geduld/moedeloos?

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Grijze roodstaart papegaaien forum, voor de grijze roodstaart papegaai

Auteur Onderwerp
Kromsnavelkortpootreigâh
Fladderaar

geduld/moedeloos?  Reageer met quote  

geduld.....
ik heb op een week na die Kromsnavelkortpootreigâh een jaar.
Een jaar lang subtiel, consequent, rustig, begripvol, enz.
Zoekend naar manieren van aanpak. (o.a. 5 stappenplan)
Vol goede moed, want immers het is zo duidelijk dat voordat Keoki hier kwam wonen hij toch de nodige traumatische ervaringen heeft gehad.

Periodes waarin we echt stapjes vooruit maken, en dan weer wat mindere periodes.
Maar ik begin nu toch echt te denken dat mijn papegaaitje een kruising is met een pittbull.
ik hoef maar langs de kooi te lopen en hij hangt werkelijk met volle vaart in de tralies, zelfs zo hard, dat ik af en toe bang ben dat hij zijn kop beschadigt.

Nu zit ik hier weeeer met helemaal kapotgebeten handen.
dit is geen uitdagen meer, dit is pure agressie.

die periode van uitdagen hebben we soms ook, maar dan bijt hij niet door, dan hapt hij naar mijn hand, of geeft even een tikkie met zijn snavel.
gaat ook veel minder fanatiek.

Doek over de kooi, kooi even in andere ruimte zodat hij (en ik ook) rust krijgt, het maakt geen indruk, en verandert er niks aan.

Hij bijt me nu ook op momenten dat ik m lekkers voer uit de hand.

Op het moment dat ik zijn tralies aan het afnemen ben, dan pierced 'ie mijn oor. (terwijl hij dan in zijn kooi zit, en ik erbuiten sta)
vraag me nou niet hoe hij het voorelkaar krijgt, want als ik dat wist, dan was ik m wel voor.

en nu vraag ik me af, wat is redelijk.... wil ik hier nog jaren mee doorgaan?
of moet ik nu toegeven dat hij in een opvang beter af is?
daar heb ik mijn vraagtekens weer bij omdat hij namelijk wel heel sociaal is, en ook erg naar mensen toe trekt.

Helaas heb ik m gekregen met weinig achtergrond informatie, en daardoor kan ik alleen maar inschatten.
ik snap niet waar de agressie vandaan komt. sterker nog, ik weet niet meer hoe ermee om te gaan...
Zo onbetrouwbaar, en onverwacht. Mag hij blij wezen dat hij niet als hond geboren is....... dan zou het afgedaan worden met: die heeft een tik in zijn kop. en dan weten we allemaal wel wat er met dat hondje gebeurt.

maar goed, ik weet het dus niet meer hier.
ik geef waanzinnig veel om hem, en er zijn heus ook hele leuke momenten.
maar wanneer ik niet meer veilig langs de kooi kan lopen, gaat er naar mijn inzicht wel iets heel erg fout.
terwijl op diezelfde dag ook wel mag koppiekrauwen, dus erg dubbel...

ja... ik word er moedeloos van. en erg verdrietig ook.
verklaart ook mijn "afwezigheid", k heb namelijk wel zitten lezen de afgelopen maanden, alleen niet/weinig gereageerd.
Bericht Zaterdag 3 Maart 2007 1:25 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina  
Sue
Moderator
Moderator

Re: geduld/moedeloos?  Reageer met quote  

Sad Ik snap zó goed dat je hier moedeloos van wordt..

Ik weet niet of je het zou willen, maar heb je evt oren naar Dr. Hooimeijer in Meppel? Het consult zal niet goedkoop zijn, je kan de pellets weigeren die hij je probeert te verkopen tijdens het consult (moet je wel pas achteraf doen dan..) en je zou van te voren kunnen aangeven dat je niet te veel kwijt wil zijn?? Ik kan namelijk niet in jouw financiële situatie kijken!
Zo'n consult is echt ONTZETTEND leerzaam! Niemand kan de vijf stappen beter uitleggen dan hij.
Hij kan ontzettend bot zijn, ik weet niet of je dat langs je heen kan laten gaan? Maar hij heeft zeer zeker verstand van zaken!
Mocht je gaan, dan zou ik een lijst maken met DUIDELIJKE vragen en antwoord daarop eisen. Het is namelijk erg moeilijk om Hooi te onderbreken. Het is een ontzettende spraakwaterval!

Als je met z'n kooi aan de gang gaat, zou ik 'm erbuiten om een standaard zetten. Niet in de kooi laten. In de kooi vertonen ze vaker meer onzeker gedrag. (Of defensief/agressief, net hoe je het wil noemen)
Bericht Zaterdag 3 Maart 2007 1:47 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Kromsnavelkortpootreigâh
Fladderaar

Reageer met quote  

helaas, maar ik ben een ABSOLUTE-GEEN-HOOIJMEIJER-FAN . (zo hehe, ik kom ermee uit de kast)

ben er vaak geweest, destijds met een grasparkietje, en ten eerste vond ik hem met vogels dan misschien nog wel goed, maar qua sociale vaardigheden naar een medemens zwaar onderontwikkeld.
en ten tweede heeft het me bakken met geld gekost,
en Sterker nog, hij heeft me toen "tips" gegeven, die ik achteraf nooit had moeten uitvoeren. liever had ik gehad dat hij gewoon eerlijk tegen mij geweest was.
Dan had ik mijn lieve vogeltje dit allemaal niet aangedaan, al die dingen die meneer HOOIJMEIJER noodzakelijk vond.
Die noodzaak was denk ik meer vanuit zijn portemonnee bekeken dan vanuit de situatie van de parkiet.

Nog steeds voel ik schuldgevoel naar dat parkietje. uren in de auto, nare prikken, terwijl er eigenlijk achteraf gezien niets meer aan te doen was.
en wanneer er niks aan te doen is meer, dan vind ik dat daar een grens ligt, die je niet koste wat kost moet zien te overschreiden.
wees reeël, en ook dat heb ik destijds duidelijk proberen te maken aan die meneer Hooijmeijer. sja, en dan reageert hij vanuit een andere realiteit....
heel jammer...

De algemenere tips qua aanpak, opvoeding heb ik ook hier weer erbij gepakt, want ja, ik had ze wel bewaard. (je weet maar nooit immers).

wat dat kooi schoonmaken betreft, ik ga dan gezellig op een stoel zitten, voor de kooi, en dan ga ik neurien, of zingen, en dan zingt ie gezellig mee.
tot ie t in zijn bol krijgt.
wanneer ik hem buiten zijn kooi laat, dan vliegt hij me letterlijk in de haren, dus dat werkt ook niet. Echt, met poten en snavel rechtvooruit, whammes!!!, en dan niet vlak langs mijn hoofd, nee, echt erin gewoon.

ik wil je in elk geval bedanken, en voorlopig ga ik maar gewoon door met geduld, en zal de moedeloosheid het nog (net) niet winnen...
Bericht Zaterdag 3 Maart 2007 2:08 pm
Kromsnavelkortpootreigâh
Fladderaar

Reageer met quote  

euh... overschrijden....... overschreiden??? sjit, ff een taal-black-out. mijn excuus
Bericht Zaterdag 3 Maart 2007 2:09 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ohhh wat jammer.. Sad

Soms kan een arts ook niets doen aan een ziek vogeltje. Hoe kundig hij ook is. Een arts in namelijk nog steeds geen god. Wink

Wat voor tips heeft hij je gegeven als ik vragen mag?

Hij is inderdaad niet één van de meest sociaalvaardige personen, maar goed met papegaaiengedrag is 'ie wél! En ik ben er bijna zeker van dat hij jullie kan helpen.. Anders zou ik het NIET zeggen!

Maakt niet uit hoor.. Van je taal black-out. Wink
Bericht Zaterdag 3 Maart 2007 2:20 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Tommy
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Ach wat sneu nou zeg Sad

En toch zou ik me willen aansluiten bij Sue...ga naar Hooi, niet voor hem, maar voor JULLIE! en nee, ik ben ook geen fan...ben er overigens zelf ook nooit geweest, maar waarom niet overal over heen stappen als er een grote kans is dat je er dingen kunt oppikken waar JIJ iets aan hebt. Je hoeft hem niet mee naar huis te nemen ofzo hoor Wink ik zou t wel proberen Wink

Bewijzen genoeg dat hij kennis heeft van opvoeding en gedrag Wink

Veel succes iig! Smile
Bericht Zaterdag 3 Maart 2007 2:25 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek  
Kromsnavelkortpootreigâh
Fladderaar

Reageer met quote  

ik heb hier liggen:
boekje geschreven door dhr Hooijmeijer over de aanschaf van vogels
"hoe voorkomen we problemen"
werkgroep Besmettelijke Vogelziekten, waarvan Drs. J. Hooijmeijer de voorzitter is,
een folder over voeding van "zaadetende"vogels, (met oja, nog ff de c.v. van dhr Hooijmeijer erboven)
en dan nog een schrijven over OPVOEDING PAPEGAAIACHTIGEN.
van 5 pagina's.
Die zou ik kunnen overtiepen, of misschien met scanner kunnen laten zien... al weet ik niet offie een copyright o.i.d. erop heeft....
Bericht Zaterdag 3 Maart 2007 2:42 pm
Tommy
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Ook nog even een andere reactie Laughing

Is hij gewiekt? Heb je een klimboom...1 die laag is? Smile Ik zou de kooi de kamer uitzetten en hem op een lagere plek plaatsen waar hij niet slaapt en woont. Ik ben eerlijk gezegd 100% zeker dat dit anders kan worden Embarassed Verder trainen trainen trainen. Vogel op je arm en lopen door huis en ALLES laten zien en voelen. Angst? Negeren en ding weggooien...maar wel iets nieuws laten zien..net zolang tot die angst weg is en t KAN! Ik heb hier meerdere bange tot erg bange vogels gehad (oa Tommy die echt panisch was en wildvang en pepper die niets gewend was en guano en max die ook niets kenden kwa toys of dingen) en geen van hen raakt nu nog in paniek van wat voor speeltje, tak of ding dan ook.

Je zult zien dat t aanvallen dan ook minder wordt omdat hij tegen je op gaat kijken. Wink
Bericht Zaterdag 3 Maart 2007 2:48 pm
Kromsnavelkortpootreigâh
Fladderaar

Reageer met quote  

die opvoedingstips van m, die dus 5 pagina's telt, die heb ik goed bestudeerd, en ook binnen handbereik, en probeer ik vers in mn kop te houden.
het zijn op zich best heel goede tips.... waar ik me al erg lang aan probeer vast te houden.
het gaat over ongewenst gedrag, paniekgedrag, plukgedrag, en vooral over opvoeding. er staat dus dan een stuk over hoe je daar vervolgens mee moet omgaan.

wat het zo lastig maakt, is dat hij dit gedrag niet hier aangeleerd heeft, maar al had ontwikkeld.
Hier wordt niet t huisdier mishandeld, maar t vrouwtje...

weet iemand een praatgroep voor me???
Bericht Zaterdag 3 Maart 2007 2:50 pm
Kromsnavelkortpootreigâh
Fladderaar

Reageer met quote  

euh die vogel op mijn arm.... huhhuh....
nog steeds niet he.... al heel lang aan t oefenen.
de enige manier die hem aanstaat is op mijn hoofd, maar dat sta ik dus niet toe, onder geen voorwaarde. (niks nie... hoger dan ik!!! ik is hier de baas, ondanks dat ik t vrouwtje ben... Wink )

ja, ik had een stellige mening over dat kortwieken, omdat ik bang ben dat hij doordat ie dan wat beperkt wordt, nog neurotischer zou worden.
en omdat er hier een grote geinteresseerde hond rondloopt (tussen hond en vogel gaat t trouwens wel HEEEEEL goed), zie ik zo'n grondkruipertje niet zitten...
misschien toch mijn mening bijstellen.
Bericht Zaterdag 3 Maart 2007 2:56 pm
Tommy
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Tommy
Ook nog even een andere reactie Laughing

Is hij gewiekt? Heb je een klimboom...1 die laag is? Smile Ik zou de kooi de kamer uitzetten en hem op een lagere plek plaatsen waar hij niet slaapt en woont. Ik ben eerlijk gezegd 100% zeker dat dit anders kan worden Embarassed Verder trainen trainen trainen. Vogel op je arm en lopen door huis en ALLES laten zien en voelen. Angst? Negeren en ding weggooien...maar wel iets nieuws laten zien..net zolang tot die angst weg is en t KAN! Ik heb hier meerdere bange tot erg bange vogels gehad (oa Tommy die echt panisch was en wildvang en pepper die niets gewend was en guano en max die ook niets kenden kwa toys of dingen) en geen van hen raakt nu nog in paniek van wat voor speeltje, tak of ding dan ook.

Je zult zien dat t aanvallen dan ook minder wordt omdat hij tegen je op gaat kijken. Wink
Bericht Zaterdag 3 Maart 2007 2:56 pm
Kromsnavelkortpootreigâh
Fladderaar

Reageer met quote  

had je reactie gezien hoor, tommy, thnxxx he,
ging dr wat fout? grinzzzz
Bericht Zaterdag 3 Maart 2007 2:58 pm
Tommy
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

sorry, ik had mn eigen bericht gequote omdat ik dacht dat je m over t oofd zag Embarassed Laughing

Wieken maakt hem niet neurotischer hoor...maar t zorgt er wel voor dat hij in korte tijd kan leren opstappen en je niet aanvalt. Lijkt me van groot belang om hem dat opstappen eindelijk te leren Wink Laag zetten en oefenen. Klaar met de omgekeerde wereld...jij bent t vrouwtje Cool En t leven is een stuk leuker als hij daar vrienden mee wordt...en dat hoeft echt niet door alles maar zo te laten . Trauma of niet...t kan echt wel anders Wink
Bericht Zaterdag 3 Maart 2007 3:00 pm
Tommy
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Weet je wat ik eigenlijk ook denk? Dat je te veel met zijn trauma rond loopt en er rekening mee houdt. Onderschat hem niet...want hij is echt niet zielig hoor Wink Ik herken dat gedeeltelijk wel, want toen tommy hier kwam voelde ik ook medelijden als ik hem zag en eraan dacht dat hij gevangen was, in een klote kooitje hier gekomen en dan nog alle andere ellende Crying or Very sad . Maar laat dit niet te veel je gedrag beinvloeden...hooguit je geduld en doorzettingsvermogen Cool . Ze zijn niet zielig en blijven ook niet onnodig in hun verleden hangen Wink Daarvoor is hun overlevingsdrang te groot.
Bericht Zaterdag 3 Maart 2007 3:07 pm
Kromsnavelkortpootreigâh
Fladderaar

Reageer met quote  

ik vind m niet zielig, ja wel lullig dat t zo gelopen is, maar hier is het nou eenmaal anders. nieuw huis, nieuw vrouwtje, nieuwe kansen.
ik vind m nu ronduit gemeen, en gestoord.
rekening houden met, ja en tot zover.
ik begrijp waar het vandaan komt, maar ik zie ook dat hij zulk gedrag niet meer nodig heeft hier. maar ze vergeten niet he, net als bij olifanten.

dus negeren.... erboven staan, weer negeren, belonen, positief zijn, alles is hier wel gepasseerd....
Bericht Zaterdag 3 Maart 2007 3:16 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 8:39 am
  Berichten van afgelopen: