|
|
|
speder
Eitje
| gedrags'probleem', wat moet ik doen? |
|
|
Ik heb een grijze roodstaartpapegaai en ze heet Wacko. M'n moeder en ik verzorgen haar heel goed, ben ik niet thuis haalt m'n moeder haar uit de kooi en andersom zodat ze zo veel mogelijk aandacht krijgt.
Echter sinds een paar dagen is Wacko 'bang' voor m'n moeder, als m'n moeder dicht bij komt om haar op haar vinger te zetten gaat ze eerst klein beetje schreeuwen en fladdert dan weg. Als m'n moeder haar dan van de grond af wilt pakken door Wacko op haar vinger te laten stappen loopt ze van haar weg (zonder te schreeuwen) Uit eindelijk lukt het ook wel en schreeuwt ze ook niet ofzow, ze schreeuwt alleen soms in het begin. Maar ze fladdert gewoon telkens van m'n moeder weg en wilt helaas niet bij haar gaan zitten.
Ik heb m'n moeder haar vanavond even naar beneden laten nemen bij de tv (wat gewoonlijk is, maar meestal doe ik dat) en dat ging ook wel goed. Wel op haar hoede, want meestal pakt ze de pen van m'n moeder die dan aan het puzzelen is, maar nu bleef ze alleen maar zitten.
Tegen mij doet ze heel gewoon en als ik er aan kom wanneer Wacko bij m'n moeder zit wilt ze direct naar mij toe.
Ik vind het erg jammer en treurig, want ik ben van de vakantie met m'n vader twee weken weg en als ze zo blijft doen zal ze natuurlijk veel minder naar buiten kunnen.
Dus wat kan ik hier aan doen ?
Ooh ja, ik zei al dat Wacko op haar hoede is bij m'n moeder, bij shockerige bewegingen wilt ze wel snel weg fladderen. |
Vrijdag 16 Mei 2008 9:50 pm |
|
|
speder
Eitje
Misschien wel handig om te weten, ze is kortgewiekt en is ruim een jaar oud. |
Vrijdag 16 Mei 2008 9:52 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
| Re: gedrags'probleem', wat moet ik doen? |
|
|
Hmmm is er in deze tijd iets gebeurd? Heeft je moeder toevallig andere nagellak ofzo? (Klinkt grappig maar sommige gaaien kunnen compleet overstuur raken had ik wel eens gehoord!)
Ik zou proberen haar gedrag niet te bevestigen. Dus niet gerust stellen maar proberen (da's gemakkelijk praten natuurlijk!) om je er niets van aan te trekken. |
Vrijdag 16 Mei 2008 10:30 pm |
|
|
|
|
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat
|
|
|
Ik zou zoals Sue in de eerste instantie gaan zoeken naar een directe oorzaak, want het lijkt alsof er iets is gebeurd waardoor ze panisch is.
Is er misschien iets gebeurd tussen haar en je moeder waadoor ze bang is, of is haar iets overkomen (bvb. gevallen) waarvoor ze jouw moeder de schuld kan geven ?
Of zoals Sue zegt, een andere nagellak, kapsel ?
Als ik heel heel ver zou gaan, misschien een situatie waar je moeder aan deelnam en die Wacko niet ok vond, of omgaan met mensen die ze niet mag ?
Van de oorzaak hangt de oplossing af. Als je het snel en makkelijk kan oplossen (nagellak verwijderen), doe dat. Anders zou ik haar wat met rust laten, want het is niet handig om die panische situaties te herhalen - daardoor wordt de interactie met je moeder keer op keer negatief en zal ze nog minder zin hebben om iets met je mam te maken hebben. Over een paar daagjes als ze wat gekalmeerd is kan je moeder weer positief met haar beginnen om te gaan - tegen d'r praten terwijl ze op afstand blijft die comfortabel is voor Wacko en in haar tempo dichterbij komen, iets lekkers aanbieden ... tot ze weer opstapt. Wel heel voorzichtig op de lichaamstaal letten; als je ziet dat ze zich niet lekker voelt, blijf je even staan en wacht tot ze gezien heeft dat het nix is om bang voor te zijn. Niet te ver duwen, dan gaat ze alleen maar verder panieken.
(Grijsjes soms ook je moet er van houden ) |
Zaterdag 17 Mei 2008 9:40 am |
|
|
Titi's mama
Vlieger
Die van ons die heeft het bij mijn vriend, maar dat heeft volgens mij te maken met eenkennigheid. Net zoals bij Sarah, Richard en Joske wil Joe nu niet meer bij mijn vriend zitten en bijt hem (best hard!). Als Joe dan eindelijk bij mijn vriend zit en ik kom thuis, is het meteen gedaan en rent hij naar me toe en weigert nog bij mijn vriend te gaan zitten. Maar goed, zoals ik al zei, dat is volgens mij eenkennigheid. Joe is nu bijna 5 maanden oud. |
Zaterdag 17 Mei 2008 2:13 pm |
|
|
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat
Zo jemig, da's wel een beetje vroeg voor zo'n extreme uiting van eenkennigheid, in een baby van nog geen half jaartje oud  |
Zaterdag 17 Mei 2008 2:23 pm |
|
|
|
|
Titi's mama
Vlieger
Ja, maar als het goed is kunnen we het nu wel de kop in drukken. Als Joe mijn vriend bijt moet hij eventjes in zijn kooi van mijn vriend. Ik vind dat altijd wel zielig, maar ja, ik word niet gebeten. Hij heeft pas 2 keer echt hard gebeten dat mijn vriend deukjes in zijn vingers had, maar het lijkt wel op een aanval. En mijn vriend werkt van 7:30 tot 18:30 (tenminste, inclusief reizen) en ik ben meestal alleen 's ochtends naar college, dus ze zien me ook veel vaker... |
Zaterdag 17 Mei 2008 2:33 pm |
|
|
speder
Eitje
bedankt voor alle reacties!
m'n moeder heeft inderdaad nieuwe nagellak, deze doet ze nu dus ook gelijk de deur uit
Maar best raar dat dit zo'n groot effect kan hebben, andere nagellak ofzow.
Gelukkig is er niets vervelends gebeurts wat de oorzaak zou kunnen zijn, het enige vervelde dat ik me kan herinneren is dat er bloed bij haar is afgenomen waar alleen m'n moeder (en de dierenarts natuurlijk) bij was. Maar dit is al ruim een half jaar geleden (julie 2007)
We zullen het panische gedrag negeren , maar wat als ze dan op de grond is omdat ze weg gefladderd is, gewoon laten lopen of mag ik haar dan wel weer op haar standaar zetten? |
Zaterdag 17 Mei 2008 4:46 pm |
|
|
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat
Dat het zo'n groot effect heeft IS raar - maar met Grijsjes in het bijzonder is het heel belangrijk om ze flexibel op te voeden en laten wennen aan verandering, omdat ze anders zo conservatief kunnen zijn dat zo'n kleine verandering ze panisch kan maken. Probeer wat vaker die verandering in te krijgen; nieuwe speeltjes, nieuwe uitdagingen, zodat ze wat minder gevoelig wordt en dit alles beter kan tolereren
Je hoeft het panisch gedrag niet negeren, als je geen reden geeft tot panisch gedrag
Maar als je haar zo ver hebt gepusht dat ze op de grond fladdert, kun je dat inderdaad het beste gewoon negeren en haar even op zichzelf bij laten komen. |
Zaterdag 17 Mei 2008 4:56 pm |
|
|
|
|
Laura B
Moderator

Als ze op de grond fladdert als je moeder iets probeert (opstappen ofzoiets) laat haar dan maar even lekker zitten. Als jij haar nl. op de standaard zet dan krijgt ze misschien door dat wegfladderen van je mam aandacht van jou betekent.... t zijn ook slimme kippen he? |
Zaterdag 17 Mei 2008 6:26 pm |
|
|
Sarah
Moderator

|
|
|
Hoi, ik kom ook weer ff met tram 2 opzetten. Ik lees dit topic pas.
Ik wil ff zeggen dat het best kan zijn dat jullie grijsje ergens van geschrokken is. Het hoeft echt niet veel te zijn hoor, zelfs dingen die je nu bijvoorbeeld niet beseft. Zelfs iets laten vallen waar ze echt heel erg van geschrokken is kan in principe genoeg zijn of inderdaad een verandering van het uiterlijk kan ook. Het zijn gekke vogels, heb er ook ene. Onze Jos zit doodgraag op mijn schouder maar kan het krijgen als mijn man rondloopt. Ja, brute pech voor hem maar dan fladdert hij maar weg als het hem niet aanstaat en wees maar zeker dat ik hem niet ga halen, dan moet mijn man hem halen, dit om die éénkennigheid naar mijn man toe ook weer tegen te gaan. Zolang hij bij mij zit mag mijn man hem niet aanraken maar hierdoor is mijn man zijn redder en niet ik. Dus, jou ma zou de redder moeten zijn, niet jij. Dat kan het vertrouwen terug herstellen, desnoods met een opstaptouw of zo. Dan is er geen rechtstreeks contact en is er nog afstand maar kan de band toch weer sterker worden. O ja, Titi's mama, Jos was er ook echt vroeg bij met zijn éénkennigheid hoor, niet abnormaal. Maar, zielig vind ik hem niet als ik hem "in de steek laat " en mijn man hem laat "redden" zoals hierboven beschreven. Hij moet maar niet bijten naar hem dan zou ik nogal rennen om hem te helpen.  |
Zondag 18 Mei 2008 9:26 pm |
|
|
stephen
Ervaren vlieger
mijn joske (wel een bb-tje) heeft dit ook een tijdje gehad hij was zeer lief enzo en op een dag, van de een op de ander, wou hij niets meer van mij weten en had hij schrik van mij, hij had dan ook een erg schichtig karakter maar met het vijfstappenplan is dat al zeer verbeterd. hij komt al na er een tijdje tegen bezig te zijn op mijn hand en komt dan kusjes geven.
ik zou dus het vijfstappenplan proberen (als het nog nodig is)
http://www.fluffies.org/nl/pap.....-vt85.html |
Maandag 19 Mei 2008 6:53 pm |
|
|
|
|
speder
Eitje
@ Stephen
bedankt voor de tip, deze ga ik zeker gebruiken omdat het helaas nogsteeds nodig is.
Het gaat gelukkig al een klein beetje beter, ik zorg dat Wacko de aanwezigheid met m'n moeder positief ervaart zoals m'n moeder met lekkernij te laten komen, of als ze ergens niet bij kan laat ik m'n moeder haar helpen zodat ze er wel bij kan |
Dinsdag 20 Mei 2008 10:51 am |
|
|
Sarah
Moderator

Volgens mij is dat zeker al een goede stap in de juiste richting. Natuurlijk gaat het niet van vandaag op morgen opgelost zijn en zal je veel geduld moeten hebben maar de volhouder wint. Het kan een hele tijd duren, het kan ook vlotter gaan maar hou rekening met een langere tijd. Een schrik overwinnen en vertrouwen terugkrijgen is niet niks. Maar zo te lezen ben je goed bezig. Let wel, stapje per stapje, niet teveel ineens willen als 1 iets lukt want als dat tegenvalt moet je helemaal opnieuw beginnen. Neem je tijd en dan komt het goed.
Succes |
Dinsdag 20 Mei 2008 2:21 pm |
|
|
stephen
Ervaren vlieger
|
|
|
als het nog steeds is dan zou ik ook proberen wat mij ook is aangeraaden en wat ik nog altijd combineer met het 5 stappenplan is voor u ma "opnieuw" met hem beginnen. jij zou het best het vijfstappenplan uitvoeren als je moeder hier al wat verder met hem is en dan zouden julie het gemakkelijker kunnen krijgen.
je moeder moet met hem omgaan alsof je hem nog helemaal tam moet maken. http://www.roseicollis.nl/?pagina=handtam
hier dit is wel een site voor de aga maar tis ook hetzelfde als bij een grijsje.
wanneer je moeder er zover mee is dat hij haar vertrouwt dan kan jij het 5 stappenplan uitvoeren door het te doen en dan als laatste stap hem op je moeders hand te zetten.
ps. een tip voor je ma, de eerste paar dagen moet je toch tegen hem spreken om hem gewoon te laten worden. een boek (ik gebruik een sprookjesboek voor kleuters) waar ze tegen hem verteld en hem er ook een beetje betrekt zoals: ..., en zo ging roodkapje door het bos naar grootmoeder. dan zeg je kijk eens dit is roodkapje want zij heeft een rood kapje op en wat draagt roodkapje? een mand vol lekkers hmm hmm.
zo met deze info hoort je moeder hem binnen een paar maanden helemaal terug te hebben zoals hij tegen haar was of miss zelfs aanhankelijker. maar wees niet te snel want anders kan hij weer een schrik pakken maar laat hem zich ook niet aanstellen |
Dinsdag 20 Mei 2008 3:42 pm |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 8:39 am
|
|
|
|
|