|
|
|
| Kortwieken |
| ja |
|
100% |
[ 13 ] |
| nee |
|
0% |
[ 0 ] |
|
| Total Votes : 13 |
Lordiswar
Eitje
|
| Enkele Vragen |
|
|
Beste Medeleden,
Ik ben hier nieuw op het forum en Heb enkele vragen over Gedrachtproblemen en Tips voor ´onze´Grijze Roodtaart. { Kweenie}
Kweenie is ongeveer een half jaar oud. En is niet Gekortwiekt. Zit in een grote kooi en is als wij thuis zijn uit de kooi. Wij hebben hem sinds hij 7 weken was. Dus wij hebben hem met de hand grootgebracht. Het is een zeer drukke vogel. hij heeft genoeg speelgoed in de kooi en speelt regelmatig.
mijn vragen:
* S'nacht houd Kweenie zijn Poep op tot in de ochtend omdat hij vanaf klein aan Veel uit zijn kooi was. En dus liet mijn moeder hem op een krantje poepen. Wat als gevolg had dat hij niet meer in zijn kooi poepte. Nu heeft hij egt hele Grote behoefte's wat volgensmij niet gezond is.
-Hoe kunnen wij dit afleren?
-Heeft dit ophouden gevolgen?
Ook als hij uit zijn kooi is gehaald word hij gelijk op het krantje gezet maar hij is dan eigenwijs en heeft moeite om te poepen.
*Toen hij klein was kon ik en mijn moeder goed met Kweenie opschieten. Later was dat mijn moeder en vader. en nu alleen mijn moeder. En hij begint ook al afstandelijk te worden tegen mijn moeder. Hij bijt mij en mijn vader steeds [zacht] in de handen als we naar hem toe gaan en als hij boos is hard. als hij op mijn moeder boos is bijt hij haar Zacht
-Hoe kunne wij dit afleren?
-Hoe kunnen wij zorgen dat Kweenie gewoon rustig bij iedereen komt zonder te bijten.?
-hebben jullie enkele tips hiervoor?
* Mijn moeder wil Kweenie al heel lang late kortwieken maar ik en mijn vader willen dit niet. wij vinden dat het een vogel is en dat hij gewoon zelf mag weten wanneer hij komt en niet.
-Wat is jullie mening?
-Wat maakt het uit?
*Hij doet zeer aggresief en speels maar doet dat zoals ik al eerder zei ook tegen de handen. en hij is gewoon heel druk.
-hoe kunne we dit een beetje afleren.
*Goed gedrag / Foutgedrag
-Hoe te belonen/afkeuren?
mijn moeder die leest veel verhalen van straffen. en heeft nu een manier van en of andere greep en dan de kooi in:S ik vind het egt zielug het lijkt net of ze de nek breekt.
Belonen? dat gebeurt bijna nooit meer sinds hij ouder is.
*Als Kweenie in zijn kooi zit dan is hij ook Heel druk met zijn speelgoed enz.Dit doet hij volgensmij alleen als wij thuis zijn.
Maar nu hebben we enkele keren meegemaakt dat hij zijn vleugel tussen de spijlen van de kooi krijgt en dan gaat schreeuwen.
-Hoe zorgen we dat dat niet meer gebeurt?
*Als Kweenie boos is poept hij op je schoot of vliegt naar je toe en pakt je of gaat naar je hand en bijt in het velletje.
-Wat kan je daar tegen doen?
* nog enkele tips Qua opvoeding enz en kunstjes/praten
GEef ze aub
Ik wil Kweenie niet kwijt . Mijn moeder is hem doodzat. en zegt vaak hem weg te doen maar toch haal ik er weer over.
Ik hoop dat jullie mij willen helpen hiermee
Bvd Mvg Robin
Willen jullie meer info. Vraag maar raak. maar ik denk dat ik genoeg heb gegeven
en neem aub de tijd om het rustig door te lezen en te helpen
[/b] |
Zaterdag 9 Augustus 2008 8:04 pm |
|
|
Laura B
Moderator

|
|
|
http://www.fluffies.org/nl/pap.....-vt85.html
welkom op het forum, lees de link hierboven eens goed door. Dit zijn goede richtlijnen om om te gaan met je vogel. Het is wel belangrijk dat iedereen in jullie huis consequent met kweenie omgaan, dat is voor de gaai het meest duidelijk en prettig. Ik krijg een beetje het idee dat kweenie de dienst uitmaakt bij jullie thuis...
Veel vogels poepen 's nachts niet bij mijn weten. Mijn Cleo houdt het ook op volgens mij, de 'morningdrop' is 's ochtends dus best flink...Poept hij overdag wel in de kooi??
Ik zou m na het uit de kooi halen niet op een krant zetten, maar lekker op zn speelplaats, zodat ie zelf kan bepalen of ie wil poepen of niet, anders conditioneer je het poepgedrag wel...
Wanneer bijt kweenie precies? Bij het opstappen? Hoe reageren jullie dan? Kweenie is nog heel jong, en jonge vogels bijten (zachtjes) om verschillende dingen te proeven...Je kunt een speeltje bij de hand houden, daar mag kweenie in bijten. Beloon dat ook. bijt ze in de vingers, rustig nee zeggen
Over kortwieken, dat moet ieder voor zich uitmaken. Ik heb Cleo wel gewiekt omdat ze naar hoge plaatsen vloog en van daaruit niet opstapte, maar mn vriend beet...Op hoge plaatsen voelen vogels zich hoger in rang en kunnen ze zich dominant gedragen
Zat papegaaien spelen erg ruig in de kooi en maken daar herrie bij, ik kan daar wel om lachen en vind het juist wel grappig...
Jammer dat je moeder jullie grijsje nu al zat is, hopelijk kunnen jullie er aan werken... |
Zaterdag 9 Augustus 2008 10:09 pm |
|
|
Lordiswar
Eitje
|
|
|
|
Harstikke bedankt voor de snelle reactie.
En kweenie die maakt idd een beetje de dienst uit. dat moet idd weg komen
en ik zal het even goed doorlezen. ik zal het ook mijn moeder laten lezen .
Kweenie bijt altijd als ik met mijn vingers in de buurt kom en bij mijn vader ook. bij mijn moeder valt het mee. Bij het opstappen bijt ie mij ook alleen bij mijn moeder bjt hij alleen als hij boos is omdat hij zijn zin niet krijgt en gaat hij een soort van grommen.
en overdag poept hij bijna nooit in de kooi. alleen als hij heel nodig moet en het egt niet meer kan uithouden. Hij gaat van te voren dan ook heel druk doen wat mij opvalt om aandacht te vragen om uit te kooi te gaan
en op hogere plaatsen voelt hij zich idd veiliger dan valt hij voor de gein wel eens aan en gaat schreeuwend vliegen.Maar dat is het probleem nog niet maar mijn moeder wilt het omdat: hij dan tammer is / beter luistert/ geen dienst uit kan maken
Maar vind dat onzin als je ze goed opvoed dan heb je die resultaten ook maar nu wilt ze gewoon zorgen dat hij niet zonder ons kan.
Mvg Robin
Alsnog Bedankt  |
Zaterdag 9 Augustus 2008 10:56 pm |
|
|
|
|
MariekevC
Ervaren vlieger
Ik heb net een stukje geschreven over agressie. Hierin komt ook het belonen voor goed gedrag voor.
Slecht gedrag dmv agressie afleren heeft alleen maar een negatieve impact en zal op den duur alleen maar voor problemen zorgen.
je moet belonen voor goed gedrag en slecht gedrag negeren en goed gedrag weer uitlokken en daarvoor weer belonen. (makkelijker gezegd dan gedaan hoor)
Dat poep inhouden in de kooi is iets wat wel vaak voorkomt bij met de hand opgevoede vogels. Probeer er niet op te gaan letten. Laat hem gewoon zijn behoefte doen.
En ja dat kan wel is zijn dat het op een plek is waar je dat leievr niet had gehad. Ach een doekje met een beetje water en groene zeep doet wonderen |
Zaterdag 9 Augustus 2008 11:06 pm |
|
|
Lordiswar
Eitje
|
Marieke zou u de link daarvan even willen plaatsen Bvd
En idd het is een kleine moeite om op te houde maar zijn ´morningdrop´hebben wij liever niet op de bank of op onze rug.
hij heeft ook niet egt een speelplek dat is heel het huis. meestal in het raamkozijn.
mvg |
Zondag 10 Augustus 2008 9:22 am |
|
|
Sarah
Moderator

|
|
|
Hallo,
In eerste plaats welkom op het forum. Ik heb inderdaad ook het idee dat Kweenie een beetje de regels is gaan bepalen thuis. Die "morningdrop" is absoluut niet abnormaal dat die groot is. Ons grijsje probeert die ook wel eens op te houden tot hij 's morgens uit de kooi mag maar deze routine heb ik simpelweg doorbroken door hem niet op hetzelfde tijdstip uit de kooi vrij te laten. De ene keer dan krijg ik zijn drop buiten de kooi, de andere keer binnen de kooi, zo zorg je er ook voor dat je grijsje niet gaat "ophouden" want dit is zeer slecht voor ze. Probeer zeker ook geen nadruk naar je grijsje toe te leggen van: "niet poepen of flink gepoept", ze zijn zo slim en gaan zich fixeren op wat je zegt en hij zou kunnen gaan "drukken" omdat je hem bijvoorbeeld beloond voor het poepen. De krant waar hij op poept moet je echt weglaten, je kan je gaaitje een beetje lezen als hij gaat poepen. Moet je eens, ongemerkt dan wel, op letten wat ie juist doet voor ie gaat poepen, ze geven het een beetje aan en op dat moment zet ik onze Jos, als hij juist op mijn arm zit, gewoon ff op de grond, zonder woorden zodat hij niet weet dat het om zijn poepen gaat. Heeft ie gepoept, geen reactie erop geven, wat je er ook van denkt.
Wieken? Inderdaad elk zijn eigen mening en keuze. Ons grijsje is gewiekt om verschillende redenen:
- hij vloog tegen de muren op (ramen waren dichtgemaakt met de gordijnen)
- ook voor dominantere gedrag wat in te perken.
Hier heeft het echt geholpen in die zin dat hij nu wel opstapt, hij wel mijn man voorbij laat komen zonder dat hij hem een aanval doet en hij zijn nek niet meer zal breken tegen de muur op. Het is inderdaad veel mooier om een gaai te zien vliegen maar als hij elke keer in volle vlucht tegen de muur opvliegt dan heb je snel je keuze gemaakt.
Ons grijsje is nu 1 jaar geworden trouwens in juli, ook met de hand grootgebracht, ook een bezig bijtje en geraakt ook wel eens met zijn vleugels "vast" tussen de tralies. Maar het is niet omdat ze schreeuwen als ze aan het spelen zijn en je ziet die vleugel daar zitten dat ze onmiddellijk vastzitten, echt niet, laat je hier ook niet zomaar aan vangen hoor want ook ik trapte daar in het begin in en gelukkig heb ik het snel genoeg ingezien dat hij op die manier mij in "zijn pootje" aan het werken was en mij wou laten springen wanneer hij dat wou. Nu komt dat dus nog voor maar ik reageer nog niet meer, na 2 seconden is het ook gedaan met schreeuwen en is zijn vleugel ook ineens terug los. Je kan uiteraard om zeker te zijn even "uit je ooghoeken kijken", zeker niet opvallend want ze hebben het zo gezien en dat is hetzelfde als er naartoe lopen.
Het bijten: Ja, mijn man wordt ook gebeten van ons grijsje terwijl we beide de handvoeding hebben gedaan. Nu is het wel zo dat mijn man voor zijn werk meer weg dan thuis is en ik parttime werk, dus ik ben veel thuis en de opvoeding valt dan ook vooral op mijn schouders, zit daar het feit dat ons ventje mij verkiest???? Kan ik niet met zekerheid zeggen, wel blijven we eraan werken dat ook mijn man er terug verder mee kan alleen is het ook mijn man die verder moet DURVEN want als hij Jos wil aaien of benaderen dan begint hij zijn hand al terug te trekken, logisch dat je dan gebeten raakt (ook logisch dat je je hand terugtrekt als je al een paar keer tot bloedens toe gebeten werd) maar ook hier weer is Jos de slimmere en weet dat paps bang is van hem en speelt dat spelletje sluw natuurlijk en gaat wat dreigen met zijn snaven en hop, paps trekt zijn vingers terug. Probeer anders eens met een handdoek rond je hand te draaien, dan voel je de beet niet echt en geef je ook niet de indruk dat je schrik hebt, bij mijn man is het mij nog niet gelukt om hem zover te krijgen, is meer mijn man opvoeden dat ik moet doen maar enfin.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt, dit zijn mijn ervaringen, ik zeg ook niet dat dit een algemene regel of zo is maar puur uit wat ik ervaren heb. Weet wel dat het nog niet te laat is maar niets lukt van de eerste keer. Geduld hebben en positief werken, voel je je stressy, werk dan niet met je grijsje en wacht tot je afgekoeld bent, onder stress beginnen heeft geen zin, je grijsje voelt je aan. |
Zondag 10 Augustus 2008 10:11 am |
|
|
|
|
Laura B
Moderator

|
|
|
als kweenie bijt bij het opstappen, is het misschien een idee om te oefenen met een opstaptouw. Hierbij kun je het opstapen oefenen zonder dat je vingers gevaar lopen en kun je uit de negatieve spiraal komen.. Jij en je vader kunnen dan ook met kweenie oefenen... Verder helpt het om je vogel alleen toe te staan op lage plekken, dus je arm of knie als je zit...Niet op je schouder!
Ik heb thuis twee plekken waar Cleo buiten de kooi lekker kan spelen en rommel kan maken, daar staat eten en water en heeft ze speeltjes. Als Cleo zin heeft om gezellig bij ons te zitten dan springt/vliegt ze van haar speelplaats naar de bank en zit ze bij ons. Toch zit ze het meest op haar speelplek. Misschien is zo'n plek ook een idee voor kweenie, dan kan ze zichzelf vermaken en hoeft niet alle aandacht van jullie te komen. Daar kan ze ook gewoon poepen.. Een foto van zo'n klimboom staat in mn dagboek....
En over 'straffen': agressie wekt agressie op. Daar doe ik dus niet aan! negeren is vaak al straf genoeg! |
Zondag 10 Augustus 2008 10:18 am |
|
|
Lordiswar
Eitje
|
Een opstaptouw?
en wij hebben geen boom maar op zijn kooi heeft hij wel een plek waar hij alleen dan eet en niet speelt.
misschien is het idee om zo'm boom te nemen. Dan heeft hij een eigen plekje. Trouwens Leuke Foto's
Mijn oma heeft ook een bonte boertje. die is heel erg rustig en heel bang en zit alleen stil als ik er ben. Alhoewel hij wel steeds meer bij mij komt:)
@Sarah: ik zal kijken wanneer hij gaat poepen maar wat mij alleen opvalt is dat hij dan gaat schudden met zijn kont maar als je hem dan oppakt is het meestal al te laat.
maar dat doet volgensmij elke gaai.
Kweenie vliegt nooit tegen ramen of muren meer. dus dat is geen reden voor ons. Alleen dat de ramen en deuren dan open kunnen zou er een zijn want in de zomer zat hij soms in de kooi omdat het HEEL heet was.
Alsnog bedankt iedereen we zullen er zeker aan werken ik wil Kweenie nog erven[erfen] |
Zondag 10 Augustus 2008 11:32 am |
|
|
Sarah
Moderator

|
|
|
Hahaha, Kweenie hoeft ook niet te snel opgegeven te worden hoor, het is absoluut nog niet te laat. Soms kunnen kleine dingen veel veranderen. Het poepen op zich ja, dat is soms iets wat je er ff bij moet nemen. Anders iets op je zetel leggen, een badhandoek of zo, dan is de zetel eigenlijk al geen ramp meer als Kweenie daar poept. Het schudden met het kontje is een teken van poepen. Hier heft Jos zijn pootje bij de morningdrop en gaat rare snuiten trekken. Hahaha, het is dan ook niet voor niks gekke Jos. Ik denk dat iedereen wel al eens poep op zijn of haar kledij heeft gehad, eerlijk gezegd probeer ik dat ik niet mijn beste kleren aandoe als ik met Jos bezig ben, valt een dan een poepje, ja, is niet zo leuk maar het is en blijft een natuurlijke behoefte van de vogel en is niet echt gezond om ze dat te leren om op te houden tot ze op 1 plaatsje zitten. Heb ik Jos bewust afgeleerd toen hij tekenen toonde om op te houden tot hij uit de kooi mocht.
Is het dan een keertje op mijn kleren zoals ik al zei, er zijn leukere dingen maar ik ga er geen reactie op geven naar Jos toe, ik zet hem zonder dat hij beseft dat het voor zijn poepje is even op zijn playtop en ga mij iets anders aandoen en dan was ik mijn kleren. Ben toch degene die de was doet dus niemand die moet grommelen dat mijn kleren vuil zijn.
Groetjes |
Zondag 10 Augustus 2008 12:29 pm |
|
|
|
|
Lordiswar
Eitje
|
vandaag enkele dingen geprobeert.
ik heb hem vandaag ook de douche ingenomen. gaat steeds beter. hij wilt nie egt maar komt wel gewoon op en bijt dan niet.
hij was heel de middag lief. Tot in de avond
toen werd hij heel ondeugend
mij de hele tijd bijten. ik mocht niet in de buurt komen. heeft heel vaak*op het raamkozijn* gepoept. hij komt de hele tijd als wij wat lekkers hebben het proberen te stelen. wat hem altijd wel lukt. en laat je geen seconde met rust:)
ik was hem wel weer even zat vandaag maar dat is maar ff dat hij zo is hij beet echt gewoon als ik in de buurt kwam en ging ook a en toe beetje hakken
Mvg  |
Zondag 10 Augustus 2008 9:33 pm |
|
|
Whisper
Kamikaze piloot
quote:
Originally posted by Lordiswar
hij was heel de middag lief. Tot in de avond
toen werd hij heel ondeugend
Hoe laat was dat? Solace, mijn vogel, wordt ook vervelend 's avonds. Volgens mij is hij dan gewoon moe. Ik doe rond 20:30 een doek over de helft van zijn kooi, dan heeft hij een donker hoekje om te slapen als hij wilt. Misschien is Kweenie ook moet 's avonds?
Ik zou hem trouwens niet op het raamkozijn e.d. laten. Maak een speelplek (een speelboom bijvoorbeeld) voor hem en leer hem dat hij op zijn kooi en op zijn speelboom mag. Op alle andere plekken mag hij alleen als jullie hem daar zetten. Dan leert hij dat niet de hele kamer
zijn
territorium is.
Als hij 's avonds komt bedelen om lekkers, let dan wel op dat je hem geen ongezonde dingen geeft. Niet alles dat wij lekker vinden is goed voor vogels. |
Maandag 11 Augustus 2008 9:06 am |
|
|
|
|
Sarah
Moderator

Bij het lezen van het stukje krijg ik ook eerlijk gezegd de ingeving dat je grijsje wel eens moe kan geweest zijn. Veel gaaitjes hebben 10 tot 12 uur slaap nodig per nacht en daar zijn de eventuele dutjes overdag niet bijgerekend. Het zou echt niet abnormaal zijn als Kweenie je om die reden gaat bijten of vervelend gaat doen hoor, eigenlijk een teken wat ie geeft dat hij moe is. Tel eens uit hoeveel uurtjes per nacht je gaaitje slaapt. Kan je misschien al wat meer weten. Hier merk ik ook dat ons grijsje zijn slaap nodig heeft. Als we nog langer TV willen kijken gaan wij gewoon boven TV kijken of gewoon slapen, maar een vermoeide gaai is geen lachertje en kan als het blijft duren ook ziek worden.  |
Maandag 11 Augustus 2008 9:15 am |
|
|
Sue
Moderator

|
Hmmmm ik vind het vreemd dat hij poept om jullie te irriteren zeg maar.. Weet je zeker dat hij het daarom doet? Vliegt hij eerst naar jullie toe en poept hij daarna? Want als ze gefladderd hebben volgt er vaak een kwats.
Als je voor een boom gaat, probeer die dan niet zo hoog te maken dat hij boven borsthoogte komt. Ik weet niet of je zo'n krukje naast de kooi kan zetten? Daar kan je iig op gaan staan als hij op de kooi zit. Je bent dan iig wat hoger dan normaal.
Zie je evt patroon in z'n klierigheid? Bijvoorbeeld vooral in de avond? Laat 'm dan eventjes met rust, en ga op tijden aan de slag die hem goed liggen. Zo benadruk je de positieve momenten.  |
Maandag 11 Augustus 2008 9:24 am |
|
|
MariekevC
Ervaren vlieger
|
|
|
Een papegaai heeft gemiddeld per dag 12 uur rust nodig. en dan bedoel ik echt slapen.
het is dus erg belangrijk dat hij optijd zijn rust krijgt. Zie het als een klein kind dat te laat naar bed gaat. Die worden drammerig en chagarijnig.
ga er niet vanuit dat jou vogel poept om te pesten. Zoals ik al zei een papegaai is een niet gedomsticeerd dier en is dus ook niet zindelijk. (Nou ja het is niet goed voor ze) De poepjes moet je maar voor lief nemen.
(ik zeg wel is tegen ze dat ze letterlijk schijt aan me hebben, hahhaha)
Wieken:
Zelf ben ik een groot voorstander van wieken. je ontneemt ze zeker geen vrijheid. Ze krijgen juist meer vrijheid. tenminste als je ze ook mee naar buiten neemt. Ze zijn handelbaarder en tammer. ook voorkom je ongelukjes zoals tegen ramen aanvliegen.
De hoogte van de leefplek.
hoe hoger de gaai, hoe onzekerder en agressiever de gaai kan zijn. probeer zoals al aangeraden is de gaai niet hoger te houden dan borst hoogte.
ook een opstaptouw/stok is een aanrader.
Hiermee kan je de stapjes veel makkelijker oefenen. je kan de gaai makkelijker hanteren en je hoeft ook geen angst te hebben om gebeten te worden. Juist door de angst wordt je ook gebeten |
Maandag 11 Augustus 2008 9:51 am |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 8:32 am
|
|
|
|
|