Grijsje en aga's??

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Grijze roodstaart papegaaien forum, voor de grijze roodstaart papegaai

Auteur Onderwerp
Ellis
Kuikentje

Grijsje en aga's??  Reageer met quote  

Wij hebben een koppeltje aga's en nu zit ik al een tijd met het idee te spelen om er een grotere gaai bij te nemen, bijvoorbeeld een grijsje. De aga's hebben nu een nestje en 1 van de kleintjes willen wij graag houden. Maar kan hier ook nog een grijsje bij?
Heeft iemand hier ervaring mee? Even voor de duidelijkheid: ze hoeven niet samen in een kooi, maar ik wil ze wel samen los kunnen laten vliegen.
Alvast bedankt!
Bericht Vrijdag 28 Augustus 2009 11:38 am
 Gebruikers profiel bekijken Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
ellenparrot
Ervaren vlieger

Re: Grijsje en aga's??  Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Ellis
Wij hebben een koppeltje aga's en nu zit ik al een tijd met het idee te spelen om er een grotere gaai bij te nemen, bijvoorbeeld een grijsje. De aga's hebben nu een nestje en 1 van de kleintjes willen wij graag houden. Maar kan hier ook nog een grijsje bij?
Heeft iemand hier ervaring mee? Even voor de duidelijkheid: ze hoeven niet samen in een kooi, maar ik wil ze wel samen los kunnen laten vliegen.
Alvast bedankt!

Hoi, ik heb een grijsje, 4 agaas, 1 parkiet, 1 bonte boertje en 1 muisparkiet en dat gaat prima. Nou zijn mijn vogels (behalve grasparkiet) wel gewiekt, maar je kunt ze best goed leren dat ze op bepaalde plekken gewoon niet mogen landen. Stel dat de agaas steeds op de kooi van de grotere gaai landen gewoon steevast ze daar 'wegjagen' en daarbij streng zeggen dat mag niet! Ik heb ze niet altijd gewiekt gehad en nooit problemen gehad hoor!
Bericht Vrijdag 28 Augustus 2009 11:45 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk papegaai(en) 
Ellis
Kuikentje

Reageer met quote  

Ow, dat klinkt goed! en hoe gaan ze met elkaar om? Mijn aga's willen namelijk graag bij mensen zitten en als dat grijsje dat ook wil, kan ik me voorstellen dat er een soort van jaloezie ontstaat of geruzie om aandacht.

En nog een vraagje specifiek over de grijsjes. Ik heb al vaak gelezen dat grijsjes zich vaak aan 1 persoon hechten en agressief naar anderen kunnen zijn. Is natuurlijk per gaai verschillend, maar zou het dan helpen om hem van jongs af aan met veel verschillende mensen in aanraking te laten komen? Of is dit iets wat je niet goed kan voorkomen?
Bericht Vrijdag 28 Augustus 2009 11:58 am
 Gebruikers profiel bekijken Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
ellenparrot
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Ellis
Ow, dat klinkt goed! en hoe gaan ze met elkaar om? Mijn aga's willen namelijk graag bij mensen zitten en als dat grijsje dat ook wil, kan ik me voorstellen dat er een soort van jaloezie ontstaat of geruzie om aandacht.

En nog een vraagje specifiek over de grijsjes. Ik heb al vaak gelezen dat grijsjes zich vaak aan 1 persoon hechten en agressief naar anderen kunnen zijn. Is natuurlijk per gaai verschillend, maar zou het dan helpen om hem van jongs af aan met veel verschillende mensen in aanraking te laten komen? Of is dit iets wat je niet goed kan voorkomen?

Allemaal tegelijk bij je zitten dat gaat niet, dus zou je dat om de beurt kunnen doen. Ik denk dat een aga makkelijker en sneller naar je toevliegt. dan een grijsje. Die zijn natuurlijk 'lomper' in hun (vlieg) bewegingen dan zo'n klein vogeltje.
Zou het echt niet gaan op zo'n moment, dan kan je er ook voor kiezen dat als je grijsje ff lekker een tijdje bij je zit, je de agaas in de kooi zet. En andersom. Daar krijgen ze niets van natuurlijk en ze zouden moeten leren dat er ook een ander 'gezinslid' bij is, die ook aandacht krijgt.
Ik merk er hier niets van. Ik heb mijn muisparkiet bijna een maand, dus nog maar kort. Het is meer een maat bonte boer. Voorheen was het na het eten hier altijd zo dat ik op de bank ff ga 'uitbuiken' Paranoide met Tommy en Mickey (Tommy = grijsje & Mickey = bb). Mick zit altijd op min linker schouder, Tommy altijd op mijn rechter eeeh... borst Fluiten En dat zijn ze gewend! ze laten elkaar met rust en ik klets tegen ze allebei, geef dan Mickey 's een kusje, en hop.. Tom krijgt ook een kusje, gewoon verdelen. Nu ik Paulie erbij heb is het zo dat ik dat 'uitbuiken' op de bank met Paulie en Mickey doe. Ze vinden elkaar nog niet leuk en soms tippelen ze naar elkaar toe en is het 'bekvechten'.. en dan zeg ik uh!!! mag niet hoor!! en verplaats één van de twee. Of ik zet er eentje op mijn knie. En het gaat nu al zo goed dat ze elkaar laten voor wat ze zijn.
Tommy is daarna aan de beurt. Dan zet ik Paulie en Mickey op hun eigen plek en pak ik Tommy. Tommy vindt het allemaal best. Hij krijgt op zijn beurt ook alle aandacht. etc. Je moet daar dan even je weg in zien te vinden.

V.w.b éénkennig zijn. Op zich is iedere gaai dat wel op zijn/haar manier. Maar dat is juist omdat ze een bepaald persoon kennen en vertrouwen en een 'derde persoon' dat is toch erg de kat uit de boom kijken. Ik ben zelf alleen dus ik heb er niet veel last van en ik moet zeggen.. als ik visite heb en het is iemand die gaaien gewend is,dan stappen ze best makkelijk op bij een ander. Je moet dan niet teveel verwachten, maar dat is al heel wat. Mijn bb is daar wel makkelijker in.. die zit gerust een tijd op een schouder van een vreemde. Wel een beetje zo van, ik moet alerter zijn.. maar ze is verder ook heel lief van karakter. Ik kan haar zo bij kinderen zetten bijv. Als je meer mensen in een gezin hebt is het gewoon van jongs af aan/ begin af aan iedereen de vogel aandacht te geven, niet altijd door een persoon laten verzorgen, maar dat ook gewoon om de beurt doen zeg maar. En je weet het tevoren niet of ze toch niet iedereen lief vinden, maar ze hebben allemaal zo hun karakter. maar je kunt dat ook best sturen/leren.
Mocht je interesse hebben, ik heb drie boekjes geschreven in de serie basisgidsen dierenverzorging van Rebo. O.a. over de grijze roodstaart. (zie mijn website . Ik kan je er eentje toesturen.
Grijsjes zijn wel errug leuk en gaaf !! maar ja...ik ben bevooroordeeld Razz
Bericht Vrijdag 28 Augustus 2009 1:23 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hmm, dat een grijsje lomper is in zijn vliegbewegingen zou ik niet zo zeggen, kwestie van hoe ze ervaren vliegers zijn lijkt me want onze Jos doet het ondertussen al goed op commando (komt straks of dit weekend nog een filmpje van) en hij is erg snel met vliegen. Toen Fluf, onze BB kon vliegen leek hij meer op een helikopter en Jos op een gevechtsvliegtuig qua snelheid en handigheid eigenlijk.

Maar, zoals je zegt, Ellis, zolang je ze niet in 1 kooi wil zetten kan het zijn dat ze wel overeenkomen buiten de kooi. Maar, hou er ook rekening mee dat het kan zijn dat het ook niet klikt, dat kan ook. Zolang je daar rekening mee houdt en hier mee omkan en daar een oplossing voor hebt zodat ze toch elk een plaats hebben waar ze vrij kunnen zijn zonder elkaar te hinderen zit je prima.
Bericht Vrijdag 28 Augustus 2009 7:05 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Tiny-M
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Ik heb zelf geen agaatje, maar wij hebben er wel af en toe een te logeren. Mijn grijsje vindt dat kleine fladderende beestje echt helemaal niks. Helemaal in het begin was ze er echt bang voor, maar inmiddels blijft ze wel rustig zitten. (zie mijn foto-album Baron en Bouli)

De aga daarentegen is echt nergens bang voor, die gaat ook rustig op de kooi van de grijze zitten. Hier moeten we dus constant bij zijn als de aga los is, want het grijsje hapt wel naar de aga.

Ik zou ze dus nooit tegelijk los laten en zeker niet bij elkaar zetten.

Met betrekking tot het eenkennig zijn: hier in huis vindt ons grijsje zowel mij als mijn vriend erg leuk (mij net iets meer). We besteden dan ook allebei veel tijd en aandacht aan haar. Toch is ze geen allemans vriend, ze stapt niet zomaar bij mensen op en gaat ook niet zomaar naar iedereen toe.
Bericht Zaterdag 29 Augustus 2009 8:29 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
hilli
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

heyhey
wij hebben zelf drie grijsjes en een kaketoe en een bonte boer maar bij ons gaat het niet samen al moet ik wel zeggen dat het gedrag per grijsje erg verschilt
zo is kokkie heel angstig voor andere gaaien en guus daarintegen is erg onderzoekend en wil wel graag spelen met de bonte boer en rocky de enige man is kwa gedrag nog in ontwikkeling maar nu nog nergens bang voor en wil alles het liefst even bijten .
dus het ligt ook net eraan hoe je grijsje reageert en natuurlijk hoe de aga`s erop reageren
als die bijvoorbeeld bij het grijsje op de kooi vliegen en het grijsje is er niet van gediend kan die wel gaan uithalen maar ik denk zelf wel dat het goed zal gaan alleen zoals hier al werd gezegd zul je ze denk ik niet tegelijk bij je kunnen houden.
Bericht Zaterdag 29 Augustus 2009 9:29 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 8:44 am
  Berichten van afgelopen: