volhouden is wel de boodschap. Je vrouw zal dus kordaat moeten zijn, jij zal hem moeten laten opstappen vanuit zijn kooi, gaat hij naar je vrouw dan moet zij hem direct en zonder tralala naar jou brengen. Wees er zeker van dat hij hier tegen gaat willen ingaan maar trek aan hetzelfde zeil en dan komt dat in orde. |
Zondag 29 Mei 2011 4:15 pm |
|
|
|
|
hannes
Eitje
Ok, ik ga het proberen!
Bedankt voor je advies! |
Dinsdag 31 Mei 2011 8:20 am |
|
|
Sarah
Moderator

Lukt het met het oefenen? |
Vrijdag 3 Juni 2011 11:18 am |
|
|
|
|
hannes
Eitje
Hoi, nou ja mijn vrouw negeert hem of haar nu al een dag of 6 en na 2 dagen leek het dat het beter ging. Hij beet mij niet meer (was ook niet aanhankelijk maar wel te pakken en te aaien). Maar de laatste 2 dagen gaat het weer minder. Hij bijt weer meer enz. Het lijkt ook wel of hij echt iets tegen mannen heeft omdat hij bij vrouwelijk bezoek geen reactie geeft maar zodra er een (vreemde) man in huis is begint hij te kraaien en zich bol op te zetten. Maar goed ik hou geduld en ik blijf volhouden!
P.s. bedankt voor je interesse. |
Zondag 5 Juni 2011 7:30 pm |
|
|
Sarah
Moderator

Geen dank hoor.
Nu is het zo dat je je niet mag laten ontmoedigen door een terugval. Dat is compleet normaal. Hij is aan het zoeken op welke manier hij zijn slag kan slaan en of je toe zal geven of niet. Geloof me, het is hier ook een ellende geweest op dat vlak maar doorgaan, niet opgeven en vooral, samenwerken. Jij en je vrouwtje moeten op dezelfde golflengte zitten en afspraken maken. Als jullie goed samenwerken dan zal hij het echt wel opgeven hoor. Heb jij de neiging om je weg te trekken als je een beet verwacht? Want ook dat is voor hem leuk dat je "bang" zou zijn. |
Maandag 6 Juni 2011 8:43 am |
|
|
hannes
Eitje
Nee, ik ben niet bang en trek ook niet terug.
Ben alleen een beetje bang dat Hannes straks ook lelijk tegen mijn vrouw gaat doen omdat mijn vrouw zich nu helemaal niet meer met hem bezig houdt.
Wel ziet hij dat ze wel aandacht geeft aan onze andere papegaai.
Maar goed we kijken wel hoe het zich ontwikkelt. Gisteravond heb ik voor het eerst Hannes mogen knuffelen maar vanochtend deed hij weer lelijk.
Dus inderdaad lijkt het een kwestie van stug volhouden. |
Maandag 6 Juni 2011 9:21 am |
|
|
|
|
Sarah
Moderator

|
|
|
Daar moet je eigenlijk geen bang voor hebben hoor. Ze mag hem wel aandacht geven als jij er bijvoorbeeld niet bent hoor. Dat zou anders ook niet leuk zijn voor hem als hij nooit aandacht van haar kreeg maar als jij er bent moet ze zich toch wat inhouden. Niet simpel, dat weet ik maar het is ff doorbijten. Nu moet ik zeggen dat ik nog elke dag de gaaien uithaal, hun trucjes doe en met ze bezig ben maar ja, eens mijn man thuis dan heeft onze grijze vooral oog voor hem maar ook daar is beterschap in. Zijn band is nu zoooooooooo goed met mijn man dat ik minder kan met hem als mijn man hier is maar door ook daar aan te werken is dat eigenlijk stabiel geworden. Zijn voorkeur blijft nu wel naar mijn man maar ik kan met hem doen wat ik moet doen.
Knuffelen zou ik wat beperken, kan zijn dat hij eens hij jou volledig aanvaard partnergedrag gaat vertonen en dat kan dan weer naar ongewenst gedrag leiden. Probeer het te beperken bij een aai op zijn kopje maar probeer de erogene zones te vermijden zoals onder de vleugels kriebelen of de buik. Dat partnergedrag zal nu nog wel meevallen maar eens hij gaat puberen dan kan je dat wel uitlokken hiermee en dat is beter te vermijden. Ook onze grijze heeft daar wel eens last van bij mijn man maar dan gaat hij terug op de kooi en negeren we hem ff tot hij zijn hormonen weer onder controle heeft. Ja, een gaai is hard werken hé maar je komt er wel hoor. |
Maandag 6 Juni 2011 4:28 pm |
|
|
hannes
Eitje
Hoi. Het oefenen lukt nog steeds wel redelijk. Mijn vrouw doet niks met hem als ik er niet ben maar het lijkt zich gisteren en vandaag wel te verergeren. Normaal vind hij douchen heerlijk maar de laatste 2 dagen hapt hij ook naar me onder de douche. Dit deed hij voorheen niet.
Ook brabbelt hij heel veel als mijn vrouw er is maar als ik thuiskom is hij direct stil. Hij brabbelt en fluit niet meer en houdt mij constant in de gaten alsof hij denkt "daar heb je hem weer". Dus het duurt nog wel even denk ik.
Maar we blijven volhouden. Misschien wil ik ook wel te snel resultaat zien.
Ik las ergens op internet dat het wel maanden kan duren voordat hij mij ook gaat accepteren dus blijven we geduld hebben.
Wat wel frapant is dat onze bonte boer (murphy) steeds meer aanhankelijker wordt sindat we Hannes in ons gezin erbij hebben. |
Woensdag 8 Juni 2011 9:29 am |
|
|
|
|
Sarah
Moderator

hannes, lees nog even het berichtje boven je. Het is niet nodig dat je vrouw niets met hem doet als jij er niet bent hoor, gewoon moet zij haar wat terugtrekken als jij met hem aan het werk gaat.
Ja, dat zijn die ups en downs en die zijn er zeker hoor. het protest zal nog wel eens voorkomen maar blijven volhouden hoor. Het zijn koppige wezentjes die graag op alle manieren proberen toch hun doel te bereiken. Het gaat bij de ene makkelijker en sneller als bij de andere (ik ben ook bij die anderen hoor, heb al wat gehad met die grijze duif van ons) maar ook hier is het gelukt. (dat krijg je als baasje nog koppiger is hé ) |
Woensdag 8 Juni 2011 6:55 pm |
|
|
Laura B
Moderator

Hoe gaat het er nu mee? Het zijn lastige problemen hoor, maar met de tips van Sarah en een flinke dosis doorzettingsvermogen komen jullie er wel! |
Maandag 13 Juni 2011 7:14 pm |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 8:27 am
|
|
|
|
|
|