Gedrag jonge Grijze Roodstaart

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Grijze roodstaart papegaaien forum, voor de grijze roodstaart papegaai

Auteur Onderwerp
Nathalie
Fladderaar

Gedrag jonge Grijze Roodstaart  Reageer met quote  

Hoi allemaal,

Ik heb sinds 3 dagen een grijze roodstaart van 11,5 week. Hij eet al zelfstandig.
Ik heb een aantal vraagjes. Nu zou ik graag wat tips en ervaringen horen van jullie.

Als ik tegen hem praat (al dan niet van een afstandje) of aankijk begint hij met zijn kop te schudden (niet knikken maar echt schudden). Weet iemand wat dit betekend? Ik was me namelijk al zorgen aan het maken dat ie misschien ergens last van heeft, maar misschien is het gewoon natuurlijk gedrag?

Ik verheug me er ontzettend op om hem vanalles te gaan leren, maar ik heb hem net pas, en hij moet natuurlijk nog aan de kooi, omgeving etc wennen. Hoelang duurt het normaalgesproken voordat ze gewent zijn en je ze, zonder dat ze bang zijn, uit hun kooi kunt halen?
Ik heb hem er namelijk al een paar keer uit gehaald, maar ik denk dat ik meer geduld moet hebben.
Hij begint sinds vandaag namelijk pas echt wat te eten en nu zit hij zelfs met een papiertje te spelen.

Hij zit best vaak rustig op zijn stok te slapen of te rusten. Hoevaak en hoelang doen jonge vogels dit meestal buiten hun nachtrust om?

Hoe zijn jullie begonnen met het "opvoeden" en "trainen" van jullie jonge vogels?

Alvast bedankt voor de reacties. Het maakt me vast een stuk minder ongerust! Dit komt denk ik omdat mijn ouders thuis een grijze roodstaart hebben van bijna 7 jaar en deze is heel actief, kletst en fluit de hele dag en speelt ook met vanalles. Maar ik heb natuurlijk nog een hele jonge, dus zou graag meer over het gedrag en opvoeding te weten komen (heb het boekje "gedrag en opvoeding van kromsnavels" en "de grijze roodstaart" al aangeschaft.

Groetjes Nathalie (en Timmy)
Bericht Zondag 20 Augustus 2006 4:39 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Danny
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Welkom op het leukste papegaaienforum!!

Wat leuk,een grijsje!!!
Beweegt het kopje op en neer of van links naar rechts.

Als ie het kopje op en neer beweegt,denk ik dat ie gevoerd wil worden.
Ik meen,weet het niet zeker,maar andere zullen dat zeker aanvullen,dat grijsjes tot en met 12 weken handvoeding krijgen.

Gelukkig eet ie al zelfstandig.

Een jonkie,slaapt aan het begin nog wat meer. Dus daar hoef je je niet ongerust om te maken.

Qua training,kun je het beste meteen vanaf nu al beginnen.
Vertel hem daarbij rustig wat je allemaal ziet.
Leer hem als eerste het opstappen en zorg dat ie niet naar je schouder kruipt. Probeer dit 3x per dag,minsten 2x, een kwartiertje te doen.
Papegaaien zitten graag hoog,maar dit moet je zeker niet toelaten,omdat dit in de toekomst wel eens voor gedragsproblemen kan gaan zorgen.

Het spelen zal met der tijd ook komen. Ik zou nu al wat speeltjes in de kooi hangen en ze ook geregeld wisselen.
Speel zelf ook met zijn speeltjes om hem nieuwsgierig te maken.

Verder kun je hier op het forum met al je vragen terecht en valt er ook genoeg te lezen.

Veel lees,schrijf en kijk plezier.
Hopelijk vind je het ook leuk om foto's te plaatsen.

Gr. Danny,Linda,Jip & Sam,Pipo en Coco
Bericht Zondag 20 Augustus 2006 4:50 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek  
Nathalie
Fladderaar

Reageer met quote  

Hoi,

Dat is een snelle reactie!

Het kopje beweegt niet speciaal van links naar rechts of boven naar beneden, maar echt schudden alsof het jeukt of als ze bijv nat zijn en zich droog schudden (maar dan alleen met kop). Ja ik weet niet precies hoe ik dit uit moet leggen.

Hoelang duurt het meestal voordat ze vertrouwd zijn met de nieuwe omgeving?

Ik zal binnekort wel eens foto's maken. Het is echt een beauty Wink

Groetjes Nathalie
Bericht Zondag 20 Augustus 2006 5:04 pm
Danny
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Ik denk niet dat het iets is.
Mss. dat iemand anders een idee heeft.

Hoelang het duurt voordat ze vertrouwd zijn aan de nieuwe omgeving valt moeilijk te zeggen.
Maar ik denk dat ie ondertussen wel gewend is aan zijn plaats.
Ga hem er maar eens uithalen en wat met hem wandelen.
Vertel hem lekker rustig alles wat jullie zien.

Ik ga ervan uit dat zijn vleugels nog niet zijn gewiekt.
Kijk dan wel even uit met openstaande ramen en deuren.
En zorg dat er iets voor de ramen hangt,anders vliegt ie daar mss. tegen op.

Mag ik tussen neus en lippen door,vragen waar je het grijsje hebt gekocht???
Bericht Zondag 20 Augustus 2006 5:11 pm
Nathalie
Fladderaar

Reageer met quote  

Ik heb hem in Weert gekocht, bij Dierenparadijs Weert.
Heb de vleugels wel meteen laten knippen. Ik had namelijk op verschillende sites en in boeken gelezen dat dit het beste is. In de dierenwinkel heeft hij al wel kennisgemaakt met vliegen. Als de kooien schoongemaakt werden, mochten ze eruit.

Als ik hem eruit haal, dan wil hij nog niete cht blijven zitten. Hij wil naar de hoogst mogelijke stok (als zijn kooi boven open staat) en als hij op mijn hand of "wandelstok" zit, wil hij terug naar zijn kooi springen/vliegen.
Ik heb nog geen T-standaard om op te trainen, maar deze ga ik deze week wel eentje maken. Misschien dat het dan beter gaat.

Ik heb de hogste zitstok in zijn kooi eruit gehaald zodat hij niet constant bovenin zijn kooi zit. Dan is hij veel actiever en gata hij ook eerder naar zijn etensbak en naar de bodem heb ik het idee.

Groetjes Nathalie
Bericht Zondag 20 Augustus 2006 5:17 pm
Danny
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Dan heb je hem bij een hele goede zaak gekocht.

Dat blijven zitten komt wel!!!

Gewoon met veel geduld en rustig praten blijven proberen.
Ga gewoon naast de kooi zitten en begin tegen hem te praten,zonder hem aan te kijken.
Ga bijv. een boek lezen of spelen met iets,maar leg hem uit wat je bent aan het doen. Lekker nieuwsgierig maken.
De T-staandaard hoeft niet echt hoog te zijn. Als ie er maar niet makkelijk vanaf kan springen.

Ik zou de hoogste stok in zijn kooi laten zitten.
Vooral omdat ie hier het rustigste zal slapen.
Hij gaat zijn weg door de kooi wel vinden!!!
Bericht Zondag 20 Augustus 2006 5:24 pm
Nathalie
Fladderaar

Reageer met quote  

Ik vond het ook een erg goede zaak. Kreeg heel veel informatie en als ik mail met een vraag ofzo krijg ik vrijwel meteen antwoord terug. Ik vond het er ook erg netjes en schoon uitzien daar.
Alleen de prijs was een rib uit mijn lijf. Maarja, papegaaien is nou eenmaal een investering denk ik maar en je hebt er, als het goed is, je leven lang plezier van.

Ik wil ergens een foto plaatsen, maar heb geen idee hoe dit moet...?
Hoe maak ik een dagboek aan?
Bericht Zondag 20 Augustus 2006 5:27 pm
Danny
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Ja,papegaaien zijn niet goedkoop!!
Maar het is al wat je zegt,als het goed gaat ,heb je er wel je hele leven plezier van.

Bekijk deze link maar eens. Hier staat uitleg over het aanmaken van een gebruikerspagina en dagboeken.
http://www.fluffies.org/nl/viewforum.php?f=26
Bericht Zondag 20 Augustus 2006 5:37 pm
Nathalie
Fladderaar

Reageer met quote  

Ik heb een foto in mijn dagboek gezet.

Ik kan ze niet verkleinen dus meer foto's lukt nog niet. Ik heb namelijk op een of andere manier gene paint meer op mijn computer. En dat is het enige programma wat echt duidelijk is en wat ik snap Wink

Groetjes Nathalie
Bericht Zondag 20 Augustus 2006 5:44 pm
Danny
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Mss. heb je wat aan deze image resizers!!

http://www.fluffies.org/nl/viewtopic.php?t=2665

http://www.resize2mail.com/indexNL.cfm

Leuke foto trouwens!!!
Bericht Zondag 20 Augustus 2006 5:52 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Welkom hier Nathalie! Ik heb net een foto gezien. Wat een scheetje zeg! Very Happy

Ik heb zelf geen grijsje, maar veel andere mensen hier wel!

Veel plezier hier! Very Happy
Bericht Zondag 20 Augustus 2006 10:01 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Bert en Astrid
Vlieger

Reageer met quote  

Hoi Nathalie, ook namens ons welkom hier. Wij hebben in maart een grijze roodstaart gekregen van toen nog 12 weken. Wij zijn dus zelf nog druk lerende. En geloof me, dat lukt heel goed op deze site Smile .

Dat schudden met z'n kop dat herkennen we wel, dat doet Jelle ook. We hebben het toevallig afgelopen vrijdag aan onze kweker gevraagd en die wist te vertellen dat veel papegaaien dat doen en dat het niet iets is om je ongerust over te maken. Nou, dat nemen we dan maar aan van een kenner Very Happy
Bericht Zondag 20 Augustus 2006 10:22 pm
kadoes
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

.
Laughing Laughing hallo welkom hier.
hahahaha ik was net na jullie in de winkel.
michel vertelde dat hij net een jong grijsje had verkocht aan mensen in eindhoven.
hij had twee maal de vleugels moeten knippen omdat hij nog te ver kon vliegen hahahahaha. dat komt omdat ik terug was gegaan met balou nadat hij gewiekt was en nog ver kon vliegen Shocked Shocked
oeps zei michel ik controleer ze voortaan voor ze de deur uit gaan.

ik heb eens gehoort dat een grijsje schut metzijn koppie als hij informatie op neemt.
als ik coco nieuwe dingen vertel dan doet hij dat ook.

veel plezier hier op het forum.

groetjes karin catootje,coco en balou
Bericht Maandag 21 Augustus 2006 5:25 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek  
Nathalie
Fladderaar

Reageer met quote  

Bedankt voor de reacties. Nu maak ik me een stuk minder ongerust. Zit wel wat in, dat als ze schudden informatie opnemen. Ik zal het nog eens goed in de gaten houden.

Kadoes, wat toevallig zeg! Michel vertelde dat hij een dag eerder ook een grijsje had verkocht. Was dat aan jou zeker?

Bert en Astrid, hoe hebben jullie het "leren" aangepakt toen hij nog 12 weken was? Op welke manier zijn jullie begonnen enzo?

Ik vind dit echt een goed forum. Gezellige mensen zoals ik zo lees en je krijgt vrijwel meteen antwoord!

Groetjes Nathalie
Bericht Maandag 21 Augustus 2006 6:33 am
Igor
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Heel veel plezier met je grijsje! Lekker aan de slag gaan en rustig aan, dan komt het zeker goed.

Persoonlijk vind ik het wel jammer & niet zo goed dat hij nu al gewiekt is. Naar mijn idee kun je een gaai beter eerst goed leren vliegen zodat hij zich goed kan ontwikkelen. Dat geldt dan lichamelijk (spieren), maar ook geestelijk. Een gaai die kan vliegen voelt zich zekerder en als ze jong zijn, dan is dat een groot voordeel. Ze durven meer te ondernemen en dat nemen ze de rest van hun leven mee.
Bericht Maandag 21 Augustus 2006 10:43 am
 Gebruikers profiel bekijken  

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 8:38 am
  Berichten van afgelopen: